Rowerowe Rondo Mogilskie w KrakowieW 2008 roku w Krakowie do użytku zostanie oddana jedna z
najciekawszych rowerowych inwestycji w Polsce - dolny poziom Ronda
Mogilskiego z układem dróg rowerowych. Poziom górny - jezdnie
samochodowe - działa od grudnia 2007 roku. Rondo Mogilskie to
skrzyżowanie na II
wewnątrzmiejskiej obwodnicy Krakowa, która właśnie jest domykana
(powstał tunel drogowy pod dworcem PKP łączący Aleje Trzech Wieszczów z
ul.
Wita Stwosza, Lubomirskiego i Rondem Mogilskim). Rondo przez wiele
lat stanowiło "czarny punkt" na mapie wypadków drogowych w Krakowie.
Bardzo szeroka
geometria, wielkie prędkości samochodów, torowiska tramwajowe na
obwiedni i brak sygnalizacji świetlnej skutkowały licznymi wypadkami
zwłaszcza z udziałem pieszych. Rondo stanowiło zasadniczą
przeszkodę i było "wąskim gardłem" ruchu rowerowego na relacjach między
ścisłym centrum Krakowa a dzielnicami położonymi na wschód i północny
wschód od niego. Plany przebudowy ronda
powstały w połowie lat 90-tych i już wtedy odbywały się pierwsze
konsultacje na temat przebiegu dróg rowerowych, które zostały "organicznie"
wprowadzone do projektu. To ważne, bowiem bardzo często
w Polsce drogi rowerowe są doczepiane "na siłę" do projektu w chwili
kiedy nic porządnego się zrobić nie da. Można dyskutować, czy koncepcja
nowego Ronda Mogilskiego jest rzeczywiście optymalna (ruch pieszy,
rowerowy i transport zbiorowy odbywają się w wykopie na poziomie
czterech metrów poniżej poziomu gruntu a ruch samochodowy - na
estakadach wyniesionych ok. dwa metry powyżej; rozwiązanie odwrotne -
wprowadzenie samochodów na dolny poziom rozwiązałoby wszystkie problemy
i dodatkowo zmniejszyło hałas) ale w ramach zastanych założeń wydaje
się, że ruch rowerowy został zorganizowany najlepiej jak to było
możliwe. Przede wszystkim zminimalizowane zostały kolizje ruchu
pieszego i rowerowego. W praktycznie żadnym miejscu piesi nie mają
bliżej po drodze rowerowej, a większość kolizji ruchu pieszego i
rowerowego to przecięcia pod kątem prostym lub zbliżonym przez co piesi
i rowerzyści mają dobrą wzajemną widoczność. Drogi rowerowe prowadzone
są w tunelach po przeciwnej stronie niż znajdują się windy i schody.
Tam, gdzie rowerzysta mógłby nagle wypadać zza węgła, droga rowerowa
została znacząco odsunięta od ściany i biegnie środkiem chodnika.
Problemy pojawiły się jednak w rejonie nieplanowanego wcześniej
przystanku autobusowego w ul. Lubomirskiego - tam piesi zadeptują
gotową już drogę rowerową i coś z tym trzeba będzie zrobić. Dostęp do dróg rowerowych na dolnym poziomie Ronda
Mogilskiego jest przewidziany nie tylko z dwukierunkowych dróg
rowerowych po obu stronach al. Powstania Warszawskiego, drogi rowerowej
wzdłuż ul. Lubomirskiego po stronie północnej i wzdłuż ul. Mogilskiej
(od Kieleckiej) i ul. Kopernika, ale także z jezdni ul. Lubicz i ul.
Chłopickiego. Dostęp od strony ul. Beliny - Prażmowskiego jest możliwy
przez drogę rowerową wzdłuż ul. Lubomirskiego, a do tej ulicy - przez
ulice Chłopickiego i Zaleskiego. Jedynym obszarem formalnie
nieskomunikowanym z drogami rowerowymi na Rondzie jest kwartał od
strony Opery Krakowskiej (między ul. Lubicz i Lubomirskiego). Jednak
dostęp będzie możliwy przez pochylnię dla wózków inwalidzkich. Choć nie
obejmuje to zakresu robót, konieczne będzie dowiązanie drogi rowerowej
po wschodniej stronie al. Powstania Warszawskiego z jezdnią ul. Sądowej
(i wprowadzenie tam dwukierunkowego ruchu rowerowego) aby ułatwić
obsługę tej części miasta i zminimalizować ryzyko kolizji rowerzystów z
pieszymi na chodnikach. W ten sposób drogi rowerowe nowego Ronda Mogilskiego stają
się jednymi z najlepiej dostępnych ułatwień rowerowych w Polsce. Biorąc
pod uwagę, że na górnym poziomie Ronda na kierowców czekają liczne
sygnalizacje świetlne może się okazać, że przejazd rowerem po drogach
rowerowych na dolnym poziomie będzie nawet kilkakrotnie szybszy, niż
samochodem. W najbliższych latach ruch rowerowy w tym miejscu ma
szanse stać się najbardziej intensywny w skali całego miasta. Nowe
Rondo Mogilskie uwalnia dla rowerzystów szereg relacji obecnie
skutecznie zablokowanych. Przede wszystkim chodzi o obsługę os.
Oficerskiego (na północ i wschód od Ronda) oraz o połączenie Nowej Huty
z centrum Krakowa (istniejący kontrapas rowerowy w ul. Kopernika oraz
ciąg ulic Chłopickiego i Zaleskiego w kierunku do al. Jana Pawła II
wraz z planowaną budową drogi rowerowej na brakującym odcinku ul.
Mogilskiej) a także ruch od strony Ronda Grzegórzeckiego i Bulwarów
Wiślanych do dworca PKP i docelowo - Nowego Kleparza i os. Krowodrza -
Górka. Zapraszam do obejrzenia fotorelacji
- drogi rowerowe jeszcze w budowie (29.12.2007). |