Wiślana
Trasa Rowerowa w Sejmie
17 marca
2009 roku odbyło się w Sejmie z udziałem Marszałka Bronisława
Komorowskiego spotkanie Komitetu Honorowego budowy Wiślanej Trasy Rowerowej. Inicjatorką budowy tej trasy jest
europosłanka Grażyna Staniszewska. Trasa ma być modelowym rozwiązaniem
infrastrukturalnym a zarazem narodowym produktem turystycznym. Obecnie
istnieją krótkie wyznakowane odcinki WTR - między innymi między
Oświęcimiem i Krakowem. Przy realizacji trasy współpracują marszałkowie
ośmiu nadwiślańskich województw.
Spotkanie miało charakter informacyjny. Wzięli w nim udział
przedstawiciele marszałków ośmiu województw nadwiślańskich oraz
niektórzy członkowie komitetu honorowego budowy Wiślanej Trasy
Rowerowej.
Koszty realizacji Wiślanej
Trasy Rowerowej można szacować w przedziale od 250 milionów złotych do dwóch miliardów
złotych - w zależności od tego, czy trasa powstanie tylko na
jednym, czy na obu brzegach rzeki i czy będzie to najtańsza droga
rowerowa o nawierzchni bitumicznej czy też droga projektowana od razu
dla niewielkiego ruchu samochodowego (np. dla inspekcji wałów
przeciwpowodziowych). Szacunki kosztów wynikają ze znanych rezultatów
przetargów. Metr kwadratowy drogi rowerowej z nawierzchnią bitumiczną
kosztuje około 100-150 zł. Jednak przy dużych robotach ziemnych i
konstrukcji przewidującej niewielki ruch samochodowy koszty mogą
przekroczyć 400 złotych za metr kwadratowy. Podane koszty nie obejmują ewentualnego wykupu
terenów, koniecznego remontu obwałowań przeciwpowodziowych ani budowy
kładek rowerowych przez Wisłę ani jej dopływy czy dostosowania
istniejących mostów do potrzeb ruchu rowerowego.
Z dyskusji wynikło, że biorąc pod uwagę wielkość zadania, komplikacje
organizacyjne i koszty, należy pod uwagę wziąć:
- Podział inwestycji na
etapy. Zaproponowano, aby przede wszystkim koncentrować się na
odcinkach trasy w rejonie wielkich miast ze względu na to, że obecnie
stanowią poważną przeszkodę dla ruchu rowerowego a zarazem są
potencjalnym źródłem rekreacyjnego (weekendowego) ruchu rowerowego i
ułatwią skomunikowanie trasy z koleją dalekobieżną i lotniskami;
- Integrację inwestycji
rowerowych z remontami i budową wałów przeciwpowodziowych;
- Usunięcie
zidentyfikowanych przeszkód formalnych i prawnych, związanych z
realizacją infrastruktury rowerowej i ich wykorzystaniem. Chodzi m.in.
o niektóre zapisy prawa wodnego i prawa budowlanego oraz o ustawę Prawo
o Ruchu Drogowym i postulaty
inicjatywy Miasta dla rowerów;
- Wykorzystanie przykładów
Dobrej Praktyki - np. Gdańskiego Rowerowego Projektu
Inwestycyjno - Promocyjnego;
- Określenie minimalnych standardów
projektowych dla trasy;
- Rozpoczęcie prac nad programowaniem
finansowania unijnego w latach 2014-2021
Za konieczne uznano doproszenie do
współpracy przedstawicieli m.in. Ministerstwa Infrastruktury oraz
Ministerstwa Sportu i Turystyki. Spotkania będą kontynuowane -
najbliższe ma odbyć się w maju lub czerwcu.
Marcin Hyła
|