Trasa
nr 5 - Bulwary Wiślane (EuroVelo 4)
Jest
to trasa rekreacyjna, odcinkami o dużym znaczeniu użytkowym.
Przeprowadza przez Kraków europejską drogę rowerową EuroVelo
4, która zaczyna się na atlantyckim wybrzeżu Francji w miejscowości
Roscoff
w Bretanii, prowadzi przez Akwizgran i Frankfurt w Niemczech, Pragę i
Brno, przecina Śląsk i przez Oświęcim dociera wzdłuż Wisły do Krakowa.
W kierunku wschodnim dociera do Puszczy Niepołomickiej, a dalej biegnie
w kierunku
wschodnim, na Ukrainę, do Lwowa i Kijowa, gdzie kończy swój bieg.
W
Krakowie naturalnym przebiegiem EuroVelo 4 są niezwykle atrakcyjne
widokowo korony wałów przeciwpowodziowych na obu brzegach Wisły, a w
samym centrum miasta - istniejące bulwary nad brzegami rzeki. Niestety,
na odcinku od Klasztoru Norbertanek do wysokości Mostu Kotlarskiego
bulwary te oraz drogi rowerowe na nich są okresowo zalewane wodą i
całkowicie nieprzejezdne. Ponadto po zmroku na bulwarach znacznie
ograniczone jest bezpieczeństwo społeczne.
Dlatego na tym odcinku na obu brzegach Wisły konieczny jest przebieg
alternatywny.
Opis poszczególnych odcinków
Skomunikowania
z innymi trasami
Najważniejsze punkty w
obrębie miasta, łączone przez trasę
Trasa Bulwarów Wiślanych zaczyna się w Tyńcu a
kończy w Niepołomicach. Poszczególne odcinki mają następujący przebieg:
- Tyniec: przebieg
koroną wałów na prawym i lewym brzegu rzeki, wskazane wprowadzenie
utwardzonej nawierzchni. Na brzegu
prawym od klasztoru i ulicy Benedyktyńskiej możliwy jest przebieg
istniejącą
jezdnią ślepej ulicy. Wskazane przywrócenie przeprawy promowej jako
atrakcji
turystycznej i ułatwienia dla rowerzystów.
- Stopień wodny
Kościuszko: na lewym brzegu Wisły należy wykonać przejazd rowerowy
między koroną wału przeciwpowodziowego a zjazdem z autostrady, nawożąc
ziemię, ubijając ją spychaczem i wykonując nawierzchnię utwardzoną;
podobne dojazdy powinny zostać wykonane do przejazdów pieszo-rowerowych
po obu stronach stopnia wodnego i na przejazdach pod autostradą.
Możliwe jest zastosowanie nawierzchni alternatywnych (membrany,
siatkowe utwardzenia
nawierzchni itp.). Rozwiązania te powinny umożliwić bezpieczne, szybkie
i
wygodne skomunikowanie na relacjach Kryspinów - Podgórze oraz Tyniec -
Srebrna
Góra.
- Tor kajakarstwa
górskiego: przez zabudowania toru kajakarstwa górskiego należy
przeprowadzić wydzieloną drogę rowerową koroną wałów
przeciwpowodziowych i wyznaczyć przechowalnie rowerów
- Do Bodzowa: na
prawym brzegu Wisły na odcinku od toru kajakarstwa górskiego do Bodzowa
droga rowerowa powinna biec
koroną wałów z nawierzchnią utwardzoną, na lewym brzegu od stopnia
wodnego
- analogicznie, omijając ruchliwą ulicę księcia Józefa. Należy jednak
skomunikować
ścieżkę z Klasztorem Kamedułów na Bielanach oraz umożliwić dojazd do
kąpieliska
w Kryspinowie. Przebieg trasy powinien być możliwie prosty, ścieżka nie
powinna
przecinać ruchliwej ulicy Księcia Józefa.
- Na lewym brzegu rzeki
wzdłuż ulicy Księcia Józefa należy odnowić istniejącą ścieżkę rowerową
i skomunikować ją z kempingiem i polem namiotowym.
- Od Bodzowa do ulicy
Praskiej przy Skałkach Twardowskiego: na prawym brzegu Wisły należy
dążyć do prowadzenia drogi rowerowej koroną wałów. Należy również
skomunikować trasę rowerową z przyszłą Trasą Pychowicką i drogami
rowerowymi na Moście Pychowickim, umożliwiając korzystanie z
ewentualnego tunelu pod wzgórzem św. Bronisławy.
- Analogiczne
skomunikowanie z Trasą Pychowicką należy zapewnić na lewym brzegu rzeki.
