Węzeł
rowerowy Salwator
Jest to techniczne
trudny węzeł i "wąskie gardło", w którym lewobrzeżna Trasa
Bulwarów Wisły krzyżuje się z
rekreacyjną Trasą nad Rudawą i ściąga ruch rozproszony z ulic
Salwatora. Obecnie istnieje tam oznakowany odcinek Trasy Bulwarów Wisły
(wyjazd z dolnego poziomu bulwarów) i odcinek Trasy nad Rudawą. Oba nie
są ze sobą skomunikowane, a przejazd między oboma odcinkami wymaga dość
karkołomnych manewrów i łamania przepisów (przejazd po przejściu
pieszym przez ul. Senatorską). Brakuje również wyjazdu w ul. Księcia
Józefa w kierunku Mostu Zwierzynieckiego. Docelowym
użytkownikiem węzła rowerowego Salwator są nie tylko rowerzyści
"codzienni", ale rodziny z małymi dziećmi na rowerach oraz mniej
doświadczeni rowerzyści, korzystający rekreacyjnie i okazjonalnie z
trasy na Bulwarach Wisły. Projektując rozwiązania dla tego węzła należy
brać pod uwagę ich potrzeby. Innym specyficznym użytkownikiem będą
turyści rowerowi, którzy na rowerach obciążonych sakwami, z
przyczepkami oraz na rowerach poziomych będą wyjeżdżać z centrum
Krakowa w kierunku Kryspinowa, Tyńca i Piekar (kierując się na
międzynarodowy szlak rowerowy EuroVelo 4 do Oświęcimia, Pszczyny i
Pragi) oraz docierać na kemping przy ulicy Ks. Józefa w Pychowicach.
Docelowo
węzeł rowerowy Salwator obejmie następujące trasy rowerowe:
- Trasa Bulwarów Wisły
w dolnym poziomie nad rzeką (istniejąca)
- Trasa Bulwarów Wisły
w górnym poziomie w ul. Kościuszki od
mostu na Rudawie do Mostu Dębnickiego i Wawelu (dwukierunkowa
wydzielona droga rowerowa po stronie południowej, możliwa dwu - lub
jednokierunkowa droga rowerowa po stronie północnej do skrzyżowania ul.
Zwierzynieckiej i ul. Retoryka)
- Trasa Bulwarów Wisły
- przebieg podstawowy od mostu na Rudawie do Mostu Zwierzynieckiego
południową stroną ul. Ks. Józefa i dalej, do Piekar i Kryspinowa
(EuroVelo 4)
- Trasa
nad Rudawą, rekreacyjny ciąg rowerowy koronami obu wałów Rudawy (od ul.
Piastowskiej - tylko północnym wałem) do Kryspinowa, Skały Kmity i
Zabierzowa, częściowo istniejąca.
- Lokalne
trasy rowerowe, obsługujące ruch rowerowy prowadzony na zasadach
ogólnych w jezdni ulic św. Bronisławy, Królowej Jadwigi i Senatorskiej
(konieczny kontrapas rowerowy).
Pełne
udrożnienie węzła Salwator dla ruchu rowerowego jest trudne i wymaga
powiązania z innymi inwestycjami planowanymi w tym rejonie, w
szczególności z budową przedłużenia linii tramwajowej ulicą Ks. Józefa
do Mostu Zwierzynieckiego. Prace studialne i projektowe
muszą brać pod uwagę dwa kluczowe założenia:
- Podstawowy przebieg trasy Bulwarów Wiślanych dla ruchu
tranzytowego i wyprowadzenia ruchu poza Kraków po stronie
południowej ciągu ulic Ks. Józefa i Kościuszki. To powinna być
bezkolizyjna,
wydzielona droga rowerowa prowadzona poza ruchem samochodowym,
umożliwiająca wyjazd z Krakowa. Ten ciąg ma
charakter przede wszystkim tranzytowy, omija węzeł Salwator, powinien
być jednak poprawnie skomunikowany z Trasą nad Rudawą.
