"Rowerowy pakiet" dla gminy
Jest
to zestaw bezinwestycyjnych rozwiązań
ogranizacyjnych,, które pozwalają
na zasadnicze podniesienie jakości powstających inwestycji rowerowych,
a nawet na podniesienie bezpieczeństwa i wygody poruszania się na
rowerze. Jest to podstawowy element poprawnego zarządzania polityką
rowerową miasta.
Pakiet
obejmuje:
- Zespół Zadaniowy do spraw
rowerów. Jest to struktura
pozioma, bez uprawnień decycyjnych, ale grupująca osoby "decyzyjne" -
dyrektorów kluczowych wydziałów i jednostek, reprezentację
użytkowników, ekspertów. Znakomicie ułatwia przepływ
informacji i podejmowanie decyzji w oparciu o większą wiedzę i
odpowiednio wcześnie. Zespół zadaniowy powinien być powoływany przez
burmistrza lub prezydenta i nadzorowany przez jego następcę. Jest
wyrazem woli politycznej i aby spełnić swoje zadanie, musi być
umocowany wysoko w hierarchii urzędu.
- Standardy Projektowe i
Wykonawcze dla infrastruktury
rowerowej miasta. Ponieważ przepisy ogólne nie gwarantują odpowiedniej
jakości rozwiązań rowerowych, gmina powinna stworzyć własne regulacje w
tej mierze. Standardy muszą być elementem specyfikacji istotnych
warunków zamówienia przy wszystkich zleceniach, przetargach itp. na
prace projektowe i budowlane, które dotyczą ruchu rowerowego. Nie
chodzi tylko o wydzielone drogi rowerowe, ale wszystkie drogi, gdzie
dopuszczony jest ruch rowerowy na zasadach ogólnych, w szczególności
stanowiących element systemu rowerowego miasta. Przykładowe standardy
są dostępne tutaj
oraz - opracowane dla Urzędu Miasta Krakowa - tutaj.
- Audyt rowerowy:
procedura przeglądu wszystkich remontów i
inwestycji miejskich pod kątem zgodności z polityką rowerową miasta,
zapisami planów miejscowych dotyczących systemu rowerowego oraz wpływem
na ruch rowerowy. Celem Audytu jest eliminacja sytuacji, w których
wydatki gminy prowadzą do obniżenia jakości poruszania się rowerem oraz
wykorzystanie wszystkich możliwości bezinwestycyjnej (a przynajmniej
bez dodatkowych kosztów) poprawy tych warunków. Instrumentem audytu,
dokonywanego w ramach Zespołu Zadaniowego, przez organizacje społeczne,
urzędników lub wynajęte firmy zewnętrzne, są Standardy Projektowe oraz
zapisy polityki transportowej czy rowerowej miasta, Studium Kierunków i
Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego, a przede wszystkim Plany
Miejscowe.
- Zapisy Studium Kierunków
i Uwarunkowań Zagospodarowania
Przestrzennego, polityki transportowej miasta oraz Planów
Miejscowych.
Studium powinno zakładać, że 100 procent celów i źródeł podróży w
mieście powinno być dostępne systemem rowerowym (tzn. ulicami
uspokojonego ruchu, ulicami z ograniczonym ruchem oraz kontrapasami
rowerowymi i wydzielonymi drogami rowerowymi. Wzorcowe w zakresie
polityki rowerowej Studium ma od 2003 roku Kraków - zobacz więcej tutaj.
Kluczem do
powodzenia we wdrożeniu Pakietu Rowerowego jest oddolne
zainteresowanie, zorganizowana grupa użytkowników rowerów oraz wola
polityczna - otwarcie władz samorządowych na oddolne inicjatywy.
Wdrożenie Pakietu Rowerowego pozwala na znacznie efektywniejsze
wykorzystanie środków publicznych, oraz znacznie ułatwia starania o
zewnętrzne środki finansowe na programy budowy infrastruktury rowerowej.