Standardowe
rozwiązania elementów
infrastruktury rowerowej: wjazdy i wyjazdy na drogi rowerowe
Niniejsze
rozwiązania podają
minimalne szerokości, promienie łuków itp. wymiary krytyczne, chyba, że
w wyjaśnieniach stwierdzono inaczej. Projektant powinien korzystać z
podanych przykładów, identyfikując krytyczne punkty projektowanych
elementów infrastruktury i stosując podane wymiary standardowe. Podane
rozwiązania wynikają z dobrej praktyki i zaleceń
holenderskiego podręcznika projektowania przyjaznej dla rowerów
infrastruktury "Postaw
na Rower".
Zjazd z jezdni ulicy, gdzie ruch rowerowy
odbywa się na zasadach ogólnych na wydzieloną jednokierunkową drogę
rowerową. (UWAGA: jednokierunkowa
wydzielona droga
w niniejszym przykładzie może stać się dwukierunkową,
proszę zwrócić uwagę, że jednokierunkowość omawianego odcinka wynika z
jego podstawowej funkcji - wychwytywania rowerzystów poruszających się
po jezdni na zasadach ogólnych). Zjazd musi być zaprojektowany dla
prędkości
około 30 km/godz. i dobrze widoczny. W przeciwnym razie wielu
rowerzystów może go przeoczyć, a konieczność gwałtownego hamowania i
skręcania w ostatniej chwili może powodować, że wielu rowerzystów
zrezygnuje z poruszania
się po drodze rowerowej. Zaproponowane rozwiązanie całkowicie eliminuje
typową sytuację, kiedy samochody wyjeżdżające z ulicy poprzecznej
całkowicie blokują wjazd na drogę rowerową, umieszczony w rejonie
przejscia pieszego przez ulicę poprzeczną. W sytuacji, gdy z przejścia
pieszego przecinającego pas rowerowy korzysta bardzo wiele osób i
istnieje uzasadniona obawa, że będą oni wchodzić na pas rowerowy i
blokować go, można przesunąć zjazd na wydzieloną drogę rowerową dalej
za przejście piesze. Z drugiej strony bliskie położenie zjazdu oraz
przejścia pieszego (poniżej 2,0 m) eliminuje groźbę blokowania zjazdu
przez nielegalnie parkujące samochody, które w tej sytuacji musiałby
parkować na przejściu pieszym. Projektant musi przeanalizować sytuację
projektową i dostosować rozwiązanie typowe do zastanych warunków. Musi
jednak zachować krytyczne parametry podane na szkicu poniżej,
szczególnie promienie łuków, minimalne przekroje oraz prędkość
projektową. Kliknij na rysunek poniżej, aby zobaczyć powiększenie.
Wyjazd
z wydzielonej drogi rowerowej na jezdnię drogi z dopuszczonym ruchem
rowerowym oraz na przejazd rowerowy przez jezdnię. Takie
rozwiązanie musi brać pod uwagę nie tylko rowerzystów, poruszających
się po wydzielonej drodze rowerowej i po przejeździe (prostopadle do
osi jezdni), ale także
rowerzystów poruszających się po jezdni i skręcających na wydzieloną
drogę rowerową oraz wyjeżdżających z drogi rowerowej na jezdnię w
prawo. Typowym, szkolnym wręcz błędem wielu projektantów jest pomijanie
tych
relacji i brak odpowiedniego wyłukowania krawędzi jezdni i wydzielonej
drogi rowerowej. Wskutek tego rowerzyści często muszą wykonywać na
jezdni karkołomne manewry, próbując dopasować tor ruchu do
"kwadratowej"
geometrii wjazdu. Poniżej znajduje się szkic rozwiązania typowego, o
maksymalnych parametrach i zabezpieczeniach przed blokowaniem wyjazdu
przez nielegalnie parkujące samochody. Rzeczywiste parametry należy
dostosować do rzeczywistych warunków (np. spodziewane natężenie ruchu
na drodze rowerowej i jezdni podyktuje wielkość obszaru akumulacji, a
nielegalne parkowanie podyktuje konieczność stosowania słupków,
blokujących wjazd i nielegalne parkowanie na drodze rowerowej).
Kliknięcie na rysunek powiększy
go znacznie.
Wyjazd
z dwukierunkowej drogi rowerowej na przejazd rowerowy przez jezdnię,
gdzie ruch rowerowy nie jest dopuszczony. W takiej sytuacji
omówione w przykładzie
powyżej wyłukowania krawędzi jezdni i drogi rowerowej
są oczywiście zbędne. Ale przykład ilustruje kolejny problem,
dotyczący położenia wydzielonej drogi rowerowej względem chodnika i
jezdni oraz kolizji między pieszymi i rowerzystami poruszającymi się na
wprost i rowerzystami oczekującymi przed przejazdem na zielone
światło lub wolną drogę. Przed przejazdem rowerowym konieczny jest na
drodze rowerowej
obszar akumulacji o długości co
najmniej 2,0 tak, aby rowerzyści
oczekujący na zielone światło nie blokowali chodnika ani drogi
rowerowej na wprost. Projektant powinien wziąć poniższy przykład pod
uwagę, projektując przebiegi wydzielonych dróg rowerowych i rozważając
ich położenie względem chodnika i jezdni. Obszar akumulacji jest
absolutnie niezbędny, choć czasem, dla relacji o minimalnym ruchu i w
niektórych sytuacjach, może być modyfikowany (np. przez ukośne
ustawienie rowerzystów oczekujących na zielone światło - ale wtedy
zawsze w kierunku przeciwnym do ruchu samochodów, aby ułatwić kontakt
wzrokowy). Kliknij na rysunek poniżej, aby powiększyć:
Zobacz też:
Powrót
do działu "Infrastruktura"