Węzeł
rowerowy "Wawel"
Węzeł
ten obejmuje obszar ograniczony ulicą Dietla, Mostem Grunwaldzkim,
ulicami Madalińskiego i Barską, Mostem Dębnickim, ulicą Zwierzyniecką,
Powiśle, Podzamcze, Idziego, Bernardyńską i Smoczą. W węźle tym
przecinają się trzy główne trasy rowerowe Krakowa: Bulwarów Wisły
(prawo- i lewobrzeżna), Trasa na Ruczaj oraz Trasa na Kurdwanów. Jest
to również przecięcie dwóch tras międzynarodowych - EuroVelo 4 i
EuroVelo 11. Węzeł rowerowy Wawel wyprowadza ruch rowerowy ze
śródmieścia w południowo - zachodnie rejony Krakowa. Jest to jedyny
węzeł rowerowy miasta, który nie stanowi istotnej przeszkody dla ruchu
rowerowego i wymaga jedynie niewielkich korekt. W szczególności istotne
jest skorygowanie funkcji "zlewu" jakie pełnią oba mosty i trasy
rowerowe na nich. Powinny one skuteczniej i mniej kolizyjnie zbierać
rozproszony ruch rowerowy w ulicach o ruchu mieszanym na lewym brzegu
Wisły. Konieczne działania to:
- Wyznaczenie ciągów pieszo
- rowerowych na obu chodnikach Mostu Dębnickiego. Jest to
uznanie stanu faktycznego: ze względu na natężenie i szybkość ruchu
samochodowego na jezdniach al. Krasińskiego i ul. Konopnickiej,
praktycznie wszyscy rowerzyści korzystają z obecnych chodników. Ciągi
pieszo - rowerowe powinny zostać uzupełnione odcinkami wydzielonych
dróg rowerowych, które skomunikują je z układem dróg rowerowych na
bulwarach Wisły oraz z układem drogowym na obu brzegach. W
szczególności konieczna jest budowa przejazdu rowerowego i przywrócenie
przejścia pieszego przez jezdnię Mostu Dębnickiego po stronie północnej
(przy DH Jubilat) oraz budowa przejazdów rowerowych przez jezdnie ulic
Kościuszki i Zwierzynieckiej a także budowa odcinków wydzielonych dróg
rowerowych prowadzących wzdłuż tych ulic do wysokości ulicy Włóczków w
kierunku zachodnim (docelowo: budowa wydzielonych dróg rowerowych
wzdłuż ul. Kościuszki) oraz do ulicy Powiśle w kierunku wschodnim i
zjazdu na dolny poziom bulwarów Wisły. Na prawym brzegu Wisły konieczna
jest budowa niewielkiego odcinka wydzielonej drogi rowerowej
wprowadzająca ruch rowerowy z zachodniego ciągu pieszo - rowerowego na
moście na koronę wałów przeciwpowodziowych Wisły w kierunku Tyńca oraz
powiązanie jej z uspokojoną ulicą Madalińskiego z kontrapasem rowerowym.
- Wyznaczenie ciągów
rowerowych w uspokojonych ulicach Madalińskiego, Barskiej, Zamkowej i
Sandomierskiej. W tych ulicach należy wprowadzić progi
spowalniające i podniesione tarcze skrzyżowań oraz kontrapasy rowerowe
w jezdni.W ten sposób powstają czytelne ciągi rowerowe równoległe do
bardzo ruchliwej ulicy Konopnickiej, umożliwiające dojazd do Ronda
Grunwaldzkiego oraz dróg rowerowych na nim: na koronie wałów
przeciwpowodziowych Wisły (trasa na Kurdwanów i trasa Bulwarów Wisły
prawobrzeżna) oraz po stronie południowej (Trasa na Kurdwanów oraz
Trasa na Ruczaj).
- Przebudowa dróg
rowerowych na Moście Grunwaldzkim i jego przyczółku lewobrzeżnym.
Przede wszystkim należy zmienić organizację ruchu z jednokierunkowych
na dwukierunkowe ciągi pieszo - rowerowe. Jest to uznanie stanu
faktycznego, gdyż po obu stronach mostu wszyscy korzystają z rowerów w
obu kierunkach. Ponadto należy przebudować zjazdy lewobrzeżne na dolny
poziom bulwaru Wisły w taki sposób, że wydzielone drogi rowerowe biegną
po łuku o promieniu co najmniej 20 m, mają szerokość co najmniej 2, 5 m
i trafiają na istniejące pochylnie położone dalej od Mostu
Grunwaldzkiego o znacznie mniejszym nachyleniu podłużnym. Pod mostem
należy wprowadzić oświetlenie. Dodatkowo, należy przedłużyć wydzielone
drogi rowerowe w kierunku ul. Dietla i wprowadzić je (jako
jednokierunkowe) bezkolizyjnie w jezdnię w rejonie istniejącego
przejścia pieszego przez ulicę Dietla tak, jak zostało to zrobione na
ul. Mogilskiej na moście na rz. Białucha. Ostatnim elementem korekty
przyczółka jest wyznaczenie przejazdu rowerowego przez ulicę Dietla
wzdłuż istniejącego przejścia pieszego i skomunikowanie go z ul. św.
