Ul.
Warszawska - koncepcja organizacji ruchu
Koncepcja
organizacji ruchu dotyczy kwartału ograniczonego ulicami: Nowa Pawia,
Pawia,
Basztowa, Długa, al. Słowackiego i jest związana z realizacją
zapisu Studium Kierunków i Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego
miasta Krakowa (układ głównych tras rowerowych miasta i in.). Punktem
wyjścia niniejszej koncepcji jest powstanie po stronie
wschodniej KCK układu
drogowego umożliwiającego wraz z tunelem drogowym pod KCK samochodowy
ruch międzydzielnicowy na
relacjach północna Krowodrza - Nowa Huta - Podgórze z pominięciem
ścisłego centrum (przez tunel drogowy pod KCK, ul.
Galicyjską/Wita Stwosza, Lubomirskiego, rondo Mogilskie, Most
Kotlarski). W ten sposób wszystkie ulice omawianego poniżej układu z
wyjątkiem al. Słowackiego i Nowej Pawiej do skrzyżowania z wjazdem do
tunelu drogowego pod KCK pełnią dla
ruchu samochodowego wyłącznie funkcje dojazdowe i lokalne (uwaga ta nie
dotyczy obsługi transportu zbiorowego). Przedstawiona koncepcja powinna
zostać wdrożona dopiero po oddaniu do
użytkowania kompletnego układu drogowego po wschodniej stronie KCK
z tunelem drogowym pod KCK.
Podstawowe
założenia:
- Ulica Warszawska
zostaje przekształcona na jednokierunkową,
otwartą dla autobusów i innego ruchu w kierunku do centrum (dostęp
autobusów MPK do nowego terminala w ul. Kurniki oraz ruchu
samochodowego do strefy śródmiejskiej, w tym do ewentualnego parkingu
podziemnego na pl. Matejki).
- W ul. Warszawskiej
po stronie zachodniej powstaje
dwukierunkowa, magistralna droga rowerowa o szerokości 2,5 m wydzielona
z istniejącej jezdni betonowymi donicami, co wymaga zajęcia pasa o
łącznej szerokości ok. 3,5-4,0 m i przekraczająca ul. św. Filipa
grzbietem płytowego progu spowalniającego. Funkcją tej strategicznej
drogi rowerowej
jest stworzenie jedynego w pełni drożnego i bezpiecznego wyjazdu
rowerowego ze ścisłego centrum Krakowa w kierunku
północnym oraz synergiczne powiązanie go z układem powstającej
obecnie Centralnej
Magistrali Rowerowej (Kleparz - KCK - Rondo
Mogilskie - Most Kotlarski) i planowanych głównych tras rowerowych na Krowodrzę
oraz na
Mistrzejowice a także trasy 29 Listopada oraz obsługa turystycznego
ruchu rowerowego w ramach
międzynarodowej tray EuroVelo 11 (dostęp do Dworca Głównego, wyjazd z
Krakowa w kierunku północnym, do Ojcowskiego Parku Narodowego i Jury
Krakowsko - Częstochowskiej).
- W pl. Matejki ruch
rowerowy może odbywać się na zasadach
ogólnych w jezdni, przy wprowadzeniu elementów uspokojenia ruchu (tempo
30 , oznakowanie B-43, płytowe progi spowalniające) oraz
kontrapasów rowerowych. Możliwa jest ewentualna budowa wydzielonej
drogi rowerowej po stronie zachodniej, ale to wymaga odrębnego zbadania.
- W ul. Św. Filipa
ruch w kierunku od Długiej do pl. Matejki
odbywa się bez zmian. Wskazana jest budowa płytowych progów
spowalniających w celu wyegzekwowania ograniczeń wynikających ze znaków
strefy "tempo 30" (B-43).
- W ul. Pędzichów
ruch jednokierunkowy odbywa się w stronę
przeciwną niż obecnie w celu eliminacji korków w pl. Słowiańskim i
umożliwieniu płynnej ewakuacji w kierunku ulicy Szlak i tunelu
drogowego pod KCK na przedłużeniu ul. Szlak. Miejsca parkingowe w ul.
Pędzichów nie zmieniają się.
Wskazana jest budowa progów spowalniających w celu egzekucji
oznakowania B-43 - strefa "tempo 30".
- W ul. Szlak
przebudowane zostaje skrzyżowanie z ul.
