Zmiany przepisów dotyczących
rowerzystów:
postulaty sieci "Miasta dla rowerów"
13 kwietnia 2008 roku w Sejmie odbyło się
spotkanie przedstawicieli sieci Miasta dla rowerów z przedstawicielami
Parlamentarnej Grupy do spraw Komunikacji i Turystyki Rowerowej. Można
o nim przeczytać tutaj.
Przedstawiliśmy wówczas ogólne postulaty dotyczące zmian przepisów
dotyczących rowerzystów.
Dzisiaj przezentujemy propozycje znacznie bardziej szczegółowe. Dotyczą
one zmian ustawy Prawo o Ruchu Drogowym oraz czterech rozporządzeń
ministra właściwego do spraw transportu. Są to uszczegółowione,
przeredagowane i w kilku miejscach uzupełnione postulaty, które od 2004
roku były upublicznione na stronie www.rowery.org.pl w
dziale "Rowerowa Polska" i dyskutowane publicznie w
internecie (zwłaszcza na ogólnodostępnej grupie newsowej pl.rec.rowery oraz na wewnętrznej
liście e-mailowej sieci Miasta dla rowerów). Wiele zgłaszanych w
dyskusji uwag zostało uwzględnione - choć zapewne nie
wszystkie.
Propozycje zmian stanowią całość. Proponujemy daleko idące
zmiany definicji obowiązujących pojęć (droga rowerowa, a nawet rower) i
wprowadzamy zupełnie nowe pojęcia i znaki drogowe (np. śluza rowerowa,
pas rowerowy). Stąd czytanie propozycji zmian poszczególnych
rozporządzeń w oderwaniu od proponowanych zmian w pozostałych aktach
prawnych może prowadzić do pewnych nieporozumień. Kluczowe
definicje znajdują się w propozycji zmian ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.
Nie wyważamy otwartych drzwi: wszystko, co proponujemy jest
zgodne z międzynarodowymi umowami których Polska jest stroną (w
szczególności z Konwencją
Wiedeńską o Ruchu Drogowym wraz z jej nowelizacją
z 2006 roku) lub jest przeniesieniem na polski grunt rozwiązań
znanych od lat, stosowanych i sprawdzonych w innych krajach. Tak jest
np. w przypadku dopuszczenia wyprzedzania pojazdów z prawej strony
przez rowerzystów - od lat dopuszczają ten manewr przepisy niemieckie i
holenderskie. Tak jest też w przypadku znaku "ulica rowerowa" (znak 244
i 244a niemieckiego kodeksu drogowego StVO).
Uwaga - uakutalnienie (18.04.2008, 00:00): w plikach
poniżej naniesione są już pierwsze poprawki. Najważniejsza dotyczy -
wstyd przyznać - niezbyt logicznej definicji roweru i rikszy rowerowej
w propozycji zmian ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Została już
poprawiona, choć trąci słynnym "w rozumieniu niniejszej ustawy rak
jest rybą". Poprawiony też został zapis dotyczący rowerów ze
wspomaganiem elektrycznym: zamiast "silnika" jest "napęd".
Tu wierzymy na słowo internautom, że tak jest lepiej.
Odpowiednio skorygowane zostały też propozycje zmian w innych aktach
prawnych - we wszystkich propozycjach wraca wykreślone
wcześniej pojęcie "roweru jednośladowego". Które jednak tym razem w
pewnych przypadkach oznacza rower... wielośladowy. No cóż: "rak
jest rybą". Wyjaśnienie jest zawarte w poprawionym uzasadnieniu
zmian w ustawie PoRD poniżej. Jeśli macie pomysły, jak lepiej rozwiązać
problem rowerów trójkołowych dla osób niepełnosprawnych czy
trójkołowych rowerów poziomych, które z pewnością się mieszczą na
drogach rowerowych czy na kontrapasach w ulicach jednokierunkowych i
nie należy ich stamtąd wyrzucać - piszcie.
Uwaga - uaktualnienie 2 czerwca 2008: poniżej przedstawiamy
"zamrożone" (ostateczne) wersje postulatów w plikach pdf. Jedynie
propozycja zmian Załącznika nr 3 do rozporządzenia w
sprawie szczegółowych warunków technicznych znaków i sygnałów drogowych
[...] jest jeszcze wciąż robocza.
Propozycje zmiany ustwawy Prawo o Ruchu Drogowym będziemy
chcieli oficjalnie przedłożyć Posłom przed wakacjami. Czekamy jednak na
wyniki ekspertyz dotyczących konsekwencji rozbieżności między Konwencją
Wiedeńską a ustawą Prawo o Ruchu Drogowym oraz przepisów ruchu
drogowego dla rowerzystów w różnych krajach Unii Europejskiej.
Opracowanie ich zlecił w Biurze Analiz Sejmowych
wiceprzewodniczący Parlamentarnej Grupy Rowerowej, poseł Łukasz Gibała.
Oprócz zmian w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym postulujemy głębokie
zmiany w szeregu rozporządzeń. Dotyczą one wyposażenia rowerów oraz
projektowania i budowy infrastruktury rowerowej. Rozporządzenia
te powinny
jak najszybciej stać się przedmiotem rozmów z Ministrem Infrastruktury.
W szczególności dotyczy to propozycji zmian w rozporządzeniu w
sprawie warunków techcznych jakim muszą odpowiadać drogi publiczne i
ich usytuowanie. Wiemy bowiem, że pod koniec 2007 roku rozpoczęły
się prace nad nowelizacją tego rozporządzenia. Co gorsza, tzw. wersja
zerowa nowelizacji już zawiera karygodne błędy dotyczące
infrastruktury rowerowej, pogarszając i tak fatalne zapisy obowiązujące
obecnie. Ponadto wiceminister infrastruktury, pan Tadeusz Jarmuziewicz
w odpowiedzi na interpelację
posła Łukasza Gibały zapowiedział ponowną nowelizację rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w
sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów
drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchudrogowego i warunków ich
umieszczania na drogach.
Ze względu na ogromną objętość tekstów przedmiotowych aktów prawnych
(same załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 3 lipca 2003 roku w
sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów
drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchudrogowego i warunków ich
umieszczania na drogach liczą aż 443 strony) możliwe są w
tekście niewielkie błędy, powstałe podczas redagowania. Struktura
załączników do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
dnia 3 lipca 2003 roku w
sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów
drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchudrogowego i warunków ich
umieszczania na drogach wymusza powtarzanie niektórych
postulowanych zapisów. To również mogło wpłynąć na powstanie jakichś
błędów. Dlatego teksty propozycji zmian rozporządzeń wciąż
mają charakter roboczy.
W związku z powyższym proszę o nadsyłanie uwag i komentarzy na adres
mejlowy lub publiczne na grupie pl.rec.rowery.
Treść propozycji może się wciąż w niewielkim stopniu zmieniać.
Opracowanie: Marcin
Hyła |