RAPORT Z BADAŃ ILOŚCIOWYCH DLA PROJEKTU "MIASTA
DLA ROWERÓW" POLSKIEGO KLUBU EKOLOGICZNEGO PRZYGOTOWANY PRZEZ BBS
OBSERWATOR
Dziesięciodniowe badanie, zamówione przez Polski Klub Ekologiczny
w ramach projektu "Miasta dla rowerów" przeprowadzono wiosną 2000
roku na reprezentatywnej próbie losowej mieszkańców ośmiu największych
miast Polski (Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań, Szczecin, Gdańsk, Warszawa,
Łódź) w wieku 18 65 lat. Zastosowano metodę kwestionariusza wywiadu face-to-face.
Operat losowy próby: baza PESEL. Proba dobrana nieproporcjonalnie (po 200
ankiet w każdym z miast), z uwzględnieniem wieku i płci respondentów. Po
zrealizowaniu badań, próba została zważona w stosunku do próby losowej
tych miast. Liczba zrealizowanych wywiadów: ogółem zrealizowano 962 wywiady,
w tym: Gdańsk: 119 wywiadów, Łódź: 126 wywiadów, Wrocław:
134 wywiady, Szczecin: 110 wywiadów, Poznań: 109 wywiadów,
Warszawa
117 wywiadów, Kraków 144 wywiady, Katowice 103 wywiady.
Obliczenia statystyczne wykonano przy użyciu programu SPSS 10.0 for Windows.
PYT 1. Czy potrafi Pan(i) jeździć
na rowerze?
|
Częstość
|
Procent
|
tak |
904
|
94,0
|
nie |
58
|
6,0
|
Razem |
962
|
100,0
|
Prawie wszystkie osoby w całej badanej populacji potrafią jeździć na
rowerze. Osoby, które deklarują, że nie potrafią jeździć na rowerze, to
przede wszystkim kobiety w wieku powyżej 40 lat.
PYTANIE 2: Czy posiada Pan(i) własny rower?
|
Częstość
|
Procent
|
tak |
460
|
47,8
|
nie |
502
|
52,2
|
Razem |
962
|
100,0
|
Prawie połowa (47,8 %) badanych deklaruje posiadania przynajmniej jednego
roweru, nieco ponad połowa badanych nie dysponuje własnym rowerem (52,2
%). Jednak wiele osób posiada dostęp do roweru w gospodarstwie domowym,
w którym mieszkają. Gospodarstwa domowe najczęściej posiadają jeden rower
(34% respondentów). Można oszacować, że dostępu do roweru (własnego bądź
w gospodarstwie domowym) posiada jedna trzecia badanej populacji (31%).
PYTANIE 3: Jak często jeździ Pan(i) na rowerze w
sezonie?
|
Częstość
|
Procent
|
zazwyczaj codziennie |
120
|
12,4
|
zazwyczaj tylko w dni wolne od pracy |
156
|
16,3
|
od czasu do czasu |
215
|
22,4
|
bardzo rzadko, dawno nie jeździłem |
171
|
17,8
|
wcale nie jeżdżę na rowerze |
298
|
31,0
|
brak odpowiedzi |
1
|
0,1
|
Razem |
962
|
100,0
|
Tylko 12,4% badanych deklaruje, że w sezonie jeździ na rowerze codziennie
(są to najczęściej osoby w wieku 18 - 29 lat), zaś jedna trzecia badanych
w ogóle nie jeździ na rowerze (31 %). Największą grupę rowerzystów stanowiš
ci, którzy jeżdżą w sezonie od czasu do czasu (22,4%). Wśród osób, które
wcale nie jeżdżą na rowerze w sezonie, przeważają oczywiście osoby powyżej
60 roku życia.
