Trasa nr 2 Wschód - Zachód Główna
Jest to jedna z 12 głównych tras rowerowych Krakowa.
Łączy zachodnią część dzielnicy Podgórze - Kampus UJ i Park Technologiczny,
os. Podwawelskie, Śródmieście, Czyżyny i Nową Hutę (cała al. Jana Pawła II),
przebiegając przez Rynek Główny oraz przylegające do niego ulice uspokojonego
ruchu oraz Planty.
Przebieg
- opis odcinków
Skomunikowania z innymi
trasami
Najważniejsze
punkty, które łączy Oś W-Z Główna
Na Oś Wschód - Zachód składają
się następujące odcinki:
- Wydzielona droga rowerowa/pieszo-rowerowa wzdłuż trasy planowanego
tramwaju w ulicy Czerwone Maki i Grota-Roweckiego. Docelowo droga taka
powinna biec po obu stronach ulicy. Na tym odcinku Oś WZ krzyżuje się ze
zbiorczą drogą rowerową w ulicy Kobierzyńskiej
(docelowo - jednokierunkowe drogi rowerowe po obu stronach jezdni, w pierwszym
etapie wskazane powstanie jednokierunkowej wydzielonej drogi rowerowej po
stronie zachodniej Kobierzyńskiej między Kapelanką a Grota-Roweckiego aby
umożliwić łatwy dojazd). Alternatywą dla tego odcinka jest droga rowerowa
w pieszej ulicy Wyłom i Twardowskiego, ale ze względu na bezpieczeństwo
społeczne po zmroku nie może ona odgrywać swojej roli. Na odcinku Grota
- Roweckiego do przyszłej Trasy Pychowickiej jest to przebieg wspólny z
Trasą Obwodową.
- Ulica Kapelanka - wydzielone ciągi pieszo-rowerowe (a
w obszarach o dużym natężeniu ruchu pieszego - także rowerowe) po obu stronach
ulicy. Należy wykonać odcinek przy hipermarkecie Tesco oraz udrożnić przejazd
rowerowy na wysokości ulicy Kobierzyńskiej. Skrzyżowania z ulicami poprzecznymi
muszą być prowadzone grzbietami płytowych progów spowalniających.
- ul. Monte Cassino: wydzielone ciągi rowerowe i pieszo-rowerowe
wzdłuż ulicy Monte Cassino, przebudowa odcinka na rogu Kapelanki przy banku
Pekao SA aby zwiększyć przepustowość i prędkość projektową do 30 km/godz.
- Rondo Grunwaldzkie: dwukierunkowe drogi rowerowe i przejazdy
rowerowe na wszysktkich relacjach przebudowanego skrzyżowania Rondo Grunwaldzkie
(akomodacyjna sygnalizacja świetlna z większym priorytetem dla rowerów,
likwidacja ruchu okrężnego). Skomunikowanie Osi WZ z Trasą na Kurdwanów (drogi rowerowe w ul.
Konopnickiej) oraz Trasą Bulwarów Wiślanych,
- Most Grunwaldzki: bezkolizyjne skomunikowanie dróg rowerowych
na Moście Grunwaldzkim z ruchem w ul. Dietla, przejazd przez ul. Dietla
do ul. św. Stanisława, zasadnicza korekta skomunkikowania z lewobrzeżnym
odcinkiem Trasy Bulwarów Wiślanych
(promienie łuków 20 m, nachylenie niwelety 5 procent).W przyszłości
Trasa WZ będzie biegła kładką pieszo-rowerową nad Wisłą między Wawelem
a Centrum Manggha. Należy również zbadać możliwość wykonania kładki pieszo-rowerowej
nad ulicą Konopnickiej w ramach inwestycji "Krakowskie Centrum Kongresowe"
przy Rondzie Grunwaldzkim. W przyszłości skomunikowanie z przedłużoną Trasą WZ Południową.
- Ulica Bernardyńska: wydzielona droga rowerowa w ulicy
Bernardyńskiej - korekta łuków przy Wawelu, skomunikowanie z uspokojoną ulicą
Smoczą.
