Przepisy
regulujące poruszanie się rowerem
stan obecny i komentarz
UWAGA: poniżej przedstawiony jest NIEAKTUALNY stan prawny, aktualne przepisy sš przedstawione na nowej stronie stowarzyszenia Miasta Dla Rowerów.
Rowerzystów
w Polsce obowiązują przepisy
Prawa o Ruchu Drogowym (PORD), rozporządzenie Ministra Infrastruktury i
Spraw Wewnętrznych i Administracji o znakach i sygnałach drogowych a
także Rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z
2002 roku o obowiązkowym wyposażeniu pojazdów. Dzieci do lat 10
mogą poruszać się na rowerze po chodnikach (także pod opieką rodziców).
Do 18 roku życia do poruszania się po drogach publicznych konieczna
jest karta rowerowa, którą wydaje dyrektor szkoły. Osoby pełnoletnie
nie potrzebują żadnych uprawnień
do poruszania się na rowerze po
drogach publicznych (co jest standardem w całym cywilizowanym świecie,
przez lata Polska była jedynym krajem, wymagającym jakichkolwiek
uprawnień od rowerzystów).
Przepisy dotyczące infrastruktury drogowej są omówione tutaj.
Sprawy podstawowe:
- Rower to "pojazd jednośladowy lub wielośladowy
poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem", (art. 2 ust. 47
ustawy Prawo o Ruchu Drogowym). Z definicji wynika, że za rower uważane
są także wszelkiego rodzaju hulajnogi i riksze. Można (teoretycznie!)
argumentować, że rowerem są także... wrotki. Sytuacja zmienia się
jednak jeśli do roweru (rikszy itp.) doczepimy jakikolwiek silnik.
Zwłaszcza... elektryczny. O tym na końcu tej listy.
- Do kierowania rowerem osoba powyżej 18 roku
życia nie potrzebuje uprawnień (art. 87. ust. 3. ustawy Prawo o Ruchu
Drogowym: "Nie wymaga się uprawnienia do: 1)
kierowania rowerem, motorowerem lub pojazdem zaprzęgowym od osoby,
która ukończyła 18 lat; 2) prowadzenia kolumny pieszych, jazdy
wierzchem lub pędzenia zwierząt."
- Osoby poniżej 18 roku życia mogą kierować
rowerem jedynie posiadając kartę rowerową (Art. 96. ust. 1.: Dokumentem
stwierdzającym uprawnienie do kierowania przez osobę, która nie
ukończyła 18 lat: 1) rowerem - jest karta rowerowa, motorowerowa lub
prawo jazdy; 2) motorowerem - jest karta motorowerowa lub prawo jazdy;
3) pojazdem zaprzęgowym - jest prawo jazdy, karta motorowerowa lub
rowerowa, jeżeli osoba uprawniona ukończyła 15 lat.
- Poniżej 10 roku życia na rowerze dzieci mogą
jeździć wyłącznie pod opieką osób starszych. (Art. 96. ust. 2. Kartę
rowerową lub motorowerową może uzyskać osoba, która wykazała się
niezbędnymi kwalifikacjami i osiągnęła wymagany wiek: 10 lat w
przypadku karty rowerowej i 13 lat w przypadku karty motorowerowej.
- Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku rowerów
wieloosobowych (riksz i innych). Reguluje to art. 96. ust. 3.
Kierować rowerem wieloosobowym oraz przewozić na rowerze inną osobę
może osoba, która
ukończyła 17 lat, a kierować po jezdni wózkiem inwalidzkim poruszanym
siłą mięśni kierującego - osoba,
która ukończyła 13 lat.
- Kartę rowerową lub motorowerową wydaje
nieodpłatnie dyrektor szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły
ponadgimnazjalnej oraz ponadpodstawowej (art 97 ust. 2.). Podobnie jest
w przypadku karty motorowerowej.
- Dzieci do lat 7 wolno przewozić na rowerze w
specjalnych siodełkach (fotelikach). Dopuszcza to art. 33 ust. 2.
