Rowerowy Londyn 200813.02.2008 Mer Londynu ogłasza program przekształceń ułatwiających poruszanie się na rowerze i pieszo po Londynie Mer Londynu ogłosił dzisiaj najbardziej ambitny program ułatwień dla rowerzystów i pieszych w historii Londynu. Pakiet planowanych działań stworzy nową sieć szybkich, prostych i bezpiecznych tras dla rowerzystów i pieszych. Zmienią one zarówno wizerunek jak i priorytet ruchu pieszego i rowerowego na ulicach Londynu. Przez wprowadzenie w centrum miasta systemu wypożyczalni
rozmieszczonych co 300 metrów i dysponujących łącznie 6000
rowerów korzystanie z roweru stanie się dostępne dla znacznie
większej liczby mieszkańców Londynu. Rowery staną się też po raz
pierwszy w
pełni finansowaną częścią systemu transportu publicznego. Pojawią się
również nowe rowerowe trasy komunikacyjne w centrum miasta, jego
dzielnicach peryferyjnych oraz "strefy rowerowe" wokół centrów
miejskich. Te radykalne działania zapewniające wysoki priorytet dla
rowerzystów i pieszych na ulicach stolicy będą stanowić istotny wkład w
ograniczanie zmian klimatycznych. Celem jest aby co dziesiąty
Londyńczyk podróżował każdego dnia na rowerze. Pozwoli to ograniczyć
emisję 1,6 miliona ton CO2 rocznie (co stanowi równowartość emisji
spowodowanych okrążeniem autostradowej obwodnicy miasta M25 55 milionów
razy). Wszystko to będzie możliwe bo londyńczycy coraz częściej
wybierają rower lub podróże piesze zamiast samochodu. Mer Londynu, Ken Livingstone, powiedział: "Celem tego programu jest rowerowa i piesza
transformacja miasta. W ciągu najbliższego dziesięciolecia wydamy
około 500 milionów funtów (ponad 2 miliardy złotych).
To największa rowerowa inwestycja w historii Londynu. Oznacza to, że
kolejne tysiące londyńczyków będą mogły jeździć na rowerze tam, gdzie
zechcą szybko, wygodnie i bezpiecznie." "System wypożyczalni rowerowych w Paryżu okazał się
wielkim sukcesem. Nakazałem naszej agencji Transport for London
współpracę z dzielnicami Londynu oraz innymi zainteresowanymi stronami
w celu opracowania i wdrożenia systemu wypożyczalni w śródmieściu
Londynu. Mają one być dostępne dla wszystkich londyńczyków. Zapewniając
naszym mieszkańcom łatwy dostęp do rowerów a także czyniąc Londyn
miejscem bezpieczniejszym i przyjemniejszym dla podróży rowerowych,
wypracowujemy sobie pozycję lidera. Londyn jest jedynym wielkim miastem
na świecie, które przesiada się z samochodu na rower, transport
publiczny i podróże piesze." "Ponad 50 procent podróży metrem w śródmieściu Londynu można odbyć szybciej na piechotę. Nowy system oznakowania "Legible London" ("Czytelny Londyn") pomoże ludziom przemieszczać się na piechotę i zobaczyć w tym czasie miasto." "Rozwój ruchu rowerowego i pieszego pozwoli na ograniczenie naszego wpływu na zmiany klimatyczne i ograniczenie zatłoczenia ulic. Obliczyliśmy, że około 20% ograniczeń emisji dwutlenku węgla do 2025 roku może wynikać ze zmiany sposobu, w jaki podróżujemy. Wiemy, że londyńczycy chcą mieć możliwość więcej jeździć na rowerze i chodzić pieszo. Co druga osoba twierdzi, że chętnie chodziła by pieszo zamiast tak jak teraz używać samochodu. 40 procent londyńczyków ma dostęp do roweru, ale obecnie używa go regularnie tylko co ósma osoba". Pięć nowych programów to:
Agencja Transport
for London będzie konsultować wszystkich uczestników programów:
dzielnice oraz stowarzyszenia rowerzystów, pieszych czy pro-zdrowodne w
celu zdefiniowania i opracowania szczegółowych planów tych inicjatyw. [...] David Brown, Dyrektor wydziału transportu naziemnego w Transportu for London mówi: "Biorąc pod uwagę z jednej strony spodziewany wzrost liczby mieszkańców miasta a z drugiej potrzebę promocji zrównoważonego transportu, musimy zrobić wszystko co możliwe aby jazda na rowerze i podróże piesze stały się sensowną opcją dla londyńczyków i turystów." [...] Obecnie w Londynie odbywa się około 480 000 podróży
rowerem dziennie. To wzrost o 83 procent w porównaniu z rokiem 2000.
Poprzednim celem ustanowionym przez Mera Londynu był wzrost o 80
procent do roku 2010. |