Węzeł
rowerowy Grzegórzki
Dzielnicowy
węzeł rowerowy Grzegórzki nie należy do czterech kluczowych węzłów
rowerowych Krakowa (Rondo Mogilskie, Zabłocie, Wawel, Nowy Kleparz) ale
jest bardzo istotny dla obsługi ruchu wewnątrz strefy śródmiejskiej i
ewakuacji w kierunku południowo - wschodnim. Jego podstawową rolą jest
bezpieczna i wygodna obsługa ruchu rowerowego na relacji ul. Wielopole,
Morsztynowska i Blich w kierunku ulic Metalowców, Siedleckiego i
Daszyńskiego. W ul. Daszyńskiego biegnie zbiorcza trasa rowerowa,
wyprowadzająca ruch ze śródmieścia w kierunku węzła Zabłocie. Węzeł
Grzegórzki jest powiązany z podobnym, lokalnym węzłem Wielopole.
W zasadzie wszystkie ulice węzła powinny stać się przyjaznymi dla
rowerów ulicami uspokojonego ruchu (tempo 30 - znak B-43, płytowe progi
spowalniające, kontrapasy przy jednokierunkowej organizacji ruchu).
Wygodne, bezpieczne i szybkie przeprowadzenie ruchu rowerowego przez
jezdnię ul. Grzegórzeckiej wymaga płynnego wychwycenia ruchu rowerowego
odbywającego się na zasadach ogólnych w jezdniach i przeprowadzenie go
poza wielkim ruchem drogowym. Jednak złe doświadczenie z istniejącym,
nieoznakowanym fragmentem drogi rowerowej wzdłuż ul. Grzegórzeckiej
skłania do przemyślenia całego układu rowerowego. Śieżka pod Halą
Targową jest stale zastawiona nie tylko przez samochody, które można
stamtąd usunąć prostymi rozwiązaniami infrastrukturalnymi, ale zajęta
przez handlarzy i pieszych.
Dlatego ruch rowerowy w węźle Grzegórzki powinien być prowadzony
północną krawędzią ul. Grzegórzeckiej, omijając Halę Targową. Układ
dróg rowerowych węzła powinien wychwytywać ruch rowerowy prowadzony na
zasadach ogólnych lub w kontrapasach jezdni uspokojonych ulic
Wielopole, Morsztynowskiej, Blich, Łazarza i wyprowadzać go odcinkiem
wygodnej drogi rowerowej po północnej stronie ul. Grzegórzeckiej do
skrzyżowania ulicy Grzegórzeckiej i św. Łazarza. Tu na zasadach
ogólnych ruch powinien zostać przeprowadzony przez skrzyżowanie na
stronę południową, w jezdnię uspokojonej ul. Łazarza. Skrzyżowanie ul.
Metalowców i Daszyńskiego powinno zostać zdecydowanie zmniejszone, a
jego tarcza podniesiona - lub zostać przebudowane na małe rondo. Ulice
Metalowców i Siedleckiego powinny zostać uspokojone progami
spowalniającymi i wyposażone w kontrapas rowerowy. Ulica Daszyńskiego
powinna zostać uspokojona progami płytowymi, a skrzyżowanie z ul.
Blachnickiego i Masarską - przebudowane na małe rondo. To ostatnie
rozwiązanie jest niezbędne ze względu na wzrost ruchu spowodowany
powstaniem w pobliżu Galerii Kazimierz oraz budową wydzielonej drogi
rowerowej po wschodniej stronie ul. Daszyńskiego na pozostałym odcinku;
jedyny prosty, skuteczny a zarazem bezpieczny sposób na wprowadzenie
ruchu rowerowego w jezdnię z takiej drogi to właśnie minirondo.
Docelowy przebieg ruchu rowerowego od
strony Węzła Zabłocie do Rynku:
Most Kotlarski (dla ruchu od
Podgórza): wydzielona droga rowerowa po zachodniej stronie ul.
Kotlarskiej, przesmyk do ul. Masarskiej (uspokojonej), ul. Daszyńskiego
(uspokojona), przekroczenie ul. Grzegórzeckiej, wydzielona droga
rowerowa północną krawędzią ul. Grzegórzeckiej i dojazd do ścisłego
centrum albo przez Blich i Kopernika, albo przez Morsztynowską i
Zyblikiewicza albo przez Wielopole i Sienną.