PYTANIE 4: Czy jeździ Pan(i) na rowerze w zimie?
|
Częstość
|
Procent
|
tak |
93
|
9,7
|
nie |
859
|
89,3
|
brak odpowiedzi |
9
|
1,0
|
Razem |
962
|
100,0
|
Powyższy wynik potwierdza wcześniejsze dane [patrz:
poprzednie
pytanie] odnośnie tego, że osób które jeżdżą na rowerze bardzo często
(codziennie) przez okrągły rok jest w populacji badanej około 10%. Znacznie
częściej w zimie jeżdżą mężczyźni niż kobiety (są to przede wszystkim mężczyźni
w wieku 18 - 29 lat).
PYTANIE 5: Kiedy ostatnio korzystał Pan(i) z roweru?
|
Częstość
|
Procent
|
dawno temu, nie pamiętam |
318
|
33,1
|
kilka dni temu |
174
|
18,1
|
w zeszłym roku |
142
|
14,7
|
tydzień temu |
92
|
9,5
|
miesiąc temu |
87
|
9,0
|
dzisiaj |
65
|
6,7
|
kilka miesięcy temu |
63
|
6,5
|
brak odpowiedzi |
12
|
1,3
|
nie umiem jeździć na rowerze |
10
|
1,0
|
Razem |
962
|
100,0
|
Największa część badanej populacji korzystała z roweru "dawno temu
(33,1%), ale - co ciekawe - 18,1% używało rower kilka dni temu.
PYTANIE 6: Do jakich celów służy Panu(i) najczęściej
rower?
|
Częstość
|
Procent
|
do celów rekreacyjnych |
619
|
65,8
|
inne cele |
107
|
11,4
|
do uprawiania sportu |
74
|
7,9
|
raz na jakiś czas jadę rowerem do pracy |
53
|
7,9
|
jeżdżę rowerem na zakupy |
38
|
4,0
|
brak odpowiedzi |
27
|
2,8
|
dojeżdżam rowerem do pracy |
23
|
2,4
|
Razem |
941
|
100
|
Aż 65% respondentów wskazało
rekreację jako główny cel do jakiego
wykorzystują rower. Do celów rekreacyjnych rower wykorzystują najczęściej
osoby w wieku 30 - 39 lat. Co ciekawe, na zakupy najczęściej jeżdżą osoby
starsze, powyżej 60 roku życia.
PYTANIE 7: Co skłoniłoby Pana(nią), aby zaczął Pan(i)
dojeżdżać regularnie do pracy lub po zakupy?
|
Częstość
|
Procent
|
dobre drogi rowerowe |
437
|
49,2
|
ulice z ograniczonym ruchem samochodów |
181
|
18,8
|
inne rzeczy |
180
|
18,7
|
parkingi rowerowe |
58
|
6,0
|
już dojeżdżam |
45
|
4,7
|
brak odpowiedzi |
23
|
2,4
|
Razem |
960
|
99,8
|
Respondenci zdecydowanie opowiedzieli się za drogami rowerowymi - prawie
połowa badanych deklaruje, że zaczęłaby dojeżdżać do pracy / szkoły, gdyby
w ich mieście były dobre drogi rowerowe.
PYTANIE 8: Czy kiedykolwiek słyszał Pan(i) o jakichś
działaniach, akcjach zachęcających do jazdy na rowerze?
|
Częstość
|
Procent
|
nie |
456
|
47,4
|
tak |
356
|
37,0
|
nie wiem/trudno powiedzieć |
147
|
15,3
|
brak odpowiedzi |
3
|
0,3
|
Razem |
962
|
100,0
|
Aż 62,7 % respondentów nigdy nie słyszało (lub nie wie) o żadnych akcjach
zachęcających do jazdy na rowerze. Z kolei ci, którzy odpowiedzieli na
to pytanie twierdząco, nie zawsze potrafili sprecyzować o jakie akcje,
działania chodziło (podawano, np. bardzo ogólne odpowiedzi, typu program
telewizyjny, audycja radiowa - patrz:
pytanie 9)
PYTANIE 9: Działania i akcje promujące jazdę na
rowerze.
