-
[17.07.2023]
Ukazał się raport "Polityka rowerowa polskich miast".
Analiza ankiet pozyskanych z aż 510 miast przynosi wiele liczb i konkretów a także nieoczywiste wnioski oraz liczne rekomendacje. Raport nie jest "o stanie infrastruktury rowerowej" tylko o tym ile jej jest, skąd się proceduralnie bierze i co z niej wynika (np. czy rośnie ruch rowerowy). W skrócie: polityka rowerowa to w Polsce albo przypadek albo "wynajdywanie koła na nowo" (i tzw. "głuchy telefon"). Raport analizuje wybrane przykłady "do kości", pokazując źródła problemów. To pierwsze tego rodzaju opracowanie w Polsce. Wydawcą jest Instytut Rozwoju Miast i Regionów.
[15.07.2020]
Po dziesięciu latach budzimy stronę. Próba mikrofonu!
Dziesięć lat strona wisiała jako muzeum/archiwum. Teraz trochę dla hecy a trochę dla higieny (żeby nie wszystko na fejsbuku było) małe odkurzenie i podsumowanie: i zmiany przepisów (udały się), i gigantyczne zmiany w co najmniej trzech miastach i dwóch województwach. No ale co dalej? :-)
-
[13.03.2010]
Zapowiada się rowerowy tydzień w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej.
We wtorek 16 marca w sali konferencyjnej Nowego Domu Poselskiego
odbędzie się seminarium "Rowerowa Polska - Rowerowa Europa" - szczegóły
tutaj.
Z kolei we czwartek 18 marca w Komisji Infrastruktury Sejmu odbędzie
się pierwsze czytanie "rowerowego"
projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym (wspólnie z
trzema innymi projektami zmian tej samej ustawy).
Przy okazji: mamy nową stronę internetową www.miastadlarowerow.pl
(na razie jeszcze w wersji "rozruchowej") i tam będziemy umieszczać
nowe treści i wiadomości. Dotychczasowa zawartość www.rowery.org.pl pozostanie w
archiwum a oba serwisy zostaną docelowo połączone.
- [12.02.2010]
Projekt
rowerowej
ustawy o zmianie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym jest
już na stronie
internetowej Sejmu RP. Tak daleko rowerzyści w Polsce
jeszcze nie dotarli. To jest sukces. Ale przed nami batalia w Sejmie.
Dlatego trzeba się organizować, naciskać na Posłów i opinię publiczną!
- [11.01.2010]
Rowerzysto
-
nadchodzą
zmiany! Platforma Obywatelska likwiduje
absurdalne zakazy w kodeksie drogowym i daje rowerzystom jednoznaczne
pierwszeństwo na drogach rowerowych - tak brzmi oficjalny
komunikat na stronie internetowej PO. Projekt niebawem pojawi się
na stronie internetowej Sejmu.
- [10.01.2010]
Zabawna
informacja
na
stronie
polskiego
Ministerstwa
Spraw
Zagranicznych.
W
dziale "Polak
za
granicą" MSZ przestrzega przed specjalnymi rowerowymi przepisami w niektórych krajach. Równie dobrze
MSZ mógłby informować polskich kierowców, że za granicą należy się
zatrzymywać na czerwonym świetle - pisze Aleksander Buczyński w
komentarzu na stronie Zielonego Mazowsza.
Bo
dokładnie te
same przepisy określające wzajemne relacje kierowców i rowerzystów
obowiązują dzisiaj w Polsce (mimo że
9
lat
temu
zostały
skreślone
z ustawy Prawo o Ruchu Drogowym - ale bezskutecznie) i we wszystkich innych krajach będących
stronami Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym (czyli m.in. wszystkich
krajach UE). Więcej - tutaj.
- [20.12.2009]
Znowu
zdarzyła
się
dłuższa
przerwa
w
aktualizacji
strony
:-( Na
usprawiedliwienie ważna wiadomość: rowerowi posłowie pracują i projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo
o Ruchu Drogowym uzgodniony z Ministerstwem Infrastruktury został
zaakceptowany przez Klub Parlamentarny PO i trafił do
Marszałka Sejmu. To bardzo ładny prezent pod choinkę - mamy nadzieję,
że teraz proces legislacyjny rozpocznie się szybko.
Ponieważ od kilku dni atakuje zima, aktualny stał się poradnik jak
jeździć na rowerze po śniegu
i
lodzie. Tej zimy jeszcze kolcowane opony do rowerów są
nielegalne. Oby następnej dało się śmigać po śniegu i lodzie zgodnie z
przepisami!
I jeszcze jedna wiadomość: w Generalnej Dyrekcji
Dróg Krajowych i Autostrad powstał zespół zajmujący się
infrastrukturą rowerową. Misją zespołu jest poprawa jakości powstającej
infrastruktury rowerowej, zbieranie i rozpowszechnianie wiedzy na temat
ruchu rowerowego i tworzenie projektów, ułatwiających rowerzystom
życie. Zespół pracuje od pół roku. Więcej informacji - tutaj.
- [05.09.2009] Minęły
wakacje - oczywiście na rowerach - i zabieramy
się
do
roboty. Z
Ministerstwa
Infrastruktury otrzymaliśmy tabelaryczne zestawienie uzgodnionych zmian przepisów
ruchu drogowego, które negocjowaliśmy od ubiegłego roku. Zestawienie dostępne jest w pliku pdf tutaj. Zmiany mają zostać
wprowadzone jako inicjatywa poselska (a nie rządowa) aby skrócić proces
legislacyjny. Projekt prowadzi wrocławska posłanka Ewa Wolak (PO), szefowa Parlamentarnego
Zespołu
do
spraw
rozwoju
Komunikacji
i
Turystyki
Rowerowej.