- Nie wolno przewozić pasażerów na ramie, bagażniku itp.
.... ART>>>>>>
- UWAGA! W Polsce nie wolno przewozić dzieci w
przyczepkach rowerowych.
Takie przyczepki są bardzo popularne na całym świecie i są również
dostępne w naszym kraju. Jednak ustawa jest nieubłagana i jednoznaczna:
Art. 63. ust. 3 mówi co następuje: "Zabrania się przewozu osób w
przyczepie, z tym że dopuszcza się przewóz:
1) dzieci do szkół lub przedszkoli i z powrotem w przyczepie
dostosowanej do przewozu osób, ciągniętej
przez ciągnik rolniczy; 2) konwojentów, drużyn roboczych i osób
wykonujących czynności ładunkowe w przyczepie ciągniętej przez ciągnik
rolniczy [...]". Wyjątki od tego zakazu nie obejmują przyczepek
rowerowych.
- Istnieje pewna kontrowersja (lub raczej dziura
prawna) dotycząca rowerów ze wspomagającym napędem elektrycznym (a
także każdym innym niż spalinowy). Otóż zgodnie z ustawą (art. 2)
pojazd silnikowy to "pojazd wyposażony w silnik, z
wyjątkiem motoroweru
i pojazdu szynowego". Motorower jest definiowany jako "pojazd
jednośladowy lub dwuśladowy
zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej
nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy
do 45 km/h". Ustawodawca wyraźnie zapisał, że chodzi o silnik
spalinowy, a nie elektryczny (choć oczywiście silnik elektryczny ma
pojemność skokową zero, czyli mniej niż 50 cm3 - ale nie jest silnikiem
spalinowym). Tymczasem ustawa wyraźnie zwalnia z posiadania uprawnień
do kierowania jedynie pojazdami wymienionymi w art. 87 i są to: rower,
motorower i pojazd zaprzęgowy.
Art. 33. 1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany
korzystać z drogi dla rowerów lub z
drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem, korzystając z drogi
dla rowerów i pieszych, jest
obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
1a. W razie braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych
kierujący rowerem
jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, z zastrzeżeniem art.
16 ust. 5, a jeżeli nie jest to
możliwe - z jezdni.
2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod
warunkiem że jest ono
umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
1) jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu;
2) jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg
na pedałach lub podnóżkach;
3) czepiania się pojazdów.
4. Na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się:
1) wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd;
2) zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny.
5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego
rowerem jednośladowym jest
dozwolone wyjątkowo, gdy:
1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem lub
2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest
dozwolony z prędkością większą niż
50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogidla rowerów.
6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych,
jest obowiązany jechać powoli,
zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach
określonych dla ruchu pieszych w
przepisach art. 11 ust. 1-3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą
rowerem w wieku do lat 10.
Warto zwrócić uwagę, że szczegółowe przepisy ustawy Prawo o
Ruchu
Drogowym są sprzeczne z zapisami ratyfikowanej przez Polską Konwencji
Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym (Dz. U. numer 88.5.40 z dnia 24 lutego
1988 r) i której artykuł 16 ust. 2 jest sprzeczny z zapisami art. 27 i
33 PORD. Tymczasem Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej mówi, że
"źródłami powszechnie obowiązującego prawa
Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja,
ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia" (art.
87 ust. 1) oraz że "ratyfikowana
umowa międzynarodowa, po jej
ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część
krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej
stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy" (art.
91 ust. 1).
Niestety, jak dotąd nie doczekaliśmy się orzecznictwa w kwestii
rozbieżności między ustawą PORD a Konwencją. Przedstawiciele
ministerstwa właściwego do spraw transportu (Infrastruktury, a obecnie
Transportu i Budownictwa) twierdzili publicznie, że takiej
rozbieżności... nie ma (p. Maciej Wroński w programie telewizyjnym "Niezła Jazda", emisja 22
września 2005, odcinek w całości jest dostępny tutaj).