|
Częstość
|
Procent
|
programy w mediach |
108
|
31,8
|
rajdy i wycieczki rowerowe |
47
|
13,8
|
nie pamiętam |
29
|
8,6
|
budowa dróg i ścieżek rowerowych |
28
|
8,1
|
imprezy lokalne |
26
|
7,7
|
akcja "dzień bez samochodu" |
25
|
7,4
|
akcje ekologów, demonstracje |
23
|
6,8
|
inne akcje |
21
|
6,1
|
plakaty, reklamy, ulotki |
11
|
3,2
|
festyny |
9
|
2,8
|
brak danych |
6
|
1,9
|
zalecenia lekarzy |
4
|
1,0
|
Program TV "Apetyt na zdrowie" |
3
|
0,8
|
Razem |
341
|
100,0
|
Jak widać z powyższego zestawienia, respondenci najczęściej wskazywali
programy
w mediach promujące jazdę na rowerze (wymieniały je najczęściej osoby
starsze powyżej 60 roku), nie potrafili jednak przywołać żadnych konkretnych
nazw. Pozostałe formy promocji jazdy rowerowej były wymieniane dość sporadycznie
i przeważnie w sposób bardzo ogólnikowy i mało precyzyjny (np. rajd rowerowy).
PYTANIE 10: Czy należy Pana(i) zdaniem zachęcać
ludzi do jazdy na rowerze?
|
Częstość
|
Procent
|
tak |
698
|
72,6
|
raczej nie |
170
|
17,6
|
nie wiem, trudno powiedzieć |
58
|
6,0
|
raczej nie |
16
|
1,6
|
nie |
13
|
1,4
|
brak odpowiedzi |
7
|
0,7
|
Razem |
962
|
100,0
|
W sumie
90,2 % respondentów odpowiedziało, że należy lub raczej
należy zachęcać ludzi do jazdy na rowerze. Świadczy to o dużej przychylności
i coraz większej akceptacji społeczeństwa wobec roweru.
PYTANIE 11: W jaki sposób należy zachęcać ludzi
do jazdy na rowerze?
|
Częstość
|
Procent
|
przez propagowanie zdrowego stylu życia |
406
|
42,2
|
przez propagowanie ścieżek rowerowych, parkingów rowerowych |
310
|
32,3
|
popularyzujšc "rowerowy styl życia" w mediach |
181
|
18,9
|
brak odpowiedzi |
21
|
2,2
|
w inny sposób |
20
|
2,0
|
Razem |
939
|
97,6
|
Propagowanie zdrowego stylu życia, ścieżek rowerowych i parkingów to
wedle respondentów najlepsze sposoby służące zachęcaniu ludzi do jazdy
na rowerze. Za ścieżkami rowerowymi opowiedzieli się szczególnie ludzie
młodzi (18 - 29 lat), a za propagowaniem zdrowego stylu życia osoby powyżej
60 roku.
PYTANIE 12: Czy Pana(i) zdaniem władze samorządowe
powinny ułatwiać komunikację rowerową w miastach?
|
Częstość
|
Procent
|
tak |
705
|
73,3
|
raczej tak |
178
|
18,5
|
nie wiem/trudno powiedzieć |
57
|
5,9
|
brak odpowiedzi |
10
|
1,0
|
raczej nie |
7
|
0,7
|
nie |
5
|
0,6
|
Razem |
962
|
100,0
|
91,8 % respondentów kładzie na barki samorządu lokalnego zadanie ułatwiania
komunikacji rowerowej. Łączy się to także z odpowiedziami na
pytanie
poprzednie, gdzie spory procent ankietowanych (33,1%) wskazał infrastrukturę
(parkingi rowerowe) za czynnik zachęcajšcy do jazdy na rowerze.
PYTANIE 13: Czy zaakceptował(aby) Pan(i) wprowadzenie
ułatwień dla komunikacji rowerowej w miastach kosztem wydatków na drogi
samochodowe?
|
Częstość
|
Procent
|
tak |
388
|
40,4
|
raczej tak |
251
|
26,1
|
nie wiem/trudno powiedzieć |
134
|
13,9
|
raczej nie |
116
|
12,0
|
nie |
73
|
7,6
|
Razem |
961
|
100,0
|
66,5% osób poparłoby wprowadzania w miastach ułatwień dla komunikacji
rowerowej kosztem dróg samochodowych. Prawie 20% respondentów było przeciwnych
takiemu rozwiązaniu.