- Uzupełniający przebieg po stronie północnej. Tu
podstawowym zadaniem jest zebranie rozproszonego
ruchu rowerowego z ulic św. Bronisławy, Królowej Jadwigi i Senatorskiej
i płynne wprowadzenie ich na drogi rowerowe koroną wałów Rudawy oraz
bezpieczne i wygodne przekroczenie ulicy Kościuszki.
Ze względu na koszty i komplikacje techniczne, wskazany jest
podział prac na etapy.
W pierwszej kolejności
wskazane jest:
- zmiana geometrii skrzyżowania ul. Senatorskiej i
Kościuszki w taki sposób, aby zlikwidować istniejącą jezdnię od strony
Rudawy i ruch samochodowy wyprowadzać istniejącą jezdnią od strony
wschodniej przy możliwej korekcie jej geometrii.
- budowa krótkiego odcinka wydzielonej drogi rowerowej
między istniejącą ścieżką nad Rudawą a ul. Senatorską oraz odcinka do
ul. Kościuszki w miejscu zlikwidowanej jezdni z wyjazdami w jezdnie obu
ulic.
- przeniesienie pętli autobusowej z ul. Senatorskiej na
przykład na istniejącą pętlę tramwajową.
- wyznaczenie kontrapasa rowerowego w ul. Senatorskiej i
budowa tam płytowych progów spowalniających.
W ten sposób eliminuje się konieczność nieprzepisowego
przekraczania jezdni ul.
Senatorskiej po przejściu pieszym oraz unika kolizji
rowerzystów wyjeżdżających z trasy nad Rudawą z pojazdami
wyjeżdżającymi z ul. Senatorskiej w ul. Kościuszki. Skrócony również
zostaje odcinkek ul. Kościuszki, który rowerzyści muszą pokonać
jezdnią. Wyjazd rowerzystów odbywa się albo z wydzielonej drogi
rowerowej bezpośrednio w jezdnię ul. Zwierzynieckiej (korzystne dla
prawoskrętów) albo przez ul. Senatorską, co zwiększa spójność sieci na
poziomie lokalnym (wjazd w kontrapas ul. Senatorskiej) i poprawia
bezpieczeństwo (lewoskręt w ul. Kościuszki na zwykłym skrzyżowaniu na
zasadach ogólnych).
W drugim etapie należy stworzyć
docelowy układ węzła rowerowego. Niektóre możliwe rozwiązania to:
- Przebudowa układu linii tramwajowej na Salwatorze
polegająca na likwidacji obecnej pętli i przedłużeniu linii przez
krotki tunel pod przewyższeniem ul. Ks. Józefa w rejonie dawnej rogatki
jako pojedynczego toru aż do Mostu Zwierzynieckiego. Uwolni to na
długim odcinku przestrzeń drogową i stworzy możliwość wyznaczenia po
stronie południowej wydzielonej drogi rowerowej. Prawdopodobne
uwolnienie przestrzeni może dotyczyć również mostu na Rudawie, gdzie
powstanie możliwość wyznaczenia ciągów pieszo - rowerowych po obu
stronach zwężonej jezdni z pojedynczym wydzielonym torowiskiem. W
miejscu istniejącej pętli tramwajowej może powstać pętla autobusowa.
- Przebudowa istniejącego mostu na Rudawie w celu
poszerzenia go (w tym także o wydzielone drogi rowerowe lub pieszo -
rowerowe po obu stronach) i powiększenia przekroju pod płytą mostu w
celu udrożnienia spływu fali powodziowej
- Budowa przedłużenia wydzielonej drogi rowerowej w
przedłużeniu istniejącego ciągu na dolnym poziomie Bulwaru Wisły wraz z
układem lekkich, drewnianych kładek nad Rudawą.
Pożądany przekrój docelowy ul. Ks. Józefa z torowiskiem
tramwajowym wygląda tak: