Trasa na Mistrzejowice - koncepcja
Trasa
na Mistrzejowice jest jedną z najbardziej potrzebnych tras rowerowych w
Krakowie. Radykalnie udrożni dla ruchu rowerowego duże obszary
miasta zamieszkane przez ok. 140 tysięcy ludzi, położone blisko lub
bardzo blisko centrum a obecnie niemal niedostępne na rowerze. Trasa
będzie powiązana z węzłem rowerowym Rondo Mogilskie oraz układem
rowerowym Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego. Będzie obsługiwać
północno - wschodnie rejony Krakowa, w powiązaniu z Obwodową Magistralą
Rowerową oraz układem tras zbiorczych (np. w ciągu ulic Meissnera i
Strzelców oraz Trasą Plant Bieńczyckich). Umożliwi dostęp do rowerowego
szlaku rekreacyjnego w dolinie rzeki Dłubni. Jej budowa ze względu na
koszty i problemy techniczne powinna zostać powiązana z powstaniem
planowanej linii
tramwajowej Rakowice - Mistrzejowice. Zobacz zdjęcia miejsc, którędy
będzie biegł tramwaj
na Mistrzejowice (Rakowicka - Radomska - Lublańska - Dobrego
Pasterza).
Obecnie
planowana jest budowa odcinka Trasy na Mistrzejowice w ramach remontu
ulicy Dobrego Pasterza od Ronda Barei do ul. Krzesławickiej.
Wydzielona droga rowerowa powstanie tam po stronie północnej ulicy.
Projekt techniczny niestety zawierał liczne wady - np. droga rowerowa
biegła
między chodnikiem a jezdnią, mimo że wszystkie argumenty przemawiały za
układem odwrotnym (kolizja z pieszymi, dowiązanie do kolejnych
odcinków, ograniczenie przekroju użytkowego drogi rowerowej w związku z
koniecznością fizycznej segregacji słupkami, aby zapobiec nielegalnemu
parkowaniu). Projekt nie przewidywał przebiegu drogi rowerowej
grzbietem
płytowych progów spowalniających, mimo, że za tym
sprawdzonym rozwiązaniem przemawiał zarówno charakter ulic
poprzecznych jak i brak sygnalizacji świetlnej. Projekt z niewiadomych
powodów nie został poddany normalnemu
audytowi rowerowemu i nie wiadomo, czy wady projektu zostały usunięte.
Odcinek
Dobrego Pasterza - ks. Jancarza:
Tu
droga rowerowa powinna powstać wzdłuż torowiska tramwajowego i połączyć
się z istniejącymi ciągami pieszymi wzdłuż ul. ks. Jancarza (zamiana na
pieszo-rowerowe). Wskazane jest doprowadzenie trasy w tej formie do ul.
Srebrnych Orłów i St. Mikołajczyka oraz pętli tramwajowej na os.
Piastów i skomunikowanie jej z dzielnicową trasą rowerową wzdłuż ul.
Okulickiego. Na zdjęciu poniżej: łąka na północnej krawędzi os.
Oświecenia w rejonie ul. Zawieyskiego (przedłużenie ul. ks. Jancarza),
tędy na wprost, na prawo od widocznego bloku będzie biegła planowana
linia tramwajowa Rakowice - Mistrzejowice. Wzdłuż torowiska powinna
powstać wydzielona, szybka droga rowerowa. Zdjęcie wykonano z
pętli tramwajowej na Mistrzejowicach. Kliknij na
zdjęcie, aby zobaczyć powiększenie.
Odcinek
Rondo Barei - Lublańska
Na
odcinku Rondo Barei - Rondo Polsadu wydzielona droga rowerowa powinna
biec po zachodniej stronie jezdni i zostać skomunikowana z układem
wydzielonych dwukierunkowych dróg rowerowych i przejazdów rowerowych
dookoła całego ronda. Należy umożliwić dojazd rowerem do centrum
handlowego Geant przy ul. Bora Komorowskiego. Wzdłuż ul. Lublańskiej
powinny powstać wydzielone drogi rowerowe po obu stronach jezdni. Na
wysokości stacji benzynowej Statoil konieczna jest budowa przejazdu
rowerowego, a docelowo - przejazd bezkolizyjny w ramach rozwiązania
tramwajowego. Możliwe warianty to:
- budowa estakady drogowej w ciągu ul. Lublańskiej i
przejazd tramwaju w poziomie jezdni lub nieco niżej. Wówczas wydzielona
droga rowerowa powinna biec wzdłuż torowiska, przeciąć wraz z nim ul.
Lublańską i następnie wzdłuż ul. Lublańskiej po jej stronie północnej z
odgałęzieniem w kierunku ul. Majora
- budowa estakady tramwajowej nad Lublańską. Ten wariant nie
rozwiązuje kwestii istniejącego w tym miejscu przejścia pieszego i
powinien zostać odrzucony.
- budowa tunelu tramwajowego pod ul. Lublańską. Wariant
zapewne dużo droższy od budowy estakady drogowej. W tunelu należy
przewidzieć miejsce dla pieszych i rowerzystów
Odgałęzienie
Bora - Komorowskiego
Wzdłuż
całej długości ul. Bora - Komorowskiego po stronie południowej
konieczna jest budowa wydzielonej drogi rowerowej o szerokości 2,5 m,
przedłużona do ul. Okulickiego w rejon skrzyżowania dwupoziomowego z
ul. Mikołajczyka. Droga ta powinna zostać skomunikowana z drogą
rowerową (przedłużeniem istniejącego odcinka) w ul. Stella -
Sawickiego. Inne ważne skomunikowanie to trasa Plant Bieńczyckich
oraz układ tras rowerowych w ulicach parkingowych wzdłuż al. gen.
Andersa. Obecnie ten długi prosty odcinek ze zdewastowanym, wąskim
chodnikiem jest wykorzystywany przez rowerzystów ze względu na ogromną
prędkość i natężenie ruchu w ul. Bora - Komorowskiego. Docelowo to
odgałęzienie Trasy Na Mistrzejowice zmieni funkcję w układzie sieci
rowerowej i stanie się odcinkiem Obwodowej Magistrali Rowerowej.
Zobacz zdjęcia poniżej:
Odcinek
Lublańska - Rakowicka
Torowisko
tramwajowe między tymi ulicami ma biec w ulicy Radomskiej, gdzie
przewidziana jest rezerwa
terenu. Wydzielona droga rowerowa może biec równolegle. Jest to wariant
pożądany, gdyby droga rowerowa miała korzystać z tunelu tramwajowego
pod torami małej obwodnicy kolejowej miedzy ulicą Czerwonego Prądnika a
Otwinowskiego i Rakowicką. Inna możliwość to wyprowadzenie ruchu
autobusowego z ulicy Brogi w nową jezdnię ul. Radomskiej, budowa progów
spowalniających w ul. Brogi i
odcinka wydzielonej drogi rowerowej od ul. Lublańskiej do skrzyżowania
ul. Brogi oraz ciągu ulic Bosaków i Miechowity oraz budowa wzdłuż ulicy
Brogi pochylni do istnejącego przejścia podziemnego pod torami
kolejowymi. Po stronie południowej, analogiczna pochylnia powinna
powstać między kładką nad Białuchą a południowym wylotem przejścia
podziemnego. W przejściu tym należy zainstalować monitoring kamerami
telewizyjnymi.
Odcinek
w ul. Rakowickiej
Przebieg
do
ustalenia.
Alternatywny lub uzupełniający dla ul. Rakowickiej przebieg to odcinek
Rakowicka - Grochowska -
Beliny-Prażmowskiego wzdłuż ewentualnej (nie rozważanej obecnie) linii
tramwajowej do Ronda Mogilskiego. Taki przebieg
pozwoli na lepsze skomunikowanie Trasy na Mistrzejowice z głównym węzłem
rowerowym Mogilskie.