8. Trasa na Prądnik Czerwony
Jest to połączenie Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego, Ronda Mogilskiego
oraz całego centrum Krakowa z dzielnicami mieszkaniowymi Olsza i Prądnik
Czerwony.
Opis trasy
Skomunikowanie trasy z innymi trasami
głównymi i zbiorczymi
Najważniejsze punkty Krakowa połączone
Trasą na Prądnik Czerwony.
Opis poszczególnych odcinków trasy:
-
Rondo Mogilskie: trasa zaczyna się na dolnym poziomie węzła
Rondo Mogiskie (budowa: 2002-2004). Stamtąd następuje bezkolizyjne skomunikowanie
z dwoma wydzielonymi jednokierunkowymi drogami rowerowym (lub dwukierunkowymi)
w ulicy Beliny-Prażmowskiego oraz z uspokojoną ulicą Chłopickiego. Inne
skomunikowania to Trasa WZ Główna (Mogilska
- Kopernika), Trasa Centralna (al.
Powstania Warszawskiego) oraz droga rowerowa w ul.
Lubomirskiego do KCK.
-
Skrzyżowanie ulicy Beliny-Prażmowskiego i Brodowicza musi zostać
przebudowane w taki sposób, aby główny kierunek ruchu (w tym przebieg wydzielonych
dróg rowerowych) odbywał się na osi Brodowicza - Beliny-Prażmowskiego do
Ronda Mogiskiego. W tym celu należy zmienić przebieg wschodniej jezdni
ulicy Brodowicza, przesuwając ją w kierunku zachodnim i tworząc miejsce
na jednokierunkową wydzieloną drogę rowerową (szerokość 1,80 m) omijającą
przystanek autobusowy. Na skrzyżowaniu należy wprowadzić sygnalizację świetlną
akomodacyjną (także dla rowerów) z priorytetem dla głównej osi skrzyżowania.
Patrz - szkic sytuacji tutaj.
-
W ulicy Brodowicza należy wyznaczyć po obu stronach jezdni wydzielone
jednokierunkowe drogi rowerowe (szerokość minimum 1,50 m, zalecana - 1,80
m) a tam, gdzie istnieje możliwość - także dwukierunkowe. Konieczna jest
reorganizacja miejsc parkingowych, aby uniknąć blokowania ścieżek przez
samochody zatrzymujące się przed bramami garaży. Konieczne jest przebudowanie
skrzyżowania z ulicą Kielecką przez znaczne ograniczenie jego powierzchni,
zwężenie przekroju jezdni, wprowadzenie progów spowalniających z jednokierunkową
drogą rowerową biegnącą ich grzbietem (odsuniętą na tym odcinku od krawędzi
jezdni ul. Brodowicza) oraz wprowadzenie pasa ruchu rowerowego pod prąd
ulicy Kieleckiej. Patrz szkic sytuacji tutaj.
-
Alternatywne rozwiązanie dla kierunku na Prądnik dla przebiegu
przez ulice Beliny - Prażmowskiego i Brodowicza: dwukierunkowa wydzielona
droga rowerowa wyprowadzona spod Ronda Mogilskiego po połnocnej stronie
ul. Mogilskiej wyprowadza ruch rowerowy do ul. Kieleckiej, dalej prowadzi
uspokojoną ul. Kielecka z pasem dla rowerów "pod prąd" i wprowadzenie ruchu
rowerowego w drogę rowerową w ul. Brodowicza i dalej do ul. Olszyny. W
kierunku do Centrum - przebieg niezmieniony, jednokierunkowa wydzielona
droga rowerowa po północnej i zachodniej stronie ulic Brodowicza i Beliny-Prażmowskiego.
Korzyści: więcej miejsca na ewentualną korektę przekroju ulicy Brodowicza
na odcinku Kielecka - Beliny-Prażmowskiego i brak konieczności pełnej przebudowy
odcinka ul. Beliny-Prażmowskiego.
-
Skrzyżowanie z ul. Grochowską: należy rozważyć możliwość zastąpienia
istniejącej sygnalizacji świetlnej minirondem; w innym przypadku - konieczność
przebudowy sygnalizacji na akomodacyjną z detektorami rowerzystów na wydzielonych
drogach rowerowych.
-
Most na Białusze: prawdopodobnie konieczne będzie wykonanie
dodatkowych kładek pieszych lub rowerowych po obu stronach istniejącego
mostu, aby umożliwić bezkolizyjne poruszanie się rowerzystom na wydzielonych
drogach rowerowych oraz pieszym.
-
Skrzyżowannie z ul. Nadbrzeżną: jednokierunkowa droga rowerowa
w kierunku centrum miasta powinna omijać skrzyżowanie i być skomunikowana
z nim jedynie wyjazdem w jezdnię ulicy Olszyny przed przystankiem MPK.
W kierunku na północ - konieczne jest zastosowanie detektorów ruchu rowerów
i sygnalizacja akomodacyjna na wydzielonej drodze rowerowej. Należy również
rozważyć zastąpienie tego skrzyżowania minirondem. Wówczas prawdopodobnie
zbędne będą dodakowe kładki wzdłuż mostu - ruch samochodowy będzie odbywał
się na jezdni o dwóch pasach ruchu i wąskim przekroju. Jednak stosowanie
minirond w tak bliskiej odległości od siebie budzi wątpliwości.
-
W ulicy Olszyny należy wyznaczyć jednokierunkowe wydzielone
drogi rowerowe, omijające przystanki, z azylami i zatokami pozwalającymi
na bezpieczne skomunikowanie z ulicą Nadbrzeżną. Tam, gdzie jest to możliwe,
należy wyznaczyć odcinki dwukierunkowe. Trasa rowerowa pokonuje wiadukt
kolejowy na poziomie obecnych przejść pieszych - przy zastosowaniu nawierzchni
asfaltowej o szerkości 1,80 m i lepszym oświetleniu pod wiaduktem.
-
W ulicy Pilotów należy wyznaczyć dwukierunkowe drogi rowerowe
po obu stronach jezdni prowadzone grzbietami progów sprowalniających na
każdym skrzyżowaniu z ulicami poprzecznymi oraz przejazdy rowerowe na każdym
skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną. Po stronie południowej ulicy Pilotów
jenokierunkowa droga rowerowa musi być wprowadzona w jezdnię ulicy Raciborskiego
(równoległa do Pilotów) grzbietem progu spowalniającego a następnie prowadzona
jako jednokierunkowa wydzielona droga rowerowa. Może się to wiązać z korektą
osi ulicy i przesunięciem jej w kierunku północno - zachodnim.
-
W ulicy Pilotów należy zdecydowanie ograniczyć liczbę wjazdów
na teren hipermarketów inaczej organizując ruch wewnątrz hipermarketu Krakchemia.
Dopuszczalne są dwa z obecnych czterech wjazdów z sygnalizacją świetlną.
-
Alternatywny przebieg przez ul. Pilotów w kierunku do centrum:
wprowadzenie ruchu rowerowego w kierunku do centrum Krakowa z drogi rowerowej
po stronie południowej ul. Młyńskiej w wewnętrzne, uspokojone ulice centrum
handlowego Krakchemia - co pozwoli uniknąć uciążliwego przecinania wyjazdów
z sygnalizacją świetlną. To rozwiązanie nie eliminuje jednka problemu wyjazdów
w przypadku rowerzystów podróżujących drogą rowerową po północno-wschodniej
stronie ul. Pilotów od strony ul. Meissnera oraz Akacjowej i Ułanów.
-
Rondo Młyńskie musi zostać przebudowane, dookoła musi zostać
poprowadzona dwukierunkowa droga rowerowa z dwukierunkowymi przejazdami
i akomodacyjną sygnalizacją świetlną, skomunikowana z wydzielonymi dwukierunkowymi
drogami pieszo-rowerowymi po obu stronach ulicy Meissnera (trasa zbiorcza,
w przyszłości - po przedłużeniu Meissnera do Alei Pokoju - główna Trasa
Dąbska)
-
Wzdłuż ulicy Młyńskiej - po obu stronach jezdni dwukierunkowe
wydzielone drogi rowerowe skomunikowane z dwukierunkowymi przejazdami rowerowym
na sygnalizacji świetlnej dookoła Ronda Polsadu oraz z drogami rowerowymi
i pieszo-rowerowymi Osi Północnej.
-
Wzdłuż ulicy Lublańskiej do Strzelców - dwie dwukierunkowe drogi
rowerowe po obu stronach jezdni, z przejazdami przez skrzyżowanie, skomunikowane
z dojazdem do AquaParku, Geanta itp. oraz trasą zbiorczą wzdłuż Dobrego
Pasterza do Krzesławickiej i Okulickiego
-
Wzdłuż ulicy Strzelców - wydzielone drogi rowerowa i pieszo-rowerowe
po obu stronach jezdni, skomunikowana z trasą zbiorczą w ul. Powstańców.
Ze względu na duże nachylenie podłużne niwelety należy szczególnie uważnie
skorygować wyjazdy z ulic poprzecznych, osiedlowych.
Uwaga: ze względu na liczne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
zwłaszcza w ciągu Brodowicza - OIszyny - Pilotów należy szczególną uwagę
zwrócić na odpowiednie zaprogramowanie sygnalizacji. Wykluczone jest wzbudzanie
sygnalizacji świetlnej przyciskami (z ewentualnym wyjątkiem przekraczania
ulicy w poprzek przy skręcie w lewo), przy jeździe na wprost wszędzie należy
stosować sygnalizację akomodacyjną z pętlami indukcyjnymi lub detektorami
podczerwieni umożliwiającymi bezkolizyjną jazdę rowerem na wprost. Na rondzie
Młyńskim dla rowerów należy przyjąć główny kierunek jazdy od centrum miasta
w lewo (oś Pilotów - Młyńska na północ ze skrętem w lewo przed skrzyżowaniem
w pierwszy przejazd rowerowy).
Trasy główne i zbiorcze, z którymi krzyżuje
się Trasa na Prądnik Czerwony:
Łącznie Trasa na Prądnik Czerwony krzyżuje się z siedmioma trasami
głównymi i zbiorczymi oraz trasą rekreacyjną nad Białuchą
Najważniejsze punkty Krakowa, które łączy
ze sobą Trasa na Prądnik Czerwony:
-
Krakowskie Centrum Komunikacyjne, Akademia Ekonomiczna, Rondo Mogilskie.
-
Centrum handlowe Krakchemia
-
Centrum handlu i rekreacji - AquaPark, Geant, Stinnes.
-
Osiedla mieszkaniowe na Czerwonym Prądniku, os. Oświecenia i Mistrzejowicach
W przyszłości rejon Prądnika Czerwonego i Olszy może być również skomunikowany
z centrum Krakowa przez trasę rowerową wzdłuż torowiska przyszłego Szybkiego
Tramwaju w ul. Rakowickej, Radomskiej, w tunelu pod Lublańską, w Dobrego
Pasterza (Trasa na os. Oświecenia)