Trasa na Krowodrzę

Element osi rowerowej Północ - Południe. Połączy ścisłe centrum Krakowa i Dworzec Główny (Krakowskie Centrum Komunikacyjne) z  osiedlem Krowodrza Górka oraz z układem tras zbiorczych oraz zbierze ruch rowerowy rozproszony w ulicach uspokojonego ruchu Azorów, Krowodrzy i Białego Prądnika wprowadzając go w ulicę Długą oraz rejon placu Matejki i plac Kolejowy. Kliknij na mapki poniżej, aby zobaczyć układ głównych tras (po lewej) i węzłów rowerowych Krakowa (po prawej).




Kluczowym elementem Trasy na Krowodrzę jest  zablokowany obecnie dla ruchu rowerowego węzeł Nowy Kleparz. Powstanie zasadniczych elementów trasy na Krowodrzę wiąże się dużymi inwestycjami drogowymi i pracami modernizacyjnymi w rejonie Nowego Kleparza. Koncepcje szczegółowych rozwiązań rowerowych przedstawione są w linku powyżej.

Pozostałe elementy Trasy na Krowodrzę to:
Zobacz zdjęcia fragmentów przyszłej Trasy Na Krowodrzę:


pl. Matejki - duży ruch samochodowy i rowerzyści, którzy nie mają wyboru.

pl. Matejki: tu można uspokoić ruch samochodowy i całkowicie zreorganizować przestrzeń.

ul. Warszawska: na połowie jezdni można zostawić jednokierunkowy ruch samochodów i autobusów do centrum Krakowa...

... a na drugiej połowie wydzielić drogę dla rowerów (po lewej stronie, tam gdzie jedzie samochód).

ul. Prądnicka: bardzo szybki, prosty i szeroki odcinek jezdni. Tu można wydzielić dwukierunkową drogę rowerową z jezdni po prawej stronie.

ul. Prądnicka - wiadukt pod torami kolejowymi. Tam, gdzie widać autobus MPK, cała jezdnia powinna zostać zamieniona na chodnik i wydzieloną drogę rowerową. Dla lokalnego ruchu samochodowego zostanie druga połowa wiaduktu, szybki tranzyt w kierunku Al. Słowackiego i KCK zapewni przedłużenie ul. dr Twardego do al. 29 Listopada

ul. Prądnicka/dr Twardego: tu jest miejsce na wydzieloną drogę rowerową po prawej stronie

ul. dr. Twardego/ Prądnicka. Przedłużenie ulicy dr Twardego powinno biec estakadą nad łukiem prowadzącym pod wiadukt kolejowy. Estakada drogowa zmieści się pod estakadą tramwajową, równolegle do torów kolejowych. Samochody pojadą szybkim objazdem na wprost, a rowery śmigną pod wiadukt kolejowy.

Gdzieś tu powinna zaczynać się estakada przedłużenia ul. dr Twardego. Stacja benzynowa może zostać "schowana" pod jezdnią.

Torowisko tramwajowe na os. Krowodrza Górka. Tędy będzie jechał Szybki Tramwaj. Widoczny zdewastowany ciąg pieszy powinien zostać fizycznie oddzielony od jezdni i udostępniony dla ruchu rowerowego. Jeśli droga rowerowa ma biec między jezdnią a torowiskiem, to należy przenieść latarnie, żeby nie "kradły" przestrzeni rowerzystom. Wskazane jest przeniesienie przystanku tramwajowego (z którego zrobiono to zdjęcie) na drugą stronę skrzyżowania z północnym odcinkiem ul. Prądnickiej w rejonie szpitala.

ul. dr Twardego. Widać wydeptaną ścieżkę wzdłuż torowiska. To kolejny argument, aby ciąg pieszo - rowerowy przenieść, odgradzając go od jezdni torowiskiem (tak, jak ma to miejsce np. na ul. Kapelanka).


Zdjęcia: Marcin Hyła, wszystkie prawa zastrzeżone.