Bardzo, bardzo, bardzo ważne:
wszystkie
proponowane
przez
nas
zmiany
przepisów
są
tylko
kopią (tłumaczeniem)
przepisów od lat obowiązujących
w krajach
europejskich o znacznie wyższym niż w Polsce poziomie bezpieczeństwa
ruchu drogowego oraz przepisów Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym
(czytaj tu).
Tylko tyle i aż tyle.
- [12.06.2009]
W
najbliższą
niedzielę,
14
czerwca
-
Wielkie
Przejazdy
Rowerowe.
Pedałuje między innymi Gdańsk (start o 12:00 na Targu Węglowym pod Teatrem
Wybrzeże), Wrocław
- zbiórka o 11:00 na Placu
Solnym i Kraków
- tu początek o 16:00 pod
pomnikiem Mickiewicza na Rynku Głównym.
- [04.06.2009]
Tydzień
temu,
26
maja
w
Krakowie
otwarty
został
tunel
rowerowy pod
Dworcem Głównym PKP. To pierwsze tego rodzaju rozwiązanie
w Polsce. Niestety, dojazdy do niego i konkretne rozwiązania techniczne
są problematyczne. Zdjęcia i więcej szczegółów - tutaj.
- [03.06.2009]
W
al.
Zwycięstwa
w
Gdańsku
trwa
przebudowa
drogi
rowerowej
łączącej
centrum miasta z dzielnicą Wrzeszcz. Starą ścieżkę wyznaczoną
pasem farby na chodniku zastępuje szeroka droga rowerowa z nawierzchnią
bitumiczną z barwionego mastyksu grysowego. Bardzo solidna podbudowa z
dogęszczanego i stabilizowanego betonem kruszywa, mechaniczne
rozściełanie warstwy ścieralnej i mastyks grysowy: właśnie tak powinno budować się wydzielone
drogi rowerowe. Fotoreportaż z placu budowy - tutaj.
- [28.05.2009]
Kara
więzienia
za
jazdę
na
rowerze
pod
wpływem
alkoholu
budzi coraz
większy sprzeciw. Kilka tygodni temu grupa posłów
zgłosiła do Ministra Sprawiedliwości bardzo ciekawą interpelację w
tej sprawie. Zwracają
uwagę,
że
obecne
restrykcyjne
zapisy
dotyczą
nie
tylko
rowerzystów,
ale
też... niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich. Jednocześnie szkody,
które wyrządzają nietrzeźwi rowerzyści są - jak wynika z oficjalnych
statystyk - minimalne. Inicjatywa wyszła ze środowiska kieleckich rowerzystów.
- [23.05.2009]
Rowerowy
burmistrz
Londynu,
Boris
Johnson cudem uniknął
potrącenia
przez ciężarówkę. Kiedy wraz z brytyjskim ministrem transportu Lordem Adonisem oraz innymi
VIP-ami prowadzili na rowerach
(tak pracują politycy w niektórych krajach!) wizję
lokalną w związku z planowanymi "autostradami
rowerowymi" Londynu, wyprzedzająca ich ciężarówka zaczepiła o zaparkowane
samochody i... reszta na filmie poniżej:
Zwraca uwagę spięta klipsem prawa nogawka spodni garnituru burmistrza.
Boris Johnson pojawia się w kadrze zaraz po wypadku (ok. 1:15).
- [21.05.2009]
We
środę,
20
maja
w
Sejmie
odbyło
się
na
zaproszenie marszałka
Bronisława Komorowskiego spotkanie Komitetu Honorowego budowy Wiślanej Trasy
Rowerowej. Udział wzięła m.in. minister rozwoju
regionalnego pani Elżbieta Bieńkowska oraz wiceminister sportu pani Katarzyna
Sobierajska, przedstawiciele samorządów wojewódzkich oraz inicjatorka
WTR - europoseł Grażyna Staniszewska. Więcej...>>>
- [17.05.2009]
Konferencja
VeloCity
2009 zakończona, Karta
Brukselska podpisana. 12 maja konferencję otwierał komisarz
UE do spraw transportu Antonio Tajani a 15 maja zamykał w siedzibie
Parlamentu Europejskiego komisarz UE Siim Kallas. To dobrze pokazuje
rangę tej cyklicznej, największej na świecie imprezy poświęconej
ruchowi rowerowemu w miastach. Polska delegacja liczyła kilkanaście
osób (najwięcej w historii) a w ostatnim dniu dołączył do nas polski
wiceminister infrastruktury - Radosław Stępień. Zdjęcia i relacja - tutaj.
- [11.05.2009]
VeloCity
2009
w
Brukseli. W dniach 12-15 maja w Brukseli odbywa
się największa na świecie konferencja poświęcona transportowi
rowerowemu - VeloCity. Bierze w niej udział
ponad tysiąc ekspertów, polityków, samorządowców i aktywistów
rowerowych z całego świata. Po raz pierwszy w historii (konferencje
VeloCity odbywają się cyklicznie co dwa lata od lat osiemdziesiątych) silną delegację wysyła polskie miasto
- Gdańsk. W piątek, 15 maja w
siedzibie Parlamentu Europejskiego odbędzie się podpisanie Karty
Brukselskiej. O wszystkim będziemy informować!
- [10.05.2009]
Kolejni
politycy
na
rowerach. Poseł Paweł Poncyliusz
(PiS) jeździ na
rowerze (w dodatku holenderskim) do pracy i się tym chwali
w
mediach.
Gratulujemy - ale może by tak zapisać się do Parlamentarnej
Grupy
Rowerowej? Poniżej - rowerowa sesja fotograficzna pana
posła na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.
