Stojaki i przechowalnie dla rowerów

Stojak rowerowy w Berlinie

Umożliwienie przechowywania rowerów jest prostym zadaniem, które często jest niepotrzebnie komplikowane. Infrastruktura miasta powinna umożliwiać:

To pierwsze zapewniają publiczne stojaki rowerowe. Ich forma powinna być maksymalnie prosta i umożliwiać po pierwsze oparcie roweru o stojak a po drugie zapiecie jednocześnie ramy i przedniego koła roweru tzw. kłódką szaklową ("U-lockiem") do stojaka w taki sposób, aby zapięty rower nie mógł być z tego stojaka "zdjęty". Idealne rozwiązanie to na przykład przymocowana na stałe do betonowego podłoża żeliwna rura wygięta w pałąk o wysokości ok. 0,6 m. Rura powinna mieć średnicę rzędu 6-9 cm - musi być swobodnie obejmowana przez klasyczne rowerowe zapięcie w kształcie podkowy - tzw. U-lock. Standardowe U-locki mają wewnętrzne wymiary 10 cm na 20 cm. Inne dobre stojaki są w zasadzie tylko wariacjami tej najprostszej formy. Ważne, aby projektant wziął pod uwagę wszelkie możliwe rowery - m.in. "górskie" z grubymi oponami, czy rowery z koszykami z przodu i z tyłu, uniemożliwiającymi wstawienie ich do zbyt ciasnego stojaka. Prezentowane na zdjęciu obok stojaki można nabyć w Dolnośląskiej Fundacji Ekorozwoju we Wrocławiu (właśnie ich forma utrudnia parkowanie rowerem z koszykiem na kierownicy... nieładnie!). Inny producent stojaków rowerowych jest w Słupsku. Pożądane jest, aby takie stojaki były lokalizowane w miejscach dobrze oświetlonych (także po zmroku), raczej ruchliwych i widocznych (np. rogi ulic), zadaszonych a w miarę możliwości - także monitorowanych, na przykład kamerami telewizji przemysłowej (można do tego wykorzystać instniejące kamery przy bankomatach, niektórych sklepach, dworcach itp.). Zobacz też doskonałe przykłady stojaków rowerowych spotykanych na ulicach Wiednia.


Strzeżony garaż rowerowy w Holandii

Jednak stojaki rowerowe nie zawsze są dobrym rozwiązaniem. Dotyczy to zwłaszcza miejsc, gdzie rowery są pozostawiane na dluższy czas w większej liczbie albo sytuacji, kiedy pozostawiane rowery przedstawiają większą wartość. Wówczas warto zorganizować przechowalnię rowerów - zamykane pomieszczenie z obsługą (przechowalnie ogólnodostepne)  lub bez (np. w szkole czy miescu pracy), gdzie za opłatą można bezpiecznie zostawić rower. Takie przechowalnie mogą pozwolić na bezpieczne przechowanie na przykład drogich rowerów górskich, podczas gdy ich właściciele poszli do kina. Idealnym miejscem na organizację przechowalni rowerów są płatne samochodowe parkingi miejskie. Gmina, jako właściciel terenu może zobowiązać firmę prowadzącą parking samochodowy do organizacji przechowalni rowerów i ustalić ceny. W krajach takich jak Holandia, istnieją płatne i strzeżone przechowalnie rowerów na kilkaset, a nawet kilka tysięcy miejsc.


Prosta przechowalnia rowerów, Politechnika Śląska w Gliwicach

Warto pamietać, że stojaki i przechowalnie rowerów są podstawowym elementem integracji transportu rowerowego i zbiorowego i powinny być lokalizowane w atrakcyjny i przemyślany sposób także w bezpośredniej bliskości peronów dworców i przy głównych przystankach komunikacji zbiorowej.


Tam, gdzie brakuje miejsca, konieczne są rozwiązania niekonwencjonalne...

... a taki rowerowy parking stoi w Białowieży. Niestety, nie można do niego przypiąć roweru - ale za to jest ładny!


Zdjęcia i tekst: Marcin Hyła, wszelkie prawa zastrzeżone