Rowerzyści w Polsce nie podlegają
obowiązkowym ubezpieczeniom
komunikacyjnym czy OC. Jest wysoce prawdopodobne, że kwestię OC
uregulują nowe przepisy Unii Europejskiej (tzw. dyrektywa
ubezpieczeniowa), wzorowane na skutecznych, prostych i tanich
rozwiązaniach stosowanych m. in. w Niemczech, Holandii i Skandynawii:
odpowiedzialność finansowa jest oddzielona od winy, a odszkodowanie
jest wypłacane z OC kierowcy, bez względu na to, kto spowodował
wypadek: kierowca, czy rowerzysta.
Poniżej omawiamy kwestie obowiązkowego wyposażenia roweru oraz zasady ruchu,
obowiązujące rowerzystów i zawarte w Prawie o Ruchu Drogowym. Część
komentarzy i wyjaśnień do PORD znajduje się w przytaczanych poniżej
fragmentach PORD (komentarze są
zawsze oznaczone i oddzielone od
tekstu aktu normatywnego), uwagi ogólne znajdują się w podsumowaniu tutaj.
Cały tekst
Prawa o Ruchu Drogowym jest tutaj. Kwestie prawne i
techniczne dotyczące samych dróg rowerowych, czyli rozporządzenie MTiGM
w 1999r w sprawie warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi
publiczne i ich usytuowanie omawiamy w dziale infrastruktura
niniejszego serwisu. Samo rozporzadzenie jest dostępne tutaj.
UWAGA: niniejsze komentarze i
uwagi
nie zastępują przytaczanych przepisów i nie są wykładnią "urzędową".
Odpowiedzi na pytanie, jak ma być
wyposażony
rower udziela Rozporządzenie Ministra
Infrastruktury
z 31.12.2002 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich
niezbędnego wyposażenia, Dz. Ustaw 2003 nr 32 poz. 262 (plik
.pdf 3,5
MB dostępny na serwerze Sejmu RP tutaj):
ust. 1. Rower powinien
być
wyposażony:
- z przodu - w jedno światło barwy białej lub żółtej
selektywnej;
- z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej
o kształcie
innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które
może być migające
- w conajmniej jeden sprawnie działający hamulec;
- w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o
nieprzeraźliwym dźwięku
Art.
56.
ust. 1. Światła pojazdu o
których mowa w par. 53-55, powinny odpowiadać następującym warunkom:
- światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone
światłem
drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej
przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m;
- powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie
niżej, niż 350
mm od powierzchni jezdni;
[...]
- światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a
światła białe
(żółte selektywne) - z tyłu.
ust.
2.
Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych barwy żółtej
samochodowej:
- na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, o którym mowa
w par.
53-55, z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być
widoczne dwa światła: jedno umieszczone na kole przedniej osi, a a
drugie - na kole tylnej osi.
- na pedałach roweru i motoroweru
[...]
- Jeżeli do pojazdu zaprzęgowego lub roweru
przyczepiony jest inny
pojazd, maszyna lub urządzenie, powinien on być wyposażony co najmniej
w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz w jedno swiatło
odblaskowe barwy czerwonej widoczne z tyłu, a ponadto w jedno światło
odblaskowe barwy białej widoczne z przodu, jeśli szerokość pojazdu
ciągniętego (maszyny, urządzenia) przekracza szerokość pojazdu
ciągniącego [...].
KOMENTARZ: Powyższy
zapis oznacza jednoznacznie, że można
stosować w rowerach popularne migające oświetlenie diodowe LED z tyłu
roweru. Rozporządzenie milczy
na temat migających świateł z przodu roweru (i nie zakazuje wprost ich
stosowania). Migające diody przednie powinny zostać jednoznacznie
dopuszczone do
użytkowania, ponieważ są lepiej widoczne na tle przednich reflektorów
samochodowych (obecnie nawet przepisowo
oświetlony rowerzysta jest na tle świateł mijania praktycznie
niewidoczny!). Ponadto tryb migający jest energooszczędny, co zmniejsza
ryzyko, że rowerzysta będzie
nieoświetlony z powodu wyczerpania baterii. Przepisy powinny też
jednoznacznie określić parametry migania takiego oświetlenie - na
przykład minimalną częstotliwość 2 Hz (dwa razy na sekundę).
