Zbiorcza trasa Łobzowska - Azory (z wariantem
Krowoderska - Azory)
Jest to trasa zbiorcza, prowadząca w gęsto zamieszkanym
obszarze Krakowa. Z punktu widzenia powiązań rowerowych jest bardzo istotna,
nie wymaga jednak wielkich inwestycji na całej długości.
Opis poszczególnych elementów:
- Planty - Garbarska: Skrzyżowanie ulicy św. Tomasza z Reformacką
powinno zostać przebudowane w taki sposób, aby zmniejszyć jego powierzchnię
i powiększyć obszar zieleni Plant, a jednocześnie - aby podnieść jego tarczę.
Podobnie podniesione powinno być przecięcie alejek Plant z ul. św. Tomasza
oraz łuk ulicy Pijarskiej przy Plantach koło Reformackiej. W ten sposób
ruch rowerowy jest wprowadzany w Planty bezkolizyjnie. Na wysokości ulicy
Garbarskiej należy do ulicy Dunajewskiego doprowadzić nową alejkę, skomunikowaną
z rogiem ulicy Pijarskiej tak, aby również z tego kierunku możliwy był bezkolizyjny
dojazd rowerem. Powierzchnia skrzyżowania ulicy Garbarskiej z Dunajewskiego
powinna zostać znacznie ograniczona, a przejscie piesze - podniesione. Tu
isnieje możliwość dwukierunkowego wprowadzenia ruchu rowerowego na wprost
w uspokojoną ulicę Asnyka (wskazane wyznaczenie podobnego jednokierunkowego
przesmyku również od strony ul.Basztowej), możliwy jest też oczywiście ruch
w stronę ulicy Garbarskiej i Łobzowskiej
- Ul. Łobzowska pod prąd: ze względu na ogromny popyt na
miejsca parkingowe w ulicy Łobzowskiej należy zastosować wydzieloną jednokierunkową
drogę rowerową pod prąd. Powierzchnia skrzyżowania ulicy Łobzowskiej z Garbarską
powinna zostać zmniejszona, a tarcza skrzyżowania - podniesiona. Na wylocie
ulicy Łokietka powinna pojawić się wysepka - azyl dla pieszych i zabezpieczenie
lewoskrętu, segregująca ruch rowerowy pod prąd oraz ruch mieszany zgodny z
kierunkiem ruchu. Droga rowerowa pod prąd musi być segregowana żeliwnymi pachołkami,
jej szerokość może wynosić 1,50 m - choć wskazane jest, aby wynosiła więcej,
ponadto należy przeznaczyć ok. 1,00 m na otwierane drzwi samochodów. Skrzyżowanie
z Biskupią oraz Batorego również powinno mieć podniesioną tarczę i również
tutaj należy wprowadzić wysepki-azyle chroniące lewoskręt. Na całej długości
odcinka pod prąd droga rowerowa ma nawierzchnię asfaltową, obniżoną w stosunku
do chodnika o ok. 3-5 cm przy zastosowaniu ukośnego krawężnika, przecina
kraty chroniące drzewa i prowadzona jest przez ulice poprzeczne albo po podniesionych
tarczach skrzyżowań, albo grzbietami progów spowalniających (Spasowskiego).
Na odcinku od skrzyżowania z ulicą Szlak (podniesiona tarcza skrzyżowania)
parkowanie ukośne jest przeniesione na przeciwną stronę jezdni, ruch rowerowy
tu może odbywać się albo w jezdni albo w jednokierunkowej wydzielonej drodze
rowerowej prowadzonej w zieleńcu i wprowadzonej w jezdnię na progu spowalniającym
- podniesionym skrzyżowaniu z ulicą Szlak.
- Ul. Łobzowska dwukierunkowa: na skrzyżowaniu z ulicą św.
Teresy na podniesionej tarczy skrzyżowania ruch rowerowy jest wprowadzony
z wydzielonej jednokierunkowej drogi rowerowej w jezdnię (konieczna wysepka
segregująca ruch rowerowy pod prąd i zapewnienie odpowiedniej odległości widoczności
wobec kierowców aut wyjeżdżających z ul. św. Teresy) i dociera do skrzyżowania
z Aleją Słowackiego, gdzie na kierunku do miasta przejście piesze prowadzone
jest grzbietem progu spowalniającego a zaraz za nim znajduje się wjazd na
jednokierunkową drogę rowerową do skrzyżowania z ulicą Szlak.
