Trasa 29 Listopada
Trasa ta łączy centrum Krakowa (Krakowskie Centrum Komunikacyjne) z
obszarem mieszkaniowym na północy Krakowa (Biały Prądnik, częściowo Czerwony
Prądnik). Umożliwi bezpieczne i wygodne poruszanie się rowerem na tej relacji,
obecnie niemożliwe ze względu na liczne przeszkody infrastrukturalne i
brak alternatyw dla tzw. "wąskich gardeł" - obszarów szczególnie niebezpiecznych
dla rowerów ze względu na wielkie natężenie i szybkość ruchu zmotoryzowanego.
Opis odcinków trasy
Skomunkowanie z innymi trasami głównymi
i zbiorczymi
Najważniejsze punkty Krakowa połączone
trasą 29 Listopada
Metryczka
Opis poszczególnych odcinków trasy 29 Listopada:
-
Kleparz - al. Słowackiego: dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa
od Prądnickiej do Kamiennej, przejazd rowerowy przez Kamienną i al. Słowackiego,
dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa po stronie południowej al. Słowackiego
do Politechniki Krakowskiej i ul. Warszawskiej oraz równolegle wprowadzenie
dwukierunkowego ruchu rowerowego w uspokojną ulicę Montelupich, na końcu
Montelupich odcinek wydzielonej dwukierunkowej drogi rowerowej do drogi
Trasy Północ - Południe wzdłuż Szybkiego Tramwaju.
Docelowo: dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa po stronie południowej
al. Słowackiego (możliwe wyłącznie przy całkowitej przebudowie Kleparza,
z przesunięciem torowiska tramwaju na stronę północną).
-
Węzeł drogowy 29 Listopada - Słowackiego. Uwaga: jest
to kluczowa inwestycja infrastrukturalna, która musi umożliwić wygodny,
szybki i bezkolizyjny dojazd rowerem z dróg rowerowy w ul. Słowackiego,
Warszawskiej, z tunelu rowerowego pod KCK, z drogi wzdłuż ul. Galicyjskiej,
w przejeździe między tunelem pod KCK do Akademii Ekonomicznej oraz wzdłuż
Szybkiego Tramwaju do dróg wzdłuż ulicy 29 listopada. Konstrukcja całego
węzła 29 Listopada musi umożliwić przeprowadzenie bezkolizyjnych kładek
łączących wydzielone jednokierunkowe drogi rowerowe po obu stronach ulicy
29 Listopada z wymienionymi powyżej drogami rowerowymi. Kładki mogą być
jednokierunkowe, na podjazdach nachylenie niwelety nie może być większe
niż 5 proc. a szerokość nawet w przypadku ruchu jednokierunkowego musi
być większa, niż 2,0 m plus chodnik pieszy, aby umożliwiać bezpieczne wyprzedzanie.
Promienie łuków nie mogą być mniejsze, niż 10-15 metrów a u podstawy różnicy
wzniesień nie można wyznaczać skrzyżowań bez pierwszeństwa dla ruchu rowerowego
ani z sygnalizacją świetlną. Przed odcinkami o nachyleniu niwelety a takimi
skrzyżowaniami powinny być odcinki płaskie o długości co najmniej 20 metrów
i promieniu łuku również 20 m. Należy zapewnić odległość widoczności co
najmniej 70 metrów przy kącie widoczności który dla rowerzysty nigdy nie
powinien być większy, niż 90 stopni. Sugerowane rozwiązanie: zestaw
kładek rowerowych tworzących pętlę z dwukierunkową pochylnią w drogę rowerową
wzdłuż Szybkiego Tramwaju, opcjonalnie: w dojazd rowerowy w ulicę Montelupich
oraz ze pochylnią jednokierunkową w stronę ul. Warszawskiej oraz najazdami
od Słowackiego (opcjonalnie) i Warszawskiej. Szkic znajduje się tutaj.
-
Ulica 29 Listopada: po obu stronach ulicy - jednokierunkowe wydzielone
drogi rowerowe o zalecanej szerokości 1,80 m, skrzyżowanie z ulicą Kamienną
przekraczane grzbietem płytowego progu spowalniającego z przejazdem rowerowym
komunikującym wszystkie kierunki ruchu rowerowego z ul. Kamienną. Po stronie
zachodniej 29 Listopada droga rowerowa przecina teren stacji benzynowej,
gdzie ma pierwszeństwo w stosunku do wjeżdżających na stację samochodów.
