EuroVelo i inne turystyczne trasy rowerowe

Rower to doskonały sposób na spędzanie wolnego czasu, na weekendową rekreację i niezwykle popularną na świecie turystykę wakacyjną. Na przykład w Niemczech corocznie na rowerze spędza wakacje ponad dwa miliony osób. Rynek "miękkiej" turystyki rowerowej wykazuje stabilną tendencję wzrostową. I nie chodzi tu wcale o popularne w Polsce rowery górskie na kamienistych szlakach, ale turystykę długodystansową, na przykład dolinami rzek, uprawianą przez rowerzystów we wszystkich niemal grupach wiekowych. Przy czym - co zaskakujące - rowerowi turyści okazują się bardzo dobrym klientem: są znacznie lepiej wykształceni, mają wyższą pozycję społeczną i wydają znacznie więcej pieniędzy, niż przeciętny turysta.

"Góry Harcu to doskonałe miejsce zarówno dla "spokojnych", jak "wyczynowych" cyklistów. [...] Podział ścieżek rowerowych ze względu na stopień trudności jest tu wręcz genialny w swej prostocie: łatwo jest na głównym szlaku, trudno - na bocznych. Licząca 350 kilometrów długości główna trasa idealnie nadaje się na spokojną tygodniową wędrówkę, którą można, a nawet trzeba, połączyć ze zwiedzaniem zamków (lub ich ruin) na szczytach, a także pełnych uroku starych miasteczek" - pisze Monika Witkowska w Gazecie Wyborczej i te trzy proste zdania powinni sobie wbić do głowy wszyscy, którzy próbują wyznaczać turystyczne szlaki rowerowe w Polsce. Niestety, najczęściej wychodzi dokładnie na odwrót, niż w powyższym przepisie.

Aby rekreacyjne czy turystyczne trasy rowerowe były czymś więcej, niż wyrzucaniem publicznych pieniędzy w błoto, inwestor (organizator, władze gminy itp.) muszą koniecznie odpowiedzieć sobie na kilka prostych pytań:
W Europie od dłuższego czasu realizowany jest projekt EuroVelo (zobacz oficjalną stronę tutaj) - budowy długodystansowych, międzynarodowych turystycznych szlaków rowerowych. Łącznie mają one liczyć około 60 tys. kilometrów. Obecnie istnieje około 20 tys. km takich tras. Przez Polskę przebiega pięć międzynarodowych szlaków tego systemu - trasy EuroVelo numer 2, 4, 9, 10 i 11. Także poszczególne gminy starają się ułatwić turystykę rowerową, tworząc lokalne trasy rowerowe. Jednak aby były one rzeczywistym ułatwieniem dla rowerowych turystów, powinny spełniać określone wymogi techniczne, zarówno jeśli chodzi o przebieg i układ, jak i szczegółowe rozwiązania techniczne. A z tym niestety w Polsce jest bardzo kiepsko.

Marcin Hyła

| Co nowego | Dlaczego rower | Porady | Infrastruktura | Projekt gdański | EuroVelo | Opinia publiczna | Masa Krytyczna | Kontakt/miasta | Linki | Kronika | O nas | Kierowco... | English |