- Na odcinku między
ulicą Ruczaj a Praską należy rozważyć prowadzenie drogi rowerowej
na prawym brzegu rzeki poniżej poziomu wałów powodziowych i jezdni
ulicy Tynieckiej z alternatywną trasą w jezdni lub poszerzyć ulicę o
dwukierunkową drogę rowerową, następnie wprowadzoną na koronę wałów i
pod Most Zwierzyniecki
- Między Mostem
Zwierzynieckim a ul. św. Bronisławy: na lewym brzegu Wisły należy
zdecydowanie skorygować przebieg drogi rowerowej w księcia Józefa
przez poszerzenie nasypu przy murze przeciwpowodziowym o 2-3 metry i
wyznaczenie tam pełnowymiarowej drogi rowerowej oraz bezkolizyjne
wprowadzenie ruchu rowerowego w ulicę ks. Józefa w kierunku do centrum
- choć
wskazane jest wykonanie odcinka jednokierunkowej (a najlepiej -
dwukierunkowej) drogi rowerowej prowadzącej ruch rowerowy poza jezdnią,
w rogatki. W jezdni ulicy księcia Józefa należy wykonać betonowy azyl,
umożliwiający rowerzystom bezpieczne przekraczanie osi jezdni i wjazd
na wydzieloną drogę rowerową. Azyl musi umożliwiać schronienie grupie
5-10 rowerzystów z przyczepkami. Jest
niezwykle istotne, aby rowerzyści mogli na tych odcinkach poruszać się
koroną
wałów - w ten sposób trasa staje się nie tylko bezpieczna i wygodna, bo
oddzielona
od ruchu samochodowego, ale także bardzo atrakcyjna widokowo.
- Między Mostem
Zwierzynieckim a Mostem Dębnickim na prawym brzegu Wisły trasa na
koronie wału staje się trasą miejską, powinna zostać oświetlona i
należy na niej poprawić nawierzchnię (choć asfalt nie jest konieczny).
Należy wprowadzić nawierzchnię asfaltową na dojeździe do Mostu
Dębnickiego.
- W ulicy Tadeusza
Kościuszki na lewym brzegu
Wisły należy wykonać dwukierunkowe (a przynajmniej
jednokierunkowe) wydzielone
drogi rowerowe po obu stronach jezdni na odcinku od wylotu ul.
Senatorskiej
do budynku rogatki miejskiej. Konieczna jest korekta osi ulicy Tadeusza
Kościuszki
i przesunięcie torowiska tramwajowego w związku z koniecznością
wygospodarowania
miejsca po stronie południowej ulicy na dwukierunkową drogę rowerową.
Nad
Rudawą po obu stronach mostu należy wykonać lekkie kładki o
konstrukcji
betonowej, drewnianej lub metalowej, umożliwiające dwukierunkowy ruch
rowerowy
i skomunikowanie z drogą rowerową wzdłuż wałów Rudawy (ul.
Kasztelańska)
i na bulwarze Wisły. Rozwiązanie alternatywne to wyprowadzenie drogi
rowerowej
z ul. Tadeusza Kościuszki pomostem wzdłuż Rudawy na bulwar Wisły. Ze
względu
na powodzie i okresowe zalewanie bulwarów nad Wisłą należy w ciągu
ulicy
Tadeusza Kościuszki do Mostu Dębnickiego wybudować przebieg
alternatywny
trasy - wydzielone jednokierunkowe drogi rowerowe po obu stronach
jezdni,
prowadząc je przez ulice poprzeczne grzbietami progów spowalniających.
- Most Dębnicki - Most
Grunwaldzki: na prawym brzegu Wisły droga rowerowa powinna
być prowadzona alternatywnie: bulwarami Wisły dołem oraz uspokojoną
ulicą Zamkową, Madalińskiego, Barską do Trasy
Wschód - Zachód na Rondzie Grunwaldzkim, tam skomunikowana z Trasą na Kurdwanów oraz oboma poziomami
tras na Bulwarach Wisły, w tym z przyszłą kładką pieszo-rowerową między
Centrum Manggha a ulicą Bernardyńską
- Most Dębnicki - Most
Grunwaldzki: na lewym brzegu Wisły należy przeprowadzić
wydzielone jednokierunkowe drogi rowerowe w ul. Tadeusza Kościuszki
przez skrzyżowanie z aleją Krasińskiego jako dwukierunkowy przejazd po
stronie Mostu Dębnickiego, dwukierunkowe przejazdy przez Zwierzyniecką
i Kościuszki oraz jednokierunkowy przejazd od Jubilata w kierunku Kopca
Kościuszki; miedzy Jubilatem a Retoryka należy wyznaczyć dwukierunkową
drogę rowerową po obu stronach Zwierzynieckiej. Na wysokości Retoryka
należy wprowadzić przejazd rowerowy na wprost w ulicę Powiśle oraz
wydzieloną dwukierunkową drogę rowerową w kierunku Wawelu (lub dwie
jednokierunkowe, dwie dwukierunkowe, dwukierunkową i jednokierunkową
drogę rowerową - szczegóły zależą od parkingu podziemnego) prowadzącą
do ulicy Podzamcze i bulwarów pod
Wawelem, skomunikowaną ze ścieżką w Bernardyńskiej oraz przekraczającą
ulicę
Dietla wzdłuż przejścia pieszego na wysokości ulicy św. Stanisława.
