Budżet miasta Krakowa
na 2002 rok - ścieżki rowerowe
W uchwale budżetowej Rady Miasta na rok
2002 znalalazły się następujące pozycje działu III-2:
-
III-2.1 ścieżka rowerowa od ul. Dunajewskiego
wzdłuż ul. Łobzowskiej, Młynówki Królewskiej do Armii Krajowej - do realizacji
w 2002 roku odcinek od działki nr 786 do ul. Młodej Polski (125 metrów
bieżących) oraz od ul. Podchorążych do Kazimierza Wielkiego 110 metrów
bieżących - za 407 tys. PLN
-
III-2.2 ścieżka rowerowa od ul. Podgórskiej
do Parku Lotników Polskich, 925 metrów bieżących za 260 tys. PLN
-
III-2.3 ścieżka rowerowo-spacerowa wraz z infrastruktą
wzdłuż rzeki Białuchy od Kościoła w Dąbiu do Alei Pokoju - 650 metrów za
400
tys. PLN
-
III-2.4 ciąg pieszo-rowerowy ul. Monte Cassino
- Kapelanka od ul. Bułhaka do Kobierzyńskiej, łącznie 1700 metrów za 233
tys. PLN
Łącznie za kwotę 1 mln 300 tys. PLN
(rekord w historii Krakowa) do budowy w 2002 roku zaplanowano budowę 3510
metrów bieżących ścieżek rowerowych, co daje średni koszt 1 metra
370 złotych. Jest to około dwukrotnie więcej, niż wynika z uśrednionych
kosztów jednostkowych podobnych inwestycji w całej Polsce (szacunek ostrożny).
Ale ten koszt jest zawyżany wykupem terenów w Młynówce Królewskiej oraz
budową ścieżki na Dąbiu, obejmującą chodniki piesze i oświetlenie. W rzeczywistości
w pozycji "ściezki rowerowe" ukryto więc budowę czy renowację dwóch parków
miejskich i nie jest to dobra praktyka. Można przyjąć, że wynikający ze
wskaźników faktyczny budżet dróg rowerowych w Krakowie wyniosł w 2002 roku
ok. 700 tys. PLN, czyli o połowę mniej.
Ponadto planowano pozyskanie w 2002 roku
1 mln złotych niskooprocentowanej, umarzalnej pożyczki z Wojewódzkiego
Funduszu Ochrony Środowiska na sfinansowanie wydzielonej drogi rowerowej
wzdłuż al. Jana Pawła II (północną stroną) i częściowo ul. Mogilskiej.
Pierwsze rozmowy na ten temat prowadzono w lutym 2002 roku. Niestety, do
dzisiaj gmina Kraków nie wystąpiła o takie środki.
Tymczasem zbliża się koniec roku 2002 i
warto podsumować, co zostało wybudowane:
-
pas pod prąd w ul. Kopernika do Mikołajskiej
(w ramach utrzymania ulic, 1230 metrów za 32 tys PLN - czyli 26 złotych
za metr bieżący - ponad czternastokrotnie mniej, niż średni koszt metra
bieżącego ścieżki dla całego programu inwestycyjnego, wynikającego z budżetu
miasta na 2002 rok)
-
fragment ścieżki w Młynówce Królewskiej (wadliwy
projekt, realizacja prawdopodobnie wstrzymana - w uchwale budżetowej Rady
Miasta sprecyzowano szerokość ścieżki 2,5 m - a ścieżka pod Akademią Pedagogiczną
miała w budowie szerokość 2,0 m!)
-
odcinek ścieżki nad Wisłą od Mostu Kotlarskiego
do ujścia Białuchy i Aleji Pokoju (w realizacji, na ukończeniu - oprócz
wadliwie zaprojektowanego odcinka przy Aleji Pokoju bez zastrzeżeń)
-
krótki odcinek ścieżki między ul. Wrocławską
a Wybickiego pod starym wiaduktem kolejowym przy stacji PKP Łobzów (w ramach
inwestycji wiadukt Wrocławska; ścieżka ok. 30 metrów długości, wadliwie
skomunikowana z siecią drogową i bezużyteczna)
-
obecnie realizowany jest remont 1700 metrów
deptaków wzdłuż ul. Monte Cassino oraz Kapelanka po stronie os. Podwawelskiego
- adaptacja na ciąg pieszo-rowerowy (wg. planu - 233 tys. PLN)
-
W ramach budowy Trasy Centralnej (Most Kotlarski
- Zabłocie - Klimeckiego) i jej budżetu powstaje dwukierunkowa wydzielona
droga rowerowa; są poważne zastrzeżenia do części rozwiązań projektowych
(np. niepotrzebny wydatek rzędu 80 tys. PLN na wadliwy objazd rowerowy
dookoła Mostu Kotlarskiego, wadliwe rozwiązanie zjazdu z Mostu, szczegóły
założeń projektu na całej długości Klimeckiego) ale ścieżka docelowo -
w połączeniu z planowaną estakadą nad torami kolejowymi od ul. Saskiej
do Wielickiej umożliwi jedyny bezkolizyjny i szybki dojazd rowerem na Kurdwanów,
do Prokocimia i Bieżanowa.
-
Gmina "odpuściła" pozyskanie 1 mln zł na ścieżkę
wzdłuż al. Jana Pawła II, powstał projekt przeznaczenia tych środków na
trzy zupełnie inne inwestycje, z których jedynie pas pod prąd ul. Łobzowskiej
wydaje się istotny i wart wsparcia. Niemniej, jest to zadanie, które zostanie
zrealizowane najwcześniej w 2003 roku.
-
Plan budowy 3510 m ścieżek zostanie przekroczony
dzięki wyznaczeniu ponad kilometra rowerowego pasa pod prąd na ul. Kopernika.
Nie będzie to jednak równe 4740 metrów, jak wynikałoby z arytmetyki, lecz
prawdopodobnie mniej, co wynika z wstrzymania inwestycji na Młynówce Królewskiej.
Na koniec jedna uwaga: nie ilość się liczy,
ale jakość. Niestety, wciąż z tym nie jest dobrze - o czym świadczy
przykład wadliwie zaprojektowanej ścieżki w Młynówce Królewskiej oraz problematyczny
projekt odcinka ścieżki na Dąbiu. Jednak pojawiają się znaki optymistyczne
- pozostały odcinek ścieżki nad Wisłą (przejazd przez stopień wodny Dąbie
do Mostu Kotlarskiego) jest wykonany bez zastrzeżeń. Przełomem jest pas
rowerowy pod prąd w ul. Kopernika: pod względem rowerowym jest to rozwiązanie
wzorcowe. W przyszłości niezbędne jest wprowadzenie zarządzania jakością
i przestrzeganie Standardów
Projektowych.
Z niecierpliwością oczekujemy planów budżetowych
na rok 2003. Podstawowy nacisk należy położyć na wzorowe przygotowanie
inwestycji rowerowych planowanych do finansowania ze środków Unii Europejskiej
w latach 2004-2006 oraz dopilnowanie jakości rozwiązań rowerowych realizowanych
i fiansowanych w ramach inwestycji strategicznych miasta (ścieżki na Rondzie
Mogilskim, w Trasie Centralnej i Trasie Nowotarskiej). Konieczne jest też
wdrażanie zintegrowanego, przyjaznego dla rowerów uspokajania ruchu
i wydzielanie tanim kosztem pasów rowerowych "pod prąd" (np. ul.
Krupnicza, Dolnych Młynów, Powiśle). Z inwestycji "wydzielonych" konieczna
jest budowa pasa pod prąd ul. Łobzowskiej oraz budowa za umarzalną pożyczkę
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska drogi rowerowej wzdłuż ul.
Mogilskiej i al. Jana Pawła II.
Marcin
Hyła