Trasa nr 4 Wschód-Zachód Południowa
Trasa ta tworzy południową oś na kierunku Wschód-Zachód,
łącząc centrum Krakowa z Nową Hutą. Jest to trasa rozwojowa ze względu na
to, że duże obszary położone centralnie w administracyjnym układzie miasta,
które przecina wciąż nie są zagospodarowane. Obsługuje również najdalej położone
obszary Nowej Huty i przenosi fragment przecinającej Kraków trasy EuroVelo
4 na lewym brzegu Wisły. Przedłużeniem Trasy WZ Południe będzie układ dróg
rowerowych w ulicy Grzegórzeckiej i częściowo Dietla po całkowitej przebudowie
tej ulicy, wiążącej się z rozkalibrowanie jej - czyli wyburzaniem części
domów.
Opis przebiegu
trasy
Skomunikowanie
z innymi trasami głównymi i zbiorczymi
Najważniejsze punkty
miasta, które łączy Trasa WZ Południowa
Trasa Wschód-Zachód południowa
ma następujący przebieg:
- ul. Grzegórzecka: wydzielone jednokierunkowe drogi rowerowe
wprowadzone w chodniki piesze w ul. Grzegórzeckiej na wysokości ulicy Rzeźniczej,
skomunikowane z układem dróg rowerowych i przejazdów rowerowych dookoła Ronda
Grzegórzeckiego
- Al. Pokoju: wydzielone, dwukierunkowe drogi rowerowe po
obu stronach al. Pokoju na całej długości (na niektórych odcinkach, przy
Parku Lotników Polskich - jako pieszo-rowerowe), z wyjątkiem odcinka między
ul. Gałczyńskiego a ks. Zastawniaka/Wężyka, gdzie po stronie północnej trasa
rowerowa jest prowadzona w ulicy uspokojonego ruchu.
- Skomunikowanie z przyszłą Trasą Dąbską
przy Plaza Center oraz Trasą Obwodową
w ul. Stella-Sawickiego a w przyszłości - w Nowohuckiej a także z północną
(lewobrzeżną) Trasą Bulwarów Wiślanych
- EuroVelo 4, której przebieg do Ronda Czyżyńskiego jest wspólny.
- Rondo Czyżyńskie: wydzielone dwukierunkowe (a przynajmniej
jednokierunkowe) przejazdy rowerowe na wprost przez przebudowane Rondo Czyżyńskie,
skomunikowanie z trasą Wschód - Zachód Główną.
Docelowo Rondo Czyżyńskie może zostać przebudowane na dwupoziomowe, z bezkolizyjnym
rozwiązaniem ruchu rowerowego wprowadzonego po długich pochylniach w podziemia
ronda, pod warunkiem zachowania bardzo wysokich reżimów parametrów (nachylenie
do 4%, szerokość min. 3,00 m, promień łuków min. 20 m, odległość widoczności
min. 50 m, prawoskręty prowadzone w poziomie gruntu).
- ul. Bieńczycka: wydzielone, dwukierunkowe drogi rowerowe/pieszo-rowerowe
wzdłuż ulicy Bieńczyckiej a następnie Kocmyrzowskiej, skomunikowanie z Trasą Wschód-Zachód Północną na przebudowanym
Rondzie Kocmyrzowskim
- ul. Kocmyrzowska: dwukierunkowe, wydzielone drogi rowerowa
do ulicy Bulwarowej, dalej - tylko po wschodniej stronie ul. Kocmyrzowskiej
do Wzgórz Krzesławickich jako zbiorcza, z kładką nad Łowińskiego przy torowisku
tramwaju. Skomunikowanie z wydzieloną trasą zbiorczą Krzesławicką w ul.Łowińskiego
oraz z rekreacyjną Trasą nad Dłubnią.
- W przyszłości, po rozkalibrowaniu ul. Grzegórzeckiej:
dwukierunkowe, wydzielone drogi rowerowe po obu stronach, do wysokości ul.
Wielopole po stronie południowej Dietla oraz do Starowiślnej po stronie północnej
Dietla - patrz tutaj.
Trasa ta może powstawać etapami: po wybudowaniu trasy rowerowej na
Dąbiu (element trasy Bulwarów Wiślanych) w 2002 roku i biorąc pod uwagę
planowane na lata 2003-2004 remonty skrzyżowań al. Pokoju z Nowohucką i
Bieńczyckiej z gen. Andersa wskazana jest w pierwszej kolejności budowa
wydzielonej drogi rowerowej po stronie południowej al. Pokoju od Białuchy
do Ronda Czyżyńskiego oraz w ul. Bieńczyckiej po stronie wschodniej. Odcinek
od Ronda Grzegórzeckiego do Białuchy powinien powstać wraz z przebudową
Ronda Grzegórzeckiego.
Skomunikowanie Trasy WZ Południe z
innymi głównymi i zbiorczymi trasami rowerowymi:
Najważniejsze punkty miasta, łączone przez
Trasę WZ Południe:
- Nowe Centrum Krakowa (Rondo Grzegórzeckie)
- osiedla mieszkaniowe na Dąbiu
- centrum handlowe Plaza, M1,
- Ośrodek TV w Łęgu
- centrum handlowe Tomex/Carrefour
- Nowa Huta - Centrum
- Wzgórza Krzesławickie, dojazd do drogi rokadowej oraz Trasy Nad
Dłubnią