Trasa Nad Rudawą
Jest to trasa rekreacyjna (częściowo użytkowa w obrębie
miasta) wyprowadzająca główny ruch rowerowy w kierunku zachodnim, do Kryspinowa,
Skały Kmity, Balic, Zabierzowa i Dolinek Podkrakowskich. Należy do kategorii
"A" tras rekreacyjnych i jest alternatywnym przebiegiem dla trasy EuroVelo
4.
Przebieg poszczególnych odcinków:
- Bulwary Wisły przy ulicy Tadeusza Kościuszki: przejazd
rowerowy na drugą stronę ulicy Tadeusza Kościuszki (zmieniony przebieg ulicy,
oś jezdni z torowiskiem przesunięta w kierunku północnym), następnie grzbietem
garbu spowalniającego w poprzek ulicy Senatorskiej do wału Rudawy, alternatwynie:
dojazd bulwarem Wisły do ujścia Rudawy i tutaj pomostem wzdłuż muru przeciwpowodziowego
do mostu na Rudawie do przejazdu przez ulicę księcia Józefa.
- Bulwary Rudawy: przebieg dołem do uspokojonej ulicy Kasztelańskiej
oraz górą, wzdłuż muru przeciwpowodziowego Rudawy do mostu w osi ulicy Focha.
Przebieg wzdłuż muru wymaga posypania całego ciągu żwirem, wskazane jest
też oświetlenie latarniami. Przed ul. Focha należy wyciąć część krzaków, a
na skrzyżowaniu Focha ze ścieżką rowerową wprowadzić szeroki azyl dla rowerów
z przyczepkami (czyli ok. 4 m szerokości), co również uspokoi ruch samochodowy
na tym niebezpiecznym odcinku.
- Bulwary Rudawy wzdłuż Błoń: przebieg analogiczny do poprzedniego,
analogiczne rozwiązanie z azylem należy wprowadzić w ulicy Piastowskiej. Skomunikowanie
z systemem rowerowym Błoń.
- Wały Rudawy do ul. Zakliki z Mydlnik: konieczne jest poniesienie
poziomu wałów przy najazdach na drogi prowadzące do mostów na Rudawie oraz
eliminacja studzienek i innych elementów wystających. Na odcinku między ulicą
Na Błonie a Nad Zalewem i Zakliki z Mydlnik aż do mostu kolejowego wały Rudawy
muszą zostać wzmocnione, podniesione, poszerzone, wyrównane i posypane żwirem.
- Wzdłuż toru kolejowego: w ciągu dalszym równolegle do mostu
kolejowego należy wybudować kładkę pieszo-rowerową wraz z przyczółkami i
najazdami i dalej poprowadzić ciąg rowerowy wzdłuż nasypu kolejowego aż do
przecięcia z ulicą Podkamyk, gdzie zasadnicza trasa Nad Rudawą skręca w prawo,
a wzdłuż torów prowadzona jest dalej trasa rekreacyjna do Balic i Kryspinowa.
- Ulica Podkamyk: konieczne jest zdecydowane podniesienie
poziomu tej ulicy o nieutwardzonej nawierzchni celem wyeliminowania zalewania
jej wodą z oczyszczalni ujęcia w Mydlnikach.
- Do ul. Balickiej i autostrady A4: dalej trasa wraca nad
Rudawę, mija stopień wodny i dociera do ulicy Balickiej, którą przekracza
(wskazane wprowadzenie azylu) aby znowu powrócić na wał przeciwpowodziowy
na prawym brzegu Rudawy. Trasa przekracza autostradę A4 i dociera do ulicy
..... i korzystając z jej mostu przechodzi na lewy brzeg Rudawy.
- Do Skały Kmity: trasa biegnie lewym brzegiem Rudawy po
drodze wysypanej stabilizowanym mechanicznie żwirem, pokonuje rowy melioracyjne
kładkami o szerokości co najmniej 2,50 m. Na wysokości Skały Kmity wskazana
jest budowa kładki umożliwiającej przekroczenie Rudawy.
- Do Zabierzowa. Po około 1,5 km trasa dociera do Zabierzowa
i szosy Krzeszowice-Kraków, którą przecina (wskazana budowa azylu) i kieruje
się na wprost między potokiem a budowaną obecnie prawdopodobnie stacją benzynową
i przekracza tory kolejowe tuż nad brzegiem potoku.
- Dalszy przebieg trasy należy ustalić - wskazane jest, aby biegła
ona wzdłuż potoku do dolinek Krakowskich.