PYTANIE 14: Jak Pan(i)
sądzi, czy częstsze używanie roweru jako środka transportu może poprawić
jakość środowiska?
|
Częstości
|
Procent
|
tak |
707
|
73,5
|
raczej tak |
165
|
17,1
|
nie wiem/trudno powiedzieć |
41
|
4,2
|
raczej nie |
25
|
2,6
|
nie |
13
|
1,3
|
brak odpowiedzi |
12
|
1,2
|
Razem |
961
|
99,9
|
Zdecydowana większość
badanych uznaje, że rower może przyczynić się do poprawy jakości naszego
środowiska.
PYTANIE
15: Czy korzysta Pan(i) ze ścieżek rowerowych?
|
Częstości
|
Procent
|
tak |
592
|
61,6
|
nie |
355
|
37,0
|
brak odpowiedzi |
13
|
1,4
|
Razem |
960
|
100,0
|
Ponad 60% respondentów nie korzysta ze ścieżek
rowerowych zapewne z prostej przyczyny, że najczęściej rower służy im do
rekreacji, a nie jako środek transportu na co dzień. Najczęściej ze ścieżek
rowerowych korzystają oczywiście młodzi ludzie w wieku 18 - 29 lat (są
to nieco częściej mężczyźni niż kobiety).
PYTANIE
16: Jak ocenia Pan(i) stan ścieżek rowerowych w Pana(i) mieście?
|
Częstość
|
Procent
|
zły |
217
|
22,6
|
średni |
216
|
22,5
|
nie wiem/nie mam zdania |
196
|
20,4
|
bardzo zły |
124
|
12,9
|
dobry |
89
|
9,2
|
w naszym mieście nie ma ścieżek rowerowych |
77
|
8,0
|
bardzo dobry |
32
|
3,4
|
brak odpowiedzi |
10
|
1,1
|
Razem |
962
|
100,0 |
Jak widać mieszkańcy ośmiu największych polskich miast nie majš zbyt
dobrego zdania o ścieżkach rowerowych. Przeważa opinia, że są one złe,
a co najwyżej średnie. Zwróćmy uwagę, że 8% badanych uznało, że w ich mieście
nie ma ścieżek rowerowych.
PYTANIE 17: Czy w Pana(i)
mieście powinno się budować więcej ścieżek rowerowych?
|
Częstość
|
Procent
|
tak |
699
|
72,7
|
raczej tak |
167
|
17,3
|
nie wiem/trudno powiedzieć |
76
|
7,9
|
brak odpowiedzi |
10
|
1,0
|
raczej nie |
8
|
0,8
|
nie |
2
|
0,2
|
Razem |
962
|
100,0
|
Zdecydowana większość badanej populacji, to zwolennicy
budowy ścieżek rowerowych (ok. 90% respondentów odpowiedziało na to pytanie
twierdząco).
PYTANIE 18: Czy Pan(i)
zdaniem rower może stanowić alternatywny środek transportu w dużym mieście?
|
Częstość
|
Procent
|
tak |
434
|
45,1
|
raczej tak |
201
|
20,9
|
raczej nie |
140
|
14,6
|
nie wiem, trudno powiedzieć |
136
|
14,1
|
nie |
40
|
4,2
|
brak odpowiedzi |
11
|
1,1
|
Razem |
962
|
100,0
|
Ponad połowa badanych
wierzy, że rower może stanowić alternatywny środek transportu w dużym mieście
(takiego zdania były zarówno osoby młodsze jak i starsze, zarówno kobiety
jak i mężczyźni).
