Koncepcje rozwiązań dla węzła
rowerowego "Zabłocie"
Węzeł
rowerowy Zabłocie obejmuje: Most Kotlarski i trasy rowerowe na obu
brzegach
Wisły, ulicę Kotlarską, ulicę Klimeckiego, ul. Powstańców
Wielkopolskich, ul.
Wielicką i Limanowskiego, Plac Bohaterów Getta oraz obszar nimi
ograniczony. Jest to niezwykle istotny dla komunikacji rowerowej (i nie
tylko rowerowej) węzeł, który kontroluje ruch na relacjach między
centrum Krakowa a południowo - wschodnimi częściami miasta. W
szczególności węzeł ten blokuje obecnie niebezpieczny i
niewygodny dojazd w kierunku ulicy Lipskiej oraz
Wielickiej, Kurdwanowa, Bieżanowa, Nowego Bieżanowa i Wieliczki. W
węźle Zabłocie krzyżują się dwie główne trasy rowerowe Krakowa - Trasa
Bulwarów Wisły (lewo - i prawobrzeżna, w tym szlak EuroVelo4) oraz
Centralna Magistrala
Rowerowa, która tu zakończy swój bieg w 2006 roku, a powinna zostać
przedłużona w
stronę Kurdwanowa i Bieżanowa zgodnie z projektem Centralnej Trasy
Rowerowej.
Lewobrzeżna część węzła Zabłocie jest już w praktyce gotowa, choć
jakość kilku kluczowych elementów jest niska. Ta część węzła zostanie
jednak poddana zasadniczej modernizacji w ramach przebudowy układu
drogowego (ul.
Podgórska i obie łącznice Podgórska - Kotlarska) związanego z
powstaniem "Galerii Kazimierz" w roku 2005. Zdecydowanie poprawiona
zostanie
geometria dróg rowerowych łączących trasę na bulwarze z drogami
rowerowymi na Moście Kotlarskim oraz biegnących z Mostu w ulicę
Kotlarską, wraz z poprawą widoczności i bezpieczeństwa przejazdów
rowerowych. W
przyszłości należy
również
skorygować wydzieloną drogę rowerową po zachodniej stronie ul.
Kotlarskiej i wybudować drogę rowerową po stronie wschodniej, w
przedłużeniu obecnej uliczki parkingowej odsuniętej od jezdni nowej
ulicy Kotlarskiej, aby Centralna Magistrala Rowerowa w tym
rejonie miała przebieg po obu stronach ul. Kotlarskiej.
Zasadnicze problemy istnieją natomiast po stronie południowej, gdzie Centralna
Magistrala Rowerowa w zasadzie urywa się i nie jest nawet dobrze
dostępna od strony Starego Podgórza. Obecne
rozwiązania węzła - w szczególności skomunikowanie dróg rowerowych na
Moście Kotlarskim z układem drogowym Zabłocia oraz wydzielona droga
rowerowa wzdłuż ul. Klimeckiego - są niedostateczne. Korzystanie z nich
jest niewygodne i może być niebezpieczne. Przedstawione poniżej
rozwiązania i koncepcje powinny zostać wprowadzone do Planu Miejscowego
dla Zabłocia i zrealizowane jako działania miasta oraz działania
inwestorów prywatnych wynikające z Planu Miejscowego i uzgodnień z
Urzędem Miasta. W niektórych przypadkach możliwe jest też
prawdopodobnie partnerstwo
publiczno - prywatne.
Most
Kotlarski i Centralna Magistrala Rowerowa
- Korekta przebiegu drogi
rowerowej na Moście Kotlarskim od
strony południowo - zachodniej. Konieczne jest poszerzenie drogi
rowerowej do 3,0 m na odcinku skarpy prowadzącej na most, zmiana jej
profilu i
powiększenie promienia
łuku tak, aby uzyskać znacznie większą prędkość projektową oraz ułatwić
wyjazd na Most Kotlarski. Wymaga to między innymi robót ziemnych i
poszerzenia skarpy
przyczółka mostu. Jedyne skomunikowanie tej drogi rowerowej z układem
drogowym w rejonie Mostu powinno odbywać się przez proponowane powyżej
mininrondo, eliminując obecny niewygodny, nieczytelny i niebezpieczny
wjazd na drogę
rowerową.
- Korekta układu drogowego
w rejonie Mostu Kotlarskiego.
Skrzyżowanie ulicy Zabłocie i dojazdu na Most Kotlarski w kierunku
Ronda Mogilskiego powinno zostać przebudowane na małe rondo o
parametrach takich, jak obecne rondo
Mazowiecka - Świętokrzyska, przy czym
wydzielona droga rowerowa prowadząca na Most Kotlarski powinna zostać
wprowadzona na to rondo jako jedno z jego pełnoprawnych ramion.
