Stojaki i
przechowalnie
dla rowerów
Umożliwienie
przechowywania rowerów jest prostym zadaniem, które
często jest
niepotrzebnie komplikowane. Infrastruktura miasta powinna umożliwiać:
- Bezpieczne i wygodne pozostawianie
roweru w miejscu publicznym
na odpowiedzialność
właściciela
- Wygodne przechowywanie roweru w
strzeżonych, niekiedy płatnych,
przechowalniach
publicznych, prywatnych i pół-publicznych.
To
pierwsze zapewniają publiczne stojaki rowerowe. Ich forma powinna być
maksymalnie
prosta i umożliwiać po pierwsze oparcie
roweru o stojak a po drugie zapiecie
jednocześnie
ramy i przedniego koła roweru tzw.
kłódką szaklową ("U-lockiem") do
stojaka w taki sposób,
aby zapięty rower nie mógł być z tego stojaka "zdjęty". Idealne
rozwiązanie
to na przykład przymocowana na stałe do betonowego podłoża żeliwna rura
wygięta w pałąk o wysokości ok. 0,6 m. Rura powinna mieć średnicę rzędu
6-9
cm - musi być swobodnie obejmowana przez klasyczne rowerowe zapięcie w
kształcie podkowy - tzw. U-lock. Standardowe
U-locki mają
wewnętrzne wymiary 10 cm na 20 cm. Inne dobre stojaki są w zasadzie
tylko wariacjami tej najprostszej formy. Ważne, aby projektant wziął
pod
uwagę wszelkie
możliwe rowery - m.in. "górskie"
z grubymi
oponami,
czy rowery z koszykami z przodu i z tyłu, uniemożliwiającymi wstawienie
ich do zbyt ciasnego stojaka. Prezentowane na zdjęciu obok stojaki
można
nabyć w Dolnośląskiej
Fundacji
Ekorozwoju
we Wrocławiu (właśnie ich forma utrudnia parkowanie
rowerem
z koszykiem na kierownicy... nieładnie!). Inny producent stojaków
rowerowych jest w Słupsku.
Pożądane jest, aby takie
stojaki
były lokalizowane w miejscach dobrze oświetlonych (także po zmroku),
raczej
ruchliwych i widocznych (np. rogi ulic), zadaszonych
a w miarę możliwości - także monitorowanych, na
przykład kamerami telewizji przemysłowej (można do tego wykorzystać
instniejące
kamery przy bankomatach, niektórych sklepach, dworcach itp.). Zobacz
też doskonałe przykłady stojaków rowerowych spotykanych na ulicach
Wiednia.
Strzeżony garaż rowerowy w Holandii
Jednak
stojaki rowerowe nie zawsze są dobrym rozwiązaniem.
Dotyczy
to zwłaszcza miejsc, gdzie rowery są pozostawiane na dluższy czas w
większej
liczbie albo sytuacji, kiedy pozostawiane rowery przedstawiają większą
wartość. Wówczas warto zorganizować przechowalnię rowerów -
zamykane
pomieszczenie z obsługą (przechowalnie ogólnodostepne) lub bez
(np.
w szkole czy miescu pracy), gdzie za opłatą można bezpiecznie zostawić
rower. Takie przechowalnie mogą pozwolić na bezpieczne przechowanie na
przykład drogich rowerów górskich, podczas gdy ich właściciele poszli
do
kina. Idealnym miejscem na organizację przechowalni rowerów są płatne
samochodowe
parkingi miejskie. Gmina, jako właściciel terenu może zobowiązać firmę
prowadzącą parking samochodowy do organizacji przechowalni rowerów i
ustalić
ceny. W krajach takich jak Holandia, istnieją płatne i strzeżone
przechowalnie
rowerów na kilkaset, a nawet kilka tysięcy miejsc.
Prosta przechowalnia rowerów, Politechnika
Śląska
w Gliwicach
Warto
pamietać, że stojaki i przechowalnie rowerów są
podstawowym
elementem
integracji transportu
rowerowego
i zbiorowego i powinny być lokalizowane w atrakcyjny i przemyślany
sposób
także w bezpośredniej bliskości peronów dworców i przy głównych
przystankach
komunikacji zbiorowej.
Tam, gdzie brakuje miejsca, konieczne są rozwiązania
niekonwencjonalne...
... a taki rowerowy parking stoi w Białowieży. Niestety, nie
można
do niego przypiąć roweru - ale za to jest ładny!
Zdjęcia i tekst: Marcin
Hyła, wszelkie prawa zastrzeżone