Pędzichów (zmniejszenie powierzchni, podniesienie tarczy skrzyżowania)
oraz powstaje co najmniej jeden płytowy próg spowalniający w rejonie
Politechniki w celu wyegzekwowania ograniczeń wynikających ze znaków
strefy "tempo 30" (B-43). Wskazana jest korekta geometrii ulicy (budowa
zatok
postojowych) przynajmniej w rejonie skrzyżowania z ul. Warszawską.
- ul. Długa na odcinku od
św. Filipa do ul. Basztowej staje się strefą zamieszkania
(oznakowanie D-40) z jednopłaszczyznowym przekrojem oraz wydzieleniem
stref ruchu pieszego i kołowego elementami małej architektury,
analogicznie do rozwiązań zastosowanych w ul. Karmelickiej na odcinku
Dunajewskiego - Garbarska. Elementy małej architektury należy
zastosować już w rejonie Pl. Słowiańskiego. Na placu Słowiańskim
planowana jest budowa parkingu podziemnego i przebudowę ul. Długiej wg.
powyższej propozycji należy zharmonizować z jego powstaniem i
eksploatacją na takich zasadach, aby zmniejszenie liczby miejsc
postojowych w ul. Długiej nie stała się uciążliwością dla mieszkańców.
Założenia
dodatkowe:
- Zakaz skrętu w prawo z
ul. Warszawskiej w ul. św. Filipa
ze względu na płynność ruchu na wprost (autobusy MPK) oraz kolizyjność
z drogą rowerową, zakaz nie dotyczy rowerów (kontrapas rowerowy w św.
Filipa).
- W Pl. Matejki
następuje odwrócenie kierunków ruchu. Z ul.
św. Filipa oraz ul. Warszawskiej istnieje możliwość jazdy w
stronę ul. Basztowej jezdnią po wschodniej stronie placu (odwrotnie,
niż obecnie). Dzięki temu ul. Kurniki i skręt w ulicę Zacisze nie
są zagrożone zatłoczeniem i jest to stan pożądany ze względu na ruch
autobusów MPK.
- Dojazd na Stary Kleparz
od strony ul. Basztowej jest
możliwy przez jezdnię po zachodniej stronie pl. Matejki (przeciwnie do
obecnej organizacji ruchu) oraz ul. Paderewskiego. W jezdni tej pojawia
się kontrapas rowerowy w przedłużeniu drogi rowerowej w ul.
Warszawskiej lub wydzielona dwukierunkowa droga rowerowa. Ze względu na
to,
że ruch przelotowy, międzydzielnicowy, obecnie prowadzony przez pl.
Matejki i ul. Basztową zostanie przesieniony do tunelu pod KCK, należy
spodziewać się znacznie mniejszego ruchu na lewoskrętach i poprawy
płynności. Stąd ewakuacja z obszaru pl. Matejki powinna być możliwa
albo przez ul. Paderewskiego i Stary Kleparz, albo przez ul. Basztową i
Długą.
- Na odcinku
ul. św. Filipa od Warszawskiej do Nowego Kleparza powinien
zostać wprowadzony kontrapas rowerowy.
Możliwe jest
wprowadzenie kontrapasa także po zachodniej stronie pl. Matejki w
przedłużeniu wydzielonej drogi rowerowej tak, aby możliwy był przejazd
rowerowy na wprost pod Barbakan. W kierunku przeciwnym, rowerzyści z
Plant powinni mieć możliwość włączania się do ruchu w jezdnię pl.
Matejki w kierunku północnym na zasadach ogólnych. Należy również
rozważyć powstanie kontrapasa w ul. Paderewskiego i wyprowadzenie ruchu
rowerowego w kierunku północnym z obecnego skrzyżowania ul. Basztowej,
Sławkowskiej i Długiej przez Stary Kleparz.
- Skrzyżowanie ul. św.
Filipa z ul. Długą wymaga zmiany geometrii: zmniejszenia
powierzchni i prędkości projektowej dal prawoskrętu w ul. Długą.
Zwiększy to czytelność układu (podporządkowanie ul. św. Filipa) i
poprawi bezpieczeństwo słabszych uczestników ruchu. W przypadku
utrzymania przystanku tramwajowego między ul. św. Filipa a ul.
Pędzichów, wskazana jest budowa peronu wysuniętego do krawędzi
torowiska z elementami małej architektury uniemożliwiającej nielegalne
parkowanie i wjazd samochodem oraz z odcinkiem wydzielonej drogi
rowerowej z tyłu przystanku, umożliwiającej ominięcie przez rowerzystów
stojącego na przystanku tramwaju.
