Znakowanie
szlaków i tras rowerowych - propozycja systemu znaków informacyjnych
Niniejsza propozycja jest uzupełnieniem istniejących w
Rozporządzeniu
MTiGM i SWiWA z 1999 roku znakach R-1, R-2 i R-3, które w większości
sytuacji są niewystarczające. Propozycja opiera się na obserwacjach
szlaków rowerowych w
innych krajach i wychodzi z założenia, że znaki szlaków powinny być
bardzo dobrze widoczne w każdych warunkach (o zmroku, w mżawce itp.),
powinny być możliwie proste oraz oprócz funkcji informacyjnej (dla
użytkowników,
rowerzystów) powinny mieć także rolę promocyjną. Ze względu na koszty i
różne zastosowania (na drogach publicznych i poza nimi) proponujemy dwa
warianty drogowskazów podstawowych: duże, stosowane na węzłach szlaków
i na drogach publicznych, oraz małe, które mogą być stosowane poza
drogami publicznymi (na wydzielonych drogach rowerowych, drogach
gruntowych, leśnych itp.) oraz na drogach publicznych w sytuacjach
jednoznacznych, kiedy znaki duże nie są konieczne. Uwaga - alternatywną
(i co tu dużo mówić - lepszą) propozycję nowych znaków przygotował Olek Buczyński
z Warszawy - ściągnij plik .pdf klikając tutaj.
Wszystkie proponowane znaki są
żółto - czarne, odblaskowe. Kolor żółty jest bardzo dobrze widoczny,
mocno odcina się od zieleni i szarości budynków i jest dobrze widoczny
po zmroku. Wyraźna czarna obwódka poprawia widoczność znaków jesienią i
na jasnych tle. Wszystkie znaki powinny być dodatkowo wyposażone w
białe odblaski, widoczne w słabym świetle rowerowego reflektorka.
Dwukolorowe znaki są tańsze, niż spotykane w niektórych krajach (Dania,
Słowenia, Wlk. Brytania) trzykolorowe, dodatkowe białe elementy
odblaskowe mogą być bardzo małe i nanoszone na znak jako
naklejki. Niniejesze znaki powinny stać się docelowo podstawowym
systemem znakowania szlaków głównych i pomocniczych oraz krajowych,
międzynarodowych i regionalnych. Mogą być również stosowane w miastach
jako system informacyjny dla systemu miejskich tras rowerowych
(wydzielonych dróg rowerowych, ulic uspokojonego ruchu itp.).
- Znak R-4:
podstawowy
drogowskaz szlaku (w prawo i w lewo), umieszczany zawsze przed
skrzyżowaniem, na którym szlak zmienia kierunek. W sytuacjach
niejednoznacznych (skrzyżowanie o kilku ramionach) powtarzany za
skrzyżowaniem, wskazując bezpośrednio drogę, którą prowadzi szlak (w
połączeniu ze znakiem R-6). Na znaku umieszczane są: nazwy dzielnic i
punktów charakterystycznych miejscowości (na potrzeby systemu
rowerowego miasta) wraz z odległościami w kilometrach oraz numery i
ewentualne nazwy (nazwy skrócone) rowerowych szlaków krajowych,
regionalnych i innych głównych, nazwy miejscowości oraz odległości w
kilometrach.
- Znak R-5:
podstawowy
drogowskaz szlaku (na wprost), umieszczany w węzłach szlaków, za
ważniejszymi skrzyżowaniami oraz w wybranych punktach gdzie istotna
jest promocja szlaku. Informacje na znaku są takie same, jak w
przypadku R-4.
- Znak R-6:
podstawowy znak
powtarzalny szlaku (na wprost), umieszczany zawsze za skrzyżowaniem w
drodze którą prowadzi szlak i powtarzany co 300-600 m chyba, że
skrzyżowania zdarzają się częściej. W przypadku skrzyżowań, gdzie szlak
zmienia kierunek, wskazane jest umieszczanie za skrzyżowaniem dwóch
znaków R-6 w odległości do 50 m od siebie (możliwe stosowanie jako
drugiego znaku R-8, jeśli na skrzyżowaniu szlaki nie rozwidlały się).
Na znaku podana może być nazwa dzielnicy lub punktu charakterystycznego
miasta oraz/lub numer i nazwa szlaku wraz z nazwą najbliższej głównej
lub charakterystycznej miejscowości.
- Znak R-7:
uproszczony,
mały drogowskaz szlaku, umieszczany zawsze przed skrzyżowaniem.
- Znak R-8:
uproszczony,
mały znak podstawowy szlaku, umieszczany za skrzyżowaniem oraz co 300-
600 metrów na szlaku.
- Znak R-9:
znak szlaku
rowerowego przecinającego poprzecznie drogę, w której jest umieszczony.
- Znak
R-10: znaki
dodatkowe, informujące o charakterze szlaku (R-10A:
łatwy/ogólnodostępny, R-10B: trudny, R-10C: terenowy), umieszczane na
znakach R-4 i R-5 oraz w miarę potrzeby przy wszyskich innych znakach
szlaków a także na mapach, w informatorach itp.
UWAGA: ze względu na typowe pole
widzenia
rowerzysty, inne niż kierowcy samochodu i piechura, znaki szlaków
rowerowych poza drogami publicznymi powinny być umieszczane na
wysokości do 1,8 m i nie dalej, niż 1,5 m od szlaku. W pasie drogowym i
na drogach rowerowych powinny być umieszczane na zasadach ogólnych,
wynikających z przepisów oraz standardów technicznych dla
infrastruktury rowerowej. Możliwe i zalecane dla szlaków rowerowych
jest stosowanie w miarę potrzeb na wydzielonych drogach rowerowych
dostosowanych do potrzeb ruchu rowerowego tablic takich jak T-6 czy F-7.
Propozycja szczegółowej instrukcji stosowania powyższych znaków
znajduje się tutaj (plik
.pdf)