Rola
turystycznych szlaków rowerowych
Turystyczne i rekreacyjne trasy (szlaki)
rowerowe
powinny być ułatwieniem dla użytkownika i pozwalać na wygodne,
bezpieczne, szybkie i atrakcyjne spędzenie czasu, aktywność fizyczną,
rekreację, zwiedzanie okolicy i po prostu wygodny, szybki i atrakcyjny
przejazd
między różnymi miastami (i ich dworcami kolejowymi czy nawet
lotniskami). Szlaki rowerowe mają przyciągnąć turystę rowerowego i
umozliwić mu bezpieczne, wygodne i atrakcyjne spędzenie czasu. Nie
wszystkie trasy budzą zainteresowanie turystów rowerowych, a złe
planowanie, projekt i wykonanie mogą odstraszyć potencjalnych
użytkowników. Ze względu na ich rolę (funkcję), szlaki rowerowe można
podzielić na:
- Główne:
umożliwiają
wygodne, bezpieczne i szybkie przemieszczanie się rowerzystów między
miastami, rejonami kraju i dojazd do szlaków pomocniczych i
pozostałych. Ważną funkcją głównych szlaków rowerowych jest
umożliwienie bezpiecznego i wygodnego wyjazdu z aglomeracji miejskich
(co umożliwia także weekendową rekreację rowerową i znacznie zwiększa
wykorzystanie szlaków). Są to szlaki o
wyśrubowanych parametrach technicznych:
możliwie łatwe i szybkie, pozbawione zbędnych przewyższeń i o możliwie
bezpośrednim przebiegu, przejezdne w
każdej pogodzie i atrakcyjne dla każdego
rodzaju użytkownika, prowadzone poza dużym ruchem samochodowym, na
niektórych odcinkach jako wydzielone drogi rowerowe. Do szlaków
głównych należą międzynarodowe trasy
systemu EuroVelo oraz szlaki o znaczeniu krajowym i międzyregionalnym.
W
Polsce obecnie nie występują, choć w wielu przypadkach możliwa jest
prosta adaptacja niektórych istniejących dróg. Niestety, ich
poszczególne odcinki są przeważnie oddzielone "wąskimi gardłami", gdzie
ruch rowerowy jest niemożliwy lub niebezpieczny, trudny i nieprzyjemny
i gdzie koniecznie są różne małoskalowe ale zintegrowane inwestycje.
Najbardziej znaną taką
turystyczną trasą rowerową na świecie jest legendarna "Donauradweg",
prowadząca brzegami Dunaju w Austrii.
- Pomocnicze
(zbiorcze,
alternatywne, łącznikowe): szlaki,
które umożliwiają połączenia między
trasami głównymi z trudniej dostępnymi miejscami o szczególnym
znaczeniu turystycznym, krajoznawczym, przyrodniczym. Szlaki pomocnicze
często są przebiegiem alternatywnym, uzupełniającym dla tras
głównych, oferującymi lepsze walory krajobrazowe, ale o wyższym stopniu
trudności. W miarę możliwości powinny być
dostępne dla wszystkich rodzajów rowerów turystycznych (w tym poziome,
z przyczepkami itp.), ale mogą być przeznaczone tylko dla rowerzystów
górskich, zwłaszcza, jeśli równolegle istnieje dobry szlak dostępny dla
wszystkich rodzajów rowerów. W Polsce występują przypadkowo, często z
nieodpowiednią nawierzchnią (piachy, szutry, dziurawe boczne drogi) i
z wąskimi gardłami. Niemniej, istnieje spory potencjał do wykorzystania
wielu
odcinków istniejących dróg.
- Pozostałe:
sportowe, terenowe,
wyczynowe: trasy o zróżnicowanym
stopniu trudności, często trudne i bardzo trudne ale atrakcyjne
widokowo, praktycznie bez żadnych rozwiązań infrastrukturalnych poza
oznakowaniem i mapami, często zorientowane na wąską czy
wyspecjalizowaną grupę
użytkowników, np. zaawansowanych czy wyczynowych rowerzystów górskich.