PYTANIE19:
Czym najchętniej dojeżdżałby Pan(i) do pracy / szkoły?
|
Częstość
|
Procent
|
własnym samochodem |
421
|
43,8
|
rowerem |
231
|
24,1
|
najchętniej chodził/a/bym pieszo |
192
|
19,9
|
środkiem transportu miejskiego |
104
|
10,8
|
brak odpowiedzi |
14
|
1,4
|
Razem |
962
|
100,0
|
Jak widać z powyższego
zestawienia, rower ma się całkiem dobrze! Aż 24% badanych chciałoby
dojeżdżać do pracy / szkoły rowerem. Wydaje się, że zapewnienie im
dobrych do tego warunków (drogi i parkingi rowerowe) przyspieszyłoby ich
decyzję. Rowerem równie chętnie dojeżdżaliby mężczyźni jak i kobiety; piesze
wędrówki do pracy preferują kobiety, a samochodem najchętniej chcą dojeżdżać
mężczyźni.
CHARAKTERYSTYKA POSZCZEGÓLNYCH MIAST - RÓŻNICE I PODOBIEŃSTWA.
Odsetek osób deklarujących,
że potrafią jeździć na rowerze był we wszystkich miastach podobny - powyżej
90%. Najmniej w Łodzi - 89,5%, najwięcej w Warszawie i
Wrocławiu - 97,9%.
Jak wynika z badań, najmniej
rowerów posiadają mieszkańcy Gdańska 40,2%, a najwięcej Katowic-
59% i Łodzi 53,8%. W pozostałych miastach odsetek osób posiadających
rower zbliżony jest do średniej ośmiu badanych miast ok. 47%.
PYTANIE 3. Jak często jeździ Pan(i) na rowerze
w sezonie?
We wszystkich miastach
osoby, które jeżdżą na rowerze, najczęściej robią to od czasu do czasu
i w dni wolne od pracy. Spora grupa osób jeździ bardzo rzadko. Wyniki
te w poszczególnych miastach zbliżone są do wyników w próbie generalnej.
Spośród osób jeżdżących
na rowerze, w zimie najczęściej jeżdżą mieszkańcy
Wrocławia 13,7%,
a najrzadziej mieszkańcy Warszawy 2,4%.
PYTANIE 5. Kiedy ostatnio korzystał Pan(i)
z roweru?
W każdym mieście wyniki
były w przypadku tego pytania podobne. Największy procent badanych stwierdził,
że jeździli na rowerze dawno temu i nie pamiętają bądź w zeszłym roku
[są to generalnie te same osoby, które w
pytaniu 3 zadeklarowały,
że jeżdżą bardzo rzadko]. Oprócz tej grupy, wśród rowerzystów, najwięcej
było osób, które ostatnio korzystały z roweru kilka dni temu.
PYTANIE 6. Do jakich celów służy Panu(i) najczęściej
rower?
Podobnie jak w całej
próbie, wyniki w poszczególnych miastach były podobne - osoby, które jeżdżą
na rowerze, wykorzystują go najczęściej do celów rekreacyjnych.
PYTANIE 7. Co skłoniłoby Pana(nią), aby zaczšł
Pan(i) dojeżdżać regularnie do pracy lub po zakupy?
W każdym mieście najwięcej
osób wymieniało dobre drogi rowerowe, jako czynnik, który skłoniłby
je do regularnego dojeżdżania do pracy i na zakupy. Najwięcej osób wymieniło
na pierwszym miejscu drogi rowerowe w Szczecinie - aż 65,1% i w Katowicach
- 60,9%, najmniej w Krakowie - 42,1% badanych. W Krakowie sporo osób (36,6%)
wymieniło również ulice z ograniczonym ruchem samochodów, jako coś, co
skłoniłoby ich do częstszych dojazdów do pracy lub po zakupy. W innych
miastach zwolenników ulic z ograniczonym ruchem samochodów było znacznie
mniej (najmniej oczywiście w Szczecinie - tu zdecydowanie postawiono na
drogi rowerowe i Gdańsku - tu również zdecydowanie istotniejsze dla badanych
są dobre ścieżki rowerowe).
PYTANIE 8. Czy kiedykolwiek słyszał Pan(i)
o jakichś działaniach, akcjach zachęcających do jazdy na rowerze?