Ustawa
Prawo o Ruchu
Drogowym.
Ustawa ta jest jednym z najczęściej zmienianych aktów prawnych w
Polsce. Z
PORD wynika jednoznacznie kilka faktów:
- rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla
rowerów lub
pieszych i rowerów
- na przejeździe rowerowym przez ulice poprzeczne nie
ma
pierwszeństwa (nawet, jeśli droga rowerowa jest częścią drogi z
pierwszeństwem!)
- rowerzysta nie może poruszać się po przejściu dla
pieszych w
poprzek jezdni
- nie może korzystać z chodnika dla pieszych poza
pewnymi wyjątkami
- rowerzysta pełnoletni nie musi mieć prawa jazdy
- w okresie od 1 października do końca lutego
rowerzyści nie muszą
używać świateł w ciągu dnia
Najważniejesze zapisy Prawa o Ruchu
Drogowym, odnoszące się
bezpośrednio lub pośrednio do rowerzystów to:
Art.
1.
- Ustawa reguluje zasady ruchu na
drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, warunki dopuszczenia
pojazdów do tego ruchu, wymagania w stosunku do osób kierujących
pojazdami i innych uczestników ruchu oraz zasady kontroli ruchu
drogowego.
- Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu
odbywającego się poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla
uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu.
Art.
2.
Definicje:
najważniejsze wyimki z tego artykułu znajdują się tutaj
Art.
16.
- Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.
[...]
- Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem,
motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany
silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje
się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
Art.
17.
- Włączanie się do
ruchu następuje przy
rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z
warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:
- na drogę z nieruchomości, z
obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej
drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;
- na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi
gruntowej;
- na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa
ruchu dla
pojazdów powolnych;
- a) na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z
wyjątkiem
wjazdu na przejazd dla rowerzystów;
[...]
Art.
22.
- Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub
zajmowany pas
ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
- Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
- do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić
w prawo;
- do środka jezdni lub na jezdni o ruchu
jednokierunkowym do lewej
jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.
[...]
- Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu,
jest
obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na
który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z
prawej strony.
- Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i
wyraźnie
sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz
zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Art.
24.
- Kierującemu pojazdem wyprzedzanym
zabrania
się w czasie wyprzedzania i bezpośrednio po nim zwiększania prędkości.
Kierujący pojazdem wolnobieżnym, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem bez
silnika jest obowiązany zjechać jak najbardziej na prawo i - w razie
potrzeby - zatrzymać się w celu ułatwienia wyprzedzania.
[KOMENTARZ: ten przepis jest zagrożeniem dla
rowerzysty jako słabszego uczestnika ruchu. W niektórych sytuacjach
zatrzymanie się grozi upadkiem. Zapis zawiera też błąd logiczny:
zatrzymanie się co najwyżej umożliwi ominięcie, a nie "ułatwi
wyprzedzenie"!]
Art.
25.
- Kierujący pojazdem, zbliżając
się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i
ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a
jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost
lub skręcającemu w prawo. [KOMENTARZ:
ten
przepis reguluje pierwszeństwo także w sytuacji kontrapasa rowerowego w
jezdni ulicy jednokierunkowej. Pojazd skręcający w lewo na zasadach
ogólnych ustępuje
pierwszeństwa rowerzyście poruszającemu się na kontrapasie w kierunku
przeciwnym na wprost]
[...]
Art.
26.
3.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
[...]
- jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla
pieszych.
Art.
27.
- Kierujący pojazdem, zbliżając
się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną
ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na
przejeździe. [KOMENTARZ: ten
kuriozalny zapis dobrze ilustruje filozofię PORD. "Ustąpienie
pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe" to nic innego,
jak tylko łaskawe nie
rozjechanie znajdującego się na środku
jezdni rowerzysty na miazgę. Trudno oczekiwać, aby rowerzysta
znajdujący się na przejeździe znikał (teleportował sie?) sprzed maski
skręcającego samochodu. Idąc tym tokiem rozumowania, ustawodawca
powinien zadekretować, że pierwszeństwo na skrzyżowaniu ma ten pojazd,
który pierwszy wjedzie na to skrzyżowanie. Najwyraźniej się jednak
przestraszył konsekwencji i testuje pomysł na rowerzystach].