Trasa Bulwarów Wisły (dla ruchu
od Dąbia i Nowej Huty): wybór przekroczenia ul. Podgórskiej albo przy
Moście Kotlarskim jak powyżej, albo przy skrzyżowaniu Podgórska -
Daszyńskiego, w obu przypadkach na przejazdach rowerowych z
sygnalizacją świetlną. Wydzielona droga rowerowa wzdłuż Daszyńskiego,
małe rondo i włączenie się do ruchu na zasadach ogólnych, dalej jw.
Docelowy przebieg ruchu rowerowego od
Rynku w kierunku Węzła Zabłocie:
Ul. Sienna, wjazd w Starowiślną
w rejon planowanego parkingu podziemnego. Tu wskazana jest możliwość
bezpiecznego skrętu w lewo, w ul. Wielopole, gdzie kontrapasem
docieramy do ul. Dietla. Dalej wydzieloną drogą rowerową w kierunku ul.
Łazarza lub: istniejący (zmodernizowany) przejazd rowerowy na
południową stronę ul. Grzegórzeckiej.
Planty i ul. Mikołajska:
przejazd przez ul. Westerplatte na sygnalizacji świetlnej. Dalej dwa
warianty: uspokojone ulice Kopernika i Blich albo odcinek lokalnej
wydzielonej dwukierunkowej drogi rowerowej między Kopernika a
Zyblikiewicza, dojazd do Morszynowskiej i do odcinka wydzielonej drogi
rowerowej po północnej stronie ul. Grzegórzeckiej.
Od przejazdu przez ul. Grzegórzecką na sygnalizacji świetlnej
wjazd w małe rondo i jazda po jezdni uspokojonej ul. Daszyńskiego
na zasadach ogólnych. Dalej w zależności od celu podróży:
W kierunku Dąbia, Nowej Huty, Starego
Podgórza (przez Most Powstańców Śląskich): na małym rondzie
Daszyńskiego - Blachnickiego zjazd na wydzieloną drogę rowerową wzdłuż
ul. Daszyńskiego, przejazd przez ul. Podgórską, wjazd na Trasę Bulwarów
Wisły.
W kierunku południowego i wschodniego
Podgórza (Lipska, Saska, Kurdwanów): na małym rondzie
Daszyńskiego - Blachnickiego zjazd w uspokojoną ul. Masarską, przesmyk
rowerowy do wydzielonej drogi rowerowej Centralnej Magistrali Rowerowej
w ul. Kotlarskiej i na Moście Kotlarskim.
Proponowane elementy węzła rowerowego
Grzegórzki to:
- Wydzielona droga rowerowa północną
krawędzią jezdni ul. Dietla i Grzegórzeckiej od ul.
Wielopole (lub nawet Starowiślnej) do ul. Łazarza (kompleksowa
przebudowa chodników, postoju taksówek itp. Droga rowerowa powinna mieć
2,5 m szerokości tak, aby w przyszłości przy zasadniczej przebudowie
ul. Grzegórzeckiej zbędna była jej przebudowa. Na przejazdach przez
obie jezdnie ul. Wielopole konieczne jest zastosowanie płytowych progów
spowalniających. Podobne rozwiązanie jest wskazane w ul. Blich a
docelowo również Łazarza.
- Przepust rowerowy w osi uspokojonej ul. Morsztynowskiej
skomunikowany z wydzieloną drogą rowerową wzdłuż północnej krawędzi ul.
Dietla i Grzegórzeckiej.
- Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Westerplatte,
Kopernika i Mikołajskiej, obsługująca trasę rowerową Mikołajska -
Kopernika i wykrywająca zbliżających się rowerzystów.
- Uspokojenie ruchu samochodowego w ul. Zyblikiewicza i
podniesienie tarczy skrzyżowania ul. Zyblikiewicza z ul. Librowszczyzna
- Kontrapas rowerowy w uspokojonej ul. Wielopole,
podniesiona tarcza skrzyżowania obu odnóg ul. Wielopole
- Odcinek lokalnej wydzielonej drogi rowerowej między ul.
Starowiślną a Wielopole przy Poczcie głównej (umożliwiający wyjazd z
Siennej w Wielopole), konieczne jest w tym przypadku zwężenie przekroju
jezdni ul. Starowiślnej do jednego pasa ruchu. Proponowane rozwiązanie
jest możliwe przy budowie podziemnego parkingu planowanego w tym
miejscu.
Opracowanie: Marcin Hyła