Zdecydowanie
najwięcej
respondentów, którzy słyszeli o działaniach promujących rowery, jest w
Gdańsku
- nieco ponad połowa badanej populacji - 58,1%
(jest to prawie 20%
więcej niż w całej próbie ośmiu miast, gdzie, przypomnijmy, było tylko
37% takich respondentów), a ponadto Krakowie i Katowicach (około
40% badanych). Respondenci w Gdańsku potrafili wymienić najwięcej konkretnych
przykładów działań promujących rowery, m.in.: "Miasto dla rowerów", "zjazd
w Brzeźnie", "akcja w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym", "zjazd w Oliwie",
program w telewizji lokalnej. Najgorzej poinformowani o ww. działaniach
są mieszkańcy Wrocławia (18,7% respondentów twierdzi, że słyszeli o jakichś
działaniach i akcjach promocyjnych) i Łodzi (24,2%).
PYTANIE 9. Czy należy zachęcać ludzi do jazdy
na rowerze?
Szczególnie w Szczecinie
(88%) i Gdańsku (84,4%) respondenci uważali
zdecydowanie,
że należy zachęcać ludzi do jazdy na rowerze. W Warszawie natomiast tylko
połowa respondentów (50%) odpowiedziała na to pytanie tak (29,3% raczej
tak), a w Łodzi 57% było zdecydowanie na tak (25% raczej tak).
PYTANIE 11. W jaki sposób należy zachęcać ludzi
do jazdy na rowerze?
Ścieżki rowerowe najbardziej
zachęcają do korzystania z roweru mieszkańców Krakowa (45,7%), Poznania
(40,6%) i Gdańska (35,9%). We wszystkich miastach (z wyjątkiem Krakowa
i Poznania) najbardziej jednak zdaniem badanych do jazdy na rowerze
zachęcać należy przez propagowanie zdrowego trybu życia (taki był średni
wynik w całej próbie).
PYTANIE 12. Czy władze samorządowe powinny
ułatwiać komunikację rowerowš w miastach?
Zdecydowanie
najwięcej
osób odpowiedziało na to pytanie tak w Gdańsku - 92,6% (przy średniej
w całej próbie 73%), a ponadto we Wrocławiu (80,3%) i Katowicach (80,2%).
Najmniej zdecydowanie do tego przekonanych osób (które odpowiedziały tak)
było w Warszawie (53,3%).
PYTANIE 13. Czy zaakceptował(aby) Pan(i) wprowadzenie
ułatwień dla komunikacji rowerowej w miastach kosztem wydatków na drogi
samochodowe?
Najwięcej osób zaakceptowałoby
taką propozycję w Gdańsku (aż 60% badanych odpowiedziało na to pytanie
tak, a 22% raczej tak). Najmniej zwolenników znalazła taka propozycja
w Łodzi (nieco ponad 29% badanych byłoby skłonnych zaakceptować takie postępowanie).
Różnica w stopniu akceptacji tej propozycji pomiędzy Gdańskiem a Łodzią
jest w tym wypadku prawie dwukrotna! W pozostałych miastach poziom zdecydowanej
akceptacji tego pomysłu był podobny.
PYTANIE 14. Czy częstsze używanie roweru jako
środka transportu może poprawić jakość środowiska?
Różnice w poszczególnych
miastach były w przypadku tego pytania dość znaczące.
Najwięcej
respondentów przekonanych o tym, że używanie roweru może poprawić jakość
środowiska jest w Szczecinie (88% respondentów) oraz w Poznaniu
i Gdańsku (ponad 80% badanych w tych miastach jest o tym zdecydowanie przekonanych).
Najmniej przekonani do tego są mieszkańcy Łodzi (56% badanych).
PYTANIE 15. Czy korzysta Pan(i) ze ścieżek
rowerowych?
Spośród jeżdżących na
rowerze, najwięcej osób korzysta ze ścieżek rowerowych we Wrocławiu
(50,5%), Gdańsku (47,8%) i Szczecinie (45,8%), a najmniej w Poznaniu (26%).
