Trasa nr 8 - Obwodowa
Jest to trasa łącząca najważniesze dzielnice ze sobą
z pominięciem ścisłego centrum. Może być realizowana etapami. Ze względu
na to, że biegnie często przez słabo zamieszkane obszary miasta, w większej
części może być zrealizowana jako ciągi pieszo-rowerowe. Jednocześnie jej
powstanie umożliwi międzydzielnicowe podróże rowerowe na relacjach, gdzie
dziś jest to całkowicie niemożliwe ze względu na ogromny ruch samochodowy,
w tym ruch samochodów ciężarowych i brak jakichkolwiek tras alternatywnych.
Całkowity przebieg Trasy Obwodowej będzie zależał od realizacji planowanych
w Krakowie inwestycji drogowych - Trasy Pychowickiej z Mostem Pychowickim
oraz prawdopodobnego tunelu pod Sikornikiem i Wzgórzem Św. Bronisławy, który
połączy Trasę Pychowicką z ulicą Armii Krajowej. Wówczas część prezentowanej
na niniejszych stronach Trasy Czarnowiejskiej stanie się trasą zbiorczą, a
jej odcinek na ul Armii Krajowej stanie się fragmentem Trasy Obwodowej. Najpilniejsze
do realizacji odcinki Trasy Obwodowej to Trasa Czyżyńska w ul. Wiślickiej
i Stella-Sawickiego oraz wzdłuż ul. ks. Tischnera i ul. Brożka.
Opis trasy
Skomunikowanie
z innymi trasami głównymi i zbiorczymi
Najważniejsze punkty miasta,
połączone Trasą Obwodową
Opis poszczególnych odcinków
Trasy Obwodowej
- Ul. Piasta Kołodzieja - dwukierunkowe wydzielone drogi
rowerowe po obu stronach jezdni
- Ul. Srebrnych Orłów - dwukierunkowe wydzielone drogi rowerowe
po obu stronach jezdni, przebieg wspólny z główną trasą Na Mistrzejowice.
- Ulica Wiślicka: dwukierunkowe wydzielone drogi rowerowe
po obu stronach jezdni, skomunikowane z ze zbiorczą trasą Plant Bieńczyckich.
- Ul. Stella-Sawickiego: dwukierunkowe drogi rowerowe lub
pieszo-rowerowe po obu stronach jezdni, skomunikowane z Trasą WZ Główną (konieczna przebudowa węzła im.
gen. Ludwika Rayskiego w Jana Pawła II) aż do Alei Pokoju (Trasa WZ Południowa)
- Ul. Nowohucka: dwukierunkowa droga pieszo-rowerowa przynajmniej
po jednej stronie jezdni; na odcinku północnym - wskazane od strony zachodniej,
między Saską a Klimeckiego - po obu stronach. Na wszystkich skrzyżowaniach
z sygnalizacją świetlną dwukierunkowe przejazdy rowerowe na wszystkich kierunkach.
Na skrzyżowaniu z Saską - skomunikowanie z trasą zbiorczą Ofiar Dąbia - Stoczniowców - Saska - Lipska,
a na skrzyżowaniu z Klimeckiego - z Trasą Centralną.
- Powstańców Wielkopolskich: dwukierunkowa wydzielona droga
rowerowa po stronie południowej do Wielickiej ze względu na istniejący przepust
pod torami kolejowymi, skomunikowanie z Osią Północ-Południe
(EuroVelo 11). Między Wielicką a Kamieńskiego - dwa dwukierunkowe ciągi
pieszo-rowerowe po obu stronach ulicy, skomunikowanie z kładką pieszo-rowerową
w osi Parkowej i Swoszowickiej (EuroVelo
11 Krajobrazowa) oraz z kładką wzdłuż Kamieńskiego (Trasa Na Kurdwanów). Ciąg po stronie północnej
zostaje wprowadzony w ulicę Czyżówka i doprowadzony do Ronda Mateczny. Po
stronie południowej przeprowadzony docelowo albo nowym tunelem pieszo-rowerowym
pod nasypem ulicy Kamieńskiego, albo w istniejącym tunelu kolejowym pod ul.
Kamieńskiego, skomunikowany pochylnią z kładką Trasy Wawel-Kurdwanów)
- Ul. ks. Tischnera - wydzielona dwukierunkowa droga rowerowa
po stronie południowej ulicy Tischnera między stacją PKP Bonarka a ulicą
Zakopiańską. W miarę możliwości należy skomunikować ją drogą pieszo-rowerową
z odcinkiem opisanym powyżej. Droga rowerowa po stronie południowej powinna
zostać skomunikowana z trasą zbiorczą w estakadzie samochodowej Trasy Nowotarskiej,
prowadzącą do osiedla Kurdwanów Nowy oraz ze skrzyżowaniem z ul. Brożka, Wadowicką
i Zakopiańską (Trasą Zakopiańską).