Należy
ułatwić skomunikowanie dolnego poziomu bulwaru Wisły z drogą na koronie
wału
przez wprowadzenie dwóch nowych dróg w zakolu Wisły - jednej
prowadzącej od
Mostu Dębnickiego łukiem w górę i łączącej się z górnym poziomem przy
Wawelu
oraz drugiej, zaczynającej się w rejonie Wawelu na dolnym poziomie i
dochodzącej
do korony wałów w pobliżu Mostu Dębnickiego. Na bulwarze wiślanym
należy
po obu stronach wprowadzić lepsze oświetlenie, na tym odcinku wręcz
reprezentacyjne.
- Między mostem
Grunwaldzkim a Piłsudskiego na prawym brzegu Wisły niepotrzebne są
większe ingerencje poza wprowadzeniem oświetlenia. Ruch rowerowy
powinien być wprowadzany w jezdnię ulicy Ludwinowskiej po grzbiecie
płytowego progu spowalniającego. Na przecięciu ulicy Ludwinowskiej z
Rollego należy podnieść tarczę skrzyżowania, podobnie w przypadku ulicy
Rollego i Warneńczyka oraz pozostałych ulic w okolicy.
- Na lewym brzegu Wisły
należy radykalnie przebudować skomunikowanie dróg rowerowych na górnym
poziomie na Moście Grunwaldzkim
z drogami na bulwarze przez zwiększenie promieni łuków do 10-20 m i
zmniejszenie
nachylenia niwelety do 5 procent, poprawę oświetlenia i widoczności. Od
przejazdu
rowerowego na osi ulicy św. Stanisława należy wyprowadzić drogę
rowerową
w górnym poziomie do ulicy Rybaki, skomunikowaną z uspokojonymi ulicami
Paulińską
i Skawińską z progami spowalniającymi oraz pasami rowerowymi pod prąd
na
odcinkach jednokierunkowych.
- Most Piłsudskiego do
Mostu Kotlarskiego: na
prawym brzegu Wisły EuroVelo 4 biegnie alternatywnie: bulwarem na
dolnym
poziomie oraz uspokojonymi ulicami Celną, Nadwiślańską, Józefińską,
Piwną
oraz Port Solny z wydzielonymi pasami pod prąd na odcinkach
jednokierunkowych. Od ulicy Port Solny ruch rowerowy jest kierowany
wydzieloną drogą rowerową pod zjazdem z Mostu Powstańców Śląskich
(górnym poziomem) na koronę wału przeciwpowodziowego
w kierunku Zabłocia, gdzie przekracza most kolejowy oraz most
Kotlarski.
Ścieżka jest tutaj skomunikowana z Osią Północ
-
Południe oraz Trasą Centralną.
- Na lewym brzegu Wisły
EuroVelo 4/Trasa Bulwarów Wiślanych biegnie alternatywnie: dolnym
poziomem przez bulwar (konieczne lepsze oświetlenie, odporne na
powodzie) oraz górą, w ulicy Podgórskiej jako
wydzielona dwukierunkowa droga rowerowa po stronie południowej jezdni
do
wysokości ulicy Daszyńskiego, gdzie wskazane jest wybudowanie
minironda, umożliwiającego bezkolizyjny przejazd rowerów między
spowolnionymi samochodami i włączenie się do ruchu w uspokojonej ulicy
Daszyńskiego. Na odcinku między Daszyńskiego a Starowiślną wskazana
budowa także jednokierunkowej wydzielonej drogi rowerowej po stronie
północnej ul. Podgórskiej oraz minironda na skrzyżowaniu z ul. Halicką.
Skrzyżowanie Podgórskiej ze Starowiślną powinno zostać odsunięte od
Mostu Powstańców Śląskich celem bezpiecznego i wygodnego wprowadzenia
drogi
rowerowej. W rejonie ul. Mostowej i Gazowej gdzie brakuje miejsca -
wydzielona
droga rowerowa powinna biec po obu stronach rzędu drzew jako odcinki
jednokierunkowe.
W rejonie przyczółka dawnego mostu (przy ul. Mostowej) należy wykonać
zawieszoną
galerię, która w przyszłości może stać się elementem kładki
pieszo-rowerowej
przez Wisłę. Przy Moście Kotlarskim - skomunikowanie z Trasą Centralną.
- Most Kotlarski -
Stopień Dąbie na prawym brzegu
Wisły: asfaltowa nawierzchnia na całej długości korony wałów do
Stoczni
Rzecznej
- Most Kotlarski -
Stopień Dąbie na lewym brzegu Wisły: asfaltowa nawierzchnia i
radykalna korekta przejazdu przez Stopień Wodny Dąbie przez znaczne
poszerzenie skarp na wprost przejazdu pod jezdnią (korekta zrealizowana w 2002 roku, niestety
bez barier). Docelowo należy przewidzieć w przyszłości w tym miejscu
pełnowymiarowy tunel pieszo-rowerowy pod jezdnią ulicy Ofiar Dąbia w
osi dróg
rowerowych po obu stronach stopnia wodnego, skomunikowany z przyszłymi
jednokierunkowymi
drogami rowerowymi po obu stronach ulicy Ofiar Dąbia oraz z
podwieszoną
dwukierunkową kładką rowerową po stronie wschodniej Stopnia Wodnego.
- Stocznia Rzeczna na
prawym brzegu Wisły - objazd Stoczni Rzecznej, dalej jazda koroną
wałów - asfalt lub szutr
- Dąbie na lewym brzegu
Wisły - dojazd do
ujścia Prądnika (Białuchy), skomunikowanie z Trasą WZ Południe w Alei Pokoju. Wariant
tańszy - wspólny przebieg EuroVelo 4 z WZ
Południe a od Ronda Czyżyńskiego - wspólny z Trasą WZ Główną do Placu Centralnego, trasą Nad Łęgiem do opactwa Cystersów przy
ul. Klasztornej, dalej Stare Wiślisko do Lasku Mogilskiego,
skomunikowanie z rekreacyjną trasą Nad
Dłubnią i dalej wałami Wisły dojazd do Przylasku Rusieckiego.
Trasa przekracza Wisły na moście przyszłej obwodnicy nowohuckiej lub na
istniejącym moście w ul. Brzeskiej. Wariant droższy - zjazd za mostem
na Białusze (Prądniku) i kontynuacja wałami Wisły.
- Od Mostu ul.
Nowohuckiej na prawym brzegu Wisły - koroną wałów,
skomunikowanie z Trasą Obwodową
(ul. Nowohucka), Fort Lasówka (gdzie miejsce na kemping itp.), dalej
dojazd do Niepołomic i Puszczy Niepołomickiej, wskazany przebieg cały
czas koroną wałów Wisły ze względów krajobrazowych (docelowo -
konieczność kładek i mostków). Po drodze - skomunikowanie z przyszłą obwodnicą nowohucką.
Trasa Bulwarów
Wiślanych przecina następujące trasy główne i zbiorcze:
Najważniejsze punkty w obrębie miasta, które
łączy trasa Bulwarów Wiślanych:
- bezkolizyjne wyprowadzenie ruchu
rowerowego EuroVelo 4 w kierunku Oświęcimia, Beskidu Śląskiego oraz
rekreacyjnego ruchu do Kryspinowa
- opactwo w Tyńcu
- Tor Kajakarstwa Górskiego oraz Stopień
Wodny Kościuszko - przeprawa przez Wisłę
- przyszły Most Pychowicki z tunelem
- Pośrednio - Centrum Zaawansowanych
Technologii i Kampus UJ
- kemping i pole namiotowe
- Most Zwierzyniecki
- Most Dębnicki
- Wawel
- Kazimierz
- Przyszłe centrum handlowo-rekreacyjne na
Zabłociu i Dąbiu
- Centrum Handlowe Plaza, M1
- Plac Centralny wraz z przyszłymi Łąkami
Nowohuckimi na południe
- ogródki działkowe w zakolach Wisły, w
Łęgu itp.
- opactwo cystersów w Mogile
- kąpielisko Przylasek Rusiecki
- tereny rekreacyjne nad Wisłą w Nowej
Hucie
- bezpieczny i wygodny wyjazd rowerowy do
Puszczy Niepołomickiej oraz w kierunku na Sandomierz
- fort Lasówka jako miejsce na kemping itp.