PYTANIE 16. Jak ocenia Pan(i) stan ścieżek
rowerowych w Pana(i) mieście?
Jedynie
w
Poznaniu spory odsetek respondentów ocenił stan ścieżek rowerowych
jako
bardzo dobry (10,7%), przeważała wśród nich jednak opinia,
że ich stan jest
średni. W pozostałych miastach oceny były raczej
niezbyt korzystne:
-
W Gdańsku najwięcej osób uznało, że stan ścieżek jest średni (31,3%)
i dobry (15%), ale znaczna grupa badanych uznała, że jest on bardzo
zły - 19,2% (najwyższy odsetek ocen skrajnie negatywnych spośród wszystkich
badanych miast).
-
W Krakowie ścieżki postrzegane sš przede wszystkim jako złe (32,4%
odpowiedzi); 27% badanych twierdzi, że są one w średnim stanie.
-
W Katowicach 27% badanych stwierdziło, że stan ścieżek rowerowych jest
tu
zły, ale - uwaga - tyle samo uznało, że w ich mieście nie
ma w ogóle ścieżek rowerowych!
-
W Warszawie jakość ścieżek postrzegana jest przede wszystkim jako średnia
(20% odpowiedzi) i zła (18%).
-
We Wrocławiu również przeważają oceny podobne jak w Warszawie - jakość
ścieżek jest średnia zdaniem 20% badanych, a zła zdaniem
19%.
-
W Łodzi największy odsetek respondentów uznał stan ścieżek za zły
(24% odpowiedzi) i średni (17%).
-
W Szczecinie również dominowały opinie, że stan ścieżek jest zły
(21,2%) i średni (20%).
PYTANIE 17. Czy w Pana(i) mieście powinno się
budować więcej ścieżek rowerowych?
Najwięcej zdecydowanych
zwolenników budowy ścieżek rowerowych jest w Gdańsku (prawie 90%)
i w Szczecinie (83%), a najmniej w Łodzi i Warszawie (ponad 50%).
PYTANIE 18. Czy Pan(i) zdaniem rower może stanowić
alternatywny środek transportu w dużym mieście?
Rozbieżność odpowiedzi
w poszczególnych miastach była bardzo duża. Najmniej przekonanych,
co do tego, że rower może stanowić alternatywny środek transportu w dużym
mieście jest w Łodzi
(tylko 18% badanych było tego zdania) i w Warszawie
(20%), a najwięcej w Szczecinie (66,9%) i Wrocławiu (66%).
PYTANIE 19. Czym najchętniej dojeżdżałby Pan(i)
do pracy / szkoły?
Rowerem
najchętniej
dojeżdżaliby do pracy / szkoły mieszkańcy Katowic (34%) i Poznania
(30%), a najmniej skłonni są do tego mieszkańcy
Warszawy
(tylko 13%).
Daje się zauważyć korelacja
pomiędzy stopniem poinformowania mieszkańców (działaniami, akcjami popularyzującymi
jazdę na rowerze), a np. akceptacją ułatwień dla komunikacji rowerowej
kosztem wydatków na drogi samochodowe; akceptacją budowy dróg rowerowych;
oczekiwaniami, że władze samorządowe ułatwią komunikację rowerowš w mieście;
uznaniem, że używanie roweru może poprawić jakość środowiska oraz że rower
może stanowić alternatywny środek transportu w dużym mieście. Przykładem
może tu służyć
Gdańsk, gdzie zdecydowanie najwięcej respondentów
słyszało o akcjach, działaniach promujących jazdę na rowerze (potrafili
częściej niż mieszkańcy innych miast podać konkretne przykłady takich działań),
tutaj też stopień akceptacji ww. postulatów jest najwyższy i można powiedzieć,
że w Gdańsku jest najwięcej zwolenników budowy ścieżek rowerowych. Wydaje
się zatem, że wszelkie dobrze prowadzone działania promujące jazdę na rowerze
wpływają na świadomość mieszkańców dużych miast Polski i mogą być skuteczne.