Szlaki
EuroVelo w Polsce
System EuroVelo to 12
europejskich turystycznych
tras rowerowych. Informacje
o nich znajdują się na oficjalnej stronie internetowej www.EuroVelo.org.
Ich łączna długość to około 60 tysięcy kilometrów, z czego istnieje już
ok.
20 tysięcy km, głównie w Europie Zachodniej. EuroVelo jest zastrzeżonym
znakiem
towarowym i nie należy posługiwać się nim bez porozumienia z
właścicielem
- Europejską Federacją
Cyklistów i wyznaczonymi przez nią koordynatorami. Lista
organizacji i osób kontaktowych dla poszczególnych krajów znajduje się
na stronie internetowej EuroVelo. Polski
kontakt EuroVelo - tutaj.
Przez
Polskę
przechodzi
pięć tras systemu EuroVelo:
- EV2: Galway
(Irlandia) - Londyn
- Haga - Munster -
Berlin - Poznań - Warszawa - Mińsk - Moskwa
- EV4:
Roscoff, Bretania (Francja)
- Akwizgran -
Frankfurt - Praga - Brno - Kraków - Lwów - Kijów
- EV9:
Gdańsk - Poznań - Wrocław -
Brno - Triest
- EV10:
Kopenhaga - Szczecin -
Gdańsk - Kłajpeda -
Ryga - Tallin - Petersburg - Helsinki - Haparanda - Sztokholm -
Kopenhaga
- EV11:
Nordkapp (Norwegia) -
Helsinki - Tallin - Wilno - Warszawa - Kraków - Koszyce - Belgrad -
Skopje
- Ateny (zobacz oficjalną koncepcję przebiegu szlaku EuroVelo 11 przez
Polskę tutaj)
Trasy te obsługują dalekodystansową, międzynarodową turystykę
rowerową,
ale służą także lokalnym społecznościom i regionom. Ich odcinki
przecinające
poszczególne miasta mogą i powinny obsługiwać lokalny ruch rekreacyjny,
umożliwiając
bezpieczne weekendowe wyjazdy poza miasto a także regionalną turystykę
rowerową. W Polsce nie ma jeszcze oficjalnie zatwierdzonych i
oznakowanych odcinków szlaków systemu EuroVelo.
Trasy systemu EuroVelo muszą spełniać
określone parametry
techniczne:
- Odcinki
prowadzone wzdłuż dróg
samochodowych w ruchu
mieszanym powinny notować ruch samochodowy nie przekraczający 1000
pojazdów na dobę i tylko w wyjątkowych przypadkach do 3000 pojazdów na
dobę (średnio 60-70 samochodów na godzinę poza godzinami nocnymi).
- Wydzielone drogi rowerowe wzdłuż dróg
samochodowych są
możliwe w przypadku dróg, na których ruch nie przekracza 10 tys.
pojazdów na dobę. Mogą być prowadzone wspólnie na odcinkach nie
dłuższych, niż 2 km i to tylko w wyjątkowych przypadkach.
- Odcinki tras określane jako "wolne od
samochodów" mogą
notować ruch najwyżej 50 pojazdów na dobę.
- Odcinki tras bez samochodów powinny być
na tyle szerokie,
aby umożliwiać jazdę dwojga rowerzystów obok siebie przez większość
trasy, z
wskazaniem aby dwie pary rowerzystów mogły mijać się bezpiecznie.
Dopuszczalne
jest zróżnicowanie szerokości na trasie.
- Należy unikać nachylenia podłużnego
trasy większego niż 6%,
choć na trasach górskich dopuszczalne jest nachylenie 10% a nawet
większe.
- Trasy powinny w zasadzie być przejezdne
przez cały rok i w
każdej pogodzie, choć na dalekiej północy i w wyższych partiach gór nie
jest to
zawsze możliwe
- Należy przewidzieć przebieg alternatywny
na odcinkach
intensywnie używanych przez inne rodzaje transportu niezmotoryzowanego
(piesi, jeźdźcy konni itp.) - priorytetem jest minimalizacja konfliktów
- Nawierzchnia trasy powinna być
utwardzona (np. asfalt) albo
podobna dobrej jakości, na co najmniej 80% długości każdego odcinka;
jest
to szczególnie istotne na wzgórzach. Nawierzchnia powinna być
odpowiednia
dla każdego rodzaju roweru. Lokalny klimat powinien wpływać na wagę
przyznawaną
temu kryterium.
- Jeśli to możliwe, mała gastronomia
powinna być dostępna co
30 km, noclegi - co 50 km a skomunikowanie z dalekobieżnym transportem
zbiorowym - co 150 km.
- Trasa powinna być estetyczna jeśli
chodzi o lokalizację i
projekt.
Podstawowe zasady ustalania
przebiegu tras EuroVelo:
Zasady te zgodnie z "Wytycznymi wdrożenia tras EuroVelo" (w języku
angielskim, do nabycia tutaj w cenie 10
funtów) bazują na
programie tzw. pięciu wymogów, opracowanych dla systemów rowerowych
przez holenderską organizację standaryzacyjną
CROW: spójność,
bezpośredniość, wygoda, atrakcyjność
i bezpieczeństwo. Więcej na ten temat można przeczytać
w dziale "Infrastruktura"
serwisu "Miasta
dla rowerów".
