Trasa nr 10 - Zakopiańska
Jest to główna trasa rowerowa, łącząca południowe dzielnice
Krakowa z głównymi trasami rowerowymi i centrum miasta (Stare Podgórze).
Wraz z łączącymi się z nią trasami zbiorczymi umożliwia ruch rowerowy na
relacjach które obecnie są bardzo trudne dla ruchu rowerowego ze względu na
natężenie i prędkość ruchu samochodowego oraz brak jakichkolwiek tras alternatywnych.
Opis
trasy
Skomunikowanie
trasy z innymi trasami głównymi i zbiorczymi
Najważniejsze punkty Krakowa,
które łączy Trasa Zakopiańska
Opis poszczególnych odcinków
Trasy Zakopiańskiej:
- Rondo Matecznego: dwukierunkowe przejazdy rowerowe dookoła
całego skrzyżowania, skomunikowane zwłaszcza z Trasą Wawel-Kurdwanów w osi
ul. Konopnickiej (po stronie północnej) i Podskale - Przęłęcz - Czyżówka,
z uspokojonym ruchem mieszanym rowerowy i zmotoryzowanym w ulicy Kalwaryjskiej
oraz z ciągiem pieszo-rowerowym po stronie południowej ul. Konopnickiej i
uspokojonymi ulicami Rydlówka i Bonarka
- ul. Wadowicka: dwukierunkowe wydzielone drogi rowerowe
po obu stronach ulicy; po stronie zachodniej konieczność przeprowadzenia
ciągu rowerowego przez parking przed siedzibą PZU oraz wykupu terenu na rogu
ulicy Rzemieślniczej, dwukierunkowe przejazdy rowerowe na trzech ramionach
skrzyżowania Wadowicka - Brożka - Tischnera - Zakopiańska, skomunikowanie
z Trasą Obwodową w ciągu Tischnera i Brożka
- ul. Zakopiańska: dwukierunkowe drogi rowerowe i pieszo-rowerowe
po obu stronach ulicy.
- Na wysokości stacji PKP Borek Fałęcki należy otworzyć
dla rowerów i pieszych przejazd strzeżony przez tory kolejowe do ul.
Suchej (uspokojonej)
- Odcinek ul. Zakopiańskiej przy stacji PKP Borek Fałęcki,
skrzyżowaniu z ul. bł. Faustyny i znajdującej się tam stacji benzynowej
powinien zostać przebudowany tak, aby umożliwić bezpieczny i wygodny przejazd
rowerem po stronie wschodniej ulicy. Możliwe rozwiązania wariantowe to:
a. przeprowadzenie wydzielonej drogi rowerowej tunelem pod torami kolejowymi
z ominięciem stacji benzynowej, następnie równolegle do torów do wysokości
ulicy Suchej i tam wykorzystanie omówionego powyżej przejazdu przez tory,
b. Korekta osi ul. Zakopiańskiej i całkowita przebudowa skrzyżowania ul.
Zakopiańskiej z bł. Faustyny na dwupoziomowe, wówczaj należy odsunąć ul.
Zakopiańską od torów PKP tak, aby umożliwić wprowadzenie między jezdnią
a peronami stacji pełnowymiarowej wydzielonej drogi rowerowej (szer. 2,50
m) i chodnika pieszego.
- Odcinek ul. Zakopiańskiej przy Centrum Handlowym Zakopianka
wymaga poważnych zmian poza pasem drogowym. Po stronie wschodniej ulicy droga
rowerowa powinna być prowadzona albo jako całkowicie wydzielona, albo przez
istniejący parking przed budynkami handlowymi jako uspokojony ruch mieszany.
Następnie - na wysokości skrzyżowania z ulicą Zbrojarzy - musi zostać czytelnie
skomunikowana z ruchem mieszanym w tej ulicy i poprowadzona przez tereny
Centrum Handlowego Zakopianka po wschodniej stronie budynku Multikina jako
ruch mieszany a nastęnie jako wydzielona droga rowerowa dochodząca do ulicy
Zakopiańskiej na wysokości dwupoziomowego skrzyżowania dojazdowego do Centrum
Zakopianka. Dalej, w kierunku Góry Borkowskiej Trasa Zakopiańska powinna
być prowadzona jako ciąg pieszo-rowerowy i jako taki doprowadzony do skrzyżowania
z obejściem autostradowym Krakowa gdzie należy zorganizować bezkolizyjne
przekroczenie autostrady i dojazd do uspokojonej ulicy Smoleńskiego oraz
bezkolizyjny dobrze oznakowany, czytelny i widocznyzjazd rowerowy z utwardzonego
pobocza drogi krajowej numer 7 w kierunku do Krakowa.
