Propozycje rozwiązań dla ruchu rowerowego
na węźle drogowym 29 listopada
Węzeł 29 Listopada obejmuje następujące ulice:
-
al. 29 Listopada
-
Galicyjska
-
al. Słowackiego
-
Warszawska
-
dr Twardego (przedłużenie od Prądnickiej, w przyszłości)
Obejmuje też następujące relacje ruchu rowerowego:
-
oś Akademii Ekonomicznej - do ul. Galicyjskiej (konieczny prawoskręt
w 29 Listopada)
-
Akademia Ekonomiczna - tunel rowerowy pod KCK - do droga technicznej
wzdłuż ST, Warszawskiej i 29 Listopada
-
od ul. 29 Listopada do tunelu rowerowego pod KCK, Warszawskiej i drogi
technicznej
-
oś al. Słowackiego - 29 Listopada
Na węźle konieczne jest bezkolizyjne (np. dwupoziomowe) rozwiązanie
ruchu samochodowego i rowerowego. Oznacza to budowę łatwo dostępnych, wygodnych
i szybkich dróg rowerowych omijających węzeł przez ul. Kamienną i Galicyjską
lub kładek rowerowych z chodnikami dla pieszych, w większości jednokierunkowych,
o znaczenej długości. Najprostsze rozwiązanie dwupoziomowe to jednokierunkowa
kładka pieszo-rowerowa tworząca pętlę połączoną z wydzielonymi drogami
rowerowymi po obu stronach ulicy 29 Listopada, sięgająca al. Słowackiego
i ulicy Warszawskiej i skomunikowana z drogami rowerowymi wzdłuż tych ulic
za pomocą pochylni o nachyleniu 5 proc. (jednokierunkowe zjazdy mogą mieć
nachylenie większe, nawet 10 proc. pod warunkiem, że u podstawy nie ma
skrzyżowań ani ostrych łuków). Kładka musi być dobrze oświetlona i pokryta
nawierzchnią przeciwpoślizgową. Ważne jest, aby przekrój kładki jednokierunkowej
wynosił minimum 2,0 m przy odsunięciu barierek "na zewnątrz", tak, aby
na wysokości kierownicy roweru uzyskać przekrój poprzeczny minimum 2,5
m (a przy ruchu pieszym - 2,50 m i więcej).
Proponowany przebieg i bezkolizyjne skomunikowania proponowanej
kładki - poruszając się od strony ulicy Prandoty:
-
ul. 29 Listopada: wydzielona droga rowerowa po stronie zachodniej
trasy
29 Listopada
-
skrzyżowanie z ul. Kamienną: wyprowadzenie ruchu rowerowego
w kierunku Kleparza i trasy Północ-Południe
w ul. Prądnickiej przez wydzieloną, jedno- lub dwukierunkową drogę rowerową
w ulicy Kamiennej. Trasa jest dość niebezpieczna społecznie.
-
Wjazd na kładkę w kierunku południowym na wysokości projektowanej
stacji benzynowej przed ślimakiem do ul. Galicyjskiej.
-
Zjazd z kładki w drogę techniczną wzdłuż Szybkiego Tramwaju
(Trasa Północ-Południe) a za jej pośrednictwem
- dojazd do uspokojonej ul. Montelupich i dalej w dwukierunkową drogę rowerową
po stronie północnej al. Słowackiego i Kleparza (opcja)
-
Wjazd na kładkę z drogi technicznej wzdłuż Szybkiego Tramwaju
(opcja)
-
Zjazd z kładki w drogę rowerową po stronie południowej al. Słowackiego
(opcja)
-
Wjazd na kładkę z drogi rowerowej po stronie południowej al.
