Zarządzanie polityką rowerową
Jest to
absolutnie kluczowy element w procesie tworzenia skutecznych i
efektywnych ułatwień dla ruchu rowerowego. Wszystko wskazuje na to, że
poprawna
organizacja pracy urzędów gmin i wysoka jakość zarządzania są dużo
ważniejsze,
niż ilość środków finansowych, przekazywanych "na ścieżki rowerowe".
Jednocześnie zarządzanie polityka rowerową jest elementem najbardziej
zaniedbywanym
we wszelkich działaniach, prowadzonych przez samorządy na rzecz
rowerów.
Dlaczego w ogóle samorządy powinny ułatwiać korzystanie z rowerów jako
środka
transportu w miastach wyjaśnione jest tutaj, zaś pożądane rezultaty polityki
rowerowej - tutaj.
Poprawne zarządzanie polityką rowerową
obejmuje trzy niezbędne i uzupełniające się elementy:
- Udział
społeczny. Decyzją
prezydenta czy burmistrza należy powołać zespół, który umożliwi
przepływ informacji i usprawni planowanie i monitoring działań. W skład
zespołu wchodzą decyzyjni przedstawiciele najważniejszych wydziałów
urzędu miasta i instytucji miejskich, odpowiedzialnych za inwestycje,
remonty, inżynierię ruchu, strategię i rozwój itp., a także eksperci
oraz zorganizowana reprezentacja użytkowników rowerów (organizacje
pozarządowe). Ważne jest, aby decyzję o powstaniu zespołu podejmował
prezydent lub burmistrz, co jest wyrazem woli politycznej. Zespół
zadaniowy jest forum aktywnej i otwartej współpracy władzy ze
zorganizowaną reprezentacją społeczeństwa. Jest strukturą poziomą w
Urzędzie Gminy. Zespół nie ma kompetencji decyzyjnych (np. nie
zastępuje wydziałów i ich dyrektorów czy naczelników), ale ułatwia
podejmowanie decyzji z uwzględnieniem opinii zainteresowanych oraz
ekspertów.
- Standaryzacja.
Obecne
ogólne przepisy regulujące warunki techniczne, jakim muszą odpowiadać
drogi rowerowe są niedostateczne. Aby zapewnić odpowiednią jakość,
Urząd Miasta powinien przyjąć Standardy jako podstawę działań w
zakresie wdrożenia polityki rowerowej i umieszczać je w Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia każdego przetargu czy zlecenia na projekt
lub budowę dróg rowerowych oraz innych inwestycji czy remontów, które
mogą mieć wpływ na poruszanie się rowerem.
- Audyt.
Wiele różnych
inwestycji i remontów prowadzonych przez samorząd ma wpływ na
poruszanie się rowerem po mieście. Żadna inwestycja czy remont nie
powinny pogarszać warunków jazdy rowerem. Dlatego wszystkie projekty i
uzgodnienia muszą być oceniane pod kątem spójności ze Standardami oraz
z polityką rowerową (i szerzej: transportową, przestrzenną) gminy.
Trzy
powyższe elementy są
podstawą efektywnego tworzenia i wdrażania polityki rowerowej miasta.
Wraz z zapisami polityki transportowej i przestrzennej miasta (Studium
Kierunków i Uwarunkowań, plany miejscowe oraz koncepcja tras
rowerowych) tworzą bezinwestycyjny
"pakiet rowerowy",
który znakomicie ułatwia samorządom działania na rzecz poprawy warunków
poruszania się na rowerze i poprawia jakość zarządzania gminą.
1.
Cele polityki transportowej i rowerowej.
Budowa
dróg
rowerowych (podobnie jak dróg w ogóle) nie może być celem
samym w sobie. Celami polityki transportowej czy rowerowej powinno być
na
przykład:
- ograniczanie kosztów zewnętrznych
transportu (ograniczanie
wzrostu emisji spalin, zajęcia przestrzeni w mieście przez transport
itp.)
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego
- poprawa jakości systemu transportowego
miasta
- poprawa mobilności wszystkich grup
społecznych itp.
- promocja turystyki, czynnej rekreacji
itp.
Cele powinny
być sformułowane na piśmie, skwantyfikowane (trzeba określić konkretne
wielkości - np. zmniejszenie wypadkowości o 40% w stosunku do
konkretnego
roku), powinny być wyjaśnione (dlaczego są właśnie takie, a nie inne) i
mieć
zakreślony horyzont czasowy - czyli kiedy mają być osiągnięte.
Poprawnie
skonstruowana polityka transportowa musi uwzględniać wszystkie koszty
transportu,
w tym także koszty zewnętrzne (ang. externalities, external costs).
Sposób
osiągania celów nie może być wewnętrznie sprzeczny - np. prawdopodobnie
można spowodować wymierne ograniczenie wypadkowości przez zakaz czy
ograniczenie
ruchu rowerów, ale będzie to zazwyczaj niezgodne z celami
środowiskowymi
i społecznymi i nie przyniesie korzyści netto.
Cele
powinny
być przyjęte w drodze uchwały rady gminy.
2. Struktura i rozwiązania instytucjonalne
Aby
polityka
promocji roweru miała szanse powodzenia, musi być koordynowana w ramach
struktury urzędu gminy przez osobę odpowiadającą za całość spraw z nią
związanych. Osoba taka (lub zespół osób) powinna odpowiadać za:
- przepływ informacji
- obieg dokumentów
- współpracę z poszczególnymi wydziałami
Urzędu Gminy oraz innymi
instytucjami i organizacjami
- audyt rowerowy
- planowanie inwestycji
- programowanie inwestycji i przygotowanie
corocznych budżetów
- nadzór nad wykonaniem
- zbieranie i wykorzystanie informacji
zwrotnej od użytkowników
- ocenę inwestycji rowerowych
Ze względu
na przekrojowość zagadnienia, wskazane jest, jeśli osoba ta
odpowiada bezpośrednio wobec Zarządu Gminy, a w każdym innym przypadku
-
dyrektora wydziału, odpowiadającego za systemy transportowe miasta oraz
inwestycje
i utrzymanie dróg. Do kompetencji takiej osoby powinno należeć między
innymi
szacowanie potrzeb, analizy problemów związanych z realizacją polityki
rowerowej
oraz kontakty z środowiskami użytkowników infrastruktury rowerowej.
Część
pracy - np. niektóre zadania związane z obiegiem informacji (kampanie
informacyjne,
zbieranie i przetwarzanie informacji zwrotnej, częściowo audyt rowerowy) może
zostać zlecona na zewnątrz urzędu
gminy - na przykład organizacjom społecznym w drodze kontraktowania
usług.
Bardzo
istotną
kwestią jest przygotowanie merytoryczne odpowiedzialnej za politykę
rowerową osoby lub zespołu osób. Polskie uczelnie techniczne nie
dają absolwentom wiedzy przydatnej dla skutecznej polityki promocji
roweru.
Często wręcz umacniają przesądy, które nie mają nic wspólnego z dobrą
praktyką,
spotykaną w gminach holenderskich, niemieckich, szwajcarskich czy - od
niedawna
- brytyjskich. Ciekawostką może być fakt, że brytyjska Krajowa Polityka
Rowerowa zaleca, aby osoby takie ("cycling officers") oprócz
dobrego
przygotowania merytorycznego i fachowego kształcenia ustawicznego w
miarę
możliwości były dosłownie "praktykującymi rowerzystami". Taka osoba
powinna organizować pracę zespołu zadaniowego d/s transportu rowerowego
oraz podlegać zastępcy prezydenta, który odpowiada za prace zespołu i
całokształt polityki rowerowej miasta.
Podejmowane
przez wiele samorządów próby obejścia powyższego rozwiązania
instytucjonalnego są najwyraźniej jednym z powodów, dla których
tworzenie w polskich miastach przyjaznej dla rowerów infrastruktury
ponosi fiasko lub
przynosi kompromitująco niską jakość. A to składa się na najczęściej
spotykane
ogólne niepowodzenia wdrażanej przez samorządy polityki transportowej.
3. Działania, dokumenty i procedury
Elementami
poprawnej polityki rowerowej gminy są:
- Ogólna polityka transportowa
gminy, zintegrowana z
polityką przestrzenna oraz polityką ochrony środowiska i wskazująca na
docelową, pożądaną
wielkość pracy przewozowej i jej podział na poszczegolne środki
transportu
(np. "rowery - 5 procent podróży"). Poprawnie skonstruowana polityka
transportowa
musi uwzględniać koszty zewnętrzne (externalities, external
costs)
transportu, czyli nie pokrywane bezpośrednio przez użytkowników koszty
zanieczyszczenia
środowiska, hałasu, utraconych korzyści, zatłoczenia oraz - częściowo -
wypadków. OECD
(Organisation
for Economic Cooperation and Development) szacuje koszty zewnętrzne
transportu
w krajach członkowskich nawet do 7 procent PKB - Produktu
Krajowego
Brutto. W miastach koszty zewnętrzne transportu są jeszcze wyższe.
- Studium
Kierunków i Uwarunkowań
Zagospodarowania Przestrzennego, określające główne kierunki
rozwoju i obsługi komunikacji rowerowej w mieście, w szczególności
wymieniające główne trasy rowerowe oraz powiązania z trasami
rekreacyjnymi poza miastem i ewnentualnymi trasami regionalnymi i
ponadregionalnymi. Studium powinno zakładać, że 100 proc. celów i
źródeł podróży w mieście będzie dostępne rowerem w ramach systemu
rowerowego miasta.
- Plany
Miejscowe,
opisujące szczegółowy przebieg poszczególnych głównych i zbiorczych
tras rowerowych, obszary uspokojenia ruchu (strefy tempo 30 i strefy
zamieszkania).
- Standaryzacja - przyjęcie standardów
projektowych
i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej w oparciu o najlepsze
dostępne
przykłady (np. podręcznik "Postaw
na rower" i
standardy CROW,
krajowa polityka
rowerowa
Wielkiej Brytanii itp.) we współpracy z reprezentacją użytkowników
(stowarzyszenia,
fundacje, ochotnicy itp.). W tym miejscu ważne jest wzorcowanie.
Przykładem mogą być Krakowskie
Standardy
Projektowe.
- Koncepcje
wykonawcze, które
są harmonogramami działań i zawierają elementy budżetowania. Koncepcje
powinny być regularnie aktualizowane. Tworzenie koncepcji powinno
odbywać się we współpracy z organizacjami użytkowników oraz obejmować
następujące elementy:
- Oszacowanie
stanu obecnego:
analiza,
jaka część istniejącej sieci drogowej nie wymaga - zgodnie z przyjętymi
powyżej standardami - żadnych inwestycji i remontów (ze względu na
dobry stan nawierzchni, niskie natężenie i szybkość ruchu samochodowego
itp.), jaka część wymaga napraw
pobocza, reorganizacji ruchu, niewielkich inwestycji w pasie drogowym,
a
jaka - wymaga zasadniczych inwestycji infrastrukturalnych. Uwaga:
na
tym etapie nie są brane pod uwagę ani natężenie ruchu rowerowego, ani
rola,
jaką dany odcinek sieci drogowej odgrywa lub ma odgrywać w sieci
rowerowej
miasta!
- Badanie więźby ruchu - rozkładu
podróży: w oparciu o
profesjonalne badania ruchu należy zbadać, gdzie istnieje obecnie
największe natężenie ruchu
rowerowego oraz/lub gdzie występują duże potoki pasażerskie, które mogą
potencjalnie
przynajmniej w części przenieść się na rower (na przykład ze względu na
niewielką
odległość pokonywaną w wielu podróżach). Taka analiza może być
elementem
normalnego badania ruchu, które powinno być co kilka lat realizowane
przez
gminę.
- Priorytetyzacja: w oparciu o analizę
wielokryterialną, biorącą pod uwagę matrycę (rozkład) podróży,
analizę wypadków, a także skargi
i opinie rowerzystów i sporządzoną wcześniej analizę stanu obecnego
sieci
drogowej, należy zinwentaryzować "wąskie gardła" - punkty
kluczowe
dla komunikacji rowerowej, gdzie jazda na rowerze jest niebezpieczna,
niewygodna
i których w obecnych warunkach nie da się ominąć w sposób bezkolizyjny,
a
w których jednocześnie natężenie ruchu rowerowego - istniejące i
potencjalne (wynikające z analizy rozkładu podróży) - jest największe.
Na tym etapie powstaje
też wstępna analiza kosztów i korzyści.
- Integracja polityki rowerowej
z innymi sektorami -
zwłaszcza integracja z transportem
zbiorowym.
- Analiza wariantów konkretnych
rozwiązań technicznych: każdy
problem można zazwyczaj rozwiązać na więcej niż jeden sposób. Na
przykład bezpieczeństwo i wygodę jazdy rowerem można zapewnić przez
fizyczną segregację szybkiego ruchu samochodowego oraz ruchu
rowerowego, ale także przez uspokojenie ruchu samochodowego:
eliminację ruchu ciężarówek czy ograniczenie prędkości do 30 km/godz.
Poszczegolne warianty powinny być brane pod uwagę przy uwzględnieniu
ich kosztów finansowych i korzyści (np. ile osób czy pojazdów skorzysta
z
danej inwestycji i jakie będą koszty jednostkowe: koszty takiej
inwestycji w przeliczeniu np. na uniknięte wypadki) oraz ważone
wobec innych potrzeb
miasta. Na przykład trudno realistycznie wyobrazić sobie uspokojenie
ruchu
na głównej międzydzielnicowej arterii samochodowej - tam zapewne
konieczna
będzie wydzielona droga rowerowa. W tym miejscu konieczny może być
powrót
do punktu "oszacowanie
stanu obecnego".
