Dobre rozwiązania

Rozwiązania dla ruchu rowerowego nie muszą być bardzo kosztowne i skomplikowane. Założenia, sformułowane w "Podręczniku projektowania przyjaznej dla rowerów infrastruktury" można realizować na wiele sposobów - uspokajając ruch samochodowy, ułatwiając poruszanie się rowerem przez odpowiednią organizację ruchu czy umożliwiając bezpieczne pozostawianie rowerów. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów takich rozwiązań - w większości prostych i niezbyt kosztownych.

Ulica uspokojonego ruchu
Zmniejszenie predkości samochodów do 20-30 km/godz. zdecydowanie zmniejsza ryzyko kolizji i czyni ulice o ruchu mieszanym, samochodowo - rowerowym bardziej przyjaznymi dla rowerów. W polskich warunkach najprawdopobniej takie właśnie ulice staną się zasadniczą częścią sieci tras rowerowych w miastach - oczywiście, pod warunkiem poprawnego projektowania progów spowalniajacych - patrz podręcznik "Postaw na rower" .
 
 
Grottgera - prog
Grottgera - znak

 
Plac Inwalidow - pas dla rowerow i komunikacji zbiorowej
Wspólne pasy dla rowerów i autobusów
Wspólny pas dla komunikacji zbiorowej (w tym taksówek) oraz rowerów. Rozwiązanie tanie, proste i czytelne - choć nie zawsze możliwe do zastosowania ze względu na różnicę prędkości poszczególnych rodzajów pojazdów. Plac Inwalidów, Kraków. 

 
 
Z krajowych rozwiązań trzeba jeszcze polecić stojaki rowerowe z Bartoszyc. W odróżnieniu od wielu innych są proste i bardzo funkcjonalne. 
Bartoszyce - stojak

Wjazd na droge rowerowa
Bezkolizyjny, chroniony wjazd na wydzieloną drogę rowerową. Rowerzyści nie muszą zwalniać, ani wykonywać niebezpiecznych manewrów, żeby dostać się na drogę rowerową. Jednocześnie nielegalny wjazd samochodów jest fizycznie niemożliwy. Tak samo  wyglada poprawnie zaprojektowany wyjazd z wydzielonej drogi rowerowej - chroniony rodzajem "rękawa" przed nadjeżdzającymi samochodami. Amsterdam. 

Poniżej - takie samo rozwiązanie w Hanowerze, Niemcy.


Obok: próg spowalniający w ulicy mieszkalnej, z charakterystycznymi betonowymi klockami, uniemożliwiającymi nielegalne parkowanie samochodów. Amsterdam. 

 
 
Ulica mieszkalna, ślepa dla ruchu samochodowego, ale otwarta dla przelotowego ruchu rowerowego. Zapora dla samochodów znajduje się naprzeciwko szkoły podstawowej. Amsterdam. 

 
Most dla pieszych i rowerów. Amsterdam. 


A to przykład drogi rowerowej między Gdańskiem i Sopotem. Jest nawet tabliczka z nazwą miejscowości, gdyby ktoś sie zgubił...

Wszystkie zdjęcia - Marcin Hyła , Miasta dla rowerów, wszelkie prawa zastrzeżone