Pas
rowerowy pod prąd jednokierunkowej ulicy Kopernika w Krakowie.
(opis funkcji tego rozwiązania znajduje się tutaj)
Wjazd na pas "pod prąd" od strony Ronda Mogilskiego jest
możliwy zarówno od strony chodnika przy al. Powstania Warszawskiego
(powyżej), jak i od strony
ulicy Lubicz (zdjęcie poniżej). Z ulicy Kopernika skręt w lewo w ul.
Lubicz
jest niedozwolony, dlatego nie zastosowano tam wysepki (azylu) z żółtym
pylonem,
jak na zdjęciu powyżej. Azyl zapewnia fizyczną segregację rowerzystów
jadących
pod prąd i samochodów w punktach krytycznych.
Jednocześnie pas rowerowy pod prąd namalowany na jezdni
umożliwia poruszanie się w obu kierunkach ulicy Kopernika karetek
pogotowia, jadących na sygnale. (Przy ulicy Kopernika położony jest
Szpital Uniwersytecki). Właśnie z powodu karetek zdecydowano się nie
wprowadzać fizycznej segregacji samochodów i
rowerów pod prąd.
Na zdjęciu powyżej widać, że odblaskowe, żółte pylony na
wysepkach segregujących
ruch samochodowy i rowerowy pod prąd są doskonale widoczne w nocy.
Widać
je dobrze również za dnia - patrz poniżej.
Wysepki segregujące z pylonami zwracają uwagę kierowców - tu
rowerzysta ma pierwszeństwo!
Organizacja ruchu na Kopernika jest wyjaśniona stosownymi
znakami: w
podstawowym kierunku rowerzyści poruszają się wraz z samochodami przy
prawej
krawędzi jezdni na zasadach ogólnych; w kierunku od Ronda Mogilskiego
do
centrum Krakowa - po wyznaczonym dla nich jednokierunkowym pasie:
Skręcające z podporządkowanej ulicy Radziwiłłowskiej (poniżej)
samochody muszą ustępować pierwszeństwa nie tylko samochodom,
poruszającym się po ulicy
Kopernika, ale także rowerzystom, jadącym "pod prąd". Znowu azyle z
żółtymi
pylonami zwracają uwagę na organizację ruchu.
Na ostatnim odcinku, od ulicy Radziwiłłowskiej (patrz powyżej)
do ulicy Westerplatte i ścisłego centrum Krakowa ruch rowerowy w obie
strony odbywa się w normalnym ruchu samochodowym, uspokojonym do 30
km/godz.
Dojazd do ścisłego centrum Krakowa jest dla samochodów
ograniczony -
dlatego samochody z dwukierunkowego odcinka ulicy Kopernika mogą
skręcać w
ulicę Westerplatte tylko w prawo (zdjęcie powyżej). Ale rowerzyści mogą
poruszać
się także na wprost, o czym informuje oznakowanie pionowe i widoczne
powyżej
- poziome (przejazd rowerowy i symbole roweru ze strzałką w głębi
zdjęcia).
Aby nie narażać rowerzystów na kolizje z skręcającymi w lewo, w ulicę
Kopernika
pojazdami, na środku ulicy zainstalowano wysepkę z pylonami, widoczną
po
prawej stronie zdjęcia.
tekst
i zdjęcia - Marcin Hyła