Trasa
nr 6 - Centralna
Rowerowa Trasa
Centralna jest częścią układu komunikacyjnego, łączącego centrum
Krakowa, tzw. Krakowskie Centrum Komunikacyjne (Dworzec Główny PKP i
nowe centrum miejskie w jego pobliżu) z dzielnicami mieszkaniowymi w
południowej części miasta, szczególnie z osiedlem Kurdwanów. W ramach
tego układu powstał Most Kotlarski, fragment trasy szybkiego ruchu,
planowany jest Szybki Tramwaj oraz estakada nad torami kolejowymi na
Kurdwanów - tzw. Trasa Nowopłaszowska.
Inwestycja
ta może znacznie ułatwić niezwykle trudną obecnie komunikację rowerową
Kurdwanowa, Kozłówka, Prokocimia, Bieżanowa z centrum miasta. Wszystko
zależy od jakości powstających rozwiązań rowerowych.
Opis odcinków rowerowej Trasy
Centralnej
Skomunikowanie z
innymi trasami głównymi i zbiorczymi
Najważniejsze punkty
Krakowa, połączone Trasą Centralną
Przebieg rowerowej Trasy Centralnej:
- Nowy Kleparz, al. Słowackiego: wydzielone
drogi rowerowe wzdłuż al. Słowackiego po obu stronach jezdni od
skrzyżowania z ul. Śląską do Politechniki (po stronie południowej) oraz
po stronie północnej do uspokojonej ul. Montelupich, dalej odcinek
wydzielony do drogi technicznej wzdłuż Szybkiego Tramwaju do ul.
Warszawskiej (przebieg wspólny z Trasą
29 Listopada)
- KCK: tunel bagażowy pod torami
kolejowymi przy północnej krawędzi peronów dworca (przebieg wspólny z Trasą 29 Listopada)
- Ul. Galicyjska: wydzielona droga
rowerowa między ul. Galicyjską (Wita Stwosza) a głównym wjazdem do
Akademii Ekonomicznej od strony ul. Rakowickiej z dojazdem do ul.
Lubomirskiego, alternatywny przebieg - północną krawędzią ul.
Galicyjskiej do skrzyżowania z ul. Rakowicką.
- Ul. Lubomirskiego: wydzielona
dwukierunkowa droga rowerowa po stronie północnej oraz odcinki
wydzielonych dróg rowerowych łączące ulice parkingowe po stronie
południowej ul. Lubomirskiego.
- Rondo Mogilskie: bezkolizyjne
drogi rowerowe na dolnym
poziomie Ronda Mogilskiego. Skomunikowanie z Trasą Na Prądnik Czerwony oraz Trasą Wschód-Zachód Główną.
- Powstania Warszawskiego:
Wydzielone dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach ulicy Powstania
Warszawskiego.
- Rondo Grzegórzeckie: wydzielone
drogi rowerowe i dwukierunkowe przejazdy rowerowej dookoła całego
przebudowanego Ronda Grzegórzeckiego, skomunikowane z wydzielonymi,
dwukierunkowymi drogami rowerowymi po obu stronach al. Powstania
Warszawskiego, Alei Pokoju (Trasa WZ
Południowa) i zachodniej stronie ulicy Kotlarskiej,
jednokierunkowymi wydzielonymi drogami rowerowymi po obu stronach ul.
Grzegórzeckiej i wschodniej stronie ulicy Kotlarskiej oraz z uspokojoną
ulicą Grzegórzecką po stronie wschodniej Ronda
- Ulica Kotlarska: Po wschodniej
stronie ulicy Kotlarskiej: jednokierunkowa trasa rowerowa prowadzona
częsciowo jako wydzielona droga rowerowa, częściowo w ulicy parkingowej
i częściowo jako droga pieszo-rowerowa, docelowo z dwupoziomowym,
bezkolizynym przecięciem dojazdowej ulicy Podgórskiej. Po stronie
zachodniej - dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa, poprawione
przecięcie drogi rowerowej ze zjazdem w ulicę Podgórską przez korektę
promienia łuku do min. 5 m do wewnętrznej krawędzi, docelowo -
dwupoziomowe rozwiązanie ruchu rowerowego i samochodowego i korekta
dojazdu do ścieżki nad Wisłą.
