Jest
oczywiste, że rowerem nie da się dojechać wszędzie - zwłaszcza
do miejsc położonych dalej. W takim przypadku bardziej odpowiednim
środkiem
transportu może być samochód, autobus czy pociąg. Ale rower może
być niezwykle istotnym elementem łańcucha transportowego,
ułatwiając
dojazd do głównych przystanków miejskiego transportu zbiorowego czy
dworca
kolejowego. Ponieważ transport zbiorowy jest bardziej przyjazny dla
środowiska
niż indywidualna motoryzacja, korzyści są ewidentne. Ponadto, jeśli
więcej
osób korzysta z roweru jako środka dojazdu do przystanków transportu
zbiorowego,
przystanki te mogą być lokalizowane rzadziej, co zwieksza prędkość
komunikacyjną,
a linie transportu zbiorowego mogą być prowadzone także w obszarach o
mniejszej
gęstości zaludnienia, gdzie w normalnych warunkach są bardziej
nieopłacalne
ekonomicznie.
Rowery przed dworcem kolejowym w Amsterdamie
Integracja
transportu rowerowego i zbiorowego to:
- zapewnienie
bezpiecznego i
wygodnego dojazdu rowerem do głównych przystanków
miejskiej komunikacji zbiorowej oraz dworców kolejowych. Drogi
rowerowe i
ulice przyjazne dla rowerów powinny docierać bezpośrednio do dworców a
wręcz bezkolizyjnie przecinać linię
kolejową przy dworcu (w tunelu lub na estakadzie) tak, aby możliwy był
bezpośredni dostęp na perony. Dobra praktyka projektowania stacji
kolejowych w Holandii to dostęp do peronów przede wszystkim na
piechotę, potem przy pomocy rowerów, dalej: transportu zbiorowego i
taksówek, a na samym końcu - samochodami osobowymi. W praktyce oznacza
to, że z przystanku tramwajowego do kas i na perony jest znacznie
bliżej, niż z parkingu czy podjazdu dla samochodów osobowych.
- możliwość
bezpiecznego i
wygodniego przechowywania rowerów na przystankach
i stacjach - stojaki rowerowe w widocznych, oświetlonych,
zabezpieczonych
przed deszczem i monitorowanych miejscach, przechowalnie rowerowe.
Zobacz przykładowe rozwiązania na stronach wybranych producentów:
holenderskiego Falco oraz amerykańskiego SportWorks.
- możliwość
przewozu rowerów
środkami komunikacji zbiorowej - przynajmniej
po godzinach szczytu. Tu istotne są: wysokie perony, umożliwiające
wtaczanie roweru do wagonów, stojaki rowerowe w wydzielonych punktach
wagonów (zobacz jak to wygląda w niemieckich pociągach), pochylnie lub
windy umożliwiające wtaczanie rowerów na perony, a także wieszaki
na rowery umieszczane z przodu autobusów (zobacz przykładowe rozwiązanie,
produkowane przez SportWorks). Istotna jest też możliwość
przewozu rowerów na bagażnikach z tyłu taksówek.
- polityka
taryfowa
sprzyjająca łączeniu komunikacji zbiorowej i rowerów
(np. bilety okresowe upoważniające do nieodpłatnego przechowania
rowerów
w wybranej strzeżonej przechowalni przy dworcu)
Integracja
transportu zbiorowego i rowerowego jest potencjalnie najskuteczniejszą
alternatywą dla samochodu w mieście. Przykłady wielu miast, także
bardzo dużych, jak Berlin, wskazują, że dzięki takim działaniom ilość
podróży
samochodowych w mieście może realnie się zmniejszyć.