Węzeł
rowerowy "Rondo Mogilskie"
Jest to kluczowy węzeł rowerowy Krakowa, obejmujący łącznie trzy
główne trasy rowerowe i obecnie blokujący nie tylko główne
międzydzielnicowe relacje na kierunku wschodnim i północno - wschodnim,
ale również ruch wewnątrzdzielnicowy (dojazd do os. Oficerskiego).
Dzisiaj Rondo Mogilskie to jedno z najniebezpieczniejszych miejsc w
Krakowie pod względem liczby wypadków. Stanowi ogromny problem dla
rowerzystów ze względu na dużą prędkość samochodów, konieczność
przeplatania torów ruchu rowerów i samochodów a także torowiska w
jezdni, nierówną
nawierzchnię oraz brak sygnalizacji świetlnej. Przebudowa Ronda
Mogilskiego planowana na lata 2004 - 2006 spowoduje, że będzie to
pierwszy w Krakowie węzeł całkowicie przyjazny dla rowerzystów.
Zatwierdzon projekt odblokowuje wszystkie niebezpieczne dla ruchu
rowerowego relacje. Zastosowane rozwiązania rowerowe są bardzo wysokiej
jakości i węzeł ten można uznać za wzorcowy. Projekt przygotowany przez
zespół pod kierownictwem inżyniera Ryszarda Frankowicza był
wielokrotnie konsultowany w ramach prac Zespołu Zadaniowego do spraw
komunikacji rowerowej od 2001 roku i rezultaty są doskonałe. Warto
podkreślić, że drogi rowerowe zostały wprowadzone w założenia
projektowe od samego początku i konsultacje w istocie dotyczyły jedynie
szczegółów technicznych. Elementem węzła rowerowego Rondo Mogilskie
jest również odcinek wydzielonej drogi rowerowej od ul. Rakowickiej
(wjazd na Akademię Ekonomiczną) do ul. Galicyjskiej i tunelu bagażowego
pod KCK, który umożliwi bezkolizyjny przejazd rowerem w kierunku
Politechniki i
węzła
rowerowego Nowy Kleparz.
Węzeł Rondo Mogilskie obejmuje bezpośrednio dwie główne trasy rowerowe
Krakowa: Centralną
Magistralę Rowerową (Nowy Kleparz - KCK - Rondo
Mogilskie - Most Kotlarski) oraz Trasę do Huty (ul. Kopernika - Rondo
Mogilskie - Zaleskiego - Mogilska - al. Jana Pawła II). Trzecia
planowana główna trasa rowerowa węzła - Trasa na
Mistrzejowice -
zostanie do niego podłączona w terminie późniejszym (wraz z budową
tramwaju Rakowice - Mistrzejowice) albo przez ulicę Rakowicką, albo -
co
byłoby niezmiernie pożądane - przez przebudowaną ul.
Beliny - Prażmowskiego (wówczas przebieg w ul. Rakowickiej byłby
uzupełniający). Poniżej: szkic przebiegu tras rowerowych w
przebudowanym Rondzie Mogilskim (kliknij, żeby zobaczyć powiększenie).
Rondo
Mogilskie zostanie przebudowane na dwupoziomowe, z estakadami
samochodowymi wyniesionymi ok. 2 m powyżej obecnego poziomu gruntu oraz
z wykopem ok. 4,0 m poniżej, gdzie prowadzone będą torowiska i
przystanki tramwajowe skomunikowane z tunelem tramwajowym pod KCK, ruch
pieszy oraz ruch rowerowy. Wydzielona droga rowerowa Centralnej
Magistrali Rowerowej biegnie północną krawędzią ul. Lubomirskiego, po
pochylni w rejonie "szkieletora" schodzi do wykopu w kierunku ul.
Mogilskiej, bezkolizyjnie przecina ul. Beliny-Prażmowskiego i wraca na
powierzchnię po stronie wschodniej w rejonie ul. gen. Chłopickiego,
docierając co najmniej do ul. Kieleckiej. Wcześniej przecina
skrzyżowanie z drogą rowerową w kierunku południowym. Ta droga rowerowa
rozgałęzia się - jedno ramię biegnie w kierunku ulicy Powstania
Warszawskiego od strony hotelu Ibis i ul. Mosiężniczej, wpinając się w
istniejący ciąg pieszo - rowerowy po stronie wschodniej; drugie ramię
zostanie wyprowadzone pochylnią w kierunku ul. Lubicz, ul. Kopernika z
kontrapasem rowerowym oraz nowej drogi rowerowej (lub pieszo -
rowerowej) po zachodniej stronie Powstania Warszawskiego, przy Ogrodzie
Botanicznym. Dodatkowo, możliwy będzie rowerowy dostęp do kwartału
Lubicz - Lubomirskiego przy pomocy pochylni dla wózków inwalidzkich. Ze
względu na docelowo - źródłowy charakter ruchu rowerowego w tym
kwartale skrzyżowania zrezygnowano z budowy drogi rowerowej i
specjalnej pochylni, umożliwiając jednak dostęp rowerowy w ramach
innych rozwiązań (na rysunku - linie w kolorze fioletowym).
