Trasa nr 1 - oś Północ-Południe
Jest to strategiczna trasa rowerowa, która nie tylko
łączy północne i południowe dzielnice Krakowa ale również umożliwia rekreację
rowerową w Ojcowskim Parku Narodowym i jest częścią międzynarodowej trasy
rowerowej EuroVelo
11, prowadzącej z Nordkapp w Norwegii przez Finlandię, Rosję, Estonię,
Łotwę, Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Jugosławię do Grecji gdzie konczy
się w Atenach.
W Polsce EuroVelo 11 prowadzi od przejścia granicznego
w Ogrodnikach przez Sejny, Wigierski i Biebrzański parki narodowe, Łomżę,
Warszawę, Kielce, Chęciny, Jurę Krakowsko-Częstochowską, Ojcowski Park
Narodowy, Kraków, Wieliczkę, Dobczyce, Stary Sącz do Szczawnicy-Krościenka.
Odcinek do Ojcowskiego Parku Narodowego powinien umożliwić bezpieczny i
wygodny dojazd poza drogami samochodowymi a jednocześnie musi być szybki
i dostępny dla najmniej doświadczonych rowerzystów. Ponadto musi umożliwiać
intuicyjny dojazd do centrum miasta jadącym z daleka, zmęczonym rowerzystom
obciążonym bagażami.
EuroVelo 11 powinno przekroczyć granicę Krakowa
asfaltową drogą rowerową w śladzie obecnej drogi polnej wiodącej z Zielonek
do ulicy Zielone Wzgórze, przeciąć tę ulicę i łąkami wzdłuż Prądnika dotrzeć
do uspokojonej ulicy Górnickiego i Białoprądnickiej (konieczne progi spowalniające).
Tu znajduje się kemping, który jest naturalnym uzupełnieniem EuroVelo.
Alternatywne wjazdy EuroVelo 11 do Krakowa od północy to pasy rowerowe
na poszerzonych poboczach ulicy Glogera oraz ulica Pękowicka i uspokojona
ulica Łokietka. Jednak główny przebieg EuroVelo 11 powinien pokrywać się
z Osią Północ-Południe. Jej poszczególne odcinki przedstawiają się następująco:
- Ulica dr Twardego przedłużona do ul. Opolskiej i do ul
Galicyjskiej: wydzielona droga rowerowa po stronie wschodniej i północnej
oraz pieszo-rowerowa (lokalna, pomocnicza) po zachodniej stronie jezdni.
Skomunikowanie ze zbiorczą drogą rowerową Bratysławska - Wybickiego - Radzikowskiego
i lokalną ale ważną drogą w ul. Fieldorfa-Nila.
- W ul. Prądnickiej po stronie południowej wiaduktu kolejowego
droga rowerowa osi Północ Południe rozdwaja się:
Przebieg 1: wydzielona droga rowerowa odchodzi
łukiem od Prądnickiej w kierunku wschodnim a następnie biegnie drogą techniczną
wzdłuż Szybkiego Tramwaju, przecina ulicę Kamienną (skomunikowanie z Trasą 29 Listopada) i dociera do Krakowskiego
Centrum Komunikacyjnego, umożliwiając bezkolizyjny wjazd w tunel rowerowy
pod KCK do Akademii Ekonomicznej lub dojazd na Plac Kolejowy oraz skomunikowanie
z wydzieloną drogą rowerową w ul. Warszawskiej, pl. Matejki do Barbakanu
i Śródmiejskiego Systemu Rowerowego.
Przebieg 2: wydzielona droga rowerowa doprowadzi
rowerzystów do Kleparza, skąd możliwy jest ruch w ulicy Długiej,
częściowo uspokojonej i przebudowanej tak, aby ruch rowerowy był narażony
na jak najmniej kolizji i sytuacji niebezpiecznych.
- Od tych miejsc przebieg Osi NS w centrum miasta jest poważnym
wyzwaniem i na razie może być rozpatrywany jako bardzo odległa koncepcja.
Wiąże się z budową podziemnych parkingów pod ulicą Wielopole i Starowiślną
oraz ewentualnymi rozwiązaniami infrastrukturalnymi związanymi z Szybkim
Tramwajem. Na przykład wprowadzenie pod ziemię torowiska tramwajowego w ulicy
Westerplatte na odcinku od Poczty Głównej do ulicy Pawiej i Nowej Pawiej
uwolniłoby dużo miejsca na powierzchni i możliwe byłoby wyznaczenie tam
całkowicie wydzielonej drogi rowerowej przy zachowaniu istniejących miejsc
parkingowych. Z kolei w ulicy Starowiślnej należy rozważyć przesunięcie całkowicie
wydzielonego torowiska tramwajowego poza oś jezdni i wyznaczenie wydzielonej
drogi rowerowej między chodnikiem pieszym a torowiskiem; ruch samochodowy
odbywałby się na jezdni w pozostałym obszarze. Podobne problemy pojawiają
się w rejonie Placu Bohaterów Getta, a zwłaszcza na odcinku ulicy Limanowskiego
przy ulicy Wielickiej. Nie ulega wątpliwości, że cały ten obszar powinien
zostać przebudowany. Być może pewnym rozwiązaniem będzie przysunięcie torowiska
tramwajowego do stacji PKP Zabłocie, aby ułatwić przesiadki w ramach przyszłej
kolei regionalnej oraz aktywizacji obszaru Zabłocia. Wówczas wydzielona
droga rowerowa mogła by być prowadzona wzdłuż torowiska tramwajowego i przekraczałaby
ulicę Powstania Warszawskiego na wprost istniejącego tunelu pieszego. W
chwili obecnej jednak w tym obszarze należy wprowadzić niskobudżetowe,
realistyczne rozwiązania takie, jak uspokojenie ruchu w ulicach Starego
Miasta, Kazimierza i Starego Podgórza (progi spowalniające, podniesione
tarcze skrzyżowań oraz pasy pod prąd wszystkich ulic jednokierunkowych -
patrz: Śródmiejski System Rowerowy)
a od pl. Bohaterów Getta drogę rowerową prowadzic uspokojoną ulicą Lwowską.
W Śródmieściu Oś NS krzyżuje się z Osią W-Z
oraz z Trasą Bulwarów Wiślanych, czyli
EuroVelo 4, a w Podgórzu w rejonie ul. Powstańców Wielkopolskich - z
Trasą Obwodową (przedłużenie Trasy
Czyżyńskiej w ulicę Nowohucką i Powstańców Wielkopolskich).
- Wzdłuż ulicy Wielickiej od wiaduktu kolejowego
Trasa Północ-Południe powinna być prowadzona jako wydzielona, najlepiej
ponadnormatywna (3,0 m szerokości plus chodnik) droga rowerowa po wschodniej
stronie torowiska wzdłuż ulicy Wielickiej. Na wysokości ulicy Zamkniętej
istnieje prawdopodobnie konieczność wykupu terenu i wyburzenia części budynku
po str. Rozwiązanie alternatywne, niekonwencjonalne, to wykup części budynku
i jego przebudowa w celu poprowadzenia drogi rowerowej podcieniami, w miejscu
wyburzonych ścian.
- Na całej długości ul. Wielickiej dla rowerów powinna być
dostępna także zachodnia strona ulicy, jako ciąg pieszo - rowerowy lub
- na wybranych odcinkach - wydzielona droga rowerowa. Konieczny jest wykup
terenu w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską (ok. 30 metrów bieżących trasy,
gdzie obecnie zawężony jest nawet chodnik pieszy), między skrzyżowaniem
z ul. Malborską a KS Kabel, prawdopodobnie także w rejonie ul. Robotniczej
i Jerozolimskiej oraz przebudowa przejścia podziemnego przy skrzyżowaniu
z ul. Na Kozłówce/Wlotową - wprowadzenie tam ruchu rowerowego pochylniami
o nachyleniu niwelety max. 5%. Na niektórych odcinkach konieczna jest też
przebudowa skarp i in. roboty ziemne.
- Na centralnym odcinku ul. Wielickiej Oś Północ-Południe
przecina się z Trasą na Kurdwanów (w
ulicy Kamieńskiego) oraz Trasą Centralną
- wzdłuż Nowopłaszowskiej i estakady nad torami kolejowymi w pobliżu stacji
PKP Płaszów oraz przecina ulicę Wielicką przejściem podziemnym na wysokości
ulicy Wlotowej.
- Między skrzyżowaniami Wielickiej z ul. A. Dygasińskiego a
Prostą należy wykupić tereny przylegające do torowiska tramwaju celem
wyznaczenia wydzielonej drogi rowerowej. Rozwiązaniem tymczasowym jest
pełne uspokojenie ruchu w ul. Dygasińskiego oraz wyznaczenie pasa rowerowego
pod prąd na całej długości.
- Na skrzyżowaniu ul. Wielickiej z Teligi należy przeprowadzić
dwukierunkowe drogi rowerowe dookoła całego skrzyżowania, komunikując je
z dwukierunkowymi wydzielonymi drogami zbiorczymi wzdłuż ulicy Teligi i Ćwiklińskiej oraz głównymi dwukierunkowymi
drogami rowerowymi wzdłuż ul. Wielickiej do granicy miasta i dalej - jako
dojazd do Wieliczki oraz dojazd do akademików CMUJ przez ul. Kostaneckiego
lub Obronną.
- Drogi rowerowe w Wielickiej i Teligi/Ćwiklińskiej powinny
się komunikować z rekreacyjną drogą rowerową prowadzoną wzdłuż południowego
obejścia autostradowego tak, aby możliwy był dojazd do Niepołomic oraz
skomunikowanie z drogami rowerowym w obwodnicy
nowohuckiej do Trasy Wschód-Zachód głównej.
Oś Północ-Południe przecina
następujące trasy rowerowe:
Trasa Północ-Południe umożliwia bezpieczny i wygodny dojazd do
Ojcowskiego Parku Narodowego z południowych dzielnic Krakowa (Bieżanów,
Kurdwanów, Stare Podgórze, Dąbie) i Śródmieścia, umożliwia lepsze wykorzystanie
kempingu przy ulicy Górnickiego/Pachońskiego, dostęp do basenu Clepardii
i Korony, dojazd studentów CMUJ na zajęcia oraz komunikację rowerową mieszkańców
południowo-wschodnich dzielnic Krakowa. Umożliwia również bezkolizyjny
dojazd rowerem do Wieliczki, w tym muzeum w kopalni soli oraz wyjazd rowerowy
na południe Polski przez Dobczyce w kierunku na Stary Sącz i przejście
graniczne Szczawnica-Krościenko w ramach trasy EuroVelo 11 i innych rekreacyjnych
tras rowerowych woj. Małopolskiego.
Ważne punkty, które Oś Północ-Południe łączy bezkolizyjnie
w obrębie Krakowa: bezkolizyjny wyjazd w kierunku Ojcowskiego Parku
Narodowego, Dworek Białoprądnicki, Basen Clepardii, kemping, Szpital Narutowicza,
Kleparz, Politechnikę Krakowską, Akademię Sztuk Pięknych, KCK wraz z Dworcem
Głównym PKP, Rynek Główny, Dworzec PKP Płaszów, Klinikę Pediatrii CMUJ
w Prokocimiu, wielkie osiedla mieszkaniowe Prokocimia i Bieżanowa oraz
bezkolizyjny wyjazd rowerowy do Wieliczki, Niepołomic, Dobczyc i dalej
na południe Polski.
Alternatywny przebieg
EuroVelo 11 przez Kraków - Trasa Krajobrazowa:
- z Rynku Głównego dojazd na Kazimierz przebudowaną/ uspokojoną
ulicą Stradom
- na Kazimierzu wszystkie ulice uspokojone, jednokierunkowe -
z pasami rowerowymi pod prąd
- przejazd do Podgórza przebudowanym Mostem Piłsudskiego lub nową
kładką między Mostową a Staromostową
- uspokojony Rynek Podgórski i Parkowa,
- Krzemionki, Fort Św. Benedykta - punkt widokowy
- kładka piesza i rowerowa nad ul. Powstańców Wielkopolskich i
torami PKP (Trasa Obwodowa) od ul. Parkowej do ul. Swoszowickiej
- Kopiec Krakusa - punkt widokowy
- kładka nad ul. Kamieńskiego (Trasa na Kurdwanów) do ul. Walerego
Sławka (zbiorcza droga rowerowa)
- Kurdwanów - punkt widokowy
- dojazd do Rżąki i Trasy N-S w ul. Wielickiej
Ten przebieg nie jest bezpieczny społecznie (odcinki w ulicy Swoszowickiej
są nieoświetlone) i nieprzejezdne w trudnych warunkach atmosferycznych,
nachylenie poziome niwelety jest nie do przyjęcia dla mniej sprawnych rowerzystów.
Niemniej ze względów rekreacyjnych i krajoznawczych trasa ta powinna zostać
wykonana, oznakowana i promowana jako krajobrazowa alternatywa EuroVelo 11
i rowerowej Osi Północ-Południe.