-
Na wysokości ulicy Prandoty po stronie zachodniej 29 Listopada droga rowerowa
jest dwukierunkowa celem umożliwienia dojazdów do domów. Skomunikowanie
drogi z ruchem mieszanym w ulicy Prandoty. Po stronie wschodniej zalecane
jest dwupoziomowe rozwiązanie ruchu samochodowego i rowerowo-pieszego tunelem
prowadzonym pod ulicą Prandoty i wyprowadzonym na powierzchnię w rejonie
wyjazdu ze stacji benzynowej gdzie droga rowerowa jest prowadzona grzbietem
garbu spowalniającego przy pierwszeństwie ruchu rowerowego. Rowery jadące
z ul. Prandoty wjeżdżają w drogę rowerową w 29 Listopada w kierunku północnym
przez stację benzynową, a do centrum miasta - przez przejazd na skrzyżowaniu
29 Listopada i Prandoty.
-
Odcinek między wiaduktem nad torami kolejowymi do ulicy Żmujdzkiej: wydzielone
jednokierunkowe drogi rowerowe o szerokości minimum 1,50 m, tam gdzie to
możliwe - 1,80 lub dwukierunkowe.
-
Odcinek między ul. Żmujdzką a skrzyżowaniem z ulicą Opolską: korekta osi
jedni 29 Listopada i przesunięcie jej w kierunku wschodnim o 1 metr, likwidacja
wysepki na środku jezdni (wskazane również zlikwidowanie lewoskrętów na
skrzyżowaniu ze Żmujdzką), budowa kładek nad Białuchą o szerokości min.
1,50 m umożliwiających wprowadzenie ruchu rowerowego i obszarów oczekiwania
na światłach i budowa drogi rowerowej o szerokości minimum 1,50 m (choć
wskazane jest wprowadzenie drogi dwukierunkowej). Konieczne może okazać
się: wykup terenu między Żmujdzką a Białuchą i zmiana profilu pionowego
ulicy Żmujdzkiej. Po stronie wschodniej 29 Listopada jeśli to możliwe -
należy wprowadzić dwukierunkową drogę rowerową, jeśli nie do Wileńskiej,
to przynajmniej do Żytniej.
-
Na skrzyżowaniu 29 Listopada i Opolskiej na wszystkich kierunkach należy
wprowadzić dwukierunkowe przejazdy rowerowe, skomunikowane z ciągami pieszo-rowerowymi
Trasy WZ Północnej.
-
W dalszym ciągu 29 Listopada należy wyznaczyć jednokierunkowe wydzielone
drogi rowerowe po obu stronach jezdni nawet kosztem zwężenia przekroju
jezdni.
-
Skrzyżowanie 29 Listopada i Powstańców musi zostać przebudowane w taki
spoób, aby umożliwić bezpieczny przejazd rowerowy na relacji 29 Listopada
- Powstańców (gdzie pożądana jest trasa zbiorcza); na skrzyżowaniu należy
wprowadzić akomodacyjną sygnalizację świetlną oraz wyprowadzić jednokierunkowe
drogi rowerowe po obu stronach jezdni przynajmniej do skrzyżowania z ul.
Kuźnicy Kołłątajowskiej i ks. Meiera, dalej przynajmniej do granicy
miasta ruch rowerowy powinien być prowadzony na poszerzonych utwardzonych
poboczach o szerokości 2,0 m każde.
Skomunikowanie Trasy 29 Listopada z innymi trasami
głównymi i zbiorczymi
-
Węzeł KCK,
-
Oś Północ-Południe (EuroVelo 11)
-
Trasa WZ Północna
-
ul. Powstańców
Najważniejsze punkty miasta, łączone przez Trasę
29 Listopada:
-
KCK
-
Politechnika Krakowska
-
Cmentarz Rakowicki
-
osiedla Prądnika Białego w części wschodniej
-
osiedla Prądnika Czerwonego w części zachodniej
Metryczka:
Nazwa trasy |
29 Listopada |
Długość całkowita |
4,000 m (2x2000 m) - około |
Szerokość |
1,60-1,80 m, na ok. 300 m 2,00 |
Rozwiazania specjalne |
-
kładki przy węźle drogowym 29 Listopada (2x ok. 400 m, 4 m szerokości,
15 m wysokości max).
-
tunel rowerowo-pieszy pod ul. Prandoty z pochylniami, ok. 200 m
-
kładki nad Białuchą - 2 x 25 m x 2,0 m
-
przebudowa odcinka 29 Listopada między Żmujdzką a Opolską
-
przebudowa odcinka 29 Listopada między ul. Nad Strugą a ul. Rybianka (zmiana
przekroju)
|
Szacunkowy koszt |
|
Uwagi |
|