- Łobzowska i Aleje: ruch rowerowy przez Aleje jest możliwy
po dwóch jednokierunkowych przejazdach rowerowych o szerokości 2,0 m, skomunikowanych
z dwukierunkowym przejazdem rowerowym przez ulicę Kazimierza Wielkiego oraz
ewentualnym dodatkowym przejazdem dwukierunkowym przez Aleje po stronie północnej.
Na rogu Alei Słowackiego i Kazimierza Wielkiego przed budynkiem Radia Kraków
należy wybudować dwukierunkową drogę rowerową (konieczna jest przebudowa zieleńca
przed wejściem do budynku Radio Kraków w uzgodnieniu z właścicielem terenu
lub wykup terenu, aby zagwarantować minium 4 m promień łuku) prowadzącą wzdłuż
al. Słowackiego lub po prostu wprowadzającą ruch rowerowy w parking przed
Radio Kraków i dalej w ulice uspokojonego ruchu (Gzymsików i Grottgera)
- ul. Grottgera: jest to obecnie najlepiej uspokojona, przyjazna
dla rowerów ulica w Krakowie. Należy jednak zmniejszyć zdecydowanie powierzchnię
skrzyżowań z ulicą Sienkiewicza i Wyspiańskiego lub/oraz podnieść ich tarcze,
podobnie jak w przypadku skrzyżowania z ulicą Rzeczną. Niestety, latarnie
tej ulicy nie są dostosowane do bujnej zieleni - ulica w lecie tonie w ciemności.
W ulicy Sienkiewicza należy wprowadzić analogiczne rozwiązania (progi, podniesione
tarcze skrzyżowań) oraz absolutnie koniecznie - wprowadzić pas rowerowy pod
prąd na odcinku do minironda na ul. Mazowieckiej i Świętokrzyskiej.
- Młynówka Królewska: na odcinku między ulicą Grottgera
a Zbrojów należy wprowadzić drogę rowerową biegnącą wzdłuż boiska SP 34 w
przedłużeniu istniejącego parkingu, aby umożliwić dojazd do domów studenckich.
Dalszy przebieg drogi rowerowej w ciągu Młynówki jest kontrowersyjny: ze
względu na zieleń (i nieasfaltowanie wszystkiego co tylko się da) oraz formalne
wymogi podręcznika "Postaw na Rower" najoptymalniejsze wydaje się wykorzystanie
istniejącego pasa asfaltu między ulicą Zbrojów a ulicą Racławicką i nieznaczne
poszerzenie go od strony południowej. Przejazd przez ulicę Racławicką powinien
być prowadzony grzbietem płytowego progu spowalniającego.
- ul. Racławicka: w ulicy Racławickiej należy wprowadzić
ograniczenie prędkości do 30 km/godz oraz progi spowalniające i podniesioną
tarczę skrzyżowania z ulicą Mazowiecką i Litewską. Na odcinku przy ulicy Królewskiej
i przedłużeniu w Nowowiejską należy wyznaczyć dodatkowo pas rowerowy pod
prąd.
- W przedłużeniu ulicy Racławickiej - przejeździe pod torami
kolejowymi wskazana jest wymiana nawierzchni na asfaltową, poprawa oświetlenia
oraz przede wszystkim wprowadzenie normalnego płytowego przejazdu kolejowego
tak, aby możliwy był wygodny i bezpieczny przejazd rowerem przez tory. Dalej
należy ruch rowerowy wprowadzić w uspokojoną ulicę Pod Fortem (gdzie konieczna
jest asfaltowa nawierzchnia) i skomunikować ciąg Łobzowska - Grottgera - Racławicka
z zbiorczą trasą rowerową osiedla Azory i Krowodrza Górka - czyli trasą Radzikowskiego - Wybickiego - Bratysławska.
- Ul. Chełmońskiego do skrzyżowania z ul. Stachiewicza (wskazane
podniesienie tarczy skrzyżowania, minirondo lub inne rozwiązanie uspojajające
ruch).
- Alternatywny lub uzupełniający przebieg trasy to ulica
Mazowiecka z progami spowalniającymi (wskazane jest zastąpienie
progów obecnych, prefabrykowanych z tworzywa sztucznego progami płytowymi
oraz podniesienie tarczy skrzyżowań z Racławicką, Rzeczną i Wójtowską) oraz
Krowoderska, gdzie należy wprowadzić płytowe progi spowalniające
na wjeździe (to jest formalnie strefa "tempo 30") oraz podnieść tarcze skrzyżowań
z ul. św. Teresy, Szlak, placem Słowiańskim, placem Biskupim i Sereno Fenna
oraz zawęzić optycznie odcinki proste. Wskazane jest dopuszczenie lewoskrętu
rowerów na wylocie w ulicę Dunajewskiego.