- [08.05.2009]
Gdańsk,
Sopot
i
Gdynia
złożyły
wniosek
na
projekt
budowy
dróg
rowerowych wart 146 mln złotych. Dofinansowanie ma pochodzić z
Regionalnego Projektu Operacyjnego województwa pomorskiego. Postawowe
informacje o wniosku - tutaj. Wniosek został zaakceptowany
pod względem formalnym i oczekuje na decyzję o dotacji. To obecnie
największy gotowy do wdrożenia projekt inwestycji rowerowych w Polsce,
wzorowany na wcześniejszym Gdańskim Rowerowym Projekcie Inwestycyjno
Promocyjnym (koniecznie zobacz też tutaj) Bez względu na
to, czy pieniądze zostaną przyznane (oby!), Trójmiasto wyprzedza resztę
kraju o wiele długości. Reszto kraju!
Na rowery! Gonić lidera!
- [03.05.2009]
Rowerowa
majówka
w
Tyńcu. Na zaproszenie posła Łukasza
Gibały, wiceprzewodniczącego Parlamentarnej
Grupy
Rowerowej kilkudziesięciu krakowskich rowerzystów w sobotę 2
maja przybyło na rodzinny piknik nad brzegiem Wisły w Tyńcu. Gościem
specjalnym była pani Róża Thun - kandydatka do parlamentu
europejskiego. Obiecała uczestnictwo w europarlamentarnej grupie
rowerowej i działania na rzecz większych środków unijnych na budowę
infrastruktury rowerowej. Poseł Gibała przedstawił rezultaty prac
sejmowej grupy rowerowej. Oprócz (powolnych) zmian przepisów nowością
jest specjalna komórka do spraw dróg rowerowych, która właśnie powstała
w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych.
Zdjęcia
z
pikniku
-
tutaj.
- [03.05.2009]
Drogi
rowerowe
wzdłuż
dróg
krajowych.
W ubiegłym roku pojawiły
się ministerialne zapowiedzi, że wzdłuż najbardziej niebezpiecznych
dróg krajowych będą budowane drogi rowerowe. Co prawda kryzys
gospodarczy może zagrozić ich realizacji, ale jeden z przykładów to
droga krajowa nr 6 między Koszalinem a Nowymi Bielicami, wyremontowana
w tym roku. Zdjęcia drogi rowerowej (jeszcze z budowy, przed
Wielkanocą) - tutaj.
- [03.05.2009]
Nowy
odcinek
Trasy
Tynieckiej
w
Krakowie
oddany
do
użytku.
Niemal kilometrowy brakujący odcinek ma doskonałą nawierzchnię
bitumiczną, szerokość ok. 4,0 metry i jest poprawnie dowiązany
zarówno do istniejących wcześniej dróg rowerowych jak i sieci dróg
ogólnodostępnych. W piątek 1 maja na
tym odcinku zanotowano po południu ruch rowerowy rzędu 450-500 rowerzystów na godzinę
(badania własne). Zdjęcia - tutaj.
- [24.04.2009]
Wiosna
w
pełni,
nadchodzi
(nadjeżdża)
sezon
rowerowych
majówek!
W Krakowie zapowiada się majówka jakiej jeszcze nie było. Poseł Łukasz
Gibała (wiceprzewodniczący Parlamentarnej
Grupy
Rowerowej) zaprasza wszystkich na wyjazd do Tyńca nową
ścieżką rowerową nad Wisłą i na piknik na trawie tamże. Będzie okazja
porozmawiać o rowerowych problemach Krakowa i Polski. Pojadą z nami
także senator Paweł Klimowicz, radny Łukasz
Osmenda i kandydatka do Parlamentu Europejskiego Róża Thun. Start w sobotę 2 maja o 13:30 z Rynku
Głównego, szczegóły na ulotce oraz
(update!) na plakacie (pdf). A politycy w
Twoim mieście przesiedli się już na rowery?
- [07.04.2009]
Trybunał
Konstytucyjny
uznał za
zgodny z Konstytucją art. 178a ust. 2
Kodeksu Karnego, zgodnie z którym za jazdę na rowerze pod wpływem
alkoholu grozi wyrok roku więzienia. Sąd Rejonowy we Wschowie
(lubuskie) twierdził, że rowerzysta poruszający się przy pomocy
własnych mięśni powinien być traktowany jako pieszy. Trybunał uznał, że
rowerzysta to jednak pojazd. Jest to zgodne m.in. z Konwencją Wiedeńską
o Ruchu Drogowym. W Polsce jak ktoś się upije na umór i wsiądzie na
rower może dostać rok więzienia,
a
jak
za
kierownicę
czterdziestostonowego
tira
albo
autobusu
z
kilkudziesięcioma
pasażerami - najwyżej
dwa
lata
więzienia. W Polsce w więzieniach siedzi więcej rowerzystów niż kierowców samochodów
- tymczasem to kierowcy samochodów są sprawcami ponad osiemdziesięciu
procent wypadków w których czynnikiem był alkohol.
- [02.04.2009]
Politycy
też
jeżdżą
na
rowerach
i
-
niestety
-
też zdarzają się im
wypadki. W Gdańsku potrącona została była minister spraw
zagranicznych Anna Fotyga.
Wypadek był dość nietypowy: na
jadącą rowerem panią minister przewrócił się ostro hamujący samochód,
na którym inny pojazd wymusił pierwszeństwo. Do zdarzenia doszło na
skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór. Inne szczegóły nie są
znane. Jak informują media, życiu pani minister nie zagraża
niebezpieczeństwo. Wzdłuż al. gen. Hallera w Gdańsku jest doskonałej
jakości
droga
rowerowa.