- (SKREŚLONY) [KOMENTARZ: ten przepis był kluczowy
dla bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach.
Dawał jednoznaczne pierwszeństwo rowerzystom poruszającym
się po drodze rowerowej poza jezdnią drogi przy
jeździe na wprost przez skrzyżowania (czyli tak, jak np. w Niemczech,
Holandii, Danii itp.). Treść przepisu brzmiała: Kierujący pojazdem,
który skręca w drogę
poprzeczną, jest obowiązany
ustąpić pierwszeństwa rowerowi jadącemu po drodze (ścieżce) dla
rowerów,
przebiegającej przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża].
- Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla
rowerów 2) poza
jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi. [KOMENTARZ: w
tym przepisie nie ma mowy o
przejeździe dla rowerów, czyli o normalnej sytuacji na skrzyżowaniu
ulic ze ścieżkami rowerowymi!
Chodzi o sytuację, kiedy drogę rowerową przecina wyjazd z
nieruchomości, strefy zamieszkania itp.].
- Kierującemu pojazdem zabrania się
wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio
przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.
Art.
30.
1.
Kierujący pojazdem jest
obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach
zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami
atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto: [...]
2.
kierujący innym pojazdem niż pojazd,
o którym mowa w pkt 1 [KOMENTARZ:
czyli pojazd inny niż silnikowy], jest obowiązany:
- włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
- korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to
możliwe, jechać
jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.
Art.
32.
1.
Liczba pojazdów jadących w
zorganizowanej kolumnie
nie może przekraczać:
[...]
2.
rowerów jednośladowych - 15;
Art.
33.
- Kierujący rowerem
jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub z drogi
dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla
rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i
ustępować miejsca pieszym.
1a. W razie braku
drogi dla rowerów lub drogi
dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany
korzystać z pobocza, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 5, a jeżeli nie jest
to możliwe - z jezdni.
- Dziecko do lat 7 może być przewożone na rowerze
pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku,
zapewniającym bezpieczną jazdę.
- Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu
[KOMENTARZ: poza jezdnią, np. na
drodze rowerowej poza jezdnią - można. Ale istotne jest co innego:
ustawa nie zakazuje żadnemu innemu uczestnikowi ruchu poruszać się obok
rowerzysty. Czyli rowerzysta nie może jechać np. obok samochodu, a
samochód obok rowerzysty - może. Ten przepis jest martwy, codziennie
każdy rowerzysta nieświadomie łamie go nawet kilkadziesiąt razy!]
- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na
kierownicy oraz
nóg na pedałach lub podnóżkach;
- czepiania się pojazdów.
- Na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu
rowerem zabrania
się:
- wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd;
- zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej
przyczyny.
- Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych
przez kierującego
rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
- opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą
rowerem lub
- szerokość chodnika wzdłuż drogi,
po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 50
km/h, wynosi co najmniej 2 m i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów.
- Kierujący rowerem, korzystając z chodnika
lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować
szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
- Kierujący rowerem może jechać lewą stroną
jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11
ust. 1-3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat
10.
Art.
45.
1.
Zabrania się:
- kierowania pojazdem,
prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt
osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka
działającego podobnie do alkoholu [KOMENTARZ:
ten przepis traktuje na równi
kierowcę 30-tonowego samochodu ciężarowego, autobusu z 50 pasażerami,
samochodu jadącego 120 km/godzinę, jak woźnicę furmanki i rowerzystę
poruszającego się pustym poboczem.
Dla porównania: w Danii w ogóle nie ma jakiegokolwiek wymogu trzeźwości
wobec rowerzystów, a w Niemczech dopuszczalny limit alkoholu u
rowerzysty wynosi 1,6
promile]
[...]