- Po stronie zachodniej południowego odcinka ul. Zakopiańskiej
należy prowadzić trasę jako ciąg pieszo-rowerowy. Niestety, wymaga on rozwiązań
specjalnych - między innymi wykupienia części budynku na rogu ul. Zbrojarzy
lub Kościuszkowców, wyburzenia podcieni i przeprowadzenia drogi rowerowej
w podcieniach budynku. Konieczna jest również przebudowa odcinka dojazdowego
do pętli tramwajowej tak, aby trasa rowerowa została doprowadzona do wiaduktu
nad dojazdem do Centrum Handlowego Zakopianka, a następnie została doprowadzona
do uspokojonej ulicy Orzechowej i Sielskiej i przez nie skomunikowana z ciągiem
pieszo-rowerowym po zachodniej stronie ul. Zakopiańskiej doprowadzonym do
wiaduktu nad torami kolejowymi. Tu należy rozwiązać bezkolizyjne przekroczenie
autostrady i dojazd do uspokojonej ulicy Kłuszyńskiej oraz bezkolizyjny wjazd
na utwardzone pobocze drogi krajowej numer 7 w kierunku południowym. Możliwą
alternatywą jest zjazd - prawoskręt w ul. Opatkowicką lub Poronińską, następnie
skręt w lewo w ul. Smoleńskiego (uspkojoną) i przejazd pod autostradą do ulicy
Torowej (jeśli taki przejazd istnieje); inna możliwość to dojazd do ul. Kąpielowej
ulicą Starowiejską i Lasogórską, ale współczynnik wydłużenia staje się tu
zbyt duży.
Rozwiązania alternatywne:
- Przebieg po stronie wschodniej ul. Zakopiańskiej od Tischnera
do Siostry Faustyny jako wydzielona droga rowerowa wzdłuż torów kolejowych,
oświetlona i monitorowana kamerami TV przemysłowej, połączona z wydzieloną
drogą rowerową wzdłuż ul. ks. Tischnera na wysokości skrzyżowania z ul.
Fredry i doprowadzona bezkolizyjnie do terenów Centrum Handlowego Zakopianka,
gdzie musi zostać doprowadzona do ślimaka w rejonie pętli Borek Fałęcki.
Taki przebieg znacznie zwiększa współczynnik wydłużenia, ale jednocześnie
poprawia szybkość i bezkolizyjność. O ile nie pojawią się problemy własnościowe,
realizacja takiej trasy jest znacznie prostsza, niż drogi rowerowej w ramach
chodnika ulicy Zakopiańskiej, gdzie mogą pojawić się liczne problemy z zachowaniem
odpowiednich parametrów, zwłaszcza szerokości. Warunkiem jest jednak dobre
oświetlenie i monitoring CCTV drogi rowerowej wzdłuż torów. Wówczas ruch
rowerowy na tym odcinku ul. Zakopiańskiej należy traktować jako lokalny i
dopuścić go po chodniku.
- Przebieg po stronie zachodniej ul. Zakopiańskiej uspokojoną ulicą
Cegielnianą aż do jej końca, gdzie należy wprowadzić pochylnię i wybudować
wydzieloną drogę rowerową wzdłuż torowiska tramwajowego do skrzyżowania
z ulicą Zbrojarzy. Możliwe jest też bezkolizyjne przeprowadzenie drogi rowerowej
pod mostem na rzece Wildze, warunkiem jest wykup części nieruchomości zbywanej
obecnie fabryki, oświetlenie i monitorowanie tego miejsca. Jednak na tej
relacji wskazana jest i tak budowa wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż torowiska
tramwaju między ul. Brożka a Zbrojarzy (i dalej, po usunięciu problemów
własnościowych i technicznych).
Skomunikowanie Trasy Zakopiańskiej z innymi
trasami głównymi i zbiorczymi
- Trasa Wawel - Kurdwanów
(Rondo Matecznego)
- Trasa Obwodowa (ks. Tischnera
- Brożka, w przyszłości - Trasa Pychowicka) a przez nią - trasa zbiorcza w ul. Nowotarskiej do os. Kurdwanów
- Trasa dojazdowa w uspokojonej ul. Suchej
- rekreacyjna droga rokadowa wokół Krakowa
- wylot na Mogilany, Bielsko i Zakopane (droga krajowa nr 7 oraz
drogi boczne).
Najważniejsze punkty Krakowa, połączone Trasą
Zakopiańską
- Rondo Matecznego i Stare Podgórze
- Pętla tramwajowa na Brożka
- os. Kurdwanów Nowy
- Centrum Handlowe Zakopianka wraz z zespołem multipleksu
- Opatkowice