- [31.03.2009]
Ministerstwo
Infrastruktury rezygnuje z wprowadzenia obowiązku kasków i
kamizelek odblaskowych dla rowerzystów. 26 marca 2009 roku na
stronie internetowej resortu pojawił się następujący komunikat:
Ministerstwo Infrastruktury
nie będzie kontynuowało prac legislacyjnych nad przepisami, które
wprowadzałyby obowiązek używania przez kierujących rowerem oraz osoby
przewożone takimi pojazdami, kasków ochronnych oraz kamizelek
odblaskowych.
Komentarz: kamizelki
i kaski to "temat zastępczy". Nie istnieją wiarygodne badania,
pokazujące realny wpływ ich
używania na bezpieczeństwo rowerzystów. Dlatego dobrze, że znika groźba
przymusu ich
używania. To jednak nie znaczy, że rowerzyści nie powinni ich używać -
ale dobrowolnie (i ze
świadomością ich ograniczonej skuteczności). Teraz czekamy na szybkie
rozpoczęcie formalnego procesu legislacyjnego dotyczącego ustalonych
z
rowerzystami
zmian
ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, w szczególności
likwidujących rozbieżność
ustawy z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym oraz zmian
rozporządzeń dotyczących ruchu rowerowego.
- [29.03.2009]
Trybunał
Konstytucyjny
orzeknie
7
kwietnia,
czy
art.
178a
ust.
2
Kodeksu Karnego jest zgodny z Konstytucją - czyli czy wolno karać
więzieniem za jazdę rowerem pod wpływem alkoholu. Sąd Rejonowy we Wschowie
(lubuskie) twierdzi, że prawo w nierówny sposób traktuje osoby
poruszające się po drogach przy pomocy własnych mięśni: pieszych i
rowerzystów. Szczegóły na stronie Trybunału
Konstytucyjnego. Warto wiedzieć, że w Polsce
rowerzyści stanowią ponad połowę
skazanych z mocy art. 178a. W 2006 roku policja złapała prawie
93 tysiące pijanych rowerzystów i tylko 82 tysiące pijanych kierowców.
Tyle, że pijani rowerzyści spowodowali w Polsce zaledwie co dziesiąty wypadek w którym
alkohol odgrywał jakąkolwiek rolę, a kierujący pojazdami silnikowymi - ponad 80% (2006). Polska jest chyba jedynym krajem świata, gdzie za samą
jazdę rowerem pod wpływem alkoholu można trafić do więzienia.
- [29.03.2009]
Prawdopodobnie
najdłuższa
w
Polsce
kładka
pieszo-rowerowa
od
niedawna
jest
czynna
w Krakowie przy moście autostradowym na stopniu wodnym
Kościuszko. Zdjęcia i recenzja tego ciekawego ułatwienia
rowerowego - tutaj.
- [26.03.2009]
"Odblaskowy
Anioł"
ze
Szczecina,
promujący
używanie
przez
rowerzystów
odblaskowych
kamizelek
(a przy okazji - jazdę rowerem 72 godziny bez
snu) i rozdający
wszystkim
odblaski
na
lewą
nogę
(nie
prawą!)
został
koło
Rzeszowa
potrącony
przez
ciężarówkę. Żadna z kilku
kamizelek odblaskowych które miał na sobie i rowerze nie zapobiegła
zdarzeniu.
W wypadku uszkodził kask. Na nowy - jak twierdzi - go nie stać. Na
szczęście jest już bezpieczny w domu. Media
intensywnie promują dzielnych
ludzi,
którzy
ze
zmęczenia
wpadają
do
rowu
w
odblaskowych
kamizelkach - niniejsza notka nie powinna więc
w
niczym zaszkodzić.
- [19.03.2009]
Wirtualna
Polska
pyta, czy Polsce grozi Trybunał Sprawiedliwości za brak
wdrożenia tzw. "dyrektywy lusterkowej" UE. Chodzi o dyrektywę 2005/27/EC
i przede wszystkim 2007/38/EC,
która
od
31
marca
2009
roku
musi
obowiązywać
we
wszystkich krajach
członkowskich Unii Europejskiej. Po tej dacie wszystkie samochody o masie
dopuszczalnej ponad 3,5 tony muszą być wyposażone w panoramiczne
lusterka wsteczne umieszczone także po stronie przeciwnej do miejsca kierowcy, aby
wyeliminować "martwe pole widzenia". Termin dostosowania przepisów
krajowych minął 8 sierpnia 2008.
Stanowisko
Komisji
jest
tutaj
(po angielsku).
"Dyrektywa lusterkowa" jest prostą
konsekwencją art. 16 ust. 2 Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu
Drogowym. Pojazdy (w tym ciężarówki) zmieniające kierunek ruchu mają obowiązek ustępować pierwszeństwa pojazdom
jadącym na wprost - w tym zwłaszcza rowerzystom na jezdni, pasach
rowerowych w jezdni i drogach rowerowych poza jezdnią. Kierujący
skręcającymi pojazdami muszą więc widzieć komu mają ustąpić
pierwszeństwa. Tymczasem od 2001
roku Polska ma z Konwencją Wiedeńską ogromny problem
dzięki ministerialnym majsterkowiczom,
którym
wydawało się, że wiedzą
lepiej.
- [19.03.2009]
17
marca
w
Sejmie
odbyło
się
z
udziałem Marszałka Bronisława
Komorowskiego spotkanie
Komitetu
Honorowego
budowy
Wiślanej Trasy
Rowerowej.