- Skrzyżowanie Bernardyńska - Gertrudy: skomunikowanie
drogi rowerowej w Bernardyńskiej z Plantami przy Hotelu Garnizonowym (całkowita
przebudowa skrzyżowania Bernardyńska - Idziego - Gertrudy - Stradom, odtworzenie
przejścia pieszego na osi Plant przesuniętego o 10 m w kierunku ulicy Stradom,
przejazd rowerowy prowadzący na wprost w Planty oraz w pas rowerowy pod prąd
ulicy Grodzkiej
- Ulica Mikołajska: pasy rowerowe pod prąd ulicy Mikołajskiej.
Na skrzyżowaniu z Westerplatte w przyszłości skomunkowanie z ewentualnym
śródmiejskim odcinkiem Osi Północ - Południe.
- Ulica Kopernika: pas rowerowy "pod prąd" na odcinku jednokierunkowym,
ograniczenie prędkości do 30 km/godz na całej długości ulicy.
- Rondo Mogilskie: odcinki wydzielonych dwukierunkowych
dróg rowerowych łączących ulicę Kopernika z wydzielonymi drogami rowerowymi
pod przebudowanym Rondem Mogilskim oraz wzdłuż al. Powstania Warszawskiego
i w Lubomirskiego (Trasa Centralna),
skomunikowanie z trasą rowerową w ul. Beliny-Prażmowskiego (Trasa na Prądnik Czerwony) i ulicami uspokojonego
ruchu (Chłopickiego, Kielecka, Sądowa, Mosiężnicza)
- Ulica Mogilska: wydzielona
dwukierunkowa droga rowerowa na odcinku do ulicy Kieleckiej (lub dalej) po
stronie północnej, po stronie południowej - ruch rowerowy w jezdni, na wysokości
ulicy Cystersów przelot rowerowy na wprost wysepki rozdzielającej ruch na
wprost (lewy, szybki pas w kierunku Nowej Huty na wprost, prawy pas wolniejszego
ruchu - prawoskręt). Należy rozważyć możliwość prowadzenia ruchu w kierunku
do Huty uspokojoną ul. Mosiężniczą przy zastosowaniu rozwiązań nietypowych
(przejazdy przez podwórka, wykup części budynków i przebicie przez nie przejazdów
itp.) Warunkiem wdrożenia takich rozwiązań jest absolutne pierwszeństwo,
współczynnik wydłużenia nie większy na żadnym odcinku niż 1,3 a także dobre
oświetlenie i monitoring.
- Uwaga: powyższy odcinek gdzie ruch rowerowy musi być
prowadzony w jezdni po obu stronach (od Ronda Mogilskiego do mostu na Prądniku)
w przyszłości powinien zostać przebudowany, aby poszerzyć przekrój całej
ulicy i umożliwić budowę przynajmniej jednokierunkowych (1,50-1,80 m szerokości)
wydzielonych dróg rowerowych oprócz dwóch jezdni po dwa pasy ruchu i torowiska
tramwaju. Możliwe rozwiązania to na przykład przesunięcie osi jezdni na
południe na odcinku do Cystersów. Jednak taki wariant wiąże się z ogromnymi
kosztami: wykupem terenów i wyburzeniami budynków. Propozycje rozwiązań są opisane tutaj.
- Przed mostem na Białusze po obu stronach ulicy Mogilskiej
ruch rowerowy jest bezkolizyjnie wprowadzony na wydzielone, jednokierunkowe
drogi rowerowe po obu stronach ulicy (patrz też propozycje rozwiązań dla ul. Mogilskiej
powyżej).
- Skrzyżowanie z ul. Meissnera: dwukierunkowe przejazdy
rowerowe na wszystkich ulicach skrzyżowania. WZ łączy się ze zbiorczą drogą rowerową prowadzoną jako
ciąg pieszo-rowerowy po obu stronach ulicy Meissnera aż do Ronda Młyńskiego,
gdzie komunikuje się z odcinkiem Trasy Czerwonego
Prądnika. Budowa w przyszłości Trasy
Dąbskiej i przebudowa skrzyżowania Meissnera - Jana Pawła II powinna
wiązać się z wykupem terenów, wyburzeniami i poszerzeniem dróg rowerowych
dookoła skrzyżowania do dwukierunkowych.