- Uspokojenie ruchu
samochodowego w ul. Zabłocie i
Romanowicza, a przynajmniej budowa wyspy kanalizującej z azylem
na
skrzyżowaniu tych ulic aby umożliwić rowerzystom wygodną jazdę na
wprost ul. Zabłocie w kierunku drogi rowerowej w ul. Klimeckiego,
podczas gdy główny kierunek ruchu (i pierwszeństwo) jest dla relacji
skrętnej Zabłocie - Romanowicza.
- Korekta drogi rowerowej w
rejonie skrzyżowania ulic Klimeckiego i Dekerta: poszerzenie
drogi
rowerowej,
odsunięcie jej od jezdni i poprawa geometrii przejazdu rowerowego.
- Korekta wydzielonej drogi
rowerowej wzdłuż ulicy Klimeckiego przez ustawienie na
wszystkich wyjazdach z posesji po ich obu stronach słupków, które
uniemożliwią wjazd na ścieżkę rowerową i blokowanie jej przez
nielegalnie parkujące samochody. Obecnie stosowane barierki między
jezdnią a drogą rowerową są niewystarczające. Trzeba zwrócić uwage, że
zastosowane barierki zwęziła przekrój użyteczny drogi rowerowej do
około 1,5 m a szesnaście ruchliwych wyjazdów z posesji (warsztatów,
hurtowni itp.) paraliżuje ruch rowerowy na niej. Droga rowerowa w ul.
Klimeckiego powinna była biec po stronie wschodniej gdzie istnieją
tylko dwa wyjazdy i jest znacznie więcej miejsca. Przy obecnym
kształcie wiaduktu pod torami oraz organizacji ruchu rowerowego w
rejonie Mostu Kotlarskiego zmiana przebiegu jest jednak niemożliwa, w
dodatku wymagagałoby to zmiany osi ulicy Klimeckiego.
- Budowa wydzielonej drogi
rowerowej koroną wałów
przeciwpowodziowych Wisły na prawym brzegu, skomunikowanych z
układem
ulic uspokojonego ruchu Starego Podgórza (ulica Zabłocie, Port Solny
itp.), z istniejącym ciągiem prawobrzeżnego bulwaru Wisły oraz z
układem wydzielonych dróg rowerowych Mostu Kotlarskiego
- Docelowo należy rozważyć
rozwiązania niekonwencjonalne, takie jak np. budowa kładki rowerowej
prowadzącej od Mostu Kotlarskiego
ponad jezdnią ulicy Zabłocie (kładka może być wręcz elementem budynków,
które powstaną w ramach zagospodarowania Zabłocia, wówczas cały odcinek
trasy będzie biegł po dachach budynków). Taki niekonwencjonalny
przebieg pozwoli na ominięcie ulicy
Klimeckiego z niefunkcjonalną (i niemożliwą do korekty) drogą rowerową
a z drugiej strony umożliwi bezpośredni dostęp rowerem do budynków
wielofunkcyjnych Zabłocia. Niekonwencjonalna trasa rowerowa w
orientacyjnym ciągu obecnych ulic Ślusarskiej, Lipowej,
Mydlarskiej powinna
zostać sprowadzona na poziom gruntu tak, aby
ruch rowerowy mógł zostać wprowadzony w jezdnię na zasadach ogólnych na
małe rondo na skrzyżowaniu ulic Dekerta i Romanowicza.
Dalej ruch rowerowy zostanie przeprowadzony na wschodnią stronę torów
kolejowych do Starego Podgórza oraz ulicą Kiełkowicza (i nowym
odcinkiem wydzielonej drogi rowerowej w jej przedłużeniu) doprowadzony
do ulicy Powstańców Wielkopolskich i wydzielonej drogi
rowerowej Obwodowej
Magistrali Rowerowej a dalej - skrzyżowania z ul. Klimeckiego.
- Dalszy przebieg to wydzielona droga rowerowa Centralnej Trasy
Rowerowej po wschodniej i południowej stronie planowanego
przedłużenia
ulicy Lipskiej i północnej oraz wschodniej stronie przedłużenia ulicy
Saskiej. Kolejny element trasy to planowana estakada nad torami
kolejowymi w rejonie stacji Płaszów do węzła tras rowerowych w ul.
Wielickiej w rejonie os. Kozłówek.
W ten sposób Węzeł
Zabłocie umożliwi ominięcie wąskiego gardła, jakim jest obecnie Pl.
Bohaterów Getta i skrzyżowanie Limanowskiego, Powstańców Śląskich,
Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich oraz długiego odcinka ul.
Wielickiej. Szybki ruch rowerowy wyprowadzony zostanie bezkolizyjnie do
skrzyżowania Saska - Lipska i tam trafi w układ zbiorczych tras
rowerowych, obsługujących nowe osiedla. Główna trasa rowerowa pobiegnie
dalej estakadą nad torami kolejowymi i połączy się z wydzieloną drogą
rowerową Trasy na Bieżanów. W ten sposób mieszkańcy południowych
dzielnic Krakowa uzyskają bardzo wysokiej jakości dostęp rowerem nie
tylko do ścisłego centrum Krakowa, ale także do tras prowadzących do
terenów rekreacyjnych poza miastem (Trasa
Bulwarów Wisły - Kryspinów,
dolinki podkrakowskie oraz Trasa
Na Krowodrzę - Ojcowski Park
Narodowy).
Plac Bohaterów
Getta, PKP Płaszów, skrzyżowanie Wielicka - Powstańców Śląskich -
Limanowskiego - Powstańców Wielkopolskich (Główna trasa rowerowa Północ
- Południe). Ten obszar jest
obecnie wąskim gardłem dla ruchu rowerowego związanego z obszarem
Starego Podgórza. Jego radykalna przebudowa jest niezwykle
skomplikowanym, kosztownym i trudnym technicznie przedsięwięciem. W
zależności od potrzeb związanych z układem magistralnych linii
tramwajowych na kierunku północ - południe, można rozważać następujące
kierunki radykalnej przebudowy całego obszaru, które przyniosą
synergiczne korzyści dla ruchu rowerowego w tym rejonie:
- przeniesienie linii
tramwajowej Wielicka - Most Powstańców
Śląskich poza jezdnię ulicy Wielickiej (wydzielone torowisko na całej
długości Wielickiej) oraz poza ulicę Limanowskiego, nowym odcinkiem i
estakadą od skrzyżowania Wielicka - Powstańców Wielkopolskich w
kierunku linii kolejowej; bezkolizyjne przeprowadzenie nad jezdnią
ulicy Dekerta i wprowadzenie jej po nasypie na poziom gruntu w rejonie
przystanku PKP Zabłocie. W rezultacie powstaje bardzo silne powiązanie
systemu tramwajowego oraz przyszłej Szybkiej Kolei Regionalnej.
- budowa wydzielonej drogi
rowerowej w śladzie linii
tramwajowej prowadzonej jak powyżej na poziomie gruntu (obok torowiska
oraz pod estakadą), skomunikowanej z wydzielonymi drogami rowerowymi
Obwodowej Magistrali Rowerowej i doprowadzonej do Mostu Powstańców
Śląskich i układu dróg rowerowych na nim.
- Alternatywnie: w
przypadku przejęcia przez układ Trasy Centralnej (Most Kotlarski,
Klimeckiego, nowe odcinki ulic Lipskiej i Saskiej, estakadę drogową nad
torami w rejonie stacji PKP Płaszów) znacznego ruchu samochodowego z
ulicy Limanowskiego, wskazana jest przebudowa jezdni ulicy
Limanowskiego tak, aby nastąpiło znaczne uspokojenie ruchu. Ulica
Limanowskiego powinna uzyskać przekrój podobny, jak dziś ma ulica
Karmelicka (ruch samochodowy na torowisku) a obok jezdni powinny
powstać wydzielone drogi rowerowe (w tym główna - po stronie
wschodniej, wprowadzona w ulicę Lwowską). Takie rozwiąząnie należy
połączyć z analogicznym uspokojeniem ruchu w ul. Starowiślnej oraz w
obszarze Starego Podgórza.
- Alternatywnie:
budowa samej wydzielonej drogi rowerowej od skrzyżowania Wielicka -
Powstańców Wielkopolskich do ulicy Dekerta w śladzie proponowanej
powyżej estakady tramwajowej, co pozwoli na wyprowadzenie przelotowego
ruchu rowerowego
z ulicy Limanowskiego.
- Przebudowa układu
chodników i budowa drogi rowerowej w kwartale
skrzyżowania
Wielicka - Powstańców Ślaskich od strony Krzemionek: budowa serpentyn
drogi rowerowej (i wielofunkcyjnej) wyprowadzających ruch rowerowy w
ciąg wzdłuż ul. Powstańców Śląskich powyżej muru oporowego w kierunku
wschodnim. W ten sposób znacznie podniesione zostają bezpieczeństwo i
wygoda rowerzystów w tym miejscu.
- Budowa wydzielonej drogi
rowerowej wzdłuż torowiska
tramwajowego w ul. Wielickiej oraz przeprowadzenie go do tunelu
pieszo-rowerowego pod torami kolejowymi po stronie wschodniej, w tym
zwężenie jezdni ul.
Wielickiej po stronie wschodniej w rejonie ul. Zamkniętej i
wyprowadzenia torowiska
tramwajowego w jezdnię (likwidacja krótkiego odcinka
pasa wyłączeń przed stacją benzynową).