Infrastruktura
dla rowerów
Infrastruktura
rowerowa to nie tylko "drogi rowerowe". Idealne
miasto dla rowerów to wręcz miasto
bez wydzielonych dróg rowerowych - za to takie, gdzie rowerzyści
mogą
bezpiecznie i wygodnie (a zarazem zgodnie z
przepisami!)
poruszać się wszędzie, gdzie chcą czy muszą. Oczywiście, życie
skłania
do kompromisów - coraz bardziej odczuwają to zatkane samochodami miasta
Zachodu,
które zaczynają jednocześnie odbierać przestrzeń motoryzacji i dawać ją
pieszym
czy rowerzystom oraz budować wydzielone drogi rowerowe.
Szczegółowe
wskazówki co do projektowania przyjaznej dla rowerów infrastruktury
zawiera wydany w ramach projektu "Miasta dla rowerów" przez Polski Klub
Ekologiczny
podręcznik "Postaw na rower",
opracowany
przez holenderską organizację standaryzacyjną CROW. W
szczególności
zwrócić należy uwagę na program pięciu wymogów: spójności,
bezpośredniości,
bezpieczeństwa, wygody i atrakcyjności oraz wynikające z nich kryteria
i
parametry związane z oceną poszczególnych rozwiązań od poziomu sieci po
poziom
konkretnych rozwiązań technicznych: wjazdów na wydzielone drogi
rowerowe,
stojaków czy skrzyżowań. Bardzo inspirująca jest również publikacja Duńskiej Dyrekcji Dróg -
anglojęzyczna Collection of Cycle Concepts
(pliki .pdf).
Tworzenie
przyjaznej infrastruktury powinno stawiać przed projektantami i
decydentami takie same wymagania co do jakości, jak każda inna
inwestycja
drogowa. Ważne jest, aby każda inwestycja była po pewnym czasie oceniana
pod kątem wykorzystania i zgodności zachowań rowerzystów z założeniami
projektowymi.
Kontrola jakości programów rowerowych jest realizowana między innymi w
ramach
projektu BYPAD
-
wspólnego przedsięwzięcia Europejskiej Federacji Cyklistów - ECF oraz
firm
konsultingowych.
- Zarządzanie
polityką rowerową. To nie brak pieniędzy jest największą
przeszkodą w poprawie
warunków podróżowania rowerem w miastach, ale zła organizacja
odpowiedzialnych
za to służb i urzędów. Co to jest audyt rowerowy, kto powinien i na
jakich
zasadach odpowiadać w samorządzie za całokształt polityki rowerowej? Więcej...>>>
- NOWOŚĆ: typowe rozwiązania na podstawie Krakowskich standardów projektowych i wykonawczych
dla infrastruktury rowerowej wraz z rysunkami technicznymi:
- Segregacja
czy
integracja? Czy
namalowana na jezdni ścieżka rowerowa to jest właśnie najlepsze
rozwiązanie? A może trzeba budować drogi rowerowe odgrodzone od ruchu
samochodowego betonowym
murem? Gdzie i kiedy oraz na jakich zasadach można dopuszczać mieszany
ruch
samochodów i rowerów? Więcej...>>>
- Drogi rowerowe.
Jakie
warunki muszą spełniać poprawnie zaprojektowane i wykonane drogi
rowerowe?
Dlaczego rowerzyści nie korzystają z wielu istniejących wydzielonych
dróg
rowerowych? Więcej...>>>
- Ulice
przyjazne dla rowerów.
Jesli nie da się wybudować drogi rowerowej, może wystarczy dostosować -
przynajmniej niektóre - istniejące ulice do potrzeb ruchu rowerowego?
Jak wybudować przyjazny
dla rowerów próg spowalniający? Jak zgodnie z przepisami umożliwić
dwukierunkowy
ruch rowerowy w ulicy jednokierunkowej? Więcej...>>>
- Skrzyżowania.
To właśnie
tutaj zdarza się połowa wypadków z udziałem rowerzystów. Jak poprawnie
zorganizować
ruch rowerowy na skrzyżowaniu? Jakie ronda są najbardziej przyjazne dla
rowerzystów? Więcej...>>>
- Skróty i inne
ułatwienia dla rowerów.
Czy ulica ślepa dla ruchu samochodowego musi być przeszkodą nie do
przebycia także dla rowerzystów? Dlaczego zakaz wjazdu czy strome
schody prowadzące na kilkunastometrową alejkę przez park mają zmuszać
rowerzystów do kilkusetmetrowego objazdu ruchliwą ulicą? W wielu
miastach właśnie drobne ułatwienia znakomicie poprawiają jakość
komunikacji rowerowej. Więcej...>>>
- Transport
zintegrowany.
Rower
może być doskonałym uzupełnieniem poprawnie zaprojektowanego systemu
transportu zbiorowego. Aby ludzie chętnie dojeżdżali na stacje kolei
miejskiej rowerem, konieczne są jednak drobne - ale przemyślane -
działania. Wiecej...>>>
- Złe przykłady.
Tych przykładów
naśladować nie należy - za to warto przeanalizować, jakie błędy
popełnił
projektant i zatwierdzający projekt urzędnicy. To wskutek tych błędów
nikt
nie korzysta z wybudowanych "udogodnień" i w ten sposób marnowane są
pieniądze
podatników. Więcej...>>
- Analiza
przypadków. Warto przeanalizować, jakie błędy popełniono
przy projektowaniu konkretnych elementów infrastruktury drogowej z
punktu widzienia ruchu rowerowego i jak można było
ich uniknąć. Więcej...>>>