Szanse
rozwoju Gdańskiego Rowerowego Projektu Inwestycyjno -
Promocyjnego
Gdański projekt rowerowy stworzył bardzo istotne szanse dla rowerzystów
w wielu polskich miastach. Wypracowane zostały i sprawdzone metody
działania, stworzono model finansowania i montażu finansowego.
W samym Gdańsku projekt stworzy podstawowy układ wydzielonych dróg
rowerowych, "kościec" systemu, który będzie stopniowo uzupełniany przez
uspokojenie ruchu w poszczególnych częściach miasta. Wdrożenie
procedury Audytu Rowerowego pozwoli na realizację odcinków dróg
rowerowych na niektórych relacjach nie obsługiwanych powstającym
układem. Istnieje ogromna możliwość rozwoju tras rowerowych w kierunku
północnym (Sopot, Gdynia - w sumie trzy główne trasy rowerowe Gdańska
będą mogły być kontynuowane w kierunku północnym. Duży potencjał daje
też integracja z Szybką Koleją Miejską - np. przechowalnie rowerowe na
stacjach SKM, stojaki czy choćby rampy, po których można rowery
wprowadzać na perony aby wstawić je do wagonów. Kolejnym kierunkiem
rozwoju projektu rowerowego jest system tras EuroVelo i inne
turystyczne szlaki rowerowe. Przez Gdańsk przebiega trasa EuroVelo 10,
prowadząca dookoła Bałtyku. W Gdańsku zaczyna się też trasa EuroVelo 9
- biegnąca przez Poznań, Wrocław do Triestu nad Adriatykiem. Jest to
jedyna trasa EuroVelo, która ma swój początek w Polsce.
Gdański system rowerowy powinien być w przyszłości finansowany ze
środków własnych gminy, w formie wydzielonych środków budżetowych oraz
w ramach Audytu Rowerowego (wydatki "schowane" w innych, wielkich
inwestycjach i remontach), ze środków funduszy ochrony środowiska, a
także ze środków Unii Europejskiej (Zintegrowany Program Operacyjny
Rozwoju Regionalnego) oraz innych środków publicznych - na przykład
przeznaczonych na sport i kulturę fizyczną, które obecnie dofinansowują
komercyjny wyczyn i piłkę nożną. Niektóre elementy systemu mogą i
powinny być finansowane ze środków prywatnych. Dotyczy to na przykład
stojaków rowerowych przed sklepami, płatnych przechowalni rowerowych
czy elementów oświetlenia dróg rowerowych, które jednocześnie mogą być
po prostu reklamami.
Projekt gdański ma jednak wymiar ogólnopolski, a nawet międzynarodowy.
Korzystając z gdańskich doświadczeń, w 2003 roku Kraków przygotował i
złożył wniosek na dofinansowanie budowy systemu podstawowych dróg
rowerowych. W wielu miastach Polski powstają wzorowane na gdańskim
Społecznym Zespole Doradczym do spraw dróg rowerowych zespoły
zadaniowe. Podobnie wzrasta zainteresowanie Standardami Projektowymi.
Model realnej współpracy gminy z lokalnymi i ogólnopolskimi
organizacjami społecznymi również budzi zainteresowanie i jest
przeszczepiany na grunt innych miast. Zainteresowanie gdańskimi
doświadczeniami zgłaszane jest także zza granicy - np. z Litwy i Czech.
W oparciu o gdańskie doświadczenia przygotowane zostały przez zespół
Miast dla rowerów propozycje zmian w przepisach - Prawie o Ruchu
Drogowym, rozporządzeniach technicznych dotyczących warunków
technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi publiczne i innych. Warto
zwrócić uwagę, że Gmina Gdańsk, Polski Klub Ekologiczny, Obywatelska
Liga Ekologiczna oraz Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej
podpisały w 2000 roku list intencyjny o wykorzystaniu doświadczeń
Gdańskiego Rowerowego Projektu Inwestycyjno - Promocyjnego do zmian w
przepisach i wytycznych.
Marcin
Hyła