Obwodowa
Magistrala Rowerowa
Oprócz dziewięciu głównych tras rowerowych miasta, które
rozchodzą się promieniście od centrum w kierunku wszystkich
ważniejszych dzielnic i obszarów Krakowa (poza południową częścią
Krowodrzy, gdzie ruch rowerowy jest rozproszony na tyle, że
wystarczające są ulice uspokojonego ruchu oraz trasy zbiorcze),
podstawowy układ rowerowy obejmuje obwodnicę rowerową, łączącą
poszczególne dzielnice między sobą poza ścisłym centrum. (Drugą
obwodnicą czy pół - obwodnicą jest Centralna Magistrala
Rowerowa która łączy kluczowe dzielnice miasta z
pominięciem ścisłego centrum, za to umożliwia bezpośredni dojazd
rowerem na perony Dworca Głównego od południa). Kliknij na rysunek
poniżej, żeby zobaczyć powiększenie.
Obwodowa
Magistrala Rowerowa nie będzie powstawała jako jedno spójne
przedsięzwięcie. Niektóre części OMR są bardziej potrzebne, inne -
mniej. Niektóre już istnieją (np. droga rowerowa po
zachodniej stronie ul. Stella - Sawickiego czy uspokojona ul. Czyżówka
na Krzemionkach wzdłuż ul. Powstańców Śląskich). Niektóre nie
istnieją, ale już są wykorzystywane przez rowerzystów - na przykład
chodniki piesze wzdłuż ul. Opolskiej czy Bora - Komorowskiego. Niektóre
powstaną w przyszłości w ramach remontów, przebudowy i modernizacji
(np. ul.
Nowohucka i most w jej ciągu). Niektóre będą musiały powstać jako
wydzielone zadanie. Niektóre będą
elementem wielkich inwestycji drogowych (przedłużenie ul. Witosa do
Zakopiańskiej i Nowoobozowej, Trasa Pychowicka z nowym mostem przez
Wisłę). Niektóre być może w ogóle nigdy nie powstaną, bo nie będzie na
nie środków, zapotrzebowania albo możliwości technicznych (np. odcinek
w
tunelu drogowym pod wzgórzem Sikornik).
Przebieg
Obwodowej Magistrali Rowerowej to:
- Rondo Ofiar Katynia, ul. Conrada, Opolska, Lublańska,
Bora-Komorowskiego
- ul. Stella-Sawickiego, Nowohucka
- Przebieg uzupełniający:
Meissnera i w przyszłości - wzdłuż przedłużenia ul. Meissnera do al.
Pokoju i ul. Nowohuckiej
- ul. Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich
(częściowo poza tymi ulicami, np. w ul. Czyżówka na Krzemionkach),
Tischnera, Brożka, Grota - Roweckiego
- Przebieg dodatkowy:
ul. Saska, planowana estakada nad torami kolejowymi, ul. Nowosądecka,
Witosa, planowane przedłużenie Witosa do Zakopiańskiej i planowanej ul.
Nowoobozowej oraz Grota-Roweckiego
- planowana Trasa Pychowicka wraz z nowym mostem
- planowany tunel drogowy pod Sikornikiem (w dodatkowym
tunelu technicznym, ewakuacyjnym itp. - jeśli okaże się to wykonalne
technicznie, dopuszczalne jest odpłatne korzystanie z tunelu)
- ul. Armii Krajowej, Rondo Ofiar Katynia.
Do
najważniejszych elementów Obwodowej Magistrali Rowerowej będą należały
odcinki:
- Opolska, Lublańska, Bora - Komorowskiego (częściowo
przebieg wspólny z Trasą na Mistrzejowice)
- ul. Stella-Sawickiego i Nowohucka
- ul. Brożka i Grota-Roweckiego
- ul. Saska, estakada nad torami kolejowymi, Nowosądecka,
Witosa (przebieg wspólny z Centralną Magistralą Rowerową)