Dobiega końca jedna ze sztandarowych inwestycji czterolatki 1998-2002, czyli fragment Trasy Centralnej - ulicy Kotlarskiej, Mostu Kotlarskiego, oraz przebudowanych ulic Zabłocie i Klimeckiego wraz z nowym wiaduktem kolejowym. W całym ciągu tej trasy zaprojektowana została droga rowerowa, która w przyszłości powinna stać się elementem postulowanej przez nas głównej Rowerowej Trasy Centralnej. Niestety, im bliżej inwestycja zbliża się do ukończenia, tym więcej błędów projektowych wychodzi na jaw (uwagi do rozwiązań na pozostałej części trasy opublikowane są tutaj)
Wzdłuż ulicy Klimeckiego ścieżka rowerowa jest zaprojektowana po stronie zachodniej, gdzie znajduje się nieporównywalnie więcej wyjazdów z posesji, niż po stronie przeciwnej. Są to oczywiste punkty kolizji samochodów z rowerami. Ścieżka jest zaprojektowana jako część chodnika. Na razie nie widać, aby była ona w jakikolwiek sposób wydzielona fizycznie od jezdni oprócz krawężnika. Jest to rozwiązanie całkowicie niedostateczne, skutkujące całkowitym zablokowaniem zarówno ścieżki, jak i chodnika przez samochody, co widać na zdjęciu.
Jednak budowa barierek, słupków czy innych fizycznych separatorów znacznie zwęzi szerokość użytkową drogi rowerowej, która, zgodnie z postulowanymi przez nas Standardami Projektowymi powinna wynosić 2,5 m na poziomie nawierzchni, a powyżej 0,05 m po obu stronach powinno znajdować się 0,5 m wolnej przestrzeni. Dodatkowo, słupki muszą oddzielać chodnik i ścieżkę od wyjazdów z posesji, co wymaga poszerzenia w tych miejscach drogi rowerowej (odległość między słupkami licząc prostopadle do faktycznego toru jazdy rowerów musi wynosić 1,5 metra dla jednego kierunku ruchu, inaczej słupki stanowią zagrożenie dla rowerzystów).
Dodatkowo, ruch rowerowy w ulicy Zabłocie w kierunku Mostu jest zaprojektowany niewłaściwie. Jest wprowadzany w wydzieloną drogę rowerową przed skrzyżowaniem z łącznikami prowadzącymi na jezdnię Trasy Centralnej, co odbiera rowerzystom pierwszeństwo i zwiększa współczynnik opóźnienia (niedopuszczalne na głównych trasach rowerowych) oraz pogarsza bezpieczeństwo rowerzystów zmuszanych do zatrzymania na maleńkim azylu między pasami ruchu.
W takiej sytuacji, biorąc pod uwagę art. 33 pkt. 1 Prawa o Ruchu Drogowym nie należy drogi rowerowej wzdłuż ulicy Klimeckiego i zdjazdach z Mostu Kotlarskiego w ul. Zabłocie dopuścić do ruchu, nakazać przeprojektowanie całości i wykonać trasę rowerową w sposób zgodny ze Standardami i obowiązującymi przepisami, uniemożliwiając nielegalne parkowanie wzdłuż ul. Klimeckiego oraz korygując przebieg w obecnych punktach kolizji przy zjeździe z Mostu Kotlarskiego.
Przykład Trasy Centralnej jest drastyczny, pokazuje bowiem, jak przedpotopowe zarządzanie inwestycjami miejskimi powoduje, że publiczne środki są wydawane znacznie mniej efektywnie, niż to było możliwe przy zastosowaniu znanych, prostych i sprawdzonych procedur.