Perspektywiczne przedłużenie głównej trasy
rowerowej "Wschód-Zachód Południowa" (nr. 7) do Mostu Grunwaldzkiego.
Jest to przedłużenie proponowanej głównej trasy WZ Południowa w ulicę Grzegórzecką i Dietla.
Wiąże się z bardzo zasadniczymi inwestycjami miejskimi, tj. wyburzeniem południowej
pierzei ulicy Grzegórzeckiej i całkowitą przebudową ulicy Dietla.
Poszczególne odcinki:
- Grzegórzecka: wyburzenie budynków w pierzei południowej
do linii obecnej nowej siedziby banku oraz budynku na wprost ulicy Rzeźniczej,
przekrój ulicy na całej długości to: 2x2 jezdnie samochodowe, 2x pas postojowy
dla samochodów alternatywnie ze zjazdami do parkingów podziemnych, torowisko
tramwajowe z pasem dla autobusów, dwukierunkowe wydzielone drogi rowerowe
po obu stronach ulicy, chodniki.
- Dietla: na całej długości Dietla autobusy wprowadzone na
torowisko tramwajowe pośrodku pasa zieleni, wspólne przystanki oraz ograniczenie
kursowania autobusów które mają odgrywać rolę pomocniczą, likwidacja wszystkich
przystanków autobusowych w jezdniach.
- Dietla do Starowiślnej: dwukierunkowa droga rowerowa po
stronie północnej, jednokierunkowa droga rowerowa po stronie południowej.
Uwaga: Sugerowane dwupoziomowe rozwiązanie skrzyżowania Dietla
- Wielopole (lewoskręt z Dietla prowadzony pod torowiskiem tramwaju wprost
do podziemnego parkingu w Wielopole, wyjazd z dolnego poziomu dopiero za
skrzyżowaniem z drugą nitką Wielopola. Analogicznie wykonany prawoskręt z
Dietla w Wielopole. W ten sposób ulica Wielopole staje się promenadą pieszo-rowerową
a droga rowerowa po stronie północnej Dietla od Grzegórzeckiej do Starowiślnej
prowadzona jest bezkolizyjnie.
- Dietla od Starowiślnej do Mostu Grunwaldzkiego: jednokierunkowe
wydzielone drogi rowerowe na całej długości między jezdnią a chodnikami, przesunięcie
obu jezdni o ok. 1,50 m w stronę osi ulicy, przesunięcie wszystkich miejsc
parkingowych do podziemnych garaży pod ulicą. W rejonie wjazdów i wyjazdów
garaży - jezdnie łukiem zbliżają się do osi jezdni.
- Opcja: zwężęnie jezdni ulicy Dietla w celu uspokojenia
ruchu samochodowego (rekomendowane).
Rezultat:
- główna trasa rowerowa wprowadzona w centrum miasta, co umożliwia
szybką, wygodną i bezpieczną komunikację rowerową na relacji wschód - zachód:
w tym dojazd do trasy głównej Wawel-Kurdwanów Trasy Centralnej oraz osi Północ-Południe.