Rodzaje rowerów:
Na
trasach EuroVelo będą używane bardzo różne
rowery. Trzeba pamiętać, że poza wieloma typami rowerów
konwencjonalnych, dostępnych w
sklepach czy wypożyczalniach, nie wszystkie pojazdy napędzane
siłą mięśni są zwykłymi rowerami. Niektórzy korzystają z trójkołowców -
takie
rowery są idealne dla osób niepełnosprawnych, a wiele rowerów poziomych
(zwanych również HPV - Human Powered Vehicles) także ma układ
trójkołowy. Niektórzy rowerzyści holują przyczepki dziecięce lub
bagażowe - podobnie jak w przypadku rowerów trójkołowych, wymagają one
szerszych dróg rowerowych. HPV, podobnie jak rowery typu tandem i
rowerowe naczepki dziecięce mogą mieć dłuższy rozstaw kół i należy to
brać pod uwagę.
W
wielu przypadkach rowery używane przez
rowerzystów długodystansowych są bardzo obciążone bagażami a przez to
są mniej zwrotne. Konieczność przenoszenia takiego roweru przez most
czy po schodach albo wnoszenie na prom czy do pociągu
nie jest dobrym pomysłem. Wielu użytkowników nie stosuje
szerokich
opon, takich jak w rowerach górskich. Nawierzchnia trasy powinna być
dostosowana do tego faktu. Trasy systemu EuroVelo powinny być
projektowane z myślą o
jak najszerszym gronie użytkowników!
Podstawowe
węzły sieci EuroVelo w Polsce:
- Warszawa
- Poznań
- Wrocław
- Szczecin/Świnoujście
- Gdańsk
- Kraków
Te i pomniejsze węzły umożliwiają łączenie turystyki rowerowej z
dalekobieżnym transportem zbiorowym: pociągami, promami morskimi,
samolotami i autokarami. Jest bardzo ważne, aby trasy EuroVelo w
czytelny, bezpieczny i wygodny sposób (wykorzystując systemy miejskich
dróg rowerowych, ulice uspokojonego ruchu itp.) prowadziły turystę
rowerowego do najważniejszych punktów miasta, takich jak dworce
kolejowe, porty promowe, dworce autobusowe i inne obszary kluczowe
(hotele, gastronomia, sklepy itp.). Zapewniony powinien być również
czytelny dojazd do ważniejszych portów lotniczych. Ważne jest także
czytelne oznakowanie, tak, aby wysiadający np. z pociągu rowerzyści
mogli natychmiast skorzystać z systemu tras EuroVelo. Powyższa zasada
powinna być praktykowana we wszystkich innych miastach, przecinanych
przez system turystycznych tras rowerowych EuroVelo oraz innych.
Parki Narodowe leżące przy planowanych w Polsce szlakach
EuroVelo lub w ich bezpośredniej bliskości (w tym drugim przypadku
dojazd ze szlaku EuroVelo powienien odbywać się po szlaku pomocniczym):
Przejścia graniczne szlaków EuroVelo:
- EV2
Niemcy:
Kietz/Kostrzyń - Międzychód
- EV2
Białoruś:
Białowieża (UWAGA: konieczne
przywrócenie/uruchomienie przejścia granicznego!)
- EV4
Czechy:
Chałupki/Bohumin albo Chałupki/Silherovice
- EV4
Ukraina:
Medyka/Szeginie (lub inne, np. tylko pieszo-rowerowe)
- EV9
Gdańsk - początek szlaku
(przejście promowe, lotnicze)
- EV9
Czechy:
Głuchołazy/Mikulovice
- EV10
Niemcy:
Ahlbeck/Świnoujście
- EV10
Rosja:
Gronowo-Mamonowo lub Bezledy-Bagationowsk (uwaga: obecnie brak
możliwości
odprawy rowerów!)
- EV11
Litwa:
Ogrodniki/Lazdijaj
- EV11
Słowacja:
Piwniczna/Mniszek nad Popradem. Prawdopodobnie częściowo do
wykorzystania przez szlak EuroVelo 11 jest powstająca obecnie
transgraniczna trasa rowerowa Presov - Nowy Sącz.
Stworzenie sysytemu EuroVelo w Polsce na początek powinno
ograniczyć się do umożliwienia bezpiecznego, szybkiego i wygodnego
wyjazdu rowerem z dworców kolejowych dużych miast, które są naturalnymi
węzłami sieci EuroVelo (patrz wyżej). Wyjazdy powinny być
jednocześnie czytelnym ułatwieniem dla lokalnego ruchu rekreacyjnego,
weekendowego i prowadzić w kierunkach oczywistych dla danego odcinka
szlaki EuroVelo. Przykładowe miejscowości, które
mogą odnieść wyraźne korzyści z uczestnictwa w systemie EuroVelo to:
Białowieża, Hajnówka, Gniezno (EV2), Suwałki, Sejny, Augustów, Łomża,
Stary Sącz (EV11).
Ze względu na nieskoordynowane próby tworzenia szlaków rowerowych w
ramach EuroVelo w Polsce i błędy przy tym popełniane wskazana jest
systemowa
kontrola jakości proponowanych rozwiązań. Konieczny jest stały nadzór
nad proponowanym przebiegiem szlaków w pełni
uwzględniający wytyczne EuroVelo oraz zasady wynikające z Dobrej Praktyki.
Opis polskiego odcinka szlaku EuroVelo 11 jest tutaj (wkrótce będą dostępne opisy
pozostałych szlaków). Instytucje, organizacje oraz
osoby zainteresowane tworzeniem
poszczególnych odcinków szlaków EuroVelo w Polsce proszone są o kontakt.
Marcin Hyła