Porównanie przyczepek
klasycznych (dwukołowych) i
jednokołowych:
Przyczepki dwukołowe:
zalety:
- duża pojemność, możliwość przewozu przedmiotów o
znacznych rozmiarach
(nawet takich jak telewizor, mała lodówka itp., niektóre przyczepki
dwukołowe mają nośność nominalną 90 kg i więcej) co daje ogromny
wachlarz
zastosowań
- zaczep zazwyczaj nie wymagający żadnej
modyfikacji
roweru, w tym zakładany
na tylny widelec bez modyfikacji piasty tylnego koła i nawet jego
zdejmowania w tym celu.
wady:
- mocowanie do roweru wymaga trzech stopni swobody
przegubu. Przyczepka
musi obracać się nie tylko w górę i dół oraz w prawo i lewo ale także
wokół
osi podłużnej roweru bo rower pochyla się na zakrętach, a przyczepka
ma
dwa koła i nie może pochylać się na bok. To powoduje przy
większych
prędkościach niestabilność na zakrętach (siła
odśrodkowa może spowodować wywrócenie
się
przyczepki) oraz przy pokonywaniu nierówności, kiedy jedno koło
wpada w
dziurę a drugie
najeżdża np. na kamień. Niestabilność grozi też przy pokonywaniu
krawężników
i ukośnych uskoków na drodze. Można tę wadę minimalizować szerszym
rozstawem kół ale pociąga to za sobą inne
uciążliwości, o czym
poniżej.
- koła przyczepki poruszają się po zupełnie innych
torach, niż koła roweru. Utrudnia to omijanie przeszkód
- przyczepka jest szersza niż rower i utrudnia jazdę w
terenie,
pokonywanie przeszkód itp.
- niekompatybilność rozmiarów kół roweru i przyczepki
- koła przyczepki dwukołowej często są mocowane
jednostronnie
(analogicznie jak np. koła wózków inwalidzkich) i ich piasty są
zupełnie inne niż mocowane dwustronnie w widelcach piasty
rowerowe. Ta niekompatybilność
utrudnia dostęp do części zamiennych.
- dwa koła to dwukrotnie większa masa i opory
toczenia
- przyczepka ma rozmiary utrudniające przechowanie lub
wymaga złożenia (zwaszcza demontażu kół) w celu przechowania.
Przyczepki jednokołowe:
zalety:
- mała masa (jedno koło, a nie dwa)
- małe opory toczenia (jedno koło a nie dwa)
- mocowanie o dwóch (a nie trzech) stopniach swobody
umożliwia jazdę z
dużymi (normalnymi) prędkościami i pokonywanie zakrętów praktycznie
tak, jak bez przyczepki
- koło przyczepki porusza się niemal dokładnie w śladzie
koła
roweru, co poprawia
manewrowość w terenie i ułatwia omijanie przeszkód na drodze
- mocowanie koła jest takie samo, jak w rowerze: stosuje
się takie same
piasty rowerowe (ale nie w przyczepce Monoporter
- tu koło mocowane tylko z jednej strony, jak w wielu przyczepkach
dwukołowych)
- w przypadku przyczepki Extrawheel koło może być
takie
samo, jak
przednie koło roweru. Pozwala to na kompatybilność opon, dętek, szprych
a nawet
stosowanie koła przyczepki jako zapasowego w przypadku rozcentrowania
koła roweru
- załadowana przyczepka ma szerokość bardzo zbliżoną do
szerokości
roweru z sakwami i zestaw rower-przyczepka może być łatwo prowadzony
między
przeszkodami terenowymi dokśadnie tak, jak sam rower bez przyczepki
- małe rozmiary ułatwiają przechowanie i transport
- przyczepka Extrawheel może być
noszona na specjalnym
pasku jak torba
na ramię
wady:
- pojemność mniejsza niż przyczepek dwukołowych
- konieczność precyzyjnego ładowania bagażu (zwłaszcza
gdy zamierzamy
rozwijać większe prędkości lub gdy ładunek jest duży i ciężki, dotyczy
zwłaszcza przyczepki Extrawheel która źle
załadowana może się "rozbujać")
- konieczność modyfikacji roweru (ok. 5 minut na wymianę
szybkozłącza w
tylnej piaście albo nakrętek na oś piasty jednobiegowej lub ok. 10-20
minut na zamocowanie przegubów w otworach oczek tylnego widelca roweru
podtrzymujących bagażnik w przypadku
roweru z przerzutkami planetarnymi w przypadku Extrawheel)
- niekompatybilność mocownia z niektórymi bagażnikami
(np. uchwyt
przyczepek BOB
Yak i Ibex
nie mieści się pod wystającymi elementami tylnego
bagażnika SL Bike Trekking;
ten problem nie występuje w przypadku przyczepki Extrawheel)
- niekompatybilność koła przyczepki (opon, dętek,
szprych) z kołami roweru (koła 16 lub 20 cali, nie dotyczy przyczepki Extrawheel)
Marcin Hyła
|