- Planowanie i programowanie
inwestycji: w oparciu o
przyjęte priorytety, analizę kosztów i korzyści poszczegolnych
wariantów oraz analizę efektywności ekonomicznej przedsięwzięcia, gmina
sporządza plan inwestycyjny: określa kolejność inwestycji oraz
niezbędne działania i wydatki obejmujące zakup gruntów, zakup projektów
wykonawczych, kosztorysy wykonawcze - i zabezpiecza
środki w budżecie. Obejmuje to także starania o pozyskanie środków
pozabudżetowych
(na przykład z funduszy ochrony środowiska, środków pomocowych Unii
Europejskiej
itp.).
- Audyt rowerowy: procedura
oceny wszystkich
prowadzonych przez gminę inwestycji pod kątem ich integracji z polityką
rowerową.
Na przykład remont ulicy może być wykorzystany do poprawy
bezpieczeństwa i
wygody rowerzystów przy znacznie niższych (często pomijalnych)
nakładach,
niż gdyby te rowerowe udogodnienia wprowadzać jako osobną inwestycję.
Celem
audytu jest również eliminacja takich działań i inwestycji,
które
są sprzeczne z polityką rowerową gminy, bo pogarszają wygodę i
bezpieczeństwo podróżowania rowerem w mieście. Audyt rowerowy poprawia
efektywność wykorzystania przez gminę środków finansowych i pozwala
uniknąć kosztownych, wewnętrznych sprzeczności w polityce gminy. Audyt
może być wykonywany przez przeszkolonego pracownika urzędu gminy we
współpracy z organizacjami społecznymi, zostać zlecony zewnętrznym
ekspertom lub organizacjom, może też być wykonywany społecznie w ramach
prac zespołu zadaniowego.
- Promocja i komunikacja społeczna:
mieszkańcy muszą mieć
pełną informację o powstających ułatwieniach dla rowerów i
możliwościach,
jakie one stwarzają. Dlatego niezbędne jest rozpowszechnianie
informacji:
przy pomocy ulotek, broszur, map z zaznaczonymi istniejącymi,
planowanymi
i sugerowanymi trasami rowerowymi, przy pomocy interaktywnych serwisów
internetowych gminy, przy pomocy mediów oraz różnego rodzaju wydarzeń
publicznych (happeningi, przejazdy rowerowe, wycieczki za miasto). Ten
element może być wykonywany przez organizacje społeczne i finansowany
przez granty miejskie.
- Monitoring i ewaluacja: zarówno
projekty wykonawcze jak
i wykonanie muszą ściśle przestrzegać jakości, określonej w przyjętych
standardach projektowych. Należy ściśle kontrolować, czy założenia
projektowe (np. zachowania
uczestników ruchu) zostały osiągnięte, a jeśli nie - to należy zbadać,
dlaczego
oraz określić, co należy zmienić i jak. Dobrą wskazówką - oprócz
zachowania
samych rowerzystów oraz analizy wypadków i innych zdarzeń drogowych -
są skargi i opinie użytkowników. Należy wdrożyć system
pozyskiwania informacji zwrotnej od użytkowników oraz stworzyć
ramy praktycznego
wykorzystywania takiej informacji - np. przez wynikającą z uwag i
zachowania
użytkowników przebudowę wadliwych rozwiązań technicznych.
- Zasadą działania musi być
efektywność, a nie
efektowność: infrastruktura rowerowa
(tak, jak każda inna) nie jest celem samym sobie, tylko służy osiąganiu
wyznaczonych celów -
przy jak najniższych kosztach. Dlatego
podstawową kwestią jest jakość: infrastruktura ma ułatwiać
jazdę rowerem i rozwiązywać problemy, a nie utrudniać ją,
prowokując
niebezpieczne sytuacje i konflikty, kiedy zaprojektowany bez wyobraźni
i
fachowej wiedzy element infrastruktury zupełnie nie bierze pod uwagę
potrzeb
rowerzysty, a często nawet jego podstawowych możliwości
psychofizycznych.
- Wzorcowanie
(benchmarking):
nieustanne
poszukiwanie - a następnie wdrażanie - najlepszych (najbardziej
efektywnych,
przynoszących najlepsze rezutaty) przykładów zrealizowanej
infrastruktury
rowerowej na świecie, poszukiwanie i wdrażanie najlepszych wzorców
procedur
i procesów, poprawiających jakość zarządzania polityką transportową
oraz
jej integrację z innymi sektorami (planowanie przestrzenne, ochrona
środowiska). Ten element polityki rowerowej miasta powoduje nieustanne
"odświeżanie" koncepcji i nieustanne utrzymywanie i podnoszenie jakości
infrastruktury rowerowej a przez to zadowolenie użytkowników i poprawę
bezpieczeństwa i wygody jazdy rowerem.
- Rezultatem
polityki rowerowej
powinno być wzorcowe miasto dla rowerów. Jego charakterystyka została
przedstawiona tutaj.
Powyższe
uwagi zostały sporządzone na podstawie między innymi następujących
publikacji i dokumentów: