Trasa zbiorcza w ulicy Powstańców
Jest to trasa umożliwiająca dojazd do głównego ciągu rowerowego
Trasy 29 Listopada oraz do ul. Strzelców
w Trasie Czerwonego Prądnika.
Trasa jest trudna technicznie ze względu na duże różnice wysokości,
dużą prędkość rozwijaną przez samochody i brak możliwości wyznaczenia wydzielonych
dróg rowerowych. Jednocześnie jest bardzo ciekawa ze względu na możliwe
rozwiązania nietypowe i alternatywne. Ulica Powstańców prowadzi komunikację
autobusową i skuteczne uspokojenie ruchu w niej jest niemożliwe. Zalecane
jest natomiast wprowadzenie tam minirond na ważniejszych skrzyżowaniach
celem częściowego uspokojenia ruchu, poprawy bezpieczeństwa oraz bezpiecznego
i czytelnego przeprowadzania drogi rowerowej z jednej strony ulicy na drugą.
Wydaje się, że należy ograniczyć inwestycje do odcinków wydzielonych dróg
rowerowych łączących wygodnie i czytelnie ulice osiedlowe wzdłuż ulicy
Powstańców. Proponowane rozwiązania to:
-
Całkowita przebudowa skrzyżowania ul. 29 Listopada z Powstańców oraz
Na Barciach aby, aby umożliwić wygodny i bezkolizyjny przejazd rowerem
z ulicy do rowerowej Trasy 29 Listopada.
Szkic rozwiązania znajduje sie tutaj.
-
Skomunikowanie przez ulicę Na Barciach ulicy Łepkowskiego, gdzie należy
uspokoić ruch samochodowy i dopuścić ruch rowerowy pod prąd. Między ulicą
Na Barciach a parkingiem w Powstańców należy wyznaczyć przesmyk - wydzieloną
drogę rowerową o długości około 100 metrów.
-
Na skrzyżowaniu Majora z Powstańców - wprowadzić minirondo, a Majora
z Łepkowskiego - próg spowalniający lub dużą szykanę z azylem, która ukierunkuje
przejazd rowerzystów.
-
Przebudowa ciągu parkingów przy Powstańców między Majora a Strzelców
jako podstawowego ciągu trasy zbiorczej: w porozumieniu z administratorem
i właścicielem terenu naprawa nawierzchni oraz wykonanie łagodnych podjazdów
serpentynami tam, gdzie obecnie znajdują się schody. Inne rozwiązanie to
wydzielona droga rowerowa prowadzona między blokami - co będzie z pewnością
droższe i niekoniecznie bardziej wskazane ze względu na bezpieczeństwo
społeczne.
-
Przebudowa skrzyżowania ulicy Powstańców i Strzelców minironda.
-
Przebudowa skrzyżowania Powstańców - Reduta: minirodno o czterech
ramionach "samochodowych" i dwóch ramionach rowerowych. Wskazany większy
przekrój samego ronda i ciasny przekrój jezdni oraz wyraźne oznakowanie
wjazdów na drogę rowerową. Istnieje możliwość połączenia obu opisanych
wyżej rond w jedno.
-
Budowa wydzielonej (ale niekoniecznie utwardzonej) drogi rowerowej
wzdłuż ulicy Powstańców przynajmniej do Fortu Sodół, skomunikowanej z minirondem
w Powstańców przed Domem Pogrzebowym.
-
Dalej - trasa rekreacyjna, polnymi drogami, docelowo - Fort Batowice
oraz Fort Mistrzejowice, skomunikowanie ze zbiorczą Trasą
Mistrzejowice - Czyżyny w ulicy Piasta Kołodzieja. Forma trasy
- do ustalenia.
Konieczne inwestycje:
-
Przebudowa skrzyżowania Powstańców - 29 Listopada (środki inne niż
budżet dróg rowerowych)
-
Minirondo Powstańców - Reduta (poza budżetem dróg rowerowych - ale
z dwoma wlotami w drogi rowerowe)
-
Minirondo Powstańców - Strzelców (mniej istotne, oba można połączyć
w jedno - na Powstańców jest bardzo problematyczna widoczność i odsunięcie
skrzyżowania od stromego podjazdu jest pożądane). Poza budżetem budowy
dróg rowerowych.
-
Minirondo Powstańców - Majora (poza budżetem dróg rowerowych)
-
Azyl w Majora przy przejeździe drogi rowerowej z Łepkowskiego w ulice
parkingowe (budżet dróg rowerowych)
-
Droga rowerowa w Łepkowskiego do Na Barciach
-
Odcinki dróg rowerowych w skarpach między ulicami osiedlowymi - w sumie
około 300-500 metrów.
-
Oświetlenie i oznakowanie trasy zbiorczej
-
Przejazd przez ulicę Strzelców
-
Odcinek drogi rowerowej między Strzelców a minirondem Powstańców -
Reduta
-
Odcinek szutrowej (w przyszłości utwardzonej) drogi rowerowej lub pieszo-rowerowej
do domu pogrzebowego, skomunikowanie minirondem, dojazd do Fortu Sodół.