Inicjatorką budowy tej trasy jest europosłanka Grażyna Staniszewska. Trasa ma
być modelowym rozwiązaniem infrastrukturalnym i narodowym produktem
turystycznym. Więcej...>>>
- [17.03.2009]
Najwięcej
na
rowerze
jeżdżą
Duńczycy,
statystycznie
aż
954
km
w ciągu
roku. Na drugim miejscu są Holendrzy z wynikiem 879 km na
obywatela. Bardzo "rowerowi" jak by się mogło wydawać Austriacy jeżdżą
niemal o połowę mniej (173 km) od Niemców i Szwajcarów - odpowiednio
298 i 287 km rocznie. W Europie najmniej rowerowi są Hiszpanie
(zaledwie 27 km rocznie; Polski nie ma w zestawieniu). Światową
statystykę poprawiają Japończycy: 354 km rocznie, a psują Amerykanie ze
słabiutkim wynikiem 33 km. Całość zestawienia w serwisie Copenhagenize.com.
A
Ty
ile
przejeżdżasz
kilometrów
rocznie
na
rowerze?
- [16.03.2009]
Rower
idealnym
pojazdem
na
kryzys?
Tak twierdzi
"Rzeczpospolita" i podaje przykłady
w jaki sposób przedsiębiorcy mogą odliczać VAT i koszty zakupu,
korzystając z roweru w ramach działalności gospodarczej. (Uwaga: Izbie
Skarbowej w Katowicach nie spodobał
się pomysł zakupu w ten sposób roweru za 15 tysięcy złotych!). W skali
świata jest podobnie. Serwis Bike Europe twierdzi,
że branża rowerowa znacznie lepiej niż inne znosi globalny kryzys. Po
prostu coraz więcej osób przesiada się z samochodów na rowery.
Wyjątkiem są kraje, gdzie rower to wciąż przede wszystkim tylko sprzęt
sportowy.
- [05.03.2009]
Niemieccy
rowerzyści
walczą
o
równe
prawa
dla
siebie. Wychodząc
z założenia, że "porządek musi być" za każdy złomowany rower chcą
otrzymywać - tak jak kierowcy samochodów - dopłatę 2,5 tys. euro do zakupu nowego. Do
protestu dołączają się też niektórzy kierowcy. Nie chcą kupować
kolejnego samochodu, wolą nowy rower. Już kilka tysięcy osób złożyło
stosowne podania, podaje TVN.
- [23.02.2009]
Rowerowa
zima
w
Kopenhadze
-
za
Copenhagenize.com:
- [19.02.2009]
Największy
jak
dotąd
w
Polsce
przetarg
na
stojaki
rowerowe
ogłosił Wrocław.
Wrocławskie władze chcą postawić na ulicach aż 570 stojaków na ponad
tysiąc rowerów. "Wyrwikółki" i inna tandeta nie mieszczą się w Specyfikacji
Istotnych
Warunków
Zamówienia. Stojaki mają być w formie
"odwróconego U" - tak jak trzeba. Trzymamy
kciuki!
- [19.02.2009]
Kolejne
potwierdzenie,
że
rower
jest
zdrowy.
Francuska agencja Airparif
zbadała jakość
powietrza wdychanego przez paryskich rowerzystów. Okazuje
się (nie pierwszy raz zresztą), że wbrew obiegowym opiniom rowerzyści są mniej narażeni
na kontakt ze szkodliwymi substancjami w powietrzu niż kierowcy i
pasażerowie samochodów. Rowerzystom odradza się jedynie
zatrzymywać bezpośrednio za autobusami np. na czerwonym świetle - tu
emisje z rury wydechowej trafiają rowerzystę prosto w nos. Cały raport
(po
francusku, w 16 MB pliku pdf) - tutaj.
- [17.02.2009]
"Policyjne
patrole
piesze
są
lepsze
niż
samochodowe"
-
tym
zdaniem
minister Julia Pitera naraziła się na kpiny. Podpowiadamy:
jeszcze lepsze są patrole rowerowe. W Polsce policja na rowerach to
egzotyka. Tymczasem w "starej Europie" czy USA policjanci
na
rowerach regularnie cały rok patrolują gęsto zabudowane
śródmieścia. Polska policja dostała w prezencie nie tylko rowery z USA, ale i lekcje
rowerowej walki wręcz. Oba prezenty trafiły na półkę. Tymczasem
firmy ochroniarskie odkryły zalety roweru i korzystają z nich okrągły
rok - np. w centrum Krakowa. Policjant w Polsce musi mieć samochód
- inaczej się nie da.
- [14.02.2009]
Jak
pisze
Gazeta
Wyborcza,
Łódź pozazdrościła Krakowowi rowerów publicznych.
I bardzo fajnie - ale za "maksymalnie
31
mln
złotych
przez
sześć
lat"
(tyle ma kosztować łódzka
wypożyczalnia, krakowska kosztowała 600 tys. zł) można wybudować ponad
50 km bardzo wysokiej jakości dróg rowerowych. A to właśnie brak infrastruktury rowerowej
jest podstawowym powodem dla którego Polacy nie korzystają z rowerów w
mieście.
Warto o tym pamiętać, czytając o problemach paryskiej wypożyczalni Velib.
Według
serwisu
Bike
Europe aż 7800 z początkowo dostępnych w niej 15 tysięcy rowerów
publicznych zostało skradzione. Kolejne 11600 zostało uszkodzone.
Operatora, firmy JC Decaux nie stać na ich naprawę
lub kupno kolejnych. Choć od 2007 roku z Velib skorzystano 42 miliony
razy to system staje się studnią bez dna. Infrastruktura rowerowa jest
jednak trwalszą inwestycją.
