Udział
społeczny w Gdańskim
Rowerowym Projekcie Inwestycyjno - Promocyjnym
Istotą gdańskiego projektu jest
jego oddolność. Projekt został wymyślony poza strukturami władzy,
administracji, polityki czy mass - mediów. Zrodził się z potrzeby grupy
mieszkańców Gdańska. Jest otwarty na opinie i może być
współkształtowany przez wszystkich zainteresowanych użytkowników
rowerów. Szczegóły techniczne projektu nie powstały za zamkniętymi
drzwiami, ale w ramach prac otwartego Społecznego Zespołu
Konsultacyjnego przy Prezydencie Gdańska. Zainteresowani mogą
przeczytać informacje o projekcie i mogą go w
pewnym stopniu kształtować - zgłaszając uwagi techniczne co do
konkretnych rozwiązań technicznych oraz potrzeb i możliwości rozwoju i
kontynuacji projektu.
W Gdańsku od dawna istnieje tradycja czerwcowych wielkich przejazdów
rowerowych. Co roku ponad tysiąc rowerzystów zbiera się na placu
pod
Cristalem we Wrzeszczu, a następnie jadą powoli główną arterią Gdańska
do centrum, na Długi Targ. W przejeździe uczestniczy cały przekrój
społeczny Gdańska - od bezrobotnych, utrzymujących się ze zbierania (na
rowerze) makulatury po elitę finansową i polityczną miasta. Pod Dworem
Artusa odbywa się spotkanie obywateli z władzą. Do rowerzystów wychodzi
Prezydent miasta. Dzięki bezprzewodowemu mikrofonowi i nagłośnieniu,
odbywa się debata publiczna. Nie ma tematów tabu, nie ma też - co może
wydać się zaskakujące - bezmyślnej agresji i chamstwa. Pytania i
odpowiedzi są zaskakująco rzeczowe i czasem prowadzą nawet do
rozwiązania jakiegoś problemu. Gdański obyczaj otwartej debaty
przyjmuje również formę Dni Otwartych -
kiedy mieszkańcy miasta mogą spotkać się z uczestnikami projektu,
porozmawiać o istotnych sprawach, zadać kłopotliwe pytania czy wreszcie
z pierwszej ręki dowiedzieć się o problemach z realizacją projektu, a
także o sukcesach czy planach na najbliższy czas. Zobacz, jak wygląda to
na zdjęciach.
Ale kluczowym elementem udziału społecznego w Gdańskim Rowerowym
Projekcie Inwestycyjno - Promocyjnym jest Społeczny Zespół Doradczy.
Opiniuje on w trybie roboczym projekty techniczne dróg rowerowych,
przedstawiając stanowisko użytkowników rowerów oraz starając się
dotrzeć z informacjami do zainteresowanych mieszkańców Gdańska - nie
tylko rowerzystów.