- W ul. Pędzichów w
części jednokierunkowej wydzielonej drogi
rowerowej "pod prąd" na istniejącym chodniku (dopuszczalny
substandardowy przekrój 1,0 m gdyż ma ona funkcje wyłącznie lokalne,
ale
może być bardzo istotna ze względu na to, że pobliżu istnieją dwa
popularne sklepy i warsztaty rowerowe oraz liceum ogólnokształcące).
Dojazd na ul. św.
Filipa i Starego Kleparza:
- od al. 29
Listopada: do Kleparza, ul. Długa, św. Filipa, powrót przez
Stary
Kleparz (pętla), Pędzichów, Szlak
- od
tunelu drogowego pod KCK: Warszawska, pl. Matejki, Basztowa, pl.
Matejki,
Paderewskiego, Nowy Kleparz, św. Filipa
- od
ul. Dunajewskiego: przez ul. św. Filipa lub przez pl. Matejki.
Dostęp do planowanego parkingu podziemnego
pod pl. Słowiańskim:
- od strony al. Słowackiego przez ul.
Krowoderską (uspokojoną, z podniesionymi tarczami skrzyżowania z ul.
Szlak i pl. Słowiańskim i Biskupim oraz dwoma płytowymi progami
spowalniającymi na odcinkach prostych; docelowo - możliwość
wprowadzenia jednego kierunku ruchu z kontrapasem rowerowym), ewakuacja przez ulicę Pędzichów i
Szlak w kierunku ul. Nowej Pawiej i tunelu pod KCK oraz przez ul. Długą
lub/oraz Pędzichów i Helclów do Nowego Kleparza.
- Projektując parking podziemny, należy zbadać możliwość
lokalizacji wyjazdu bezpośrednio w ul. Pędzichów tak, aby ominąć
przejazd przez ul. Długą.
Dostęp
do planowanego parkingu podziemnego pod pl. Matejki:
- ul. Warszawska, pl. Matejki. Ewakuacja: Basztowa - Pawia - Nowa
Pawia lub Basztowa - Lubicz lub Paderewskiego - Stary Kleparz - św.
Filipa - Długa
- Należy rozważyć sens lokalizacji parkingu podziemnego w
tym miejscu. W ramach KCK istnieje potencjał znacznie większych
parkingów piętrowych, łatwiej dostępnych samochodem.
Dostęp
do parkingu na pl. Św. Ducha:
- Warszawska, pl. Matejki, Basztowa, Szpitalna. Ewakuacja: Basztowa - Pl. Matejki -
Paderewskiego - Stary Kleparz - św. Filipa - Długa
UWAGI: w przypadku
całkowitej przebudowy ul. Długiej, należy zwrócić szczególną uwagę na
bezpieczeństwo ruch rowerowego. Wskazana jest korekta skrzyżowania z
Nowym Kleparzem w rejonie ul. Helclów (zmniejszenie powierzchni
skrzyżowania, zmniejszenie kąta styku osi jezdni). Na odcinku ul.
Długiej przed skrzyżowaniem z al. Słowackiego należy rozważyć budowę
wydzielonej, jednokierunkowej drogi rowerowej (dopuszczany
substandardowy przekrój 1,0 m) w celu ułatwienia ominięcia samochodów
stojących na czerwonym świetle i włączenia się w układ dróg rowerowych
Nowego Kleparza zaproponowanych w koncepcji dla tego węzła. W
przypadku utrzymywania się dużego ruchu samochodowego w ul. Basztowej,
wskazana jest budowa zintegrowanej sygnalizacji świetlnej dla przejazdu
rowerowego i skrzyżowan jezdni pl. Matejki z ul. Basztową. W sytuacji,
kiedy wdrożony zostałby jednokierunkowy ruch samochodowy wokół Plant
(przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, po zewnętrznej stronie ulic
wokół Plant), odcinek ul. Basztowej od pl. Matejki do skrzyżowania z
Pawią i Westerplatte należy pozostawić dwukierunkowy dla ruchu
samochodowego. Jest to konieczne dla poprawnej obsługi rejonu miasta
zgodnie z koncepcją przedstawioną powyżej, a dla ruchu rowerowego nie
jest to odcinek kluczowy ze względu na brak źródeł i celów podróży.
Opracowanie:
Marcin
Hyła