- Al Jana Pawła II: dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa
po stronie północnej aż do węzła Ludwika Rayskiego (skrzyżowanie ze Stella-Sawickiego
i Trasą Obwodową), przy czym od skrzyżowania
z ulicą Meissnera droga po stronie
północnej jest dwukierunkowa, podobnie jak odcinki drogi rowerowej po stronie
południowej z wyjątkiem odcinka od AWF do węzła gen. Rayskiego. Rowerzysta
może przekroczyć ulicę Mogilską i Jana Pawła II w wielu miejscach - przy
przystankach tramwajowych (przejazdy rowerowe wzdłuż przejść pieszych) i
na skrzyżowaniu z Meissnera. Wszystkie ulice poprzeczne wzdłuż Jana Pawła
II są przekraczane grzbietem płytowych progów spowalniających z pierwszeństwem
dla drogi rowerowej.
- Węzeł Ludwika Rayskiego (skrzyżowanie ze Stella-Sawickiego)
wymaga zasadniczej przebudowy. W osi dwukierunkowej wydzielonej drogi rowerowej
biegnącej północną stroną ul. Jana Pawła II należy wybudować równolegle
do wiaduktu kładkę rowerową o szerokości minimum 3,5 m oraz zmienić przebieg
drogi rowerowej na dojazdach do skrzyżowania (minimalne promienie łuków
powinny wynosić 5,0 a najlepiej ponad 10,0 m do wewnętrznej krawędzi drogi
rowerowej a droga rowerowa powinna przecinać jezdnie i zbliżać się do niej
pod kątem prostym). Na węźle im. gen. Rayskiego Oś W-Z krzyżuje się z Trasą Obwodową.
- W dalszym ciągu al. Jana Pawła II Oś W-Z jest prowadzona
jako wydzielona dwukierunkowa droga rowerowa po stronie północnej i w taki
sposób przecina ona skrzyżowanie na Rondzie Czyżyńskim. Po stronie południowej
należy docelowo wybudować dwukierunkową drogę rowerową na odcinku od ul.
Wężyka do Ronda Czyżyńskiego.
- Rondo Czyżyńskie: dwukierunkowy przejazdy rowerowe na
wszystkich relacjach skrzyżowania. Docelowo należy rozważyć wprowadzenie
wszystkich relacji ruchu rowerowego pod ziemię wykorzystując istniejącą pochylnię
od strony ul. Jutrzenka i budując nową od strony os. Kolorowego. Konieczne
w takiej sytuacji jest usunięcie zabudowy przejścia podziemnego w celu uzyskania
dużego przekroju poprzecznego podziemia oraz korekta łuków pochylni. Na
Rondzie Czyżyńskim następuje skomunikowanie z Trasą Wschód-Zachód Południową.
- Na odcinku do Placu Centralnego Oś WZ jest prowadzona
jako wydzielona dwukierunkowa droga rowerowa po obu stronach ul. Jana Pawła
II
- Na Placu Centralnym obie dwukierunkowe drogi rowerowe
przekraczają skrzyżowania na wprost. Przez drogę rowerową dookoła Placu
Centralnego Oś WZ łączy się z Trasą WZ
Północną , zbiorczą trasą Alei
Róż oraz rekreacyjną Trasą Łąk
Nowohuckich.
- al. Jana Pawła II od Pl. Centralnego do ul. Ptaszyckiego
i Igołomskiej: wydzielone dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach
ulicy, prowadzone przez ulice poprzeczne bez sygnalizacji świetlnej po grzbietach
płytowych progów spowalniających.
- Ul. Igołomska: wydzielona droga rowerowa po stronie północnej,
skomunikowana z trasą obwodową Nowej Huty.
Skomunikowania Osi WZ:
Na odcinku od Ronda Czyżyńskiego do Placu Centralnego Oś WZ prowadzi
trasę EuroVelo 4 - odnogę północną, która następnie przez Trasę Nad Łęgiem dociera do Przylasku
Rusieckiego i dalej przyszłą obwodnicą nowohucką lub przez most w ul. Brzeskiej
prowadzi do Niepołomic.
Oś Wschód - Zachód łączy bezkolizyjnie
następujące ważne punkty w obrębie Krakowa:
- Park Technologiczny Pychowice,
- Kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego,
- kąpielisko na Zakrzówku
- Stare Miasto w obrębie Plant wraz z licznymi budynkami UJ,
- Collegium Medicum UJ
- Rondo Mogilskie
- AWF
- Politechnikę Krakowską na Czyżynach (a dzięki skomunikowaniu
Trasą Czyżyńską - również akademiki PK),
- Plac Centralny
- Szpital Żeromskiego
- Dojazd do tras rekreacyjnych (Łąk
Nowohuckich, Nad Dłubnią)