Słowackiego (niezbędny)
-
Zjazd z kładki w ulicę Warszawską po stronie Politechniki (opcja)
-
Zjazd z kładki w ulicę Warszawską i dwukierunkową drogę rowerową
w ul. Warszawskiej, skomunikowanie z tunelem bagażowym pod KCK oraz drogą
techniczną wzdłuż ST (niezbędny)
-
Wyjazd na kładkę z ul. Waszawskiej na relacji opisanej punkt
wyżej (niezbędny)
-
Ul. Galicyjska: dwupoziomowe przekroczenie skrzyżowania ul.
Galicyjskiej z ul. 29 Listopada
-
Dojazd do ul. 29 Listopada i jednokierunkowej wydzielonej
drogi rowerowej po wschodniej stronie jezdni.
Patrz też szkic tutaj.
Inna możliwość to wydzielone drogi rowerowe prowadzone w poziomie
jezdni, omijające sam węzeł. Przebieg ruchu rowerowego wyglądałby wówczas
następująco:
-
al. 29 Listopada - po stronie zachodniej dwukierunkowa
wydzielona droga rowerowa do skrzyżowania z ulicą Kamienną gdzie zjazd
w uspokojoną ulicę Kamienną
-
al. 29 Listopada - alternatywnie: za skrzyżowaniem z ulicą Kamienną
i przed węzłem wyprowadzenie wydzielonej drogi rowerowej po północnej stronie
przedłużenia ulicy dr Twardego do ul. Prądnickiej i dalej, skomunikowanej
ślimakową pochylnią z ul. Kamienną; opcjonalnie - kładka nad al. 29 Listopada
-
ul. Kamienna - uspokojenie ruchu, progi spowalniające, zwężenie
przekroju i ruch wyłącznie lokalny, przeniesienie wyjazdów na tereny firm
spedycyjnych bezpośrednio na przedłużenie ulicy dr Twardego, na odcinku
do al. Słowackiego - możliwa budowa wydzielonej drogi rowerowej po jednej
lub obu stronach ulicy, skomunikowanie z wydzieloną drogą rowerową wzdłuż
Szybkiego Tramwaju od KCK do ul. Prądnickiej. Wskazana likwidacja przejazdu
strzeżonego przez tory kolejowe i budowa w tym miejscu tunelu pieszo-rowerowego,
otwartego dla bardzo ograniczonego ruchu samochodowego i pojazdów uprzywilejowanych.
-
Droga techniczna wzdłuż Szybkiego Tramwaju: bezkolizyjny, szybki
wzjazd od ulicy Kamiennej, przejazd do ulicy Warszawskiej i dróg rowerowych
w niej oraz do ulicy Pawiej, a docelowo także przejścia i przejazdu podziemnego
w rejonie Politechniki, zjazd do tunelu bagażowego i rowerowego pod KCK
-
Tunel pod KCK - dostępny dla ruchu rowerowego na relacji Politechnika
- Akademia Ekonomiczna
-
ulica Galicyjska: dwukierunkowa droga rowerowa po stronie wschodniej
między wyjazdem z tunelu bagażowo-rowerowego pod KCK do al. 29 Listopada
oraz kładki nad al. 29 Listopada jako opcja
-
al. 29 Listopada: dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa po
stronie wschodniej, przejazd rowerowy na wysokości skrzyżowania z ul. Kamienną,
dalej - jednokierunkowa droga rowerowa do skrzyżowania z ul. Prandoty
-
Skrzyżowanie al. 29 Listopada z ul. Kamienną może zostać
zamknięte dla wschodniej nitki ruchu w al. 29 Listopada (wyłącznie prawoskręty
dla samochodów), wówczas konieczna jest budowa kładki pieszo - rowerowej
nad al. 29 Listopada opisywanej powyżej jako "opcja".
Wersja ta charakteryzuje się większym współczynnikiem wydłużenia, ale
znacznie mniejszą różnicą wysokości, jaką muszą pokonywać rowerzyści i
przypuszczalnie znacznie niższymi kosztami - kładka nad al. 29 Listopada
i tunel pod torami kolejowymi w ul. Kamiennej są traktowane jako opcja.