Budowa węzła "Rondo Mogilskie" wymusza docelowe rozwiązanie ruchu
rowerowego wzdłuż ulicy Mogilskiej, gdzie na długim odcinku budowa
drogi
rowerowej jest niewykonalna. Ruch rowerowy z ulicy Kopernika oraz ze
ścieżek rowerowych w Powstania Warszawskiego i Lubomirskiego będzie
bezkolizyjnie wprowadzony w ul. gen. Chłopickiego, a następnie w
uspokojoną ulicę Zaleskiego (alternatywnie: wydzieloną drogą rowerową
do ul. Kieleckiej a nawet Grunwaldzkiej). Prawdopodobnie konieczne
będzie wprowadzenie niewielkich korekt (progi spowalniające,
podniesione tarcze skrzyżowań); ale w ten sposób bezkolizyjny ciąg
rowerowy dotrze do ul. Rymarskiej.
Problem odcinka Rymarska - most na
rzece Białucha dotyczy ok. 300-500 m ulicy. Możliwe rozwiązanie tego
odcinka to na przykład:
- "Eksterytorialny"
przebieg drogi rowerowej przez teren zakładów Pliva i dalej brzegiem
Białuchy do istniejącego odcinka. Jest to rozwiązanie bardzo
niekonwencjonalne, wymagające zgody prywatnego właściciela terenu,
skomplikowane pod względem prawnym i organizacyjnym, a także
prawdopodobnie technicznym, ale warte rozważenia.
- Kompleksowa przebudowa
odcinka ul. Mogilskiej między Białuchą a ul. Rymarską,
obejmująca: likwidację przystanku tramwajowego Pliva (i przeniesienie
go w rejon mostu na Białusze, przy jednoczesnej likwidacji przystanku
przy Policji), likwidację obecnego wydzielonego torowiska i zastąpienie
go wydzieleniem przy pomocy separatorów tak, jak ma to miejsce np. na
ul. Grzegórzeckiej przy jednoczesnej korekcie osi ulicy. W ten sposób
po północnej stronie ul. Mogilskiej można prawdopodobnie
wygospodarkować około 2-3 metrów wolnej przestrzeni, co powinno
wystarczyć do zmieszczenia chodnika pieszego, dwukierunkowej drogi
rowerowej o szerokości 2,0 m i opaski dzielącej o szerokości ok. 1,0 m
z barierą uniemożliwiającą nielegalne parkowanie. Konieczna jest
przebudowa skrzyżowania Mogilska - Rymarska i uspokojenie ruchu w ul.
Rymarskiej.
Uwagi do węzła rowerowego "Rondo Mogilskie":
- Konieczna jest budowa
nowej drogi rowerowej po północnej stronie ul. Lubomirskiego.
Obecna droga rowerowa oddana do użytku w roku 2000 (nieoznakowana)
została całkowicie
zaanektowana przez pieszych ze względu na jej nieprzemyślany przebieg:
po prostu piesi mają tamtędy krótszą drogę. Ruch
rowerowy w takiej sytuacji spowoduje kolizje. Dodatkowym
argumentem jest nawierzchnia, wykonana z niewygodnej kostki brukowej i
konieczność skorygowania łuków na rogu ul. Rakowickiej.
- Po stronie południowej
ul. Lubomirskiego konieczne jest zaplanowanie krótkich odcinków
wydzielonych dróg rowerowych, umożliwiających dwukierunkowy ruch
rowerowy w ulicach parkingowych, powstałych obok jezdni ul.
Lubomirskiego. Konieczna jest budowa krótkiego odcinka dwukierunkowej
drogi rowerowej wraz z przejazdem przez ul. Rakowicką oraz
jednokierunkowych przejazdów przez jezdnię ulicy Lubomirskiego wraz z
obszarami akumulacji i prawdopodobnie - dodatkowymi sygnalizatorami
świetlnymi.
- W rejonie
skrzyżowania z ul. Rakowicką należy przewidzieć dwukierunkowy
przejazd
rowerowy przez ul. Rakowicką oraz odcinki dwukierunkowej drogi
rowerowej wzdłuż ul. Rakowickiej do wysokości wjazdu na teren Akademii
Ekonomicznej i wylotu planowanego odcinka wydzielonej drogi rowerowej
przez tereny Agencji Mienia Wojskowego.
- Przebieg rowerowej Trasy
Na Mistrzejowice powinien zostać
uwzględniony już przy budowie dróg rowerowych w ulicy Rakowickiej -
pożądane jest powstanie wydzielonych dróg rowerowych o szerokości 2,0 m
po obu stronach jezdni.
- W ul. Beliny -
Prażmowskiego należy przewidzieć sposób na zbieranie
ruchu rowerowego odbywającego się w jezdni
na zasadach ogólnych (np. oznakowanie)
Opracowanie
- Marcin
Hyła