Jest to praktycznie jedyny spotykany obecnie rodzaj rowerowych szlaków
turystycznych i
rekreacyjnych w Polsce. Szlaki te są zupełnie nie skoordynowane ze
szlakami głównymi i pomocniczymi, przez co bywają dostępne najczęściej
tylko samochodem lub dla
doświadczonych rowerzystów, nie obawiających się dojazdu do nich
głównymi drogami w ruchu samochodowym. Zazwyczaj zupełnie
nie nadają się do prowadzenia dalekobieżnego a nawet regionalnego
turystycznego ruchu
rowerowego ze względu na
zbyt duży współczynnik wydłużenia, nieutwardzoną i zależną od
pogody nawierzchnię, niską prędkość oraz możliwe zbyt duże
zróżnicowanie pionowe (liczne podjazdy).
Drugi podział
szlaków rowerowych związany jest z ich zasięgiem terytorialnym:
- Międzynarodowe
i ogólnokrajowe
szlaki rowerowe: umożliwiają długodystansową turystykę
rowerową, prowadząc ruch rowerowy między głownymi miastami, przejściami
granicznymi i obszarami cennymi przyrodniczo itp. Przebieg szlaku
powinien być uzasadniony historią, walorami krajobrazowymi, kulturowymi
i krajoznawczymi oraz możliwościami marketingowymi - np. szlak
nadwiślański. Przecinają główne miasta i
są skomunikowane z szlakami regionalnymi i lokalnymi.
- Szlaki
regionalne: szlaki
o zasięgu województwa lub regionu geograficznego. Uzupełniają szlaki
krajowe, pozwalają na zwiedzanie danego regionu.
- Szlaki
lokalne:
umożliwiają dojazd do wybranych miejsc, zabytków,
obszarów cennych przyrodniczo albo zaawansowaną rekreację (np. szlaki
terenowe, wyczynowe itp.)
UWAGA: nie
należy mylić charakteru szlaku (krajowy lub lokalny) z funkcją szlaku (głowny,
pomocniczy, inny) -
choć często mogą się one pokrywać. Szlak główny może być zarazem
szlakiem
zupełnie lokalnym - np. kiedy umożliwia łatwy i bezpieczny wyjazd z
miasta w kierunku terenów rekreacyjnych oraz innych szlaków
rowerowych w okolicy. Funkcja szlaku głównego w tym przypadku wynika z
dużego rekreacyjnego ruchu rowerowego. Szlaki krajowe i regionalne
oczywiście zawsze powinny mieć
parametry szlaków głównych.
Szlaki rowerowe powinny być skutecznym ułatwieniem
dla rowerzysty (a nie zagadką, któa wymaga zatrzymania się przed
każdym wypatrzonym znakiem i uważnej lektury). Powinny być oznakowane w
sposób jednoznaczny, dobrze widoczny w każdych warunkach (o zmierzchu,
w nocy, w deszczu, w dużym ruchu samochodowym gdy szlak prowadzi drogą
publiczną w ruchu mieszanym na zasadach ogólnych). Niestety, takie
oznakowanie przy pomocy obowiązujących znaków (Rozporządzenie Ministrów
Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych i
Administracji z 1999 roku w sprawie znaków i sygnałów drogowych nie
umożliwia poprawnego, czytelnego oznakowania szlaków.
Znaki szlaku powinny być odblaskowe i wyraźnie odcinać się od tła.
Dlatego wskazane jest stosowanie znaków czarno-żółtych, o dużych
rozmiarach, szczególnie na skrzyżowaniach i w miejscach
niejednoznacznych. Dobrze oznakowany szlak potrafi "przeprowadzić"
rowerzystę przez całe miasto. Warunkiem jest stosowanie drogowskazów
przed skrzyżowaniami, gdzie szlak skręca i znaków szlaku zaraz za
skrzyżowaniem w drodze, którą prowadzi szlak. Propozycje nowego
oznakowania szlaków i tras rowerowych, możliwego do stosowania zarówno
dla szlaków turystycznych jak i tras rowerowych w miastach
przedstawiamy tutaj.