- [10.02.2009]
Zima
nas
jakby
opuszczała. Tymczasem już za 20 dni na Alasce
startuje kolejna edycja ekstremalnego rajdu
Iditarod. Śladem psich zaprzęgów na szlak Iditarod ruszają - bez
wsparcia pojazdów silnikowych lub zwierząt - piesi, narciarze i
rowerzyści. Do wyboru mają trasę 350 albo 1100 mil (ponad 1600 km). W
kilkunastu edycjach tego ekstremalnego maratonu tylko raz nie wygrał
rowerzysta. Co ciekawe, jak twierdzą organizatorzy, w czasie gorączki
złota na początku XX wieku w podobnych zimowych wyścigach na Alasce
też brali udział rowerzyści. Historia kołem się toczy.
- [07.02.2009]
A
teraz
coś
dla
oka
(i
nie
tylko).
W ostatnim czasie nastąpił
wysyp blogów poświęconych rowerowemu stylowi życia. Wzorem jest
najstarszy i poniekąd najbardziej oczywisty - Copenhagen Cycle Chic.
Polskie odpowiedniki powstają w Krakowie, Warszawie i Łodzi. Miłej lektury!
- [07.02.2009]
Będzie
można
(legalnie)
wprowadzać
rowery
na
dworce
kolejowe.
Mało kto wie, że dziś jest to zabronione mocą art. 2 ust. 8
rozporządzenia Ministra
Infrastruktury. Dzięki interwencji poznańskiej Sekcji Rowerzystów
Miejskich ten absurd ma wkrótce zniknąć. Szczegóły na
stronie
SRM.
- [06.02.2009]
"Rzeczpospolita"
jak
Radio
Erewań. Prawo o Ruchu Drogowym
okazuje
się zbyt trudne nawet dla działu prawnego tego dziennika. Tekst o tym,
że "rowerzysta
ustąpi
kierowcy" przekłamuje interwencję Rzecznika Praw Obywatelskich w
sprawie niezgodności ustawy Prawo o Ruchu Drogowym z Konwencją
Wiedeńską o ruchu drogowym. To teraz zgodnie z PoRD rowerzysta musi ustępować kierowcy - ale Konwencja Wiedeńska daje mu
pierwszeństwo (podobnie jak na całym świecie). Zgodnie z polską
Konstytucją konwencję stosuje się bezpośrednio i ma pierwszeństwo przed
ustawą. Druzgocząca ekspertyza Biura Analiz Sejmowych w tej sprawie - tutaj. Teza
dziennikarki "Rz" o "złudnym
poczuciu ochrony jakie przepis daje rowerzyście" brzmi jak
wyjęta z ust pana Macieja Wrońskiego, ojca obecnego bałaganu w polskim
prawie o ruchu drogowym. Który na szczęście już nie pracuje w
Ministerstwie Infrastruktury.
- [28.01.2009]
Drogi
rowerowe
z
Allegro!
Pół miliona złotych przeznaczy ten
popularny portal aukcyjny na budowę dróg rowerowych w Wielkopolsce w
ramach programu fundacji All For Planet. Co istotne, 10
groszy od każdej transakcji zostało
przekazane na ten cel dzięki głosom internautów. Więcej na ten temat tutaj.
Oby
tylko
droga
rowerowa
miała
bitumiczną
nawierzchnię
i
było
można na
nią łatwo i bezpiecznie wjechać :-) Gratulujemy!
- [28.01.2009]
Planowane
w
ustawie
"o
dopuszczeniu
pojazdów"
obowiązkowe
dla
rowerzystów
kaski
i kamizelki stanowią łatwy żer dla mediów. Przestrzegamy
-
to
jest
bardzo trudny temat.
Przekonała się o tym dziennikarka Gazety Wyborczej. W krótkim tekście
niemal wszystko jest nieprawdą.
Czytelnicy
mogą
się
dowiedzieć
np.
że
kaski
i
kamizelki
są obowiązkowe
dla rowerzystów w Wielkiej Brytanii (nieprawda!). Za to w zachwyt nad
kamizelkami popada rzeczniczka inicjatywy Rowerem po
Krakowie, która - jak wynika z tekstu - jeździ głównie samochodem.
Sprostowanie - tutaj.
- [23.01.2009]
Się dzieje! We środę, 21 stycznia Miasta dla rowerów
zakończyły rozmowy z ekspertami Ministerstwa Infrastruktury w
sprawie "rowerowych" zmian w
ustawie Prawo o Ruchu Drogowym. Wynegocjowane zmiany eliminują
bałagan w przepisach i sprzeczności z Konwencją Wiedeńską, likwidują
zapisy dyskryminujące rowerzystów, ułatwiają poruszanie się rowerem,
zwiększają bezpieczeństwo rowerzystów i dostosowują ustawę do rozwoju
rynku i technologii. Ale to dopiero początek długiej drogi i wiele się
może zmienić. Ustalenia w pliku pdf - tutaj.
Tego samego dnia po ponad półtora roku obudził się Rzecznik Praw
Obywatelskich. Wystąpił do Ministra Infrastruktury właśnie w
sprawie niezgodności ustawy Prawo o Ruchu Drogowym z Konwencją
Wiedeńską - mimo, że w dokładnie tej samej sprawie dwukrotnie pisemnie
odmówił współpracy z rowerzystami. Więcej na stronie Zielonego
Mazowsza.
Z kolei we czwartek 22 stycznia spotkaliśmy się z parlamentarną grupą
rowerową, Prezydium sejmowej Komisji Infrastruktury i przedstawicielem
Komendy Głównej Policji. Przedstawiliśmy ustalenia w sprawie PoRD oraz
nasze negatywne stanowisko w sprawie obowiązku używania przez
rowerzystów odblaskowych kamizelek. Miło poinformować, że posłowie... zgodzili
się
z
nami
w
całej
rozciągłości.
