Stojaki
rowerowe
Szereg miast, instytucji a nawet przedsiębiorstw
prywatnych zaczyna
rozumieć potrzebę organizacji miejsc parkingowych dla rowerzystów. Ten
trend w lot wychwytują niektóre mainstreamowe
media - i chwała im za to! Niestety, za dobrymi chęciami nie
zawsze idzie wystarczajęca wiedza i
umiejętności. Poniżej przypominamy o kilku podstawowych zasadach
organizacji parkowania rowerów. Zdjęcia stojaków z krótkimi
komentarzami znajdują się tutaj.
- Stojak rowerowy sam w sobie nie jest gwarancją
bezpieczeństwa. Za bezpieczeństwo roweru odpowiada jego właściciel,
który powinien wyposażyć się w odpowiednie zapięcie roweru i umiejętnie
go używać. Stojak rowerowy powinien umożliwiać bezpieczne
przypięcie dowolnego rodzaju roweru najlepszymi dostępnymi na rynku
zapięciami. Za to właśnie powinien odpowiadać inwestor
stojaków (gmina, organizacja, instytucja
prywatna itp.).
- Bezpieczne zapięcie to przede wszystkim kłódka szaklowa
(tzw. "U-lock"
lub "D-lock") z dobrej stali lub łańcuch o ogniwach
wykonanych z takiego materiału. Standardowe wymiary wewnętrzne
U-locków dostępnych w handlu to ok. 10 cm na 20 cm (choć zdarzają się
dłuższe: 10 cm na ok. 30 cm). Łańcuch daje więcej możliwości przypięcia
roweru. Przy takich samych wymiarach jest jednak około
dwukrotnie cięższy od U-locka. Wszystkie inne zapięcia (różnego rodzaju
linki, "sprężynki"
i "kiełbasy") są niestety zabezpieczeniem iluzorycznym.
- Rower należy przypinać w taki sposób, aby zapięcie
obejmowało jednocześnie
ramę roweru, przednie koło i sam
stojak. Stąd średnica rur tworzących stojak musi być mniejsza
od
wymiarów wewnętrznych typowego U-locka. Zatem nigdy nie powinna
przekraczać 9 cm. Przednie koło jest bardzo łatwe do odkręcenia, w
przeciwieństwie do tylnego. W dodatku na rynku
są dostępne (choć w Polsce jeszcze mało popularne) tzw. zamki ramowe
blokujące tylne koło. Pozwalają one - jako drugie
zabezpieczenie - unieruchomić rower i uniemożliwić wyjęcie tylnego koła
z ramy.
- Popularne na wsiach i wśród niektórych producentów
stojaki typu "łamikółka" (bądź "wyrwikółka"), w które
wstawia się
przednie (lub tylne) koło roweru są nieporozumieniem. Dyskwalifikuje je
niemożność jednoczesnego spięcia stojaka, koła i ramy roweru. Można
przypiąć tylko koło, które złodziej może łatwo odpiąć i
ukraść rower
bez niego. Stąd właśnie popularna drwiąca nazwa "wyrwikółka". Mają też
inne
wady: bardzo łatwo mogą uszkodzić hamulce tarczowe roweru. Przy
większej średnicy koła mogą tworzyć niebezpieczną dźwignię, która przy
nawet lekkim przechyleniu roweru uszkodzi koło. Stąd druga obiegowa
nazwa - "łamikółka".
- Stojak wymaga łatwego dostępu - w tym przestrzeni wokół
siebie. Nie może być umieszczany zbyt blisko krawędzi jezdni, lica
ścian, traktów pieszych czy dróg rowerowych. Ustawiając stojak trzeba
zapewnić wokół niego odpowiedni "fantom" - przestrzeń którą zajmą
przyczepione rowery, poszerzoną o drogi dostępu. W razie potrzeby
należy ją zabezpieczyć
na przykład
przed parkowaniem samochodów ustawiając na granicy "fantoma" słupki.
- Stojaki z rur stalowych stanowią interesujący cel dla
złomiarzy. Ich przecięcie czy wyrwanie z podłoża jest też jedną z
możliwych metod kradzieży przypiętych rowerów. Dlatego muszą być
bardzo mocno zakotwione w podłożu. Przed
ustawieniem w danym miejscu należy do rury stojaka nalać do pełna
beton.
Kiedy zastygnie, uniemożliwi przecięcie rury, kradzież i sprzedaż
stojaka na złom.
- Stojaki powinny być lokalizowane jak najbliżej wejść do
budynków, które obsługują (biur, urzędów, kin, centrów
handlowych itp.).
Powinny znajdować się w miejscach dobrze oświetlonych, widocznych
i w
miarę możliwości - monitorowanych kamerami przemysłowymi. W miarę
możliwości powinny być zadaszone - dotyczy to zwłaszcza stojaków w
miejscach, gdzie rowery mają być pozostawiane na dłuższy czas.
- Istnieje szereg możliwych form stojaka rowerowego.
Wydaje się, że najlepsze są najprostsze. Stojak w formie
odwróconej litery "U" spełnia wszystkie postulaty wymienione powyżej.
Nie powinien być zbyt wysoki (maks. 0,7 m) - bo wówczas koliduje m.in.
z
koszykami na bagażnikach i przyczepiony rower zajmuje znacznie
więcej
miejsca. Większa wysokość jest dopuszczalna, jeśli stojak w formie
odwróconego "U" jest krótki (rzędu 0,5 m). Trzeba jednak pamiętać że im
wyższy stojak, tym jest łatwiejszy do zdewastowania a nawet wyrwania.
Po
prostu tworzy dłuższą dźwignię. Bardzo dobrą formą stojaka są duże
"spirale" (małe spirale to niestety zwykłe "łamikółki").
Zobacz zdjęcia dobrych stojaków rowerowych tutaj. Więcej na
temat stojaków rowerowych jest w starym artykule tutaj.
Produkcją stojaków rowerowych zajmuje się między innymi Bractwo
Rowerowe z Radomia. Innego rodzaju stojaki rowerowe oferuje Dolnośląska Fundacja
Ekorozwoju. Dystrybutorem stojaków w formie dużej spirali
jest Agencja Architektoniczna "Centrum"
z Krakowa.
Marcin Hyła,
2007
|