- Ul. Brożka - wydzielone drogi pieszo-rowerowe po obu stronach,
korekta nawierzchni oraz istniejących skrzyżowań z sygnalizacją świetlną:
wprowadzenie płytowych progów spowalniających z drogą rowerową prowadzoną
grzbietem, akomodacyjnego sterowania sygnalizacją z pętlami indukcyjnymi
lub detektorami podczerwieni z wysokim priorytetem dla ruchu rowerowego, korekta
przebiegu drogi pieszo-rowerowej po północnej stronie Brożka i skomunikowania
tego fragmentu z uspokojoną ulicą Borsuczą.
- Ul. Grota-Roweckiego - jest to fragment Trasy Wschód-Zachód Głównej, która na tym odcinku
pokrywa się z Trasą Obwodową (dokładna koncepcja samochodowej Trasy Pychowickiej
może zmienić opisywaną tu koncepcję). Docelowo po obu stronach jezdni powinny
znaleźć się ciągi pieszo-rowerowe, w pierwszym etapie wystarczający jest
ciąg pieszo-rowerowy po stronie północnej. Konieczna jest przebudowa skrzyżowania
z ul. Kapelanka a zwłaszcza korekta działania sygnalizacji świetlnej.
- Trasa Pychowicka: koncepcja nie jest obecnie znana. Powinny
znajdować się w niej dwukierunkowe drogi rowerowe lub pieszo-rowerowe po
obu stronach, kontynuowane na Moście Pychowickim i bezkolizyjnie skomunikowane
na obu brzegach Wisły z oboma Trasami Bulwarów Wiślanych - Północną i Południową
(prawo- i lewobrzeżną).
- Tunel w Trasie Pychowickiej: koncepcja tunelu nie jest
obecnie znana. Koszty budowy tunelu są bardzo wysokie, a poruszanie się w
nim na rowerze jest bardzo nieprzyjemne. Każdy tunel zazwyczaj posiada jednak
nitkę "techniczną", gdzie można bez dodatkowych kosztów zorganizować ruch
rowerowy. Ze względu na ogromny skrót, jaki umożliwi Tunel Pychowicki (ominięcie
całego Sikornika i wzgórza Św. Bronisławy, dojazd bezpośrednio do ul. Armii
Krajowej) należy rozważyć możliwość wprowadzenia weń ruchu rowerowego nawet
przy niespełnieniu odpowiednich przekrojów (choć oczywiście minimalny przekrój
to 2,50 m wysokości i 2,00 m szerokości na poziomie nawierzchni oraz ok.
2,20 m i więcej na wysokości 0,80-1,80 m). Skomunikowanie "rowerowej" trasy
w tunelu z drogami rowerowymi Trasy Pychowickiej oraz Armii Krajowej lub
innej drogi wylotowej po stronie północnej musi być całkowicie bezkolizyjne.
Ponadto należy skomunikować drogi rowerowe na wylocie z tunelu z układem
lokalnych, dojazdowych uspokojonych dróg samochodowych.
- ul. Armii Krajowej: przebieg wspólny z Trasą Czarnowiejską
- ul. Jasnogórska: poszerzone pobocza o nawierzchni utwardzonej,
wydzielone drogi pieszo-rowerowe, wjazd do Krakowa od strony Olkusza i wyjazd
w kierunku terenów rekreacyjnych Dolinek Podkrakowskich i Ojcowskiego Parku
Narodowego..
Skomunikowanie Trasy Obwodowej z innymi
trasami głównymi i zbiorczymi
Najważniejsze punkty miasta, które łączy Trasa
Obwodowa:
- os. Mistrzejowice
- węzeł im. gen. Ludwika Rayskiego
- Tereny przy AWF i Parku Lotników - m.in. przyszłej hali widowiskowej
- centrum Handlowe M1 i Tesco
- studia TV w Łęgu
- duże ogródki działkowe nad Wisłą
- tereny wystawowe przy ul. Klimeckiego
- centrum handlowe Tandeta
- obszary rekreacyjne Bagry
- obszar rekreacyjny w pobliżu Kopca Krakusa
- pętla tramwajowa na ul. Brożka
- teren handlowy Tesco przy Kapelance
- os. Ruczaj Zaborze, rejon Kampusu UJ
- Most Pychowicki
- Tunel Pychowicki
- tereny rekreacyjne Sikornika, wzgórza św. Bronisławy, nad Rudawą,
Błonia
- obszar miasteczka studenckiego
- Rondo Ofiar Katynia
- Wylot z Krakowa w kierunku Dolinek Podkrakowskich