Ścieżka
rowerowa w ul. Kopernika
18
września 2002 roku otwarta została ścieżka rowerowa
- a właściwie pas rowerowy pod prąd jednokierunkowej ulicy Kopernika.
Jest
to chyba pierwszy przypadek w historii Krakowa, że rowerzyści
zasadniczo nie
zgłaszają zastrzeżeń do inwestycji rowerowej ;-)
Opis
Jest to podręcznikowe rozwiązanie, bardzo często stosowane w wielu
miastach
europejskich: w kierunku do Ronda Mogilskiego rowerzyści
poruszają
się zgodnie z organizacją ruchu na zasadach ogólnych, prawym poboczem
jezdni
między samochodami, zaś w przeciwnym kierunku, do centrum miasta - po
wydzielonym
jednokierunkowym pasie dla rowerów, odgrodzonym od jezdni na
skrzyżowaniach
wysepkami z żółtymi pylonami. Taka organizacja ruchu sankcjonuje
dotychczasowe
nielegalne wykorzystanie tej ulicy przez rowerzystów, a jednocześnie
nie
likwiduje żadnych miejsc postojowych i nie ogranicza żadnych
dotychczasowych
funkcji ulicy. Żółte odblaskowe pylony zwracają uwagę kierowców, a
jadący
pod prąd rowerzyści utrzymują stały kontakt wzrokowy z kierowcami, co
gwarantuje
bezpieczeństwo. Brak fizycznej segregacji pasa (tylko malowana na
asfalcie
linia) znacznie obniżył koszt powstania tej niemal kilometrowej ścieżki
(ok.
30 tys. złotych) a zarazem umożliwia ruch karetek pogotowia w obu
kierunkach
- co jest ważne w związku z lokalizacją przy ul. Kopernika Szpitala
Uniwersyteckiego.
W rejonie wysepek kierowcy (i rowerzyści) zgodnie z wymogami prawa o
ruchu drogowym muszą ustępować miejsca karetkom na sygnale i nie mogą
im blokować przejazdu. Patrz też zdjęcia tutaj.
Funkcja
Pas rowerowy pod prąd ulicy Kopernika jest fragmentem przyszłej głównej
międzydzielnicowej
rowerowej Trasy Wschód - Zachód.
Umożliwia
ominięcie bardzo ruchliwej ulicy Lubicz, gdzie rowerzysta albo napotyka
niemożliwe
do ominięcia korki i dwa przystanki tramwajowe, wstrzymujące ruch, albo
-
po godzinach szczytu - musi poruszać się między bardzo szybko jadącymi
samochodami.
Musi też pokonać dwa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (z ul.
Rakowicką
i Westerplatte/Pawią) oraz niebezpieczne zwężenie jezdni pod wiaduktem
kolejowym.
Dodatkowo, obecnie ul. Kopernika stała się alternatywą dla ulicy
Grzegórzeckiej,
gdzie betonowe separatory między pojedynczymi pasami ruchu
samochodowego
i wydzielonym pasem tramwajowo-autobusowym powodują, że jazda na
rowerze
jest bardzo niebezpieczna, a kierowcy na całej długości ul.
Grzegórzeckiej
nie mogą wyprzedzić rowerzysty. Inne trasy nie są dla ul. Kopernika
żadną
alternatywą, ze względu na skrajnie nieracjonalne powiększenie tzw.
współczynnika
wydłużenia - po prostu trzeba bardzo nadrabiać drogi. A rowerzyści i
tak
będą jeździć przez ul. Kopernika, i tak.
Rozwój
Powstanie ścieżki na ul. Kopernika należy łączyć z planowaną na lata
2002-2004
przebudową Ronda Mogilskiego na dwupoziomowe, z bezkolizyjnym
ruchem
tramwajów, pieszych i rowerów na dolnym poziomie w wykopie oraz
związaną
z tym całkowitą reorganizacją ruchu. Bezkolizyjny wjazd rowerem do
wykopu
pod Rondem Mogilskim będzie możliwy ze ścieżek rowerowych po obu
stronach
ul. Powstania Warszawskiego, po północnej stronie ul. Lubomirskiego,
północnej
stronie ul. Mogilskiej (do Kieleckiej) oraz właśnie ul. Kopernika (i to
zarówno
od skrzyżowania z Lubicz, jak i od strony Powstania Warszawskiego).
Niestety,
układ rowerowy na dolnym poziomie Ronda Mogilskiego będzie niedostępny
od południowej strony ul. Lubomirskiego, ul. Topolowej i północnej
strony
ul. Lubicz. Przez środek ul. Lubicz przebiegać będzie na znacznej
długości
wykop, wprowadzający na dolny poziom Ronda Mogilskiego torowisko
tramwajowe
- przejazd w poprzek ulicy będzie niemożliwy. (Dlatego zresztą należy
oczekiwać,
że karetki pogotowia będą zmuszone do korzystania z alternatywnych tras
dojazdu
do Szpitala Uniwersyteckiego - przez ul. Botaniczną i Strzelecką,
zamiast Kopernika).
W
ten sposób pas rowerowy w ul. Kopernika wpisuje
się w strategiczny układ międzydzielnicowych, wydzielonych dróg
rowerowych
- fragmentów głównych tras rowerowych Krakowa:
- Trasa
Centralna (od KCK przez
Most Kotlarski, Klimeckiego docelowo na Kurdwanów) obejmująca
wydzielone
drogi rowerowe i pieszo-rowerowe po obu stronach al. Powstania
Warszawskiego
oraz wydzieloną drogę rowerową po północnej stronie ul. Lubomirskiego,
przeprowadzoną
dalej tunelem pod KCK do Politechniki i kładkami nad węzłem 29
Listopada
do rowerowej Trasy 29 Listopada
oraz Trasy Północ - Południe.
- Trasa Wschód -
Zachód (wydzielona
droga rowerowa po północnej stronie al. Jana Pawła II oraz po obu
stronach
wschodniej części ul. Mogilskiej, docelowo - w całości wydzielona,
dwukierunkowa
droga rowerowa po stronie północnej przebudowanej ul. Mogilskiej)
- Trasa Na
Prądnik Czerwony
(wydzielona droga rowerowa od Ronda Mogilskiego do ul. Kieleckiej,
dalej
- wydzielone drogi rowerowe po obu stronach Brodowicza, Olszyny i
Pilotów).
W tej chwili jedyne uwagi, jakie można mieć do ścieżki w ul.
Kopernika,
to:
- ewentualne przyklejenie do linii
rozdzielającej pas pod prąd od
jezdni samochodowej świateł odblaskowych, tzw. "kocich oczu", pod
warunkiem
wszakże, że nie będą one stanowiły zagrożenia dla rowerzystów (nie mogą
być
zbyt duże a w zimie nie mogą stanowić oblodzonej przeszkody,na której
może
się ślizgać przednie koło roweru).
- umieszczenie na pylonach wysepek oprócz
znaku C-9 także znaku
B-2 (zakaz ruchu pojazdów), aby podkreślić, że pas rowerowy pod prąd
ul.
Kopernika jest jednokierunkowy.
Zaraz po otwarciu ścieżki w prasie pojawiły się bardzo
emocjonalne wypowiedzi
ludzi związanych ze Szpitalem Uniwersyteckim oraz pogotowiem
ratunkowym,
dotyczące ścieżki na Kopernika (patrz - linki ze strony głównej). W
świetle
przedstawionych powyżej faktów, należy uznać je za przesadne i nie
mające
pokrycia w faktach. Główny problem ul. Kopernika to obecnie nielegalnie
(w
tym "podwójnie") parkujące samochody oraz nieprzestrzeganie przez
kierowcy
zasady, że samochód powinien znajdować się na jezdni możliwie blisko
prawego
pobocza (np. stojąc w korku). W niedalekiej przyszłości ruch karetek na
znacznej
części ul. Kopernika i tak będzie musiał zostać kompleksowo
zreorganizowany,
ze względu na całkowitą przebudowę Ronda Mogilskiego oraz ulicy Lubicz.
Zdjęcia
fragmentów ścieżki na Kopernika zrobione w
niedzielę, 22 września 2002 podczas Europejskiego Dnia bez Samochodu)
znajdują
się tutaj (zdjęcia 13-15) na stronie Batona,
oraz
na stronie Yansa. Pozostałe zdjęcia - rozwiązania
techniczne
- tutaj.