- [31.12.2008]
Wszystkiego najlepszego rowerowego na 2009 rok! Ostatnie
dwanaście miesięcy
obfitowało w różne "podskórne" działania rowerowe. Miasta dla
rowerów
dzięki pomocy posłów parlamentarnej
grupy
rowerowej zaczęły negocjować z Ministerstwem Infrastruktury zmiany przepisów. W odpowiedzi
na poselskie
interpelacje Ministerstwo przyznało
że Prawo o Ruchu Drogowym jest na bakier z Konwencją Wiedeńską
o ruchu drogowym.
50 milionów euro
na drogi rowerowe w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski
Wschodniej będzie dzięki konsultacjom PARP wydane
mądrzej. Gdańsk
wspólnie z Gdynią i Sopotem przygotowały rowerowy
projekt inwestycyjny na 140 mln złotych. Z kolei GDDKiA planuje
wybudować w 2009 roku aż 1000 km dróg rowerowych na najbardziej
niebezpiecznych odcinkach dróg krajowych,
a nawet zaczyna konsultować to z rowerzystami i ekspertami.
Na horyzoncie pojawiają się szanse nowych źródeł finansowania
infrastruktury rowerowej, a biblioteka dobrych rozwiązań
rośnie. W kilku miastach pojawiły się
lub zostały zatwierdzone innowacyjne rozwiązania, będące
przykładem jak sensownie wydawać pieniądze.
Gdyby nie idiotyczny pomysł obowiązku używania przez
rowerzystów kamizelek odblaskowych przemycony do projektu Ustawy
o
Dopuszczeniu
Pojazdów całkowicie niezgodnie z
Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie Zasad Techniki
Prawodawczej rok 2008 byłby chyba najbardziej
przyjaznym dla polskich rowerzystów w historii. Ale nie mówmy hop. Oby
to,
co
zostało
zaczęte
dotychczas,
w
Nowym
Roku
przyniosło
wyniki. I...
niech się kręci!
- [15.12.2008]
Poznań strzela sobie w stopę? Wiele wskazuje na to, że
Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu wycofuje się z jednej lepszych
procedur, jaką udało się społeczeństwu obywatelskiemu w Polsce
wywalczyć w niektórych miastach - tzw. audytu rowerowego. Czytaj dalej...
- [07.12.2008]
Zima przyszła i poszła, ale pewnie jeszcze tu wróci.
Najwyższy więc czas przypomnieć, jak jeździć rowerem w zimie.
Odpowiednie
zimowe
instrukcje
wydała
także
krakowska
Wyborcza! A jakby ktoś miał wątpliwości, to poniżej zimowo -
rowerowa inspiracja z Alaski:
- [29.11.2008]
Znowu rowerowy Kraków: dziś otwiera się po remoncie ul. Starowiślna.
Mimo pewnych niedociągnięć to wielkie i dość niekonwencjonalne ułatwienie
dla ruchu rowerowego w centrum Krakowa. Zdjęcia można zobaczyć tutaj,
a
szczegółowe
omówienie
przeczytać
tu.
- [19.11.2008]
Krakowska bezobsługowa wypożyczalnia rowerów się poprawia.
Jak pisze Gazeta
w
Krakowie, z regulaminu zniknie nieszczęsny wymóg posiadania
prawa jazdy. W systemie BikeOne.pl zarejestrowało się
już prawie 400 użytkowników. Zdjęcia i szczegóły pierwszej w Polsce
samoobsługowej wypożyczalni rowerów - tutaj.
- [16.11.2008]
Idzie zima, więc w Krakowie otwiera się (z dużym poślizgiem) pierwsza w
Polsce samoobsługowa
wpożyczalnia
rowerów publicznych. Ale żeby z niej
skorzystać, trzeba mieć... prawo jazdy (pkt 7 regulaminu
z 14.11.2008). Tymczasem art. 87 ust. 3 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym
mówi wyraźnie: nie wymaga się uprawnienia do kierowania rowerem,
motorowerem lub pojazdem zaprzęgowym od osoby, która ukończyła 18 lat.
Operatorowi
wypożyczalni
gratulujemy
znajomości
przepisów,
profesjonalizmu
i
podejścia
"frontem
do
klienta".
- [13.11.2008]
Tydzień temu, 7 listopada w Warszawie odbyło się ogólnopolskie
spotkanie konsultacyjne dotyczące "autostrady rowerowej" w Polsce
Wschodniej. Ze szczegółami działania V.2 Programu
Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej można się zapoznać tutaj.
Na
razie
wszystkie
znaki
na
niebie
i
ziemi
wskazują,
że program będzie katastrofą.
75%
długości
"autostrady rowerowej" ma przebiegać po drogach leśnych
i gruntowych - jak na międzynarodowym szlaku rowerowym
"R65", gdzie rower trzeba pchać. Co widać na tym
zdjęciu i następnych.
- [27.10.2008]
Konkurs "Myśl rowerowo". Do 5 listopada można
nadsyłać prace na konkurs organizowany przez firmę reklamy zewnętrznej AMS. Celem jest "Promocja
roweru,
nie
tylko
jako
sposobu
na
zdrowy
tryb
życia
i pomysłu na
spędzanie wolnego czasu, ale także jako środka komunikacji w dużych
miastach". Szczegóły - tutaj.
- [16.10.2008]
Ministerstwo Infrastruktury zakończyło pracę nad ustawą "O dopuszczeniu
pojazdów do ruchu". Jest ona dostępna tutaj
(ciekawe, że z BIP-u zniknęło nazwisko osoby odpowiedzialnej za
legislację!). Uważamy, że jest to gniot, który nigdy nie powinien
ujrzeć światła dziennego. Art. 75 ustawy zmusza rowerzystów do
korzystania z kamizelek odblaskowych poza terenem zabudowy,
rowerzystów poniżej 18. roku życia do używania kasków a pełnoletnich -
do posiadania przy sobie dowodu tożsamości.
Tutaj przeczytasz ściągę z wyjaśnieniami, dlaczego "rowerowa"
część ustawy powinna trafić do kosza. Co ciekawe, urzędnik
przygotowujący te bzdurę skorzystał z jednego z naszych
postulatów wyrywając go z kontekstu i złośliwie delegalizując
riksze.
- [16.10.2008]
Jest odpowiedź na interpelację posła Łukasza Gibały w
sprawie Konwencji Wiedeńskiej. Ministerstwo po raz
pierwszy oficjalnie przyznaje, że istnieje rozbieżność
między Konwencją Wiedeńską a ustawą Prawo o Ruchu Drogowym. Zapowiada
też prace nad zmianą ustawy. Tekst odpowiedzi można przeczytać na
stronie Sejmu.
- [06.10.2008]
Ścieżki rowerowe albo Polska. Tak, to nie pomyłka -
tak sprawę
stawia w wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" poeta, piewca gryzienia
w
d***
żubra Jarosław Marek Rymkiewicz. Odpowiada mu prof. Wojciech
Sadurski. Oto Polska właśnie - śmiechu co niemiara :-)
|
ROWEROWA POLSKA
- 11 lutego 2010 roku poselski
projekt
ustawy o zmianie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym został
skierowany do I czytania w sejmowej Komisji Infrastruktury. Projekt
jest rezultatem uzgodnień postulatów inicjatywy Miasta dla
rowerów z Ministerstwem Infrastruktury (patrz
zestawienie tabelaryczne tutaj). Posłem
sprawozdawcą ustawy jest Ewa Wolak (PO).
- Równolegle trwają rozmowy między Ministerstwem
Infrastruktury a inicjatywą Miasta dla
rowerów w sprawie nowelizacji szeregu rozporządzeń wykonawczych
do ustawy Prawo o Ruchu Drogowym oraz prawa budowlanego, dotyczących
infrastruktury rowerowej.
Mają one znacznie usprawnić projektowanie infrastruktury rowerowej w
Polsce i zdecydowanie poprawić jej jakość. Dadzą zarządcom dróg nowe,
lepsze instrumenty (m.in. znaki drogowe i zasady ich stosowania) i
radykalnie podniosą wymagania techniczne wobec dróg rowerowych
(asfaltowa nawierzchnia, poprawna geometria czy skomunikowania z
jezdniami ulic). Budowa niebezpiecznych rowerowych bubli stanie się nielegalna.
Do szczęścia
potrzebne są nam:
- Zmiana Prawa o Ruchu
Drogowym zgodnie z propozycjami
Miast
dla rowerów (plik *.pdf). Propozycje
dotyczą m. in. likwidacji sprzeczności obecnego PORD z art. 16 pkt. 2 Konwencji Wiedeńskiej
(*.pdf po angielsku) ratyfikowanej przez Polskę w 1985 roku.
Uzasadnienie zmian jest tu. Stan na luty 2010: w trakcie realizacji.
- Zmiana rozporządzenia
MTiGM z 1999r. o warunkach technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi
publiczne i ich usytuowanie w części dotyczącej dróg rowerowych
- w oparciu o opracowane przez nas Standardy Projektowe i Wykonawcze
dla Infrastruktury Rowerowej - ściągnij plik .pdf Stan na luty 2010: w trakcie uzgodnień
("duża" nowelizacja Rozporządzenia, do której miały być podpięte
uzgodnienia rowerowe jest zawieszona z przyczyn niezależnych).
- Stworzenie Krajowej
Polityki Rowerowej przez Ministra Infrastruktury oraz wdrożenie
jej
przez rząd i samorządy; w tym wprowadzenie do Narodowego Programu
Rozwoju pilotażowych programów infrastruktury rowerowej i uspokajania
ruchu w wybranych miastach, opracowanie krajowego systemu turystycznych
szlaków rowerowych oraz stworzenie systemu finansowania inwestycji
rowerowych m.in. z funduszy ochrony środowiska oraz funduszy
przeznaczanych na kulturę fizyczną i sport. Stan na luty 2010: istnieje dokument
koncepcyjny, przygotowany w 2005 roku na zlecenie Ministerstwa
Transportu przez Marcina Hyłę i dr Tadeusza Koptę. Dokument nie jest wdrażany, ale niektóre
jego postulaty - m.in. zmiana przepisów - są realizowane w praktyce jak
opisano powyżej. Ponadto w 2009 roku w Generalnej Dyrekcji Dróg
Krajowych i Autostrad powstał Zespół
ds.
Ścieżek Rowerowych.
- Na poziomie lokalnym: wdrażanie
"Pakietu
Rowerowego" we wszystkich zainteresowanych gminach, czyli tworzenie
Zespołów Zadaniowych do spraw
transportu rowerowego, przyjmowanie Standardów Rowerowych i korzystanie z
dobrodziejstw Audytu Rowerowego. Postulat
ten
2010 roku realizują w mniejszym lub większym stopniu niektóre
miasta - Gdańsk, Wrocław, Kraków, Warszawa. Nie wynika to jednak z
jakiejś krajowej polityki, tylko jest rezultatem działań oddolnych.
Kim
jesteśmy?
Więcej o sieci Miasta dla Rowerów możesz przeczytać tutaj
Nasze publikacje
-
kliknij tutaj
|
|