Trasa
do Huty
Jest to element rowerowej osi wschód - zachód. Łączy Rynek
Główny przez uspokojoną ulicę Kopernika z Rondem Mogilskimi i przez ul.
Mogilską oraz al. Jana Pawła II dociera do Placu Centralnego w Nowej
Hucie. Zasadnicze elementy Trasy do Huty powstaną do 2006 roku.
Przebieg tej trasy koliduje obecnie z wieloma "wąskimi gardłami", w
szczególności Rondem Mogilskim i ulicą Mogilską, gdzie dochodziło do
wypadków - także śmiertelnych - z udziałem rowerzystów. Kliknij poniżej
na mapę wszystkich tras głównych Krakowa.
Od Rynku Głównego i obszaru wewnątrz
Plant, Trasa do Huty ma następujący przebieg:
- ul. Kopernika: w
2002 roku otwarty został w niej pierwszy w Polsce kontrapas
rowerowy. Jest to wzorcowe rozwiązanie, umożliwiające dwukierunkowy
ruch rowerowy w ulicy jednokierunkowej. Dzięki temu rowerzyści jadący
od strony Nowej Huty do centrum mogą omijać bardzo ruchliwą ulicę
Lubicz i unikać niebezpiecznych lewoskrętów przez tory tramwajowe.
Unikają też bardzo długiego objazdu przez niebezpieczny odcinek ul.
Grzegórzeckiej. W ulicy Kopernika pożyteczne mogą być: ograniczenie
prędkości samochodów do 30 km/godz (znak B-43) na całej długości,
wprowadzenie kamer telewizji przemysłowej i fotoradaru w rejonie
skrzyżowania z ul. Strzelecką (chodzi nie tylko o nadmierną prędkość,
ale i elimiminację nielegalnego parkowania, zwłaszcza że na terenie CM
UJ przy ul. Śniadeckich powstaje parking wielopoziomowy) oraz budowa
sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Westerplatte.
- Rondo Mogilskie:
jest to obecnie najpoważniejsze "wąskie gardło" uniemożliwiające ruch
rowerowy na relacji centrum Krakowa - dzielnice wschodnie i północno -
wschodnie. Do roku 2006 zostanie całkowicie przebudowane, z
bezkolizyjnym ruchem rowerowym w dolnym poziomie. Opis kluczowego węzła
rowerowego Mogilskie znajduje się tutaj. Tu przetną się Trasa do Huty, Centralna Magistrala
Rowerowa a w przyszłości także Trasa na Mistrzejowice.
- Ulica Mogilska: ze
względu na zbyt wąski przekrój w wielu miejscach, oraz na możliwości,
jakie stworzy węzeł
rowerowy Mogilskie, ruch rowerowy zostanie wyprowadzony krótkimi
odcinkami wydzielonych dróg rowerowych w boczne ulice gen. Chłopickiego
i Kielecką (docelowo wydzielona droga rowerowa do ul. Grunwaldzkiej
północną stroną ul. Mogilskiej) a stamtąd - uspokojoną ulicą
Zalewskiego do ul. Rymarskiej w rejon zakładów farmaceutycznych Pliva.
Tu na odcinku ok. 400-500 metrów pojawia się duży problem, którego
rozwiązania nie widać. Trzeba będzie albo przebudować ul.
Mogilską na odcinku do mostu na Białusze (likwidacja i
przesunięcie przystanku tramwajowego i wydzielenie torowiska jak w ul.
Grzegórzeckiej czy Stradom), albo próbować przeprowadzić
"eksterytorialną" drogę rowerową przez zakłady Pliva, co będzie
zadaniem ciekawym i trudnym, zarówno pod względem prawnym, jak i
technicznym. Od mostu na Białusze do skrzyżowania z ul. Meissnera
istnieje wydzielona droga rowerowa (budowa - jesień 2003), na dłuższym
odcinku po obu stronach jezdni jako jednokierunkowa ze względu na
zastane zagospodarowanie terenów i brak miejsca.
- Al. Jana Pawła II:
wydzielona dwukierunkowa droga rowerowa po północnej stronie jezdni, z
przebudową wylotów ulic poprzecznych. Jej budowa jest planowana na lata
2004-2006, z budżetem łącznie przekraczającym milion złotych. Po
stronie południowej powstanie na niektórych odcinkach ciąg pieszo -
rowerowy, o charakterze uzupełniającym. Skrzyżowanie z ul. Stella -
Sawickiego ma układ dróg rowerowych, z wadliwie przeprowadzonym ruchem
dookoła skrzyżowania. Prawdopowobne jest dopuszczenie ruchu pieszo -
rowerowego w szerokim chodniku na wiadukcie w osi drogi rowerowej po
stronie północnej. Dużym problemem jest węzeł Rondo Czyżyńskie, gdzie ruch
rowerowy musi zostać wprowadzony w dolny poziom. Tu trasa do Huty
krzyżuje się z trasą Do Huty południową. Dalej do Placu Centralnego
wydzielone drogi rowerowe pobiegną po obu stronach jezdni. Południowa
nitka trasy połączy się bezpośrednio przez Centrum E z istniejącą od
2003 roku pieszo - rowerową trasą na Skarpie Nowohuckiej przy Szpitalu
Żeromskiego.