Stanisława od strony południowej i drogą rowerową i in. ciągami
rowerowymi (w tym zjazdami na dolny poziom bulwarów) od strony Wawelu.
- Przebudowa Ronda
Grunwaldzkiego. Docelowo, wokół jezdni Ronda Grunwaldzkiego
powinny biec dwukierunkowe (a nie jednokierunkowe) drogi rowerowe.
Należy wprowadzić przejazd rowerowy wzdłuż istniejącego przejścia
pieszego przez ul. Monte Cassino od strony Ronda. Rondo Grunwaldzkie
powinno zostać przebudowane ze skrzyżowania z wyspą centralną na
skrzyżowanie zwykłe, z większą liczbą pasów do lewoskrętu oraz ze
zmianą geometrii jezdni (obecnie zewnętrzne krawędzie jedzni są w ogóle
niewykorzystywane, powinny zostać zamienione na pas dzielący oraz
wydzielone, dwukierunkowe drogi rowerowe o szerokości min. 2,5 m).
Konieczne jest wykonanie odcinka drogi rowerowej do ul. Barskiej i
skomunikowanie z planowanym tam kontrapasem rowerowym oraz korekta
układu w pobliżu przystanku od strony Centrum Manggha tak, aby możliwy
był wygodny przejazd rowerem z tyłu przystanku oraz zjazd na drogę
rowerową (pieszo - rowerową) tunelem pod Mostem Grunwaldzkim oraz na
dolny poziom Bulwaru. Od strony os. Podwawelskiego należy poszerzyć
skarpę i wyprowadzić ruch rowerowy poza chodniki piesze oraz
wyprowadzić ruch rowerowy w ciąg po stronie południowej ul.
Konopnickiej (Trasa na Kurdwanów, możliwe jest odsunięcie przebiegu od
jezdni i wykorzystanie ciągów w rejonie os. Podwawelskiego.
- Budowa pochylni łączących
oba poziomy Bulwarów między Wawelem a Mostem Dębnickim. Powinny
powstać co najmniej dwie pochylnie, umożliwiające przynajmniej wyjazd
rowerem na górny poziom bulwaru przy Wawelu od strony dolnego poziomu
bulwaru pod Mostem Dębnickim oraz wyjazd na Most Dębnicki od strony
dolnego poziomu bulwaru Wisły pod Wawelem.
- Przebudowa układu
drogowego w rejonie ulicy Powiśle i skrzyżowania z ul. Zwierzyniecką i
Retoryka. W ulicy Powiśle powinien powstać kontrapas rowerowy,
umożliwiający przejazd od ul. Retoryka pod Wawel (lub wydzielona droga
rowerowa). Ul. Powiśle przed skrzyżowaniem z Retoryka powinna zostać
przebudowana tak, aby wyeliminować podwójny skręt przy przejeździe w
kierunku Retoryka ponieważ pociąga on za sobą niebezpieczne dla
rowerzysty manewrowanie na szynach tramwajowych (konieczne jest
przesunięcie skweru, alternatywnie można przesunąć wylot ul. Retoryka).
W skrzyżowanie należy wprowadzić przejazd rowerowy przez ul. Powiśle,
prowadzący do odcinka wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul.
Zwierzynieckiej do Mostu Dębnickiego, do kontrapasa (lub wydzielonej
dwukierunkowej drogi rowerowej) wzdłuż ul. Powiśle oraz do drogi pieszo
- rowerowej prowadzącej na koronę wału przeciwpowodziowego w zakolu
Wisły. UWAGA: te prace mogą i
powinny zostać zealizowane w ramach budowy parkingu wielopoziomowego
przy ulicy Powiśle przez prywatnego inwestora).
- Budowa odcinka
wydzielonej drogi rowerowej przy ulicy ul. Powiśle i Podzamcze:
między jezdnią a wzgórzem wawelskim należy wybudować odcinek
dwukierunkowej wydzielonej drogi rowerowej co najmniej do skrzyżowania
z ul. Straszewskiego, wskazane przedłużenie do ul. Kanoniczej. Droga
rowerowa może powstać z części obecnej jezdni ul. Podzamcze i Powiśle i
będzie skomunikowana z układem pieszo - rowerowym pod Wawelem oraz z
planowanym powyżej kontrapasem lub wydzieloną dwukierunkową drogą
rowerową w ul. Powiśle. Odcinek ten jest istotny ze względu na bardzo
duży ruch rowerowy pod Wawelem, który obecnie nie może być poprawnie
wprowadzony w jezdnię ul. Podzamcze i do Plant. Dla poprawnego
wprowadzenia ruchu rowerowego w jezdnię, dobrym rozwiązaniem byłaby
budowa małego ronda na skrzyżowaniu ulic Podzamcze i Straszewskiego.
- Przebudowa skrzyżowania
ulic Podzamcze/św. Idziego, Grodzkiej, Do Zamku, Gertrudy, Stradom i
Bernardyńskiej. Należy przywrócić przejście piesze przez ul. św.
Idziego na wprost Plant i wybudować tam przejazd rowerowy wprowadzony w
skorygowany układ alejek na Plantach. Należy również skorygować
geometrię ul. św. Idziego: przedłużyć oraz poszerzyć azyl dzielący
kierunki ruchu, tak, aby sięgał ulic Grodzkiej i Do Zamku, tak, aby
umożliwić przekraczanie ul. św. Idziego między Grodzką a Do Zamku
w dwóch etapach (azyl musi mieć co najmniej 2,0 m szerokości aby
pomieścić rower). Między ulicą Do Zamku oraz drogą rowerową wzdłuż
Bernardyńskiej należy wybudować wyłukowany odcinek drogi rowerowej tak,
aby ruch rowerowy na osi Grodzka - Bernardyńska odbywał się przez dolny
odcinek ul. Do Zamku. Istniejący odcinek wydzielonej drogi rowerowej
wzdłuż ul. św. Idziego należy zlikwidować (w rejonie proponowanego
przejazdu rowerowego należy na nim wybudować klomb, kwietnik itp. aby
unikać kolizji ruchu pieszego z obszarem akumulacji rowerzystów przed
przejazdem). Wskazana jest budowa odcinka dwukierunkowej drogi
rowerowej wzdłuż ul. św. Idziego po stronie Plant.
- Korekta drogi rowerowej w
ul. Bernardyńskiej. Należy wybudować dodatkowy odcinek drogi
rowerowej w przewężeniu drogi rowerowej (ok. 5 m) i rodzielić tam
kierunki ruchu. Od strony ul. Smoczej należy wybudować wjazd na drogę
rowerową. Obecne słupki oddzielające jezdnię od drogi rowerowej należy
zastąpić słupkami zgodnymi ze Standardami. Słupki należy ustawić wzdłuż
całej drogi rowerowej wzdłuż ul. Bernardyńskiej aby uniemożliwić
parkującym samochodom zabieranie miejsca na ścieżce. Docelowo, wskazana
jest zamiana nawierzchni drogi rowerowej z kostki brukowej na
bitumiczną przy jednoczesnej zamianie miejsc - droga rowerowa powinna
biec oddzielona od jezdni chodnikiem.
- Korekta układu ciągów
pieszo - rowerowych na górnym poziomie bulwaru Wisły pod Wawelem.
Należy skomunikować ten układ z jezdnią ul. Bernardyńskiej i Smoczej,
znacznie poszerzyć alejkę asfaltową w osi ul. Bernardyńskiej, poszerzyć
wyłukowania na ciągu przylegającym do skarpy Wisły oraz wybudować
odcinek drogi rowerowej do ul. Dietla i tam skomunikować go z
proponowanym powyżej przejazdem rowerowym przez jezdnię ul. Dietla
wzdłuż istniejącego przejścia pieszego oraz z wjazdami z jezdni ul.
Dietla na układ dróg rowerowych pod Wawelem. Wszystkie między Wisłą,
ul. Dietla, Smoczą, Bernardyńską i Powiślem powinny zostać oznakowane
jako pieszo - rowerowe, z wyjątkiem ciągu Bernardyńska - Most
Grunwaldzki oraz Bernardyńska - na wprost do Wisły, które powinny
zostać oznakowane jako droga dla rowerów.
- Budowa kładki pieszo -
rowerowej nad Wisłą między Wawelem a Centrum Manggha, w osi ul.
Bernardyńskiej. To ostatni element węzła rowerowego Wawel.
Środkiem kładki powinna biec wydzielona droga rowerowa, wprowadzona
wprost w drogę rowerową w ul. Bernardyńskiej, a na prawym brzegu Wisły
- skomunikowana z ciągiem rowerowym w ul. Zamkowej i na koronie wałów
przeciwpowodziowych (Trasa na Kurdwanów) oraz - wyłukowaną pochylnią -
z ciągiem rowerowym na dolnym poziomie (Trasa Bulwarów Wisły), a także
przez nowy odcinek na poszerzonej i wzmocnionej skarpie
przeciwpowodziowej - z układem wydzielonych dróg rowerowych Ronda
Grzegórzeckiego (Trasa na Ruczaj oraz południowa część Trasy na
Kurdwanów.
- W rejonie kładki na obu
jej przyczółkach wskazana jest budowa małych placów spotkań,
uzupełnionych małą architekturą, ławkami oraz tablicami informacyjnymi.
To bardzo ważne miejsce - główne przecięcie rowerowych szlaków
turystycznych EuroVelo 4 (Bretania - Kijów, w wymiarze
środkowoeuropejskim: Praga - Lwów) i EuroVelo 11 (Nordkapp - Ateny, w
wymiarze środkowoeuropejskim: Budapeszt - Kraków - Warszawa - Wilno).