- wykorzystywania drogi lub
poszczególnych jej części w sposób niezgodny z przeznaczeniem, chyba że
przepisy szczegółowe stanowią inaczej [KOMENTARZ:
ten przepis może być używany na przykład w sprawach przeciwko
uczestnikom tzw. Mas
Krytycznych]
2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
- korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego
trzymania
słuchawki lub mikrofonu w ręku;
- przewożenia osoby, o której mowa w
ust. 1 pkt 1, na rowerze lub motorowerze albo motocyklu, chyba że jest
przewożona w bocznym wózku; [KOMENTARZ:
nie ma na rynku "bocznych wózków" do przewożenia osób. Istnieją
przyczepki rowerowe do przewozu dzieci. Ten przepis powinien zostać
przeredagowany].
Art.
49.
1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
[...]
- na przejściu dla pieszych, na
przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed
tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach
ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;
Art.
51.
- Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł
mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
- Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do kierującego
pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub
światła do jazdy dziennej. Kierujący
takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest
obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.
Art. 62
- a. Długość zespołu
2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m, a 3 pojazdów - 22 m, z
wyjątkiem zespołu pojazdów złożonego z:
[...]
- motocykla i
przyczepy, motoroweru i przyczepy lub roweru i przyczepy, którego
długość nie może przekraczać 4 m.
Art.
87.
- Kierującym może być
osoba, która
osiągnęła wymagany wiek i jest sprawna pod względem fizycznym i
psychicznym oraz spełnia jeden z warunków określonych w pkt 1-3:
- posiada wymagane
umiejętności do kierowania w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ruchu
drogowego i nienarażający kogokolwiek na szkodę oraz wymagany dokument
stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem;
- odbywa, w ramach szkolenia, naukę jazdy odpowiednio
przystosowanym pojazdem pod nadzorem instruktora;
- zdaje egzamin państwowy odpowiednio przystosowanym
pojazdem pod
nadzorem egzaminatora.
- Osoba niepełnosprawna pod względem fizycznym
może być kierującym, jeżeli w wyniku badania lekarskiego nie
stwierdzono przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem.
- Nie wymaga się uprawnienia do: kierowania rowerem,
motorowerem
lub pojazdem zaprzęgowym od osoby, która ukończyła 18 lat;
Art.
96.
- Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania
przez osobę, która nie ukończyła 18 lat:
- rowerem - jest karta rowerowa, motorowerowa lub
prawo jazdy;
- motorowerem - jest karta motorowerowa lub prawo
jazdy;
- pojazdem zaprzęgowym - jest prawo jazdy, karta
motorowerowa lub
rowerowa, jeżeli osoba uprawniona ukończyła 15 lat.
- Kartę rowerową lub motorowerową może uzyskać
osoba, która wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami i osiągnęła
wymagany wiek: 10 lat w przypadku karty rowerowej i 13 lat w przypadku
karty motorowerowej.
- Kierować rowerem wieloosobowym oraz
przewozić na rowerze inną osobę może osoba, która ukończyła 17 lat, a
kierować po jezdni wózkiem inwalidzkim poruszanym siłą mięśni
kierującego - osoba, która ukończyła 13 lat.
Art.
97.
- Dokument stwierdzający
uprawnienie do kierowania pojazdem wydaje, za opłatą, starosta właściwy
ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się, a w
uzasadnionych przypadkach - właściwy ze względu na miejsce czasowego
pobytu, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Kartę rowerową wydaje nieodpłatnie dyrektor
szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej oraz szkoły
ponadpodstawowej.
PODSUMOWANIE: Polskie
Prawo o
Ruchu Drogowym jest bardzo złym
dokumentem, zarówno pod względem merytorycznym jak i redakcyjnym.
Przepisy fundamentalne są
przemieszane z zupełnie nieistotnymi: na przykład dość podstawowa
informacja o
tym, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny pojawia się dopiero w
art. 16. Trzeba pamiętać, że wykształcenie Polaków jest słabe, zaś
analfabetyzm funkcjonalny osiąga przerażające rozmiary. Co
gorsza, PORD zawiera błędy merytoryczne, które są przyczyną
niebezpiecznych zachowań kierowców lub wzmacniają takie zachowania.
Przykładem może być nakładanie na słabszych uczestników ruchu
bezwarunkowego obowiązku zjechania na pobocze czy nawet zatrzymania się
podczas bycia wyprzedzanym (art. 24.6), czy brak obowiązku
bezwzględnego ustąpienia pierwszeństwa przez kierowców zamierzających
skręcić. Poszczególne zapisy są całkowicie
sprzeczne z analogicznymi przepisami drogowymi państw takich jak
Niemcy, Holandia czy Dania. Definicje i pojęcia są niewystarczające.
Zmiany
w PORD powinny iść w stronę:
- uproszczenia, przeredagowania i podkreślenia
fundamentalnych
zasad ruchu i
pierwszeństwa, szczególnie w sytuacjach kolizyjnych, przy zmianie
kierunku jazdy, na skrzyżowaniach, wyjazdach
itp.
- jednoznacznego określenia pierwszeństwa przy
zmianie
kierunku
jazdy: pojazd zamierzający skręcić musi bezwzględnie ustępować
pierwszeństwa wszystkim innym pojazdom, poruszającym się w tym samym
kierunku po jego prawej i lewej stronie, w tym autobusom, tramwajom i
rowerzystom na wydzielonych
pasach w jezdni i poza nią lub na jezdni
bez takich pasów, poruszającym się na zasadach ogólnych. Brak tej
zasady jest przyczyną
obecnych złych nawyków, skutkujących między innymi licznymi
potrąceniami (także śmiertelnymi) przez skręcające samochody
przechodzących na zielonym świetle pieszych i rowerzystów,
korzystających z przejazdów rowerowych na zielonym świetle. Ta
zasada musi być uwypuklona wysokością kar za jej łamanie.
- lepszej ochrony słabszych uczestników ruchu
- uwypuklenia w przepisach nowoczesnej organizacji
ruchu w terenie
zabudowanym, takiej jak strefy tempo 30 i strefa zamieszkania (np. znak
B-43 i D-40 muszą automatycznie oznaczać, że na jezdni mogą znajdować
się progi spowalniające) oraz kontrapasy rowerowe (doprecyzowany znak
F-18 i F-19) i inne.
- ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym do 50
km/godz. o ile
znaki nie stanowią inaczej
- doprecyzowania definicji pasa ruchu (pas rowerowy:
jednokierunkowa droga rowerowa w jezdni oznaczona oznakowaniem poziomym
P-23 i liniami), drogi pieszo-rowerowej (znak łaczony C-13/C16 z kreską
poziomą), drogi rowerowej z chodnikiem (znak łączony C-13/C16 z kreską
pionową)
- odejścia od obowiązku korzystania przez rowerzystę
z
drogi dla
rowerów (ten cel można w konkretnych sytuacjach osiągnąć
oznakowaniem)
- doprecyzowania zasad ruchu w strefach zamieszkania:
samochody i
pojazdy zaprzęgowe ustępują pierwszeństwa rowerzystom i pieszym,
rowerzyści - pieszym, rowery jednośladowe mogą poruszać się w obu
kierunkach nawet, jeśli znaki stanowią o ruchu jednokierunkowym
- doprecyzowania wyposażenia rowerów i dopuszczenia
migającego
oświetlenia przedniego przy jednoczesnym obowiązku użytkowania białego
światła odblaskowego z przodu i wpisania tych wymogów do PORD (a nie
rozporządzenia)
- depenalizacji kierowania pojazdami bez silnika po
spożyciu
alkoholu lub przynajmniej zróżnicowania jego dopuszczalnego poziomu w
porównaniu z prowadzącymi pojazdy silnikowe lub zaprzęgi, zwłaszcza
przewożącymi pasażerów.
Opracowanie: Marcin
Hyła |