- Korekta ulicy Kotlarskiej z
dwukierunkową drogą rowerową po stronie południowej i zachodniej:
kładka pieszo-rowerowa między zachodnią stroną Mostu Kotlarskiego a
ścieżka po zachodniej stronie ulicy Kotlarskiej. Kładka powinna
zaczynać się na wysokości rampy prowadzącej w dół do bulwarów Wisły i
łukiem dochodzić ponad zjazdem w ulicę Podgórską do dwukierunkowej
drogi rowerowej po zachodniej stronie ul. Kotlarskiej. Kładka powinna
mieć szerokość minimum 4,0 m i biec łukiem o promieniu co najmniej 10,0
m.
- Na Zabłociu: całkowita korekta
obecnego wadliwego rozwązania. Dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa
po stronie zachodniej mostu o ponadnormatywnej szerokości ok. 3 m
schodzi kontrałukami o promieniu 5-10 m (maksymalne możliwe) do
skrzyżowania z ulicą Zabłocie. Wskazana budowa w tym miejscu minironda
i wprowadzenie drogi rowerowej w minirondo w sposób wymuszający dobry
kontakt wzrokowy rowerzystami i kierowcami. Skrzyżowanie z ulicą
Romanowicza musi zostać przebudowane ze względu na intensywny ruch na
relacji kolizyjnej z przebiegiem trasy rowerowej. Konieczna budowa
azylu, podniesionej tarczy skrzyżowania
itp. Dalej trasa prowadzi do ślepego końca ulicy Zabłocie, w wydzieloną
dwukierunkową drogę rowerową pod wiaduktem kolejowym i wzdłuż ulicy
Klimeckiego
po jej stronie południowo-zachodniej.
- Ulica Klimeckiego: zgodnie z
obecnym projektem, dwukierunkowa droga rowerowa po stronie południowo -
zachodniej, przy zastosowaniu rozwiązań całkowicie uniemożliwiajacych
parkowanie samochodów na drodze rowerowej. Wskazane
wprowadzenie jednokierunkowej wydzielonej drogi rowerowej po wschodniej
stronie
ulicy na całej długości od Mostu Kotlarskiego do ul. Nowohuckiej. Na
skrzyżowaniu
z ul. Nowohucką - skomunikowanie z ciągiem rowerowym Trasy Obwodowej i kontynuacja w
przyszłym
odcinku drogowym do ulic Saskiej i Lipskiej (w przyszłości -
skomunikowanie z trasami zbiorczymi Lipskiej
i Saskiej).
- Trasa Nowopłaszowska:
kontynuacja dwukierunkowej drogi rowerowej po stronie zachodniej,
skomunikowanie z wydzieloną drogą rowerową Trasy Obwodowej po stronie
południowej, wprowadzenie na estakadę po stronie południowej (czyli
przekroczenie skrzyżowania Lipskiej i Saskiej) aby umożliwić
bezkolizyjny zjazd pochylnią prosto w wydzieloną drogę rowerową Trasy Północ- Południe w
ulicy Wielickiej.
- Nowosądecka i Witosa: wydzielone
drogi rowerowe po obu stronach ulicy, skomunikowanie z trasą zbiorczą w
Malborskiej oraz w Nowotarskiej.
- Możliwa kontynuacja wydzielonej drogi
rowerowej do ul. Zakopiańskiej przez tereny centrum handlowego
"Zakopianka" (np. częściowo po estakadzie nad torami kolejowymi) i
skomunikowanie z główną trasą rowerową Zakopiańską.
Skomunikowanie Trasy Centralnej z
innymi trasami głównymi i zbiorczymi:
Najważniejsze punkty miasta, łączone
przez Trasę Centralną:
- Nowy Kleparz i KCK
- Rondo
Mogilskie
- Urząd Miasta, Sądy - al. Powstania
Warszawskiego
- Nowe Centrum biznesowe wzdłuż Alei Pokoju
- Ogród Botaniczny
- Most Kotlarski i Zabłocie
- PKP Płaszów
- osiedla mieszkaniowe Wola Duchacka,
Kozłówek